handdator

Visa fullständig version : Frågor kring fett


rbn
2006-07-15, 20:59
Hej, har två frågor som jag skulle vara tacksam om jag fick svar på :)

Kan fett omvandlas till glykogen/glukos? Behövs det isåfall närvaro av kolhydrater för detta att ske (om det kan ske)?

Jag har även läst att om fett skall kunna förbrännas så behövs också kolhydrater, stämmer det? Om ja, varför då?

Nordenator
2006-07-15, 22:20
Man brukar ju säga att morgonpromenader är att föredra för att de bränner nästan enbart på fettreserven. Visst, det beror på tillväxthormon, menn då man inte sattit i sig någon mat sedan kvällen dagen innan har man inte speciellt mycket kolhydrater att dra på heller, så jag tvivlar att de är den stora faktorn i nedbrytning av fett.

Men jag kan ju vara ute och cykla. Tempot för nedbrytning av långsamma kolhydrater känner jag inte till, så hurvida de finns reserver sen tidigare dag vet jag inte.

King Grub
2006-07-16, 15:05
Fettsyror omvandlas inte direkt till kolhydrat.

Fett som bränsle frisätts från triglycerider i fettvävnaden och förs via blodet till muskelcellerna, och kan även frisättas från triglycerider i muskulaturen. Ett karnitinenzymkomplex behövs för transporten av fettsyrorna in i mitokondrien, och glycerol som frisätts från triglyceriderna kan transporteras till levern för glukoneogenes.

larre
2006-07-16, 15:17
Fettsyror omvandlas inte direkt till kolhydrat.

Fett som bränsle frisätts från triglycerider i fettvävnaden och förs via blodet till muskelcellerna, och kan även frisättas från triglycerider i muskulaturen. Ett karnitinenzymkomplex behövs för transporten av fettsyrorna in i mitokondrien, och glycerol som frisätts från triglyceriderna kan transporteras till levern för glukoneogenes.
Vad betyder det på svensson-språk?

King Grub
2006-07-16, 15:34
Det där var Svensson-språket. Det betyder ordagrant vad det står. Jag vet inte vad jag skall ändra för något. "Karnitinenzymkomplex" t ex betyder ett komplex av karnitinenzymer. Finns inte så många andra ord för det. För att förstå innebörden bakom orden betyder det att Svensson behöver skaffa sig grundläggande kunskaper i näringslära för att kunna deltaga i diskussionen. :( T ex Näringslära för Högskolan.

Triglycerider är estrar bestående av tre fettsyror och glycerol. Karnitin är en aminosyra. Mitokondrie är en typ av organell i en cell. Glukoneogenes är glukosbildning av föreningar som inte kan brytas ned i cellen.

Om det hjälper. Jag är inte världsbäst på att förklara begrepp med andra ord.

Sverker
2006-07-16, 16:07
En organell är en liten blåsa inuti cellen. Blåsans vägg är nästan omöjlig att komma igenom utom vid vissa ställen där det finns transportörer för att föra olika saker in och ut.

Mitokondrien är en organell. Med olika transportörer tar den in olika ämnen ( pyruvat från glukos, fettsyror och olika organiska syror som äppelsyra ). Ämnena bryts ned till koldioxid och vatten och energin transporteras ut genom mitokondriens vägg och bildar den energirika föreningen ATP.


En av dessa transportörer som tar in fettsyror är karnitin.

En gammal tanke var att ge karnitin som tillskott och därmed öka fettförbränningen. Det fungerar inte efterson organellen själv kan tillverka allt sitt karnitin.




Kunde inte låta bli att skriva lite:em:

Aelrik
2006-07-16, 22:29
Jag har även läst att om fett skall kunna förbrännas så behövs också kolhydrater, stämmer det? Om ja, varför då?

Om jag minns rätt så behövs behöver den del av fettsyran som ska förbrännas (fettsyror är galet långa och förbränns i omgångar) binda till oxalättiksyra för att kunna passa in i citronsyracykeln (cellens andra förbränningssteg).
För att oxalättiksyra ska bildas behövs kolhydrater.

rbn
2006-07-16, 22:59
Fettsyror omvandlas inte direkt till kolhydrat.

Fett som bränsle frisätts från triglycerider i fettvävnaden och förs via blodet till muskelcellerna, och kan även frisättas från triglycerider i muskulaturen. Ett karnitinenzymkomplex behövs för transporten av fettsyrorna in i mitokondrien, och glycerol som frisätts från triglyceriderna kan transporteras till levern för glukoneogenes.

Är det på detta som sätt som fett förbränns alltså? Då det blir bränsle på detta sätt?

Victoria
2006-07-16, 23:00
Hej Larre!*innocent*



Jag undrar samma sak...*popcorn*