handdator

Visa fullständig version : Knän som viker sig inåt vid böj


Yes
2006-07-16, 01:58
Som topic; vad kan det bero på att knäna vill vika sig inåt vid böj? Jag har läst att svaghet i insida lår kan vara en orsak. Stämmer det?

Det här blir förstås mer påtagligt desto tyngre jag kör, men jag märkte även av det sist jag tränade och då klarade jag ändå 15 hyffsat långsamma reps.
Jag brukar stå lite över axelbredd och fötterna utåtvinklade uppskattningvis någonstans mellan 30-45 grader. Smalare och mindre vinkel gör det svårt att komma ned ordentligt. Jag vet inte om fotställningen har någon betydelse, för mig verkar det dock vara en teknik som passar bra och jag tror inte någon ändring skulle hjälpa problemet(fast jag kan förstås ha fel).

Sheogorath
2006-07-16, 15:04
Svaghet i quadriceps skulle jag säga. Sänk vikterna lite och kanske vinkla ut fötterna mer (alltid 45 grader, kanske?) och arbeta dig metodiskt tillbaka till ditt max, och se om det inte har blivit bättre sen.

emmzan
2006-07-16, 15:07
För mig hjälper det att inte vinkla ut fötterna alltför mycket och ha mycket koncentration på att pressa ut knäna under hela rörelsen.

Sheogorath
2006-07-16, 15:07
(jag baserar detta på vad jag fått höra av de gamla SL-gubbarna på mitt gym, inte på någon finurligare anatomisk analys)

Yes
2006-07-16, 15:29
Svaghet i quadriceps skulle jag säga. Sänk vikterna lite och kanske vinkla ut fötterna mer (alltid 45 grader, kanske?) och arbeta dig metodiskt tillbaka till ditt max, och se om det inte har blivit bättre sen.
Quadriceps har jag svårt att tänka mig, de tillhör nog en av mina bättre utvecklade muskler. Det kan väl iof vara svaghet i någon del av rörelsen...

Om det har någon betydelse så brukar problemet komma när jag närmar mig slutet av setet och är på väg upp i rörelsen. Kanske när jag kommit en bit över parallelt, säg sista fjärdedelen innan jag står rakt.

Jag tror inte det är så allvarligt att jag behöver sänka vikterna. Borde gå att öka försiktigt om jag tänker på att pressa ut knäna. Det jag skulle kunna göra annars är att köra benspark(om det är quadriceps) eller gynstol(om det kan vara insidan som behöver stärkas).

Sheogorath
2006-07-16, 15:48
Quadriceps har jag svårt att tänka mig, de tillhör nog en av mina bättre utvecklade muskler. Det kan väl iof vara svaghet i någon del av rörelsen...

Om det har någon betydelse så brukar problemet komma när jag närmar mig slutet av setet och är på väg upp i rörelsen. Kanske när jag kommit en bit över parallelt, säg sista fjärdedelen innan jag står rakt.

Jag tror inte det är så allvarligt att jag behöver sänka vikterna. Borde gå att öka försiktigt om jag tänker på att pressa ut knäna. Det jag skulle kunna göra annars är att köra benspark(om det är quadriceps) eller gynstol(om det kan vara insidan som behöver stärkas).

Om det är något, och inte quadriceps (att den är en av dina bättre utvecklade muskelgrupper säger ingenting om hur dess styrke-relation är till övriga länkar, kom ihåg det) så är det utåtförarna, och inte inåtförarna (insida). Musklerna som ska se till att benen inte faller inåt är för svaga, och dessa måste rimligen vara utåtförarna, eller hur?

Alltså är det gynstol utåt (för bl.a. M. Tensor Fasciae Latae) eller, vilket jag föredrar, enbensdrag utåt från kabeltrissa, stående, i sådana fall.

Sheogorath
2006-07-16, 15:50
http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAbductor/CBHipAbduction.gif

Denna övning motverkar också "löparknä" vilket jag har/får. Och mina knän tenderar också att falla inåt. Det kan finnas en koppling här.

jwzrd
2006-07-16, 15:58
Tryck fötterna utåt genom hela rörelsen. Knäna dras innåt när du jobbar med ljumskar och hamstring för att komma upp. Saken är även den att om du jobbar nära failure så kommer du att börja vingla åt olika håll, det är så det blir när olika delar börjar faila. Det får du räkna med om du vill träna så.

Guddi
2006-07-16, 16:43
Om det är något, och inte quadriceps (att den är en av dina bättre utvecklade muskelgrupper säger ingenting om hur dess styrke-relation är till övriga länkar, kom ihåg det) så är det utåtförarna, och inte inåtförarna (insida). Musklerna som ska se till att benen inte faller inåt är för svaga, och dessa måste rimligen vara utåtförarna, eller hur?

Alltså är det gynstol utåt (för bl.a. M. Tensor Fasciae Latae) eller, vilket jag föredrar, enbensdrag utåt från kabeltrissa, stående, i sådana fall.

Muskler jobbar genom att förkorta sig och när knät faller åt sidan så sträcks musklerna på insidan. Om de varit starka så hade de kunnat motverka detta.

Jag tror dock att orsaken till att dina knän faller utåt mer troligen bero på att din quadriceps, precis som jwzrd skriver, helt enkelt inte orkar stå emot i slutet. Om dina knän faller in mycket så borde du sänka vikterna tills det att du klarar av att utföra dem ordentligt.

Yes
2006-07-16, 18:55
Om det är något, och inte quadriceps (att den är en av dina bättre utvecklade muskelgrupper säger ingenting om hur dess styrke-relation är till övriga länkar, kom ihåg det) så är det utåtförarna, och inte inåtförarna (insida). Musklerna som ska se till att benen inte faller inåt är för svaga, och dessa måste rimligen vara utåtförarna, eller hur?

Alltså är det gynstol utåt (för bl.a. M. Tensor Fasciae Latae) eller, vilket jag föredrar, enbensdrag utåt från kabeltrissa, stående, i sådana fall.
Jo, det är sant, själva styrkeförhållandet är väl svårt att bedöma.

Den där övningen såg annars inte så dum ut, men vad är "löparknä"?

Tryck fötterna utåt genom hela rörelsen. Knäna dras innåt när du jobbar med ljumskar och hamstring för att komma upp. Saken är även den att om du jobbar nära failure så kommer du att börja vingla åt olika håll, det är så det blir när olika delar börjar faila. Det får du räkna med om du vill träna så.
Är det alltså inget direkt konstigt att knäna vill vika sig inåt? Böj är annars en övning där jag kör just nära failure, men aldrig till failure(vet liksom inte hur jag skall lyckas med det på ett säkert sätt).

En annan sak jag kan tänka mig annars är att jag är något "kobent", plus att fötterna aldrig varit värst stadiga - vilket nog gör att insidan av fötterna trycks ned mot golvet och därav kanske knäna följer med.

Muskler jobbar genom att förkorta sig och när knät faller åt sidan så sträcks musklerna på insidan. Om de varit starka så hade de kunnat motverka detta.

Jag tror dock att orsaken till att dina knän faller utåt mer troligen bero på att din quadriceps, precis som jwzrd skriver, helt enkelt inte orkar stå emot i slutet. Om dina knän faller in mycket så borde du sänka vikterna tills det att du klarar av att utföra dem ordentligt.
Hur påverkas musklerna på utsidan då?

På vikterna jag tränar med tycker jag inte knäna faller in mycket. Med tyngre vikter bli det värre.

Yankeee
2006-07-16, 18:58
Om du inte har riktiga skor, se till att fixa det först. Jag hade samma problem, försvann när jag bytte från löparskor till riktiga ol-skor.

Yes
2006-07-16, 19:08
Jag har löparskor... rätt slitna dessutom. Får bli ett par nya när jag har pengar till det.

Yankeee
2006-07-16, 19:10
Jag har löparskor... rätt slitna dessutom. Får bli ett par nya när jag har pengar till det.

Typ det sämsta man kan böja i och antagligen orsaken till att du viker in knäna.

Yes
2006-07-16, 19:15
Typ det sämsta man kan böja i och antagligen orsaken till att du viker in knäna.
Ajdå... verkar som nya skor hamnar högt upp i inköpslistan. Vad finns det för billiga och bra skor som är värda att kika på?

Fjod0r
2006-07-16, 23:20
Jag kör med mina gammla "Stabil" handbolls/inomhus skor. Står stadigt som bara den. 400-600förra årets modell.

Mr. Moose
2006-07-17, 05:32
Ajdå... verkar som nya skor hamnar högt upp i inköpslistan. Vad finns det för billiga och bra skor som är värda att kika på?

Jag använder en billig Converse All Star kopia, billigt och faktiskt jevvligt bra. Såg att lyftarna på Westside barbell använde Converse och är det bra nog för dom.....

Om du inte kan hitta Converse, leta efter en sko med tunn sula och stabila sidor.

Claes

Sheogorath
2006-07-17, 05:35
Jag använder en billig Converse All Star kopia, billigt och faktiskt jevvligt bra. Såg att lyftarna på Westside barbell använde Converse och är det bra nog för dom.....

Om du inte kan hitta Converse, leta efter en sko med tunn sula och stabila sidor.

Claes

Jag använder numera en hög Converse. Det är en värld av skillnad mellan dessa och mina gamla walkingskor. Underbart att styrketräna i dessa.

Sheogorath
2006-07-17, 05:39
Muskler jobbar genom att förkorta sig och när knät faller åt sidan så sträcks musklerna på insidan. Om de varit starka så hade de kunnat motverka detta.

Jag tror dock att orsaken till att dina knän faller utåt mer troligen bero på att din quadriceps, precis som jwzrd skriver, helt enkelt inte orkar stå emot i slutet. Om dina knän faller in mycket så borde du sänka vikterna tills det att du klarar av att utföra dem ordentligt.

Problemet i frågeställning är inte att knäna faller åt sidan, utan att de faller inåt. Alltså är problemet, om det orsakas av en styrkeobalans mellan adduktorer och abduktorer, svaga abduktorer, precis så som jag skrev. SL-gubbarna på mitt gym vidhåller dock att det är svaga quadriceps.

Löparknä: Iliotibial Band Tightness (http://www.exrx.net/ExInfo/Inflexibilities.html#anchor13320380)

petersson
2006-07-17, 09:33
Ajdå... verkar som nya skor hamnar högt upp i inköpslistan. Vad finns det för billiga och bra skor som är värda att kika på?

Umbro 5v5 heter mina, dom har platt låg sula och är ganska stadiga. Kostade typ 300-400. Dom är iaf mycket bättre än mina löparskor.

Guddi
2006-07-17, 09:48
Problemet i frågeställning är inte att knäna faller åt sidan, utan att de faller inåt. Alltså är problemet, om det orsakas av en styrkeobalans mellan adduktorer och abduktorer, svaga abduktorer, precis så som jag skrev. SL-gubbarna på mitt gym vidhåller dock att det är svaga quadriceps.

Löparknä: Iliotibial Band Tightness (http://www.exrx.net/ExInfo/Inflexibilities.html#anchor13320380)
sidan=inåt/utåt, i detta fallet inåt vilket också framgår av min text.

Fenomenet är det samma som när man skadar inre ledbandet. Man får en smäll på utsidan som leder till att ledbandet på insidan sträcks och blir skadat. För att motverka denna typ av skador så är det just träning av lårmuskulaturen som är det viktigaste.
http://www.kneeguru.co.uk/assets/images/collateral.jpg

Du kan läsa mer om hur musklerna aktiveras när knät böjs i olika riktningar här
http://www.motionanalysis.com/pdf/simmJofBio.pdf
varus=hjulbent
valgus=kobent


En annan sak jag kan tänka mig annars är att jag är något "kobent", plus att fötterna aldrig varit värst stadiga - vilket nog gör att insidan av fötterna trycks ned mot golvet och därav kanske knäna följer med.

Hur påverkas musklerna på utsidan då?

På vikterna jag tränar med tycker jag inte knäna faller in mycket. Med tyngre vikter bli det värre.
Detta låter som en möjlig orsak. Testa med att lägga in ett par sulor som ger stöd under hålfoten (motverkar pronation) innan du köper ett par nya skor. Det hänger mer på om skorna är anpassade efter dina fötter än på vilken typ av skor du har.
http://www.shoedoc.se/img/analys/124-1.gif

Musklerna på utsidan påverkas inte så mycket. De fäster precis under knäskålen och deras ”väg” blir således inte nått nämnvärd förändrar om knät böjs inåt (se bild ovan) och de blir då varken förkortade eller förlängda. Om något så blir de aningen förkortade. Fast som det tagits upp här i tråden så är adduktorernas och abduktorernas bidrag till knästabiliteten väldigt liten.

Sheogorath
2006-07-17, 09:49
NICE :thumbup: !

z_bumbi
2006-07-17, 10:38
Detta låter som en möjlig orsak. Testa med att lägga in ett par sulor som ger stöd under hålfoten (motverkar pronation) innan du köper ett par nya skor. Det hänger mer på om skorna är anpassade efter dina fötter än på vilken typ av skor du har.

Nja, om man har ett par svampiga skor med massa dämpning så är det stor skillnad på att skaffa ett par bättre skor. Lägger man i en iläggsula kan det bli bättre men man kan också få en högre tyngdpunkt i skorna vilket om de är mjuka ger en ännu sämre balans.

Jag skulle leta igenom garderoben efter ett par skor med stum/platt/låg sula och testa om det blir bättre, de flesta har något som det går att köra något enstaka pass i och se hur det känns.

Yankeee
2006-07-17, 12:35
Om man pronerar och böjer i dåliga skor så kommer man att vika in knäna, oavsett hur stark man än är. Jag tror fortfarande att det är bäst att fixa riktiga skor innan man börjar fundera på om man är svagare i något eller behöver fixa tekniken.

Sheogorath
2006-07-17, 12:37
Om man pronerar och böjer i dåliga skor så kommer man att vika in knäna, oavsett hur stark man än är. Jag tror fortfarande att det är bäst att fixa riktiga skor innan man börjar fundera på om man är svagare i något eller behöver fixa tekniken.

Jävligt sant.

Yankeee
2006-07-17, 12:40
Jävligt sant.

Första gången du håller med mig? :naughty:

Sheogorath
2006-07-17, 12:41
Första gången du håller med mig? :naughty:

Mycket möjligt :D. Fast jag har alltid gillat dig ändå på något sätt. Skumt det där ;).

Guddi
2006-07-17, 13:01
Nja, om man har ett par svampiga skor med massa dämpning så är det stor skillnad på att skaffa ett par bättre skor. Lägger man i en iläggsula kan det bli bättre men man kan också få en högre tyngdpunkt i skorna vilket om de är mjuka ger en ännu sämre balans.

Jag skulle leta igenom garderoben efter ett par skor med stum/platt/låg sula och testa om det blir bättre, de flesta har något som det går att köra något enstaka pass i och se hur det känns.

Visst blir det svårare att hålla balansen ju högre upp tyngdpunkten kommer, men av Yes inlägg så tolkade jag det inte som att han hade problem med balansen utan att han helt enkelt inte klarade av att hindra knäna från att åka inåt.

Givetvis borde han dock testa med att använda ett par skor med hårdare sula då det rent allmänt är bättre vid styrketräning. Dock tror jag att ett hålfotsstöd kommer ge mer effekt på knäproblemet.

Om man pronerar och böjer i dåliga skor så kommer man att vika in knäna, oavsett hur stark man än är. Jag tror fortfarande att det är bäst att fixa riktiga skor innan man börjar fundera på om man är svagare i något eller behöver fixa tekniken.
Helt rätt. Först måste han dock ta reda på vad det är i dem skorna som han har nu (förutom att det är löparskor) som gör dem dåliga så att han inte bara köper ett par nya som ger samma problem.

Är man anatomiskt lagd för att bli kobent (inåtroterad höft, hög hålfot osv) så hjälper det inte om man köper ett par skor med platt sula.

Yankeee
2006-07-17, 13:08
Helt rätt. Först måste han dock ta reda på vad det är i dem skorna som han har nu (förutom att det är löparskor) som gör dem dåliga så att han inte bara köper ett par nya som ger samma problem.


Tja, löparskor har dämpning och är svampiga, vilket gör att hålfoten kommer att sjunka ner när den belastas. Vilket i sin tur gör att det är snuskigt svårt att inte vika in knäna när det blir tungt.

Det kan självklart vara något helt annat, men jag tror mest på denna teorin.

z_bumbi
2006-07-17, 13:23
Visst blir det svårare att hålla balansen ju högre upp tyngdpunkten kommer, men av Yes inlägg så tolkade jag det inte som att han hade problem med balansen utan att han helt enkelt inte klarade av att hindra knäna från att åka inåt.

Nu tappade du bort mig totalt.

Om man har problem med var balansen ligger på foten så kan knäna åka in, för att få tyngden att ligga rätt på foten så behöver många lägga ett tryck som är något riktat utåt på foten (Detta skapas troligtvis bäst genom att man "drar isär" låren med hjälp av "höfterna" men det är en annan historia.). Svårigheten att hålla rätt tryck brukar förstärkas ju fler reps eller ju tyngre man kör.

Har man en mjuk och hög sula så får många antingen problem med att sulan utan tryck gör att benen vinklas in mot varandra eller om man får till en hygglig böj i övrigt att sulan välter utåt vilket i sin tur kan tvinga in knäna.
Ju högre/mjukare sula ju lättare är det att problemet uppstår.

Guddi
2006-07-17, 13:59
Tja, löparskor har dämpning och är svampiga, vilket gör att hålfoten kommer att sjunka ner när den belastas. Vilket i sin tur gör att det är snuskigt svårt att inte vika in knäna när det blir tungt.

Det kan självklart vara något helt annat, men jag tror mest på denna teorin.
Löparskor har jämn dämpning över hela skon vilket innebär att dom kommer sjunka där tryck appliceras. Om man har rätt tryckfördelning vid foten (vilket man får med hålfotstöd om man pronerar) så kommer foten att sjunka in jämnt i skon. Detta illustreras bra i den svartvita bilden jag länkade till i en tidigare post i denna tråden. Vi snackar dessutom gamla löparskor så dämpningen kommer inte att vara särskilt stor, ännu mindre när man tänker på belastningen vid böj (+100-150kg) jämför med den vid löpning (3-4ggr kroppsvikten.)

Hårda sulor kommer inte att hjälpa med proneringen då den beror på att hålfoten inte får stöd. Folk som pronerar gör detta även om de står barfot på stengolv, särskilt tydligt blir det om man ber dem böja i knäna.

Nu tappade du bort mig totalt.
Biomekanik: ju högre upp ens kropps tyngdcentrum är dessto svårare är det att hålla balansen. Därför man ska hålla låg tyngdpunkt när man tar emot smällar i sporter. Inser nu att du antagligen inte menade detta när du skrev balans.

Mjuk sula innebär bara ett problem, precis som du skriver, om trycker inte är jämnt. Om man belastar rätt på skon så är det inget problem. Rätt belastning uppnås genom korrekt teknik i utförandet av övningen, bra balans och att man har korrigerat eventuella anatomiska felställningar.

Yankeee
2006-07-17, 14:11
Löparskor har jämn dämpning över hela skon vilket innebär att dom kommer sjunka där tryck appliceras. Om man har rätt tryckfördelning vid foten (vilket man får med hålfotstöd om man pronerar) så kommer foten att sjunka in jämnt i skon. Detta illustreras bra i den svartvita bilden jag länkade till i en tidigare post i denna tråden. Vi snackar dessutom gamla löparskor så dämpningen kommer inte att vara särskilt stor, ännu mindre när man tänker på belastningen vid böj (+100-150kg) jämför med den vid löpning (3-4ggr kroppsvikten.)

Hårda sulor kommer inte att hjälpa med proneringen då den beror på att hålfoten inte får stöd. Folk som pronerar gör detta även om de står barfot på stengolv, särskilt tydligt blir det om man ber dem böja i knäna.


Jag vet inte om du har utförut en tung knäböj i löparskor någon gång, men om du råkar göra det så kommer du att märka att det inte blir en jämn belastning i hela skon. Löparskor går ofta upp lite längst fram och det kommer att göra att fötterna kommer att tryckas framåt. Sen står du när och pressar upp med vikten på tårna i princip. Att jämföra en böj med löpsteg känns inte direkt relevant då trycket på skon är konstant under en längre (relativt) tid vid en böj. Dessutom flyttas trycket med stor sannolikhet från hälen till främre delen av foten då löparskor som sagt inte är helt platta under.

Givetvis ska man se till att man har det stöd man behöver oavsett skor.

Guddi
2006-07-17, 14:38
Givetvis borde han dock testa med att använda ett par skor med hårdare sula då det rent allmänt är bättre vid styrketräning. Dock tror jag att ett hålfotsstöd kommer ge mer effekt på knäproblemet.
Verkar som att vi är överrens förutom på vad som ska prioriteras :thumbup: . Tycker att vi överlåter det problemet till YES

Sannolikheten att jag skulle göra knäböj med löparskor är ungefär lika stor som att jag skulle gå ut och löpträna i mina innomhusfotbollskor. Olika skor är till för olika saker.

Yankeee
2006-07-17, 14:43
Jag tror iof inte att hålfotsstöd kommer att hjälpa. Då jag själv testade det i väntan på mina ol-skor. Mina löparskor sjönk ihop precis lika mycket som de gjorde utan inläggen. Har inga motsvarande problem alls med ol-skorna, trots att de är helt platta och inget stöd för hålfoten.

Guddi
2006-07-17, 15:26
YES har redan problem med att han har tendenser till kobenthet. Väldigt tveksamt att det skulle försvinna bara för att han skaffar sig ett par platta OL-skor med hård sula.

z_bumbi
2006-07-17, 15:34
Löparskor har jämn dämpning över hela skon vilket innebär att dom kommer sjunka där tryck appliceras.

Dämpningen är uppbyggd för att man ska kunna springa i skorna och det innebär att dämpningen inte är jämn över hela skon, i alla fall inte i mina Nike.

Mjuk sula innebär bara ett problem, precis som du skriver, om trycker inte är jämnt. Om man belastar rätt på skon så är det inget problem. Rätt belastning uppnås genom korrekt teknik i utförandet av övningen, bra balans och att man har korrigerat eventuella anatomiska felställningar.

Rätt teknik i böj är ofta att lägga vikten mot utsidan av foten för att undvika att knäna åker in, hur undviker du då att sulan trycks ihop? Kör man med upphöjda skor som löparskor oftast är så hamnar vikten gärna fram i tårna osv.

Absinteh
2006-07-19, 18:27
Har samma problem med att knäna viker lite innåt. Men dock får jag kraft från det läget. Det är som att jag kan ta i när knäna kommer närmare.
Säkert farligt för knäna. eller?

vildängel
2006-07-19, 18:54
Var har ni som har OL-skor inhandlat dessa? Är de svindyra? Jag antar att sådana skor även är bättre än löparskor till marklyft?