handdator

Visa fullständig version : Min hemmaträning


izza
2006-07-15, 18:36
Nu ska vi se om jag kan komma igång och träna lite! Min pojkvän har köpt en låda med skivstång, hantlar och vikter så vi kan komma igång att träna. För att komma iväg till ett gym har vi ju inte lyckats med hittills.

Och igår stressade jag in i sportaffären och köpte ett par löparskor. För utan dem kommer jag ju garanterat inte ge mig ut och springa i alla fall.

Hoppas detta kan bli ett roligt sätt att dokumentera träningen med! Det är väldigt kul och inspirerande att läsa andras träningsjournaler!

Önska mig lycka till! :)

izza
2006-07-15, 18:47
Håller mig som sagt hemma och tränar så har nu försökt att göra ett 3-dagarsprogram med övningar som jag kan göra med enbart stång, hantlar och min egen kroppsvikt.

Träningsdagarna utförs varannan dag och en gång i veckan tänkte jag komma ut och springa.

Dag 1
Ben
Knäböj
Utfall
Raka marklyft
Bäckenlyft (ligger på rygg och pressar upp höften)
Vader (står på golvet och går upp på tå)

Bröst
Flyes
Bänkpress (någon slags bänkpress utan bänk, ligger bara på golvet på rygg)
Pullover

Dag 3
Biceps
Stångcurl
Hantelcurl
Hammercurl

Axlar
Stående militärpress
Drag till hakan
Sidolyft med hantlar
Frontlyft med hantlar
Framåtlutade hantellyft (peckdeck baklänges)

Dag 3
Rygg
Marklyft
Hantelrodd
Axelryckning (stångshrugs)
Framåtlutad rodd med stång
Ryggresning (ligga på mage och resa ryggen)

Triceps
Stående french press
Smal bänkpress
Kickback

Mage
Vanliga situps
Sidoböjningar (hantlar hängandes utmed sidan, gunga åt sidan, sträva efter att nå ner till knät med hanteln)
Doppa tårna (ligg på rygg med knäna uppdragna, höj upp huvudet lite och doppa nästan ner tårna i golvet)
Luftcykling

izza
2006-07-15, 19:08
Har tränat två gånger innan detta 3-dagarsprogram börjat och då kört lite övningar hur som helst och hela kroppen på en gång.

Just nu kör jag med bara tom stång och hantlar. Vet inte exakt vad de väger, ska kolla det nån gång. Men stången är inte lika tung som på gymmet. Kanske 5-7 kg eller nåt. Hantlarna kanske väger 1-2kg st?

Uppvärmningen bestod i att rensa rabatter, haha. Men det känns verkligen i benen! Brukar få värsta träningsvärken av bara det.

Sedan gick jag in och körde (inte i samma ordning som de listas, brukar köra lite huller om buller när jag väl är igång):

Ben
Knäböj 2*15
Utfall 10 st sammanlagt (5 på varje ben)
Raka marklyft, enbart stång 2*15 tror jag, har inte riktigt fått in tekniken med marklyft, känns lite konstigt att stå att böja på ryggen, går lite emot att man ska vara så rädd om ryggen vid lyft
Bäckenlyft 3*15
Vader 2*15 känns lite halvmesigt att bara gunga upp på tårna, men det kändes rätt mycket ändå!

Bröst
Flyes, enbart hantlar 2*15
Bänkpress, enbart stång 2*15 vet inte om det är så bra att försöka köra bänkpress utan bänk bara på golvet
Pullover, enbart en hantel 2*15 jobbar mest med att få in tekniken, denna övning har jag inte gjort förrut

Passet tog inte speciellt lång stund. Försökte stretcha ordentligt, har läst att det kan vara ett bra pass nästan bara det!

Imorgon ska jag försöka ge mig ut och springa.

Ska bli spännande och se hur mitt träningsprogram kommer kännas. Kanske får flytta om lite muskelgrupper när jag väl utfört det. Har ingen aning om hur lång tid de olika passen kommer ta. Det visar sig...

schabo-labo
2006-07-15, 19:23
Gött att du har kommit igång. Fortsätt med det.

izza
2006-07-15, 19:29
I will do my best :)

Fed up
2006-07-16, 17:39
Vad har du för träningsbakgrund? Hur gammal/vikt/längd och sånt? Jag är ju nyfiken!

Ni får investera i en bänk framöver!

Lycka till! :thumbup:

izza
2006-07-16, 19:02
Vad har du för träningsbakgrund? Hur gammal/vikt/längd och sånt? Jag är ju nyfiken!

Ni får investera i en bänk framöver!

Lycka till! :thumbup:

Träningsbakgrund? Ja du, har varit medlem på diverse gym här i stan, även provat på en kampsport som heter Taido. Men inte lyckats göra nåt bra utav det. Aldrig lyckats träna hela det året man betalar för.

Jag är 23 år
170 cm lång
och väger 60 kg.

Jag blir väldigt peppad av att läsa andras träningsjournaler(bl.a din Fed upp!) och om personbästa och tunga vikter, så jag hoppas det kommer gå bra nu.

Bänk satt jag och funderade på förut, behöver ju inte vara så avancerat, kanske får åka hem till farfar och bygga ihop nåt, lite bräder och ett gångjärn om man vill kunna ställa lutningen.

izza
2006-07-16, 19:03
Idag har jag fuskat. Har inte gett mig ut och sprungit nåt som var tanken. Får ta det imorn innan jag kör Dag 2:s styrkepass.

Fed up
2006-07-16, 19:07
Träningsbakgrund? Ja du, har varit medlem på diverse gym här i stan, även provat på en kampsport som heter Taido. Men inte lyckats göra nåt bra utav det. Aldrig lyckats träna hela det året man betalar för.

Jag är 23 år
170 cm lång
och väger 60 kg.

Jag blir väldigt peppad av att läsa andras träningsjournaler(bl.a din Fed upp!) och om personbästa och tunga vikter, så jag hoppas det kommer gå bra nu.

Bänk satt jag och funderade på förut, behöver ju inte vara så avancerat, kanske får åka hem till farfar och bygga ihop nåt, lite bräder och ett gångjärn om man vill kunna ställa lutningen.


Jag menar, hur länge du har tränat innan alltså?
Vilken stad bor du i?

Måste du köpa årskort då? Du skulle ju kunna köpa typ 10-kort på ett gym och träna sånt som kanske är svårt att få ihop hemm en gång i veckan eller nåt? Jag planerar att träna i vårt källargym som finns i vår nya bostadsrättsförening nån gång i veckan, och sen på vanligt gym i övrigt. Får se hur det känns att träna själv, om det är skönt eller bara långtråkigt, kanske blir nästan helt och hållet i källaren...

izza
2006-07-16, 20:07
Nu var det jättelängesen jag tränade sist. Någon gång på gymnasiet.
Bor i örebro.

Jag får se hur det funkar med träningen här hemma. Går det bra och man blir peppad så kanske jag får leta upp ett bra gym och testa 10-kort.

Jag skulle nog tycka det var skönt att träna själv i källaren, men tråkigt om det kommer EN till som också ska hålla på... Men det är väl jag som är lite, hm, vad heter det? enstöring ;)

Fed up
2006-07-16, 20:18
Nu var det jättelängesen jag tränade sist. Någon gång på gymnasiet.
Bor i örebro.

Jag får se hur det funkar med träningen här hemma. Går det bra och man blir peppad så kanske jag får leta upp ett bra gym och testa 10-kort.

Jag skulle nog tycka det var skönt att träna själv i källaren, men tråkigt om det kommer EN till som också ska hålla på... Men det är väl jag som är lite, hm, vad heter det? enstöring ;)

Precis, lite störigt om man är där och svettas så kommer EN granne (eller två också för den delen), då msåte man vara social med dem, eller? Jobbigt. Har tänkt dra med kompisar och min pojkvän dit ibland, då är det lite bättre iallafall.

Det jag gillar med att träna på vanliga gym är:
-när man träffar nån trevlig man känner
-när man börjar prata med nån ny trevlig
-när man ser nån riktigt inspirerande typ
-när man ser nån ny bra övning/utförande eller nåt
-att det finns mycket bra maskiner

sen finns det iof minst lika många nackdelar typ:
-när störiga typer börjar prata
-den dåliga musiken
-när maskiner är upptagna
-när det är trångt

osv.

izza
2006-07-16, 20:19
Vad gör man när man har ångest över att man inte gav sig ut och springa idag och blir superpeppad av alla journaler här. Jo! Man tar fram vikterna och börjar träna såklart!! :)

Idag var det biceps och axlar som skulle få sitt.
Hantlarna utan vikter på väger 1,5 kg
Stången ska jag väga/räkna ut vad den väger nån gång också.

Stångcurl
Endast stång: 1*10
Stång+2,5 kg: 2*10

Hammercurl med hantlar
6,5 kg: 1*8, 1*6
ganska nöjd med den vikten, men kanske liiite fusk på slutet, gungar till lite med kroppen för att få upp den

Hantelcurl
Var helt slut efter hammercurlen så den här fick jag spara tills efter axlarna och då körde jag även på lägre vikt än ovan
4 kg: 2*10

Stående militärpress
Stång+2,5 kg: 2*10

Drag till hakan
Stång+2,5 kg: 2*10

Sidolyft
1,5 kg: 2*10
Är lite rädd för den här övningen för det är just under axeln, ner mot överarmen, som jag får ont om jag lyfter för tungt på jobbet. Men får lyfta lite lätt och se hur det känns efter ett tag

Frontlyft
1,5 kg: 1*10
2,5 kg(höll en lös vikt i vardera handen): 1*10
så bökigt att byta vikter på hantlarna hela tiden!

Framåtlutad hantellyft
1,5 kg: 2*7, 1*8
Inte gjort övningen förut så körde lite lätt

Som ni ser på vikterna är jag verkligen nybörjare! Men desto roligare och se förändringarna komma ;)

izza
2006-07-16, 20:25
Precis, lite störigt om man är där och svettas så kommer EN granne (eller två också för den delen), då msåte man vara social med dem, eller? Jobbigt. Har tänkt dra med kompisar och min pojkvän dit ibland, då är det lite bättre iallafall.

Det jag gillar med att träna på vanliga gym är:
-när man träffar nån trevlig man känner
-när man börjar prata med nån ny trevlig
-när man ser nån riktigt inspirerande typ
-när man ser nån ny bra övning/utförande eller nåt
-att det finns mycket bra maskiner

sen finns det iof minst lika många nackdelar typ:
-när störiga typer börjar prata

Värst av allt!! Vad är det för galna människor som går lösa ibland? :P

-den dåliga musiken
-när maskiner är upptagna
-när det är trångt

osv.

Håller med dig! !
Kan tillägga att jag aldrig tränat med fria vikter förut, utan bara kört med maskiner, G2000 och nautilus.
När jag tränat på gym med fria vikter har jag inte vågar röra dem för vid dem brukar det alltid stå "stora tuffa" grabbar och pumpa. Hehe.

Kollade in din fakta, samma ålder (83a?), samma längd, typ samma vikt. Men har ju sett bilder på dig och din vikt är massa mer muskler än mig, för jag är inte lika smal som du!

mystic[-_-]
2006-07-16, 20:32
Det finns en hel del ok gym i Örebro.

Njoy kanske kan vara något för dig? En bra blandning mellan olika typer av folk samt fria vikter och maskiner. Även friskis har fria vikter.

Annars är ÖKK det självklara valet. Bäst priser, störst yta, mycket maskiner och enormt mycket fria vikter. Dock finns ju dessa "tuffa";) 15 åriga killar där som bara är ivägen men de aktar sig så det är ingen fara.
Jag själv kör på ÖKK

izza
2006-07-16, 21:06
']Det finns en hel del ok gym i Örebro.

Njoy kanske kan vara något för dig? En bra blandning mellan olika typer av folk samt fria vikter och maskiner. Även friskis har fria vikter.

Annars är ÖKK det självklara valet. Bäst priser, störst yta, mycket maskiner och enormt mycket fria vikter. Dock finns ju dessa "tuffa";) 15 åriga killar där som bara är ivägen men de aktar sig så det är ingen fara.
Jag själv kör på ÖKK

Satt och funderade på vilka gym jag varit medlem på. Nu när jag läste ditt tips om Njoy så kom jag på att jag var medlem där ett tag. Har även tränat på:
Gustavsvik
Haga, nautilus
I3 (Örebros kampsportsklubb)

Men som sagt, har ju aldrig varit några längre perioder.
ÖKK har jag hört ska vara bra. En tjej på jobbet tränar där, har även hört andra.

Får se om man kommer igång nu här hemma och om det händer nåt. Kanske blir sugen på gym om jag får lite synliga muskler ;)

izza
2006-07-17, 15:11
Mmmm! Härliga kolo!!! Äntligen får jag skriva av mig lite. Usch är irriterad idag. Så surt på jobbet. Gnäll hit och dit, falskhet och icke ärlighet. Eller vet inte om jag kan beskriva det så heller. Allt hänger i luften. Blääääääää.
Nån som har nåt annat jobb till mig?? Gärna där jag slipper träffa andra människor! ;)

Men har varit ute i spåret och sprungit av mig lite i alla fall. Och i lurarna peppades jag av Evanescence. Det var helt perfekt för mitt humör idag.

Sprang 1,3 km-spåret. Eller försökte springa. Första 200 m består av världens största backe så där vägrar jag springa. Blir andfådd av att gå uppför! Men tyckte jag sprang på ganska mycket ändå. Efter det första varvet drack jag vatten. Sen tog jag ett varv till. Men sprang bara knappt halva och så promenerade jag resten.

Skönt att ha gjort nånting i alla fall. Alltid en början!

Sitter och trycker i mig lite keso, det sista som var i burken. Snart ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag hem till en kompis och laga mat.

machine gun
2006-07-17, 15:55
Bänkpress, enbart stång 2*15 vet inte om det är så bra att försöka köra bänkpress utan bänk bara på golvet

Det funkar rätt bra att ligga med ryggen på armstödet på soffan annars :) Det gäller att vara innovativ när det kommer till hemmaträning ;)

izza
2006-07-17, 20:58
Det funkar rätt bra att ligga med ryggen på armstödet på soffan annars :) Det gäller att vara innovativ när det kommer till hemmaträning ;)

Hehe, tack för tipset! Hm... ha fötterna i golvet och luta sig och lägga ryggen mot armstödet?

Verkar lite krångligt, speciellt om man ska ta tyngre vikter, med balans och så. Vår soffa är visserligen lika hög i armstöden som i ryggstödet så kanske kan lägga sig där istället.

Ska filura lite på det tipset! :)

izza
2006-07-18, 19:54
Puuuuuh! Nu är jag helt slut! Ska bli sååå skönt att ta en dusch och gå och sova tidigt! TÄnkte först hoppa över träningen idag, men sen kände jag hur skönt det skulle kännas och lägga sig tränad! ;)

Rygg, mage och triceps på schemat! Har räknat ut att stången väger 7 kg, så nu skriver jag totalvikter endast.

Marklyft
17 kg: 3*10

Hantelrodd
6,5 kg: 3*10
Alltså på varje sida (60 lyft för kroppen totalt), men det blir väl så man skriver och så fattar man att man menar på varje sida...?

Axelryckningen (Stångshrugs)
17 kg: 3*10

Ryggresning
3*25
ligger på mage på golvet med händerna utmed sidan

French press med hantel, stående
6,5 kg: 1*3 tuuuungt
4 kg: 2*10, 1*6

skulle göra bänkpress med smalt grepp och kickbacks, men var så slut i triceps så jag gjorde en rep french press till bara
4 kg: 1*10

Sidoböjningar (för "lovehandles")
6,5 kg håller en hantel i varje hand med denna vikt, gungar åt sidorna och strävar ner mot knäna. Räknade till 20 *3, alltså 10*3 på varje sida

Situps (vanliga på golvet)
40, 30, 20
på slutet orkade inte nacken mer, men det kanske magmusklerna är tacksamma för imorn ;)

Stretching!!! Skönt!! :)

izza
2006-07-19, 09:18
Idag är det en vilodag. Bra för kroppen. Men tråkigt för mig! VIll träna jämt. Men får spara lite på entusiasmen (eller hur det stavas) så den räcker längre och jag inte slutar helt om några veckor.

Har fortfarande träningsvärk i baksidan av låren sen jag rensade i rabatterna i lördags. Och känner av i rumpan efter marklyften igår! Och fortfarande lite darrig i triceps sen igår. Kul att det händer nåt i alla fall!

Nästa viktpass är ben. Har gått runt ett varv på mitt 3-dagarspass nu. Känns ganska bra. Det som har känts sämst är just benpasset. Får se hur det känns imorn. Tror jag har lite svårt för knäböj och utfall. Men det ska väl ge sig med tiden.

Ha det bra alla kolo:are! Ha det så kul alla ni som har träningsdag! ;)

izza
2006-07-19, 17:54
Tips ! Bättre än hälsovakten och massa annat! Speciellt eftersom man kan lägga in egna livsmedel!!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Har handlat lite, i jakt på veggie produkter. Det blev en lyckad tur. Hittade massa hälsans kök. Vegefärs, mince, burgare och nutanas pyttipanna. Det är kul att gå i affärer som man inte brukar handla i. Hittade lite annat skoj också. Jättegoda riskakor från Urtekrem.

izza
2006-07-21, 19:50
Så! Äntligen tränat lite igen. Har haft en "svacka". Och för att komma igång igen ändrade jag om lite i ordningen och struntade i ben idag och körde biceps och axlar. Har jobbat hela dagen, så det kändes inget roligt att träna slitna ben. Får se om det bli imorgon istället eller om det blir en springtur.


Stångcurl
7 kg 1*10
17 kg 1*3
12 kg 1*8 1*6

Hantelcurl
6,5 kg 1*3
4 kg 2*10

Hammercurl
6,5 kg 2*6 1*4

Stående militärpress
12 kg 1*7 1*6 1*7

Drag till hakan
12 kg 2*8 1*7

Sidolyft (hantelflax ;))
1,5 kg 1*10 2*8

Frontlyft
4 kg 2*6
2,5 kg 1*6

Framåtlutad hantellyft (baksida axlar)
4 kg 1*7
1,5 kg 2*8

Fed up
2006-07-21, 21:56
Nåt sånt här med en handduk på kanske kan underlätta vid bänk- och hantelpress, flyes och annat gött?

http://www.ikea.com/PIAimages/15731_PE100003_S4.jpg

izza
2006-07-21, 22:17
Nåt sånt här med en handduk på kanske kan underlätta vid bänk- och hantelpress, flyes och annat gött?



Verkar inte alls fel! Borde ju inte vara så svårt att bygga ihop nåt sånt heller (farfar är duktig på sånt). Och den behöver ju faktiskt inte vara så stor. Bara man får plats med rumpa och rygg. Tack för tipset!

izza
2006-07-22, 16:14
Sådärja! Det blev en tur i spåret. Börjar sakta känna en förbättring. Men körde bara 2,4 km varvet. Tog strax under 20 min. Gick lite grann. Men det tar sig! ;)

Väl hemkommen åt jag en banan och drack mitt nya proteinpulver utblandat med vatten. Det smakade mycket bättre igår med mjölk istället! Men kanske kan blanda den lite tjockare så kan jag tänka att det blir bättre med vatten.

izza
2006-07-23, 07:13
Igår blev det en riktigt bra matdag. Även fast jag trodde jag skulle överstiga kaloriintaget på slutet. Var nämligen ute och åt pizza, men jag beställde en pizza med champinjoner och ananas, utan ost. Och lite kebabsås till. Godaste pizzan jag ätit! Visserligen höftade jag bara kalorierna på pizzan (tog botten som vanligt vitt bröd), men det slutade med att förhållandena mellan protein, fett och kolhydrater var exakt som jag ville över hela dagen! Skoj!

sissa
2006-07-23, 07:35
kul att du börjat springa!
vet hur det är i början....började springa för några månader sen med en kondis som inte var den bästa direkt.när jag började springa så kunde jag inte se hur jag nånsin skulle kunna springa mer än typ 1 km utan att dö. men det lossnar så småningom!

bra att du börjar lungt och inte så långt för att sedan öka succesivt.
själv gick jag ut alldeles för högt i början. jag sprang för fort. jag började löjligt sakta, men det var bättre det än att jag toksprang och dog efter 1 km.

nästa gång klarar du det utan att gå nånting! :)

izza
2006-07-23, 18:57
Fint pass idag!
Vi hittade även en bänk hemma så jag kunde köra bänkpress!!!

Marklyft
17 kg 2*10
kändes relativt lätt, tänkte att jag skulle öka till nästa gång, men lade på lite vikter den här gången istället!
22 kg 1*8

Hantelrodd
6,5 kg 2*10
sen fick jag tag på sambons vikt!
11,5 kg 1*6

Stångshrugs
fortsatte på den tunga stången!
22 kg 3*10

Ryggresning på mage
2*30
var rätt trött i ryggen efter marklyften

Stående french press (dubbelfattning alltså!)
4 kg 1*10 2*7

Bänkpress med smalt grepp
7 kg 3*10

Vanliga situps
50 st

Sneda situps
25 st
Måste köpa en ny gymboll att göra situps på (katten råkade bli skrämd och hoppade på den gamla med klorna rakt ut, oops!), får ont i nacken av vanliga situps!

Lyftning av benen liggandes på rygg
15 st

Sidoböjningar
Orkade inte göra i ordning hantlarna igen (glömde nästan bort denna övning) så jag gjorde 100 snabba utan vikter. Får se imorn om det ger nåt resultat i träningsvärk

Känns som det händer lite! Skoj i början, går snabbt att arbeta sig uppåt ;)

izza
2006-07-23, 19:02
kul att du börjat springa!
vet hur det är i början....började springa för några månader sen med en kondis som inte var den bästa direkt.när jag började springa så kunde jag inte se hur jag nånsin skulle kunna springa mer än typ 1 km utan att dö. men det lossnar så småningom!

bra att du börjar lungt och inte så långt för att sedan öka succesivt.
själv gick jag ut alldeles för högt i början. jag sprang för fort. jag började löjligt sakta, men det var bättre det än att jag toksprang och dog efter 1 km.

nästa gång klarar du det utan att gå nånting! :)

Jo det känns bra att komma igång! Och det känns bra att inte köra så hårt heller. Ta ett steg i taget liksom. Målet just nu är ju och komma runt 5 km så småningom!

Tack för att du tror att jag klarar det nästa gång! Kändes ju väldigt bra sist, så det ska nog kunna gå!!

sissa
2006-07-23, 22:21
helt rätt att börja lungt.

klart du klarar det! jogga lungt och fint. hur snabbt/sakta du vill. rätt skön känsla att känna att man faktiskt sprang hela vägen. tycker jag!

u can do it! :)

izza
2006-07-24, 05:14
Tror jag ska köra en vilodag idag! Sedan måste jag snart ta ett benpass! Har ju hoppat över det nu! Kanske imorgon, och sedan springa på onsdag. Kanske inte superbra om jag ska ta mig springandes runt. Wtf! Kör så det ryker ;)

Får väl springa så sakta jag kan så ska det nog gå som du sissa tipsar om! :) Skulle ju faktiskt kännas skönt och klara det runt!

izza
2006-07-24, 16:57
Snyyyyyyyyyft! Min hals gör ont och mitt huvud är tungt. Nös några gånger och nu är jag snorig. Vill inte!! Har ju precis kommit igång med träningen *cry*

Just nu äter jag lite mörk choklad. Vad äter man på kvällen när man bara har kolhydrater och protein kvar som man får äta?

Hoppas det går över om jag går och sover nu. Men känns som det redan är försent :(

machine gun
2006-07-25, 11:03
Hehe, tack för tipset! Hm... ha fötterna i golvet och luta sig och lägga ryggen mot armstödet?

Verkar lite krångligt, speciellt om man ska ta tyngre vikter, med balans och så. Vår soffa är visserligen lika hög i armstöden som i ryggstödet så kanske kan lägga sig där istället.

Ska filura lite på det tipset! :)

Alltså, man har fötterna i golvet, sätter sig längst ut på armstödet och lutar sig bakåt så att skuldrorna tar i. Vikterna har man med sig från början, precis som annars om man saknar ställning.

izza
2006-07-25, 13:27
Alltså, man har fötterna i golvet, sätter sig längst ut på armstödet och lutar sig bakåt så att skuldrorna tar i. Vikterna har man med sig från början, precis som annars om man saknar ställning.

Nu har vi hittat en bänk i förrådet så nu kan jag pressa riktig bänk! :)

izza
2006-07-31, 19:06
Äntligen!! Efter att en vecka har gått sedan jag kände första förkylningssymptomen är jag nu igång igen!! Och det kändes väldigt bra, skönt!

Axlar, biceps och bröst

Stående militärpress
7 kg: 10
12 kg: 2*7, 1*5
kändes som jag skulle åka genom golvet när jag tog i på de sista, tungt...

Drag till hakan
12 kg: 2*7
detta kändes betydligt lättare så jag höjde på sista
14,5 kg: 1*7

Sidolyft & frontlyft
1,5 kg: 3*7 på varje övning
är rädd för dessa övningar, gör lite småont i axlarna

Framåtlutade hantellyft (sittande framåtlutad)
1,5 kg: 3*7
vad skön övning när man sitter ner, superkontakt!!

Stångcurl
14,5 kg: 2*7, 1*5
på slutet orkade inte högra handleden med längre

Bänkpress
12 kg: 1*10, 1*7
första setet flög stången upp, men tydligen tog det rejält för i andra orkade jag knappt lyfta den, så det blev bara två, så jag inte skulle fastna, eftersom jag är ensam hemma för tillfället

Flyes
4,5 kg: 2*5
blev lite tungt, så jag körde inte så långt bak men det känns ändå, redan i musklerna!

Hantelcurl
4,5 kg: 3*7
kul att denna vikt känns så lätt, det gjorde den inte i början

Hammercurl
6,5 kg: 3*5
desto tyngre! men jag orkar ju!

Najs att ha tränat, känns bra! Nu är jag på gång igen ;)

sissa
2006-07-31, 21:05
skönt att du är frisk och på banan igen.
och skoj att du ökar. så det ska va ju :)

izza
2006-08-01, 05:05
skönt att du är frisk och på banan igen.
och skoj att du ökar. så det ska va ju :)

Ja det känns jättebra!! Just nu är jag sååå trött, orkar verkligen inte ta mig till jobbet. Enda som håller mig uppe är tanken på att det är sovmorgon imorgon... Puh...

Är sugen på en springtur snart nu (alltså inte nu på morgonen, men i eftermiddag kanske)

izza
2006-08-01, 16:51
Sådärja! Ett pass styrka idag igen, blev ingen löprunda. Tur var väl det för rätt som jag tränade här hemma började åskan och regnet.

Rygg, mage och triceps

Marklyft
17 kg: 1*10
22 kg:3*7

Stångshrugs
22 kg: 3*10

Bänkpress med smaltgrepp
9,5 kg: 3*7

French press (stående, tvåhandsgrepp)
4 kg: 3*7

Hantelrodd
6,5 kg: 3*7

Ligga på rygg och sprattla med benen (luftcykling)
2*30 sek
lika jobbigt i benen som i magen ju!

Situps
50

Sneda situps
25

Ryggresningar på mage
50

Känns som en veckas vila (förkylning) absolut inte förtvinade musklerna, snarare tvärtom! De har växt! Det mesta känns relativt lätt, ska höja lite nästa gång tror jag. Vill inte göra det för snabbt, har ju nyss börjat så då kanske lite teknik försvinner.

izza
2006-08-02, 10:32
Dagens pass:
Löpning!!
Med siktet inställt på att springa hela varvet på 2,4 km!
Jag är nöjd, trots att jag inte riktigt höll hela vägen.
För det första går jag alltid de första 200 m, eftersom det är världens största backe där, skulle bli helt utpumpad av att springa den.
Men sedan sprang jag och sprang, när skyltarna visade att jag sprungit 1,8 km så gav jag upp och gick en bit, men sprang lite till sen.

Tänkte innan jag sprang att när jag kommer runt 2,4 km på under 15 min ska jag testa 5 km spåret. När jag stannade klockan idag så var den strax under 17 min så det är inte så långt till 15 min!

Felet när jag sprungit förut är att "orken" sitter i huvudet. Psykiskt säger jag till mig själv att jag inte orkar mer och då gör jag inte det. Och sen när jag kommit runt spåret så är jag inte speciellt slut i kroppen. Idag manade jag på psykiskt att t.ex. när benen var helt mjölksyriga efter lite backe så tänkte jag bara "det går snart över, fortsätt spring". Och det funkade ju, för jag sprang mycket mer än jag gjort förut.

Och slut fysiskt var jag också, trodde jag skulle dö och kräkas på samma gång, haha. Nu är det gjort för idag i alla fall. Sköönt!

Stumpis
2006-08-02, 10:45
Det där med att orken sitter i huvudet stämmer så himla bra! För min del gäller det framförallt styrketräningen, jag ställer allt för ofta in mig på ett visst antal reps jag ska klara, och när jag gjort dom lägger jag av trots att jag säkert klarat ett par till. Tack och lov har jag oftast min coach (maken) med mig som säger till mig att köra ett par extra... :whipped:

Bra jobbat, i alla fall! :thumbup:

elan
2006-08-02, 10:51
Jag tror nog att du klarar att springa hela varvet. Att springa kan vara ett väldigt relativt begrepp. :D Nästa gång du känner att du vill börja gå istället för att springa kan du väl testa att sänka tempot istället. Även en mycket långsam lunk räknas ju mer som att springa än att gå. Och vips har du sprungit hela varvet.

izza
2006-08-03, 16:43
Stumpis: Tack!
Skönt med någon som peppar! Fast ibland skulle jag nog bara bli irriterad. Typ i löpspåret, hehe. Nej men det är väl en vanesak!


Elan: Jo absolut, men tyvärr springer jag ju redan supersakta ;) Men ska tänka på det till nästa gång så ska vi se om det går att sänka farten ännu ett steg, haha. Ska se om det bli en springtur på lördag igen kanske.

izza
2006-08-03, 18:23
Det blev ett litet pass idag med. Hade egentligen tänkt att vila, men glömde ta med lunchlådan till jobbet, så köpte en pizza istället, så jag tänkte att jag behövde göra av med lite kalorier också. Så klantigt! Packade ner en låda till frukost, och en låda till mellanmål, medan lunchlådan stod kvar i kylen. Blä.

Tyvärr kändes passet lite omotiverat. Tränade mest för att göra det och tankarna var någon annanstans. Ville egentligen bara sitta ute vid trädgårdsbordet.

izza
2006-08-03, 18:29
Telefonen ringde, så jag fortsätter i ett nytt meddelande, visste inte hur lång tid man hade på sig att skriva ett inlägg

Axlar, biceps och bröst

Drag till hakan
17 kg: 2*7
12 kg: 1*7

Stående militärpress
12 kg: 2*7 1*5
trööögt

Sidolyft
1,5 kg: 3*8
ska nog byta ut denna mot hantelpress, kanske inte axeln krånglar så

Frontlyft
1,5 kg: 3*10

Framåtlutad hantellyft
1,5 kg: 2*10 1*7

Stångcurl
12 kg: 3*7

Pullover
7 kg: 1*7 1*5
axeln krånglade lite här också, kanske behöver vila

Bänkpress
7 kg: 20
tog en lätt vikt och fler rep istället eftersom inte axeln kändes så bra

Hammercurl
6,5 kg: 1*5 1*6 1*5

Inga underverk direkt...

izza
2006-08-06, 09:00
Hörrö soffpotatis! Dags att träna lite idag! Varit i vila fredag och lördag nu. Och igår åt jag 1000 kcal mer än planerat. Men, men kanske är bra med lite extra energi mellan varven. Ska jobba 12-18 idag så det blir träning ikväll. Antinge mage/rygg eller löpning.

izza
2006-08-06, 20:30
Kvällens löptur:

2,4 km: Sprang hela vägen, förutom i toppen på några ruskiga backar. Tiden: 15min och 50 sek. Fy fan vad jag är bra! haha :) Målet var att komma under 16 min.

Sedan "tvingade" sambon med mig ett varv extra på 1,3 km spåret. Det sprang vi på 9 min 30 sek.

Ganska bra pass! Kondisen blir bättre helt enkelt!!

Fed up
2006-08-06, 20:37
Pullover
7 kg: 1*7 1*5
axeln krånglade lite här också, kanske behöver vila




Jag har fått lära mig av Arne Persson att pullover inte är nåt vidare för axlarna, han tyckte inte man skulle köra den alls.

sissa
2006-08-06, 21:30
härligt att det går framåt med löpningen! det gör ju det, bara man har lite tålamod i början.

nästa gång klarar du backarna med! :whipped:

:)

izza
2006-08-06, 21:57
Jag har fått lära mig av Arne Persson att pullover inte är nåt vidare för axlarna, han tyckte inte man skulle köra den alls.

Inte för att jag vet vem Arne är... Pullover står i övningsbanken som bröst-övning, men den kanske tar på ett dåligt sätt på axlarna?

izza
2006-08-06, 21:58
härligt att det går framåt med löpningen! det gör ju det, bara man har lite tålamod i början.

nästa gång klarar du backarna med! :whipped:

:)

Ja nu börjar det hända grejer! Och tycker inte det var så dåligt att gå lite grann, första varvet kanske jag gick 10 m sammanlagt. Känns skönt att få gå och lägga sig nu, tränad och lagom slut ;)

Fed up
2006-08-07, 05:07
Inte för att jag vet vem Arne är... Pullover står i övningsbanken som bröst-övning, men den kanske tar på ett dåligt sätt på axlarna?

Arne är nån slags träningsräv här på forumet, som håller kurser och sånt.

Han menar att pullover är dåligt för axlarna för att de lätt kan hoppa ur led när man gör den. Jag tyckte dessutom att det knakade och gjorde ont i axlarna på den ofta.

machine gun
2006-08-07, 13:56
Han menar att pullover är dåligt för axlarna för att de lätt kan hoppa ur led när man gör den. Jag tyckte dessutom att det knakade och gjorde ont i axlarna på den ofta.

Min sjukgymnast sa samma sak, så man kan nog skippa den övningen helt faktiskt.

machine gun
2006-08-07, 13:59
För övrigt, se till att alltid värma upp rotatorcuffarna innan du gör några övningar som involverar axlarna primärt eller sekundärt, dvs alltid innan axlar, bröst och vissa rygg- och armövningar. Finns lite övningar i övningsbanken. Kör lätta vikter och höga reps på dessa övningar.

Kul att löpningen artar sig btw :thumbup:

Fed up
2006-08-07, 16:57
För övrigt, se till att alltid värma upp rotatorcuffarna innan du gör några övningar som involverar axlarna primärt eller sekundärt, dvs alltid innan axlar, bröst och vissa rygg- och armövningar. Finns lite övningar i övningsbanken. Kör lätta vikter och höga reps på dessa övningar.

Kul att löpningen artar sig btw :thumbup:

Ja bra att du tipsade om det, det har gjort stor skillnad för mina axlar+ allmänt viftande för att värma upp dem. :thumbup:

izza
2006-08-07, 17:18
Okej! Tack så jättemycket för tipsen!! Så skönt med detta forum att man kan få respons och tips av varandra.
Uppvärmning ska jag också tänka extra noga på tack vare er, har inte varit något vidare på det annars.

Blir nog ett styrkapass ikväll när jag fått lite mat i magen och fått lite avslappning en stund nu efter jobbet, återkommer!

izza
2006-08-07, 19:33
Dagens pass:

Rygg, mage och triceps

Marklyft
17 kg: 10
22 kg: 3*7
var lite småstel i framsida lår efter all löpning igår

Stångshrugs
22 kg: 3*7
dags att öka tror jag, kändes lite lätt

Stångrodd
22 kg: 3*7
första gången jag provar denna övning, lite knepigt hur jag skulle stå, men tror det kändes bra!

Hantelrodd
9 kg: 3*7

Smal bänkpress
9,5 kg: 3*7

Stående french press, tvåhandsgrepp
4 kg: 3*7

Situps
30, 20
var tydligen lite mör i magmusklerna, gjorde några övningar igår efter löpningen igår, brukar orka göra 50, men det gick inte alls idag

Cykla med benen
30 sek, 20 sek

izza
2006-08-11, 14:57
Dagens löpning:
2,2 km, 14 min 15 sek

Fy fasen vad trögt det var, men tiden blev förvånande bra trots det. Tyckte jag gick massor. Jämför med första gången jag sprang 2,4 km, då blev tiden strax under 20 min.

izza
2006-08-12, 09:15
Igår var det äntligen, äntligen dags. Vi köpte biljetter redan i våras. Trodde aldrig det skull bli 11 augusti. Härligt! Bra! Kul!!!
Han är kung!
http://izza.blogsome.com/images/liten_01.jpg

izza
2006-08-12, 12:23
Dagens träning:
Biceps, axlar och bröst

Stående militärpress
7 kg: 10
12 kg: 3*6
känns som det kommer ta tid att bli starkare här, kan inte minnas att det kändes så här tungt i början, fast jag körde lika tungt

Drag till hakan
12 kg: 3*7

Framåtlutad hantellyft
1,5 kg: 3*10

Stångcurl
12 kg: 2*10, 1*8

Hantelcurl
4 kg: 3*10
börjar kännas lite lätt, men nästa steg med våra vikter är 6,5 kg och det blir lite tungt, måste köpa 0,5 kg vikter!

Hammercurl
6,5 kg: 1*7, 2*6

Omvänd stångcurl
9,6 kg: 1*7, 1*6
gjorde nästan ont i axlarna, kanske ska prova med ännu lägre vikt

Bänkpress
9,5 kg: 1*7, 1*10, 1*7

Skönt pass. Känns i axlarna, men på ett bra sätt. Tror jag hittat bra grundövningar för axlarna nu. En framsida, en ovansida och en baksida. Försökte värma upp axlarna innan också med blandade rörelser. Uppvärmningsövningarna i övningsbanken gjorde jag också lite, men utan vikter, tillräckligt för mig ändå! :P

izza
2006-08-13, 09:20
Blev en runda i spåret igår kväll också.
2,2 km: 14 min 30 sek
Efter 5 min vila och vätskepaus:
1,1 km: 7 min 30 sek

Deceiver85
2006-08-13, 12:56
Kul med mer örebroare. Beroende på vart du bor så ska du inte lyssna på allt snack om ÖKK. Visst, ÖKK är stort och det finns både mycket fria vikter och maskiner (samt ett gummigolv för marklyft och lite annat gott) men i övrigt är det rätt sunkigt och ofräscht, ventilationen är inte heller den bästa (IMO).

Bor du på Öster så finns det egentligen bara ett bra gym, och det är Universitetsgymmet. Lite dyrare än ÖKK, men mycket fräschare och nyare, dessutom inte så mycket folk.

izza
2006-08-13, 15:11
Dagens styrkepass:
Rygg, mage och triceps

Marklyft
17 kg: 10
22 kg: 3*7

Stångshrugs
22 kg: 3*10

Stångrodd
22 kg: 3*7

Hantelrodd
9 kg: 3*7

Smal bänkpress
9,5 kg: 3*7

Stående french press
6,5 kg: 3*6
PB, triceps tycker jag är svår att träna, får ont om jag tar i för hårt...

Situps
40

Cykla med benen i luften
30 sek, 25 sek

Sneda situps
30

Känns bra att träna till Friidrotts-EM, blir inspirerad av alla vältränade!

izza
2006-08-13, 19:26
Kul med mer örebroare. Beroende på vart du bor så ska du inte lyssna på allt snack om ÖKK. Visst, ÖKK är stort och det finns både mycket fria vikter och maskiner (samt ett gummigolv för marklyft och lite annat gott) men i övrigt är det rätt sunkigt och ofräscht, ventilationen är inte heller den bästa (IMO).

Bor du på Öster så finns det egentligen bara ett bra gym, och det är Universitetsgymmet. Lite dyrare än ÖKK, men mycket fräschare och nyare, dessutom inte så mycket folk.

Tack för tipsen! Inte aktuellt med gymkort just nu, men när löpsäsongen är slut ute så ska jag nog skaffa mig nåt.

izza
2006-08-14, 20:30
Jeeeehaa!!
Min första halvmil!!! (eller åtminston 4,8km)
Sprang med taktiken springa 5min, gå 1 min. Och så hade jag min sambo med som peppade på i uppförsbackarna!!
Jag kom runt på 32 min 38 sek.

Det är jag nöjd med!!!

Har aldrig sprungit så långt förut. Känns jättebra! Jag jämför med första gången i våras, eller somras, när det var, då jag inte ens orkade springa 1 km i sträck.

Så nu är målet 1 mil då, får se när det blir! :)

Fed up
2006-08-14, 21:08
Stående french press
6,5 kg: 3*6
PB, triceps tycker jag är svår att träna, får ont om jag tar i för hårt...



Testa att köra kickbacks, sägs visserligen vara en discoövning, men jag tycker den tar väldigt bra utan att axlar och armbågar belastas så mycket som i frenchpress och om du främst har hantlar att tillgå så kan den helt klart vara ett bra alternativ, eller komplement.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.html

izza
2006-08-14, 21:18
Testa att köra kickbacks, sägs visserligen vara en discoövning, men jag tycker den tar väldigt bra utan att axlar och armbågar belastas så mycket som i frenchpress och om du främst har hantlar att tillgå så kan den helt klart vara ett bra alternativ, eller komplement.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.html

Den övningen står med i mitt träningsprogram. Men inte kört den ordentligt nån gång. Tycker inte jag orkar nåt i den. Men får väl börja och köra med hantel utan vikt och sedan smått öka. Ska prova!!

edit: Haha, gårdagens övning tog nog lite iaf! känns i triceps nu bara när jag provade att göra rörelsen på kickback framför datorn *flin*

izza
2006-08-15, 19:22
Dagens styrkepass:
Biceps, axlar och bröst

Stående militärpress
7 kg: 10
12 kg: 2*6
kommer inte ihåg om jag bara gjorde två reps, brukar alltid göra tre, men hade bara skrivit upp två... whatever...

Drag till hakan
12 kg: 3*8
Kanske borde prova att höja, men tappar teknik, så jag kör nog ett tag till på samma

Framåtlutande axellyft
2,5 kg: 2*7
2,75 kg: 1*7
provade lite olika varianter på vikthanteringen, första riktiga hanteln ligger på 4 kg och det var för tung! PB iaf

Stångcurl
14,5 kg: 1*7, 2*6
PB, har tydligen lyft 17 kg nån gång men få reps, så detta får räknas som PB

Hammercurl
6,5 kg: 2*6
Försökte höja till 9kg, men det var alldeles för tung så det blev bara 2 reps

Hantelcurl
4 kg: 3*10
känns alldeles för lätt, men 6,5 kg får jag inte upp alls

Bänkpress
12 kg: 3*7
PB, tror jag, kändes väldigt lätt förutom sista lyftet

Känns som bicepsknölen växer på armen!!

izza
2006-08-19, 11:21
Dagens styrka
Rygg, mage och triceps

Marklyft
17 kg: 2*10
22 kg: 1*7

Stångrodd
22 kg: 3*7

Stångshrugs
22 kg: 10
24,5 kg: 2*7

Hantelrodd
9 kg: 1*7, 2*10
kul! känns som vikten flyger upp, iaf de första 7

French press
6,5 kg: 3*7

Kickbacks
4 kg: 3*7
orkade visst lite här iaf! ;)

Vanliga situps
40

Cykla med benen
30 sek, 25 sek

Sneda situps
40

izza
2006-08-20, 19:14
Dagens pass blev löpning

4,8 km. Sprang första 2 km. Sedan kändes det jättesegt och fick värsta kramp/håll i magen. Men knappade in på tiden som jag hade förra gången i alla fall. Hamnade på 33 min 7 sek.

izza
2006-08-21, 17:23
Dagens styrkapass:
Axlar, biceps och bröst

Stående militärpress
7 kg: 10
12 kg: 3*7

Drag till hakan
12 kg: 3*7

Framåtlutad hantellyft
2,75 kg: 3*7

Hantelcurl
5,25 kg: 2*7, 1*10
PB!

Stångcurl
14,5 kg: 3*7

Hammercurl
6,5 kg: 3*7

Bänkpress
12 kg: 3*8
vad skönt det är när man har pass! ska öka nästa gång!

izza
2006-08-24, 18:48
Dagens träning, löpning!

4,8 km
31 min 27 sek
Förbättring, trögt att springa, men skönt efteråt!!

izza
2006-08-31, 13:54
Äntligen ett träningspass igen!!

I måndags tog en efterlängtade semestern slut och allvaret börjar. Skönt var det iaf att jag inte hade nån ångest över att det var slut utan det bara kändes bra att ha varit ledig.

I måndags jobbade jag och i tisdags började skolan! Jag ska nu läsa Nationalekonomi 20p. Kul!!

Men! Träning idag alltså! På universitetets gym så har de en gratisvecka nu så jag var inte sen med att gå dit!! Kul att träna på gym och titta lite på hur andra tränar, men samtidigt kändes det lite vilset och gå där bland maskinerna och inte fatta nåt. Klev in bland lösa vikterna och det kändes jättebra, inte alls som om alla tittade på mig och undrade vad det var för amatör som var i farten ;)

Hade inte med mig någonting att skriva på så jag skriver lite ungefär hur jag gjorde.

Började med
Latsdrag
3*7
hm, kommer knappt ihåg vad jag körde på, tror det var 20-25 kg nånstans

Marklyft
det var svårt att förstå sig på skivstängerna. tror jag körde såhär
22,5 kg 1*7
25 kg 2*7
kändes mycket lättare än här hemma, här har jag bara kört 22 kg som mest, kul!

Hantelrodd
9 kg: 1*7
10 kg: 2*7

Stångshrugs
30 kg: 3*7
här biffade vi på! har bara kört 24,5 hemma

Smal bänkpress
10 kg: 3*7

Pushdown med rep(tror man kan kalla det det?)
5 kg: 3*7
supersvag här!

sedan blev det någon maskinvariant igen, ser ut som denna i övningsbanken
Highrow
tror jag bara körde på denna låga vikt
15 kg: 3*7

Situps på boll
2*40

Sneda situps
40

Som sagt kul att komma ut och träna, men maskinövningar får jag nog plugga lite här på kolo om det ska kännas bättre till nästa gång! :)

izza
2006-09-01, 04:31
Nu förstår jag varför man inte ska köra vissa muskler efter ryggpass! Har ju träningsvärk på massa konstiga ställen idag, biceps, bröst och lats (??). Har inte tänkt på att det var så mycket lättare att få träningsvärk på gym! :)

izza
2006-09-05, 05:57
Fortfarande gratis på gymmet så jag passar på igen!
Idag var det biceps och axlar.

Stående militärpress
12,5 kg: 1*7, 1*6, 1*7
hemma väger dess vikter 12 kg, så lite PB!

Drag till hakan
12,5 kg:3*7

Framåtlutad hantellyft
2 kg: 1*10, 2*7
borde kört med 3 kg, kom inte ihåg att jag kört med 2,75 kg hemma

Hantelcurl
5 kg: 1*7
nån snodde 6 kg mitt framför ögonen på mig!
7kg: 1*3 (eller nåt)
6 kg: 1*5
är inte säker på repsen

Hammercurl
8 kg: alldeles för tungt
7 kg: orkade inte så många
6 kg: 1*5 kanske
tydligen trött efter hantelcurlen

Stångcurl
12,5 kg: 1*7
10 kg: 1*7
12,5 kg: 1*7

izza
2006-09-05, 06:00
edit: träningsvärk idag

izza
2006-09-05, 10:15
Dagens pass: Kondition!

4,8 km: 32 min 34 sek
Mellantider:
1 km: 6 min
2km: 12 min 12 sek

PontusWidehall
2006-09-05, 11:15
Gud va tunna alla är =(
Majoriteten är typ mellan 170-175 CM långa och väger mellan 60-och 70 Kg.
Sen kommer jag med 177 Cm och 95 Kg ;/

izza
2006-09-06, 10:26
Gud va tunna alla är =(
Majoriteten är typ mellan 170-175 CM långa och väger mellan 60-och 70 Kg.
Sen kommer jag med 177 Cm och 95 Kg ;/

Svårt att jämföra kille-tjej...

emmzan
2006-09-06, 10:30
Gratisträning = bra träning!!!

Kan vara bra att köra på "riktigt" gym och hänta lite inspiration när man annars tränar hemma kan jag tänka mig.

PB överallt ser jag :thumbup:

izza
2006-09-06, 15:18
Gratisträning = bra träning!!!

Kan vara bra att köra på "riktigt" gym och hänta lite inspiration när man annars tränar hemma kan jag tänka mig.

PB överallt ser jag :thumbup:

Ja gratis är gott! (bra) Speciellt när de kör två hela veckor med gratis. Så idag var det tredje gången jag var där.
Funderar på att skaffa ett gymkort nu när det blir höst och inte lika roligt att ge sig ut i skogen att springa. Och som sagt, lite mer inspirerande på gymmet...

PB är mycket lättare på gym när hantlar och stänger är färdigmonterade! Bara att hugga tag i nån och ta i ;)

izza
2006-09-06, 15:33
Gympass idag igen!
Rygg, triceps och mage

Latsdrag
20 kg: 1*7
22,5 kg: 1*7
25 kg: 1*6

Marklyft
25 kg: 3*7
skulle egentligen ha provat på lite tyngre, men så trångt med folk just vid skivstängerna och pinsamt om jag inte skulle orka lägga upp stången om igen om jag tog för tung, sen kände jag mig inte speciellt bekväm att stå o vifta med baken, kanske borde utforska gymmets inre delar för att se om det finns bättre ställen att lyfta på

Hantelrodd
10 kg: 1*7
härligt lätt den känns, hittade ingen 11, tror det var en annan tjej som hade den
12,5 kg: 1*4
tungt! fasen undra om det inte finns några 11or, på bänken där de ligger satt det bara lapp 12 nånting som lägst, då kanske jag körde med 13,5, whatever....
10 kg: 1*7

Sittande rodd, fast maskin
25 kg (tror det var den vikten om jag minns rätt): 3*7

High row
slut efter alla rodd och lats
22,5 kg: orkade knappt 3-4
15 kg: 2*7
kanske lite väl lätt

Dips/armhävningsmaskin (triceps)
30 kg: 3*7

Smal bänkpress
10 kg: 1*7
12,5 kg: 2*7
PB tror jag

Situps på boll
30, 20

Sneda situps
2*20

emmzan
2006-09-06, 16:09
Gud va tunna alla är =(
Majoriteten är typ mellan 170-175 CM långa och väger mellan 60-och 70 Kg.
Sen kommer jag med 177 Cm och 95 Kg ;/


Det är därför jag finns - för att väga upp kvinnosidan med 180cm och 82kg :D

izza
2006-09-10, 08:56
Körde lite helkroppspass i fredags. Har ett litet sopigt gym i källaren på jobbet. Inte så mycket maskiner men en skivstång och lite hantlar.

Körde bl.a.

Latsdrag
Pushdown
Konc. bicepscurl (6 kg kändes lätt!!)
Raka marklyft (kul övning när jag i spegeln såg att jag kunde hålla ryggen rak länge! nog ny favorit!)
Knäböj med hantlar (stången fattar jag inte var jag ska göra av)
Ryggresningar utan vikt
Situps på lutande bräda
Sneda situps
Arnoldpressar

Tror det var alles, kommer inte ihåg vikter och grejer

izza
2006-09-10, 08:56
Det är därför jag finns - för att väga upp kvinnosidan med 180cm och 82kg :D

Hejja hejja! :)

izza
2006-09-10, 18:46
Efter en väldigt bra vecka matmässigt (1500kcal/dag +proteindrink efter träningspass) och träningsmässigt blev det ett oändligt svullande i helgen, med godis och nötter.

Men idag gav vi oss i alla fall ut i spåret.
2,2 km på 13 min 17 sek
Har aldrig gjort nåt jobbigare! Haha. Så segt och kändes som nåt astmaliknande i bröstet efteråt. Men sprang hela vägen och tiden känns helt ok, så jag är nöjd att jag kom ut i alla fall!

Fed up
2006-09-10, 18:56
Vad gäller stången i knäböj så drar du bak axlarna liksom när du håller i stången, så stången kan ligga uppepå trapzen. Den ska ligga längre bak än vad man kanske först tror. Det känns ganska konstigt i början och gör lite ont i nacken efteråt, men man vänjer sig. :thumbup:

izza
2006-09-11, 08:00
Vad gäller stången i knäböj så drar du bak axlarna liksom när du håller i stången, så stången kan ligga uppepå trapzen. Den ska ligga längre bak än vad man kanske först tror. Det känns ganska konstigt i början och gör lite ont i nacken efteråt, men man vänjer sig. :thumbup:

Ja jag kände det att nog kommer kännas... är väl vanesak, får se om jag kommer vänja mig vid det. Det kändes ju inte helt fel med hantlar, kanske fegkör med det istället ;)

Naggande go!
2006-09-11, 11:49
Hej.
Tack för inlägg hos mig!
Deffar du lr ngt? 1500 om dagen... Skulle dööö.
Gratis är alltid positivt, hade nyligen gratis vecka på frisks här där jag bor!

izza
2006-09-11, 13:53
Hej.
Tack för inlägg hos mig!
Deffar du lr ngt? 1500 om dagen... Skulle dööö.
Gratis är alltid positivt, hade nyligen gratis vecka på frisks här där jag bor!

Försöker hålla igen i alla fall! Men de där 1500 om dan håller bara på vardagarna hittills. I helgen har jag ätit väääldigt mycket. Hehe. Tycker det har gått relativt bra ändå med 1500. Men man är ju garanterat hungrig när det är dags för mat/mellanmål. Hehe.

Naggande go!
2006-09-11, 14:52
Kan ana det ja! hehe, men wtf bara det funkar å du överlever så!! :)

izza
2006-09-15, 08:19
Så sugen på att träna! Men vet inte var. Ska kolla upp gymmet som ligger närmast, hur bra det verkar vara...
Så länge skulle jag ju kunna träna i källargymmet på jobbet...

izza
2006-09-15, 22:52
Dagens träning i källargymmet på jobbet då...
Ben och biceps!

Raka marklyft
Körde varannan reps lyft och varannan benböj
Stång (vet ej hur mycket den väger, nånstans 15-25 kg) + 5 kg:
4*7

Benböj med en hantel i varje hand
växlade som sagt med marklyften
8 kg hantlar: 4*6

Sittande hammercurl
5kg: 3*7
6 kg hanteln finns det bara en av och 8 kg blir för tungt

Konc. bicepscurl
6 kg: 3*7

Tog lite väl kort tid kanske. Har i träningsschemat även skrivit in lårcurl och benspark, men finns inga sådan maskiner där... Och utfall klarar inte knäna av riktigt.

izza
2006-09-18, 06:11
Gårdagens träning
Axlar, bröst och triceps

Sittande hantelpress
5 kg: 3*7

Framåtlutad hantellyft
4 kg: 3*7
kanske inte världens högsta lyft, men har och välja på 1kg eller 4 kg, hehe

Drag till hakan, cable
10 kg: 3*7
körde lite lugnt, får ont i ena handleden när jag nästan är ända uppe och måste vinkla den lite

Frontlyft, en arm i taget
3 kg: 3*7

"Bänkpress", med hantlar
4 kg: 3*7

Stående french press, en hantel
6 kg: 3*7

Pushdown
10 kg: 2*7
15 kg: 1*7

Nu ska jag iväg och träna rygg och mage innan skolan börjar

emmzan
2006-09-18, 06:19
Men om du kör frontlyft på 3kg men bara har hantlar att välja på 1 och 4kg... Vad kör du då frontlyft med?? :confused:

Jag är måndagsmorgonförvirrad tror jag :D

izza
2006-09-18, 06:24
Men om du kör frontlyft på 3kg men bara har hantlar att välja på 1 och 4kg... Vad kör du då frontlyft med?? :confused:

Jag är måndagsmorgonförvirrad tror jag :D

Hehehe, 3 kgs hanteln finns det bara en av :) På frontlyft går det ju bara att köra en arm i taget. Men tror inte det funkar lika bra på sidolyft...
Lite sunkigt gym men bättre än ingenting och det är gratis ;)

emmzan
2006-09-18, 06:29
Aaaaah I see!

z_bumbi
2006-09-18, 06:42
Hehehe, 3 kgs hanteln finns det bara en av :) På frontlyft går det ju bara att köra en arm i taget. Men tror inte det funkar lika bra på sidolyft...
Lite sunkigt gym men bättre än ingenting och det är gratis ;)

Det funkar att köra en arm i taget i sidolyft med ett vanligt utförande men det går t o m bättre för en del om man gör en förändring av utförandet.

När du håller hanteln i högerhanden så håll vänsterhanden runt en stolpe/maskin något lägre än axelhöjd och med lite böjd arm. Nästa steg är att du lutar hela kroppen åt höger och "hänger" i vänsterarmen Nu är den armen rak och vänster axel är i samma höjd som vänster hand.
Kör sidolyft.

Att tänka på
Att inte låta kroppen böja sig i en båge utan ryggraden bör vara rak och i linje med benen.
Lutningen på kroppen ska inte vara extrem men man brukar få testa sig fram tills man hittar den bekvämaste vinkeln.

izza
2006-09-18, 11:28
Dagens tidiga träning!
Rygg & Mage

Latsdrag med brett grepp
20 kg: 1*7
25kg: 1*7
vilken skillnad i vikt på 5 kg!!
20 kg: 1*7

Marklyft
Stång + 5 kg: 1*7
Stång + 7,5 kg: 2*7

Ryggresningar utan vikt
3*10

Hantelrodd
10,5 kg: 3*7

Stångrodd
Endast stång: 1*10
Stång+5 kg: 3*7

Situps på lutande bräda
2*30

Sneda situps på golvet
2*30

izza
2006-09-18, 11:29
Det funkar att köra en arm i taget i sidolyft med ett vanligt utförande men det går t o m bättre för en del om man gör en förändring av utförandet.

När du håller hanteln i högerhanden så håll vänsterhanden runt en stolpe/maskin något lägre än axelhöjd och med lite böjd arm. Nästa steg är att du lutar hela kroppen åt höger och "hänger" i vänsterarmen Nu är den armen rak och vänster axel är i samma höjd som vänster hand.
Kör sidolyft.

Att tänka på
Att inte låta kroppen böja sig i en båge utan ryggraden bör vara rak och i linje med benen.
Lutningen på kroppen ska inte vara extrem men man brukar få testa sig fram tills man hittar den bekvämaste vinkeln.

Jag menar den här övningen
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html

Vet inte om vi menar samma? Men det kanske det är! Får prova om 4 kg känns för tungt nästa gång. Tack för tipset!

izza
2006-09-19, 21:52
Blir så sugen på att träna när man sitter här och kollar alla träningsjournaler. Idag har det väl varit vilodag, i alla fall från träning. Imorgon är det skola 13-15 och efter det tänkte jag köra ett springpass. Känns som det var längesen nu. Dags!

izza
2006-09-20, 15:29
Så där.... Dagens pass, löpning

Blev totalt jättekonstig löptur.
1 km gick jättebra! 5min 40 sek
Sen ballade det ur och fick gå typ varannan 200 m. Sen rätt vad det var så hade jag råkat stanna tidtagaruret, så jag fick nollställa. Så jag vet inte riktigt vad sluttiden blev

Tog mig runt 4,8 km iaf.
Tid: Någonstans 36-37 min kanske

izza
2006-09-23, 12:51
Jihuuuuu! Nu har jag köpt gymkort på närmaste gym och det är inte alls långt dit. Hade aldrig varit där men det var absolut över förväntan på kvaliten! Har inte tränat nåt än men var där och kikade. De hade erbjudande idag, ett helt år för 999:- Värsta rean!! SPeciellt med tanke på hur fint det var! Skoj skoj skoj!

izza
2006-09-25, 14:15
Premiärträningen på gymmet där jag köpt kort.

Ben och biceps

Raka marklyft
Stång + 10 kg: 3*7

Sittande hammercurl
6 kg: 3*7

Scottcurl med EZ-stång
Stång: 1*7
+ 5 kg: 2*7

Konc. bicepscurl
6 kg: 2*7
5kg: 1*7

Benspark
32 kg: 2*7
36 kg: 1*7

Lårcurl
27 kg: 2*7
32 kg: 1*7

Hip abduktion
2*7: 50 kg
1*7: 43 kg

Benpress
47 kg: 1*7
55 kg: 2*7

izza
2006-09-27, 09:12
Gårdagens pass
Axlar, triceps och bröst

Blev lite utdraget, fick med mig min sambo och vi provade lite nya maskiner och så. Men idag när jag sitter och tittar in vikterna så känns det som de inte är jättebasic längre (förutom vissa)

Baksida axlar i maskin, omvänd pecdec
13,5 kg: 3*7

Dips
första gången jag gör övningen, supersvag! hehe
50 kg hjälpvikt: 3, 3, 4

Axelpress i nån maskin
9 kg: 1*7
11,3 kg: 1*5
9 kg 1*7

Drag till hakan, i cable
lätt det kändes
18 kg: 1*7
23 kg: 2*7

French press, stående, tvåhandsgrepp
6 kg: 3*7

Pushdown, med rep
14 kg: 2*7
9 kg: 1*7

Bröstpress i maskin
12,5 kg: 1*3
tungt!
10 kg: 1*7, 1*5

Det var alles, trött som fasen idag, trots många timmars sömn...

izza
2006-09-28, 16:37
Dagens pass
Rygg och mage

Chins
50 kg hjälpvikt: 7
46 kg: 5, 4

Super pullover
rygg och lite mage, svår maskin tycker jag, spände mig
25 kg: 7
18 kg: 7
25 kg: 7

Marklyft
30 kg: 3*7
PB!

Någon slags ryggmaskin (typ lats)
20 kg: 7, 5, 5

Situps på boll
3*25

Sned magmaskin
20 kg (nånstans): 3*10 (åt varje håll)

Dra upp benen i "dipsställningen"
5, 5, 4
trööööögt, spänner hela axelpartiet

Nästa vecka ska jag köra tyngre vikter och färre repetitioner, spännande! Nästa träning blir nog inte förns på måndag för nu jobbar jag fredag och hela helgen.

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 17:40
Hejhej,
roligt att följa Din träning här, det verkar gå fint framåt! Kör hårt och nyp de "tuffa killarna" på gymmet i örat om de är dumma så de lär sig veta hut!

izza
2006-09-28, 18:17
Jodå! Jag knatar på! :) Tycker det är jättekul att träna just nu.

Nypa de "tuffa killarna" i örat om de inte sköter sig ska jag absolut göra. De är ju egentligen inte så tuffa, för de måste alltid sitta i gäng, minst två. En annan står ju där ensam och tuff ;) Haha...
Har ni tänkt på det i allmänhet? Killar sitter alltid i grupp på gymmet och tjejerna tränar oftast ensamma...

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 19:27
Jodå! Jag knatar på! :) Tycker det är jättekul att träna just nu.

Nypa de "tuffa killarna" i örat om de inte sköter sig ska jag absolut göra. De är ju egentligen inte så tuffa, för de måste alltid sitta i gäng, minst två. En annan står ju där ensam och tuff ;) Haha...
Har ni tänkt på det i allmänhet? Killar sitter alltid i grupp på gymmet och tjejerna tränar oftast ensamma...

Det har Du kanske rätt i. Annars tycker jag den mest utmärkande pinsamheten är att så många av de där killarna har så dålig teknik. De rycker och knycker och lägger på alldeles för mycket. Gissa vem av dem och oss som är mest jobbigt självmedvetna, liksom? Hm.*screwy*

izza
2006-10-02, 16:31
Dagens träning
Ben och biceps

Framsida lår, maskin
38 kg: 6
40 kg: 5
46 kg: 5

Utsida lår, maskin
55 kg: 3*6

Raka mark
30 kg: 3*6

Scottcurl
17 kg: 3*5

Omvänd chins
46 kg hjälpvikt: 4, 4, 3

Konc bicepscurl
7 kg: 3*5
PB!

Lite stressat inskrivet, ska iväg på kurs snart och måste duscha och äta.

izza
2006-10-04, 13:21
Jag ska försöka köra varannan vecka tungt och varannan lätt. Men gick inte så bra i måndags, eftersom jag inte hade ett dugg träningsvärk efter passet. Men, men, man lär sig väl allteftersom. Kan ju bero på att jag inte fått så bra rutin i träningen eftersom jag sprungit runt på olika gym. Men nu har jag ett helt år på mig i detta gym! Härligt!

Ska nog gå dit nu snart. Nästa pass innebär axlar, bröst och triceps. Dessutom behöver jag köra lite kondition, längesen nu och känner mig jättefläskig. Konstigt, tycker jag. Nåja, äter ju väldigt dåligt just nu så... Får väl bättra på det också, nån dag.... hehe.

BjarkaUlldotter
2006-10-04, 14:11
Grattis till PB häromdagen, bra jobbat. :hbang:

På tal om att irra runt på olika gym kontra rutiner så märkte jag hur besvärligt jag tyckte att det blev att gå till ett annat Friskisgym igår, i stället för mitt vanliga. Blev helt irrig, visste inte i vilken ordning jag skulle göra övningarna och kände mig allmänt bortkommen. Och då är det ju ändå samma kedja och allt. Snacka om att människan är ett vanedjur... *rolleyes*

izza
2006-10-04, 15:16
Grattis till PB häromdagen, bra jobbat. :hbang:

På tal om att irra runt på olika gym kontra rutiner så märkte jag hur besvärligt jag tyckte att det blev att gå till ett annat Friskisgym igår, i stället för mitt vanliga. Blev helt irrig, visste inte i vilken ordning jag skulle göra övningarna och kände mig allmänt bortkommen. Och då är det ju ändå samma kedja och allt. Snacka om att människan är ett vanedjur... *rolleyes*

Ja verkligen! Sen är det ju inte säkert att maskinerna känns likadana i vikt. Förra veckan körde jag en gammal bröstpress på 12,5 kg och orkade bara göra 3 pressar. Idag körde jag den nyapå 23 kg och 3*5. Skillnad!!

izza
2006-10-04, 15:23
Dagens pass!
Kände mig urstark! ;)
SKriver inte ut PB, men det är ökning på alla övningar!! Så idag lyckades jag i alla fall köra tungt!

Baksida axlar i maskin
18,3 kg: 3*5

Axelpress, maskin
11,3 kg: 5
12,2 kg: 5, 4

Drag till hakan, cable
27 kg: 5
32 kg: 2*5

Pushdown med rep
14 kg: 4
18 kg: 2*4

Frenchpress, stående med tvåhandsgrepp
7 kg: 5, 4, 5
sista 5an bara kom! trodde bara jag skulle göra 4

Axellyft åt sidan
3 kg: 2*4, 1*5

Liggande hantelpress
5 kg: 5
6 kg: 5
7 kg: 4

Frontlyft
4 kg: 4
3 kg: 4

Darrig i armarna nu! Orkar knappt lyfta dem nu... Najs... Ska hoppa in i duschen sen blir det musiq-quiz på Harrys som alltid på onsdagar :hbang:

BjarkaUlldotter
2006-10-04, 15:57
Darrig i armarna nu! Orkar knappt lyfta dem nu... Najs... Ska hoppa in i duschen sen blir det musiq-quiz på Harrys som alltid på onsdagar :hbang:

Man skall vara darrig när man är klar! Vad är Harrys för ett ställe? (Har glömt om Du har sagt var Du bor.)

izza
2006-10-05, 07:45
Man skall vara darrig när man är klar! Vad är Harrys för ett ställe? (Har glömt om Du har sagt var Du bor.)

Jag bor i Örebro. Men Harrys är en krogkedja som finns i många andra städer också, vet iofs inte var du bor heller.
Här är hemsidan som handlar om själva musicquizen
www.musicquiz.se
Sen är harrys hemsidan bara harrys.se om du är nyfiken.

Träningsvärk idag!!!

edit: står ju visserligen att du kommer från Årsta (men det vet jag inte var det ligger ;))

Cilia
2006-10-05, 08:01
bra att du har bytt till ett ordentligt gym. Gratis är bra och funkar när det inte är tiptop men i längden så tar det på motivationen att inte kunna köra på dom vikter man vill och behöver.

Nu kommer du nog utvecklas fortare.

izza
2006-10-05, 08:03
bra att du har bytt till ett ordentligt gym. Gratis är bra och funkar när det inte är tiptop men i längden så tar det på motivationen att inte kunna köra på dom vikter man vill och behöver.

Nu kommer du nog utvecklas fortare.

Ja absolut! Psykiskt känns det jättebra och veta hur mycket man körde förra gången och i vilken maskin!

Vill träna jämt! ;)
Men kör tre gånger i veckan, ca varannan dag och vilar helgen.

izza
2006-10-08, 10:58
I fredags kväll någon timma innan jag skulle gå och lägga mig började det. Blixtförkylning!!! Förvånad? Ja

Sen igår satt jag i kassan 12-18, trevlig man känner sig när man måste snyta sig var 5e kund...

Idag fixade jag iaf en ersättare så idag ska jag bara kurera, imorn har jag bara en kvällskurs så det blir kurera då med. Hoppas med detta kunna bli frisk och inte dra ut på det!!! *hålla tummarna*

Fed up
2006-10-08, 12:02
Vila hellre en dag för mycket än bli långsjuk som jag! krya på dig!

izza
2006-10-08, 13:44
Vila hellre en dag för mycket än bli långsjuk som jag! krya på dig!

Ja ska verkligen försöka med det! Din sjukhistoria är verkligen inte roligt :(

izza
2006-10-09, 14:23
Typ sjuttioelfte gången man loggar in på Kolo för att se om det hänt nåt roligt. Tur att det är fler än jag som loggar in, för oftast har det ju hänt nåt man kan läsa.

Tråkigt att vara sjuk, men skönt att bara kunna slappa utan dåligt samvete.

Är hungrig, åt bara en majskolv förut. Kanske ska göra lite stuvade makaroner, det är gott, och enkelt....

Har svettats hela dagen, nu fryser jag....

Naggande go!
2006-10-09, 18:18
Stackare! Hoppas verkligen du kryar på dig snart! Vist är det ett fint tidsfördriv att läsa igenom alla nya trådar!!
Men du en majskolv... Nu ser fröken till att få sig lite mackisar i maggen, man blir inte frisk av luft!! *tantig falsett stämma*
Ha det gott!

izza
2006-10-10, 08:26
Jodå det blev lite stuvade mackisar. Sen blev det jättegod smörgås till kvällsmat, nya Pågens "Javisst" med salladsblad och brieost på.
Sedan en grapefrukt och ett nashipäron, gott!

Idag har jag inte pratat nåt än, men känns tjockt i halsen, antingen hosta på gång eller också kommer jag låt som en skata när jag öppnar munnen!

Ska snart äta goda mackan till frukost också!!

izza
2006-10-23, 10:01
Usch vad längesen det var jag tränade! 2 ½ vecka snart. Svårt att veta när man är tillräckligt frisk. Nu är jag nog det, sugen, men inte så peppad. Nåja, det löser sig nog. Känner bara att det måste ske snart! Får snart inte igen byxorna ;) Bara slappt liv och massa godis och grejer har det varit...

izza
2006-10-23, 12:47
Sådärja! Jag masade mig iväg till gymmet idag. Kändes riktigt bra. Känns inte som jag förlorat någon styrka, förutom greppet och underarmar. Orkade knappt greppa runt dörrhandtaget och dra upp dörren efteråt, hehe.

Mage och rygg stod på schemat!!

Marklyft
kom inte ihåg hur mycket stången vägde så jag lastade på 10 kg, stången väger tydligen 20 kg så jag fortsatte där jag slutade sist på pb
20 kg (endast stång): 10
30 kg: 7, 7, 5
i sista setet orkade inte greppet mera

Hantelrodd
9 kg: 7
10 kg: 2*7

Latsdrag, varierande brett och smalare grepp
23 kg: 7
27 kg: 7
32 kg: 4
helt slut i grepp och underarm!!

Dra upp knän i "dipsställning" (nedre magmusklerna)
3*7

Magmaskin (crunches) står Abdominal på maskinen
27 kg: 7
32 kg: 7, 6

Tänkte gå in i stretchen och köra lite på bollen också, men blev inte det. Skönt pass att köra igång med. Var dessutom helt ensam i rummet med vikter. Sköönt.

izza
2006-10-23, 12:51
Ska FÖRSÖKA få ordning på maten.
Hittills idag:

Frukost:
Vatten och ett vitt hamburgerbröd (jag vet, sämst, men brödet jag bakade förra veckan kändes så torrt så det vågade jag inte äta mer av)

Två godisbitar

Innan träning:
Banan

Efter träning:
2 dl mjölk och proteinpulver

Lunch:
Nutanas pyttipanna, 2 stekta ägg och lite inlagda rödbetor, vatten.

izza
2006-10-24, 12:53
Idag nyper det rejält i skinkorna efter marklyften. Och i underarmarna, och axlarna och ja... allt, typ. Hehe

Maten går lite sådär, eller maten går väl bra, men det är allt godisätande. Men tror jag måste sluta ha dåligt samvete över allt jag stoppar i mig. Bara jag kommer igång med träningen nu igen så blir det bra! (vilket jag gör)

Igår blev det lite mer godis på kvällen och 1 banan och en qourn-burgare med bröd.

izza
2006-10-24, 12:55
Dagens mat hittills:

Frukost
Grahamsgrynsgröt med skivad banan och kanel

Lunch
Sojafärs, med fullkornspasta, ketchup. Ett glas mjölk till.

Blir nog några godisbitar till efterrätt också. Men när detta godis är slut måste vi låta bli att köpa hem!! Blir ju att man äter av det fast man inte är supersugen kanske.

Promenerade fram och tillbaka till skolan idag, sammanlagt 1 timme

Cilia
2006-10-24, 13:13
du måste klara mer i marken.
inte en chans att du är starkare i latsdrag än i marklyft.
det är bara att ösa på där tjejen

izza
2006-10-24, 15:33
du måste klara mer i marken.
inte en chans att du är starkare i latsdrag än i marklyft.
det är bara att ösa på där tjejen

Det har jag iofs inte tänkt på! Bara tycker det är så svårt att behålla greppet i marklyft!

izza
2006-10-25, 08:34
Resten av gårdagens mat:

Kvällsmat
En god tomatröra med ris och mezeyoghurt med riven gurka i.

Sedan blev det några godisbitar och några färska dadlar (såå gott)

Sen senare var jag hungrig igen, då blev det glass....

izza
2006-10-25, 08:36
Dagens mat:

Frukost
Grahamsgrynsgröt med banan och kanel
Men det blev blaskig idag :(

Lunch
Planerar att äta rester från gårdagens goda tomatröra

Kvällsmat
Vet inte vad jag ska hitta på till kvälls, om jag ska på Harrys misstänker jag att det kanske blir mat där.

Blir jag hungrig under dagen tänkte jag göra en smoothie med mezeyoghurt, banan och frysta jordgubbar, kanske lite gryn i.

izza
2006-10-25, 14:41
Waooo!! Jag har fått nya favoritövningar!! Utfall och benböj i smith!!!! Aldrig gjort förut, utan smith har jag tyckt att knäna inte orkar, men nu var det inga problem alls! Benböj provade jag bara några få innan jag gick hem, men det gick ju kanon det med! Härligt!

Idag var det alltså ben och biceps på schemat!
Kom på nu att jag glömde köra vader...

Utfall i smith
Enbart stång: 5 på varje ben
vet inte om stången i smith väger mindre? kändes som det, men det kanske är för att man tar i på ett annat sätt och vilar stången på axlarna, lastade iaf på 10 kg.
10 kg (30 kg om stången här också väger 20kg): 5, 5, 5 (på varje ben)

Raka marklyft
här saftade vi på!
40 kg: 5, 5, 5
PB!
tror jag är rädd för vikterna, därför jag är lite feg på att lasta på annars

Lårcurl (framsida lår)
15 kg: 5
var såå trött i låren så jag körde inget mer

Sittande hammercurl
7 kg: 6, 6, 6
6orna är tröga!

Konc. hantelcurl
6 kg: 6, 6, 6
6orna sega här med

Biceps i cable med rep
23 kg: 6, 6, 6
sen körde jag lite dropset, eller vad det heter
18 kg: 6
14 kg: 10
9 kg: 10

Skitarns vad det känns i låren!! Jag som funderade på att knalla till Harrys. Får se om jag orkar!

machine gun
2006-10-25, 16:33
Lårcurl framsida lår = benspark?

Stången i smithen kan väga allt från 0-30 kg beroende på om den hänger i vajrar eller är helt fri. Fråga gympersonalen.

Bra kämpat med vikterna och se till att safta i med marklyften nästa gång! :thumbup:

Sunesha
2006-10-25, 18:17
Enormt bra jobbat, särskilt med löpningen. Många ger upp att springa för de är verkligen tufft i början innan man vänjer sig.

Kul skriven journal.

Dock en fråga, hur gör man situps på en boll. Nyfiken på de :)

Fed up
2006-10-25, 19:29
Stången i en smith väger normalt 30 kg, men det finns sk. "lady smith" som väger 15 kg. Om ni har flera på gymmet kan du jämföra om de är jämnstora. Fråga i receptionen om det inte står nånstans annars...:thumbup:

machine gun
2006-10-25, 20:49
Stången i en smith väger normalt 30 kg, men det finns sk. "lady smith" som väger 15 kg. Om ni har flera på gymmet kan du jämföra om de är jämnstora. Fråga i receptionen om det inte står nånstans annars...:thumbup:

Fast som sagt är det inte ovanligt att stången är upphängd i nån slags vajrar och att därmed är en stor del av vikten avlastad, ibland totalt. Fast det ser man ju isf :)

izza
2006-10-26, 09:18
Enormt bra jobbat, särskilt med löpningen. Många ger upp att springa för de är verkligen tufft i början innan man vänjer sig.

Kul skriven journal.

Dock en fråga, hur gör man situps på en boll. Nyfiken på de :)


Thanks! Kul att höra :)

Fast det där med löpning har ju ebbat ut lite nu i höst. Har inte kört kondis på länge. Men planen är att springa på löpbandet så småningom :)

Situps på boll är bra tycker jag! Längst upp på denna sida finns en bild:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.skip-sport.se/images/boll_1.jpg&imgrefurl=http://www.skip-sport.se/redskap.htm&h=234&w=250&sz=10&hl=sv&start=1&tbnid=wan8VItyG9-uUM:&tbnh=104&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dgymboll%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3 D
(världen längst länk, bilden fanns inte när man klickade på den)

izza
2006-10-26, 09:19
Lårcurl framsida lår = benspark?

Stången i smithen kan väga allt från 0-30 kg beroende på om den hänger i vajrar eller är helt fri. Fråga gympersonalen.

Bra kämpat med vikterna och se till att safta i med marklyften nästa gång! :thumbup:

Ja, benspark, blev osäker när jag skrev, därför jag knöla dit framsidan så ni skulle förstå, hehe

izza
2006-10-26, 09:20
Okej, ska studera smithen lite närmare nästa gång. Det kändes som den var ganska "studsig" som att den skulle hänga lite som i vajrar. Men hm, tror inte den var helt "viktlös". Nåja, får nog fråga nästa gång.

Jisses vilken träningsvärk i benen jag har idag!!! Aldrig varit med om dess like, hehe.
Sen avslutade jag ju dagen med att gå 45 min till Harrys och sen 20 min hem, tog bussen resten. Fint för ben....

izza
2006-10-26, 09:23
Resten av maten igår

Efter träning
Protein + 2 dl mjölk
Smoothie med mezeyoghurt, mjölk, banan, frysta bär och en näve havregryn

Kvällsmat
Ananasburgare med pommes på Harrys. Två glas cola.

Sunesha
2006-10-26, 09:25
Thanks! Kul att höra :)

Fast det där med löpning har ju ebbat ut lite nu i höst. Har inte kört kondis på länge. Men planen är att springa på löpbandet så småningom :)

Situps på boll är bra tycker jag! Längst upp på denna sida finns en bild:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.skip-sport.se/images/boll_1.jpg&imgrefurl=http://www.skip-sport.se/redskap.htm&h=234&w=250&sz=10&hl=sv&start=1&tbnid=wan8VItyG9-uUM:&tbnh=104&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dgymboll%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3 D
(världen längst länk, bilden fanns inte när man klickade på den)
Ah sådan boll. Skall nog skaffa en sådan, bra för balansträning. Tackar ödmjukast.

izza
2006-10-27, 07:14
Ja bollen är bra! Hade som sagt en, men den blev ju förolyckad av katten, så nu använder jag bara den på gymmet.

Gårdagens mat nu:

Frukost
Mjölk med cornflakes och lite Start Jordgubb fullkornslight (ganska sen frukost, i väntan på lunch bara :))

Lunch
Ugnsbakade rödbetor och lök. Smulade över fetost vid serveringen.

Kvällsmat
Lasagne (se bild i mattråden)

Fika på min företagskurs
En bit williamstårta

Sugen vid hemkomst
Lite torkad frukt, sötmandel och färska dadlar.
Och lite glass till efterrätt... hehe.

Edit: Fortfarande fullständigt galen träningsvärk i benen. Nu ska jag snart häva mig iväg till skolan (20 min promenad), i regnet, evigt regnande!!

izza
2006-10-27, 17:58
Fredag

Gick till universitetet, 30 min

Frukost
Köpte frukost på skolan
En yoggi, en dubbelfralla och en kopp kaffe.

Banan på förmiddagen

Lunch
Underbar vegetarisk mat på universitetet!
Falafel och vetepilaff, och massor med färska grönsaker till, och en hård smörgås.
Efterrätt: Vingummin

Banan på eftermiddagen

Promenerade hem 30 min

Kvällsmat
Rester av gårdagens lasagne, mmm!

Sen blir det säkert nåt onyttigt lite senare........

Har varit sååå duktig idag och tentapluggat från 9.30 till 18 på skolan, minus lunch. Tenta nästa fredag.

Fed up
2006-10-27, 18:01
Machinegun: aha, jag läste inte så noga, har aldrig sett en sån men har bara varit på en hanfull gym också...

Izza: Vet du vilket märke smithen var av?

izza
2006-10-28, 07:27
Fed Up: Nä ingen aning, men kan spana in den idag, ska försöka släpa mig dit.

Nä!! Fram med det positiva! Är lite seg i kolan just nu bara. Väckarklockan ringde nu kl 8.00, då hade jag precis kommit in i värsta drömsömnen efter att ha varit vaken halvt mellan 6-7 när sambon gick upp och åkte till jobbet.

Får jag bara sitta här och vakna till och äta lite frukost så är det nog full fart! Gymmet öppnar 9 och jag börjar jobba 12, så snart ska jag pallra mig dit!

Lite stolt över gårdagens kväll!
Kvällsmål
2 skivor GottGräddat med ost och ett glas mjölk till
Lite färska dadlar

Inget onyttigt godis eller chips!! :)

izza
2006-10-28, 09:43
Fy satan vad kallt det är ute idag! Men strålande sol och blå himmel!!

Smith-ställningen på gymmet står det Nautilus på. Hänger inte i några vajrar, men nåt typ hydralikaktigt..........

Dagens pass!! Axlar, bröst och triceps!!

Baksida axlar, omvänd peckdeck
16 kg: 6
23 kg: 5
18,3 kg: 5

Dips
50 kg motvikt: 3*5

Arnoldpressar
6 kg: 5
5 kg: 5
4 kg: 6
Usch vad tungt det var

Drag till hakan
23 kg: 5
27 kg: 5, 5

Hantelpress (istället för bänkpress)
6 kg: 6, 6
värsta är att jag ligger ner och när jag är klar med ett set och ska resa mig upp är jag så trött i armarna att jag knappt orkar sätta mig upp med vikterna
Provade lutande hantelpress, men tyckte bara den tog på axlar (kanske är meningen egentligen...
5 kg: 5

Smalbänk i smith
vågade inte köra på mer än 5 kg på lastad vikt, provade med 10 men kändes för tungt
5kg: 5, 5, 5

French press, tvåhandsgrepp
6 kg: 6
7 kg: 4
6 kg: 5

Pushdown med rep
18 kg: 6, 4
14 kg: 7

Provade lite bänkpress i smith, 10 kg i vikt. Körde 4 sen tog det stopp. Nån som har ett bra tips på bröstövning med fria vikter som inte blir samma problem som liggande hantelpress att jag inte kan resa mig upp, haha. Eller också får jag köra maskiner tills jag blivit lite större och starkare ;)

Ha en bra helg alla! Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag åka till jobbet!

izza
2006-10-28, 18:11
Dagens mat

Frukost
Två skivor gottgräddat med ost och ett glas mjölk.

Banan och proteindrink efter träning

Lunch
Sista resterna av lasagnen

Mellanmål
Minikeso och kiwi

Kvällsmellanmål
Banan, en skiva gottgräddat med ost, färska dadlar

Sen ska man äta nåt till kvällsmat, vad??
Är lite sugen på att göra en kladdkaka också...

eleni
2006-10-28, 18:21
Fy satan vad kallt det är ute idag! Men strålande sol och blå himmel!!

Smith-ställningen på gymmet står det Nautilus på. Hänger inte i några vajrar, men nåt typ hydralikaktigt..........

Dagens pass!! Axlar, bröst och triceps!!

Baksida axlar, omvänd peckdeck
16 kg: 6
23 kg: 5
18,3 kg: 5

Dips
50 kg motvikt: 3*5

Arnoldpressar
6 kg: 5
5 kg: 5
4 kg: 6
Usch vad tungt det var

Drag till hakan
23 kg: 5
27 kg: 5, 5

Hantelpress (istället för bänkpress)
6 kg: 6, 6
värsta är att jag ligger ner och när jag är klar med ett set och ska resa mig upp är jag så trött i armarna att jag knappt orkar sätta mig upp med vikterna
Provade lutande hantelpress, men tyckte bara den tog på axlar (kanske är meningen egentligen...
5 kg: 5

Smalbänk i smith
vågade inte köra på mer än 5 kg på lastad vikt, provade med 10 men kändes för tungt
5kg: 5, 5, 5

French press, tvåhandsgrepp
6 kg: 6
7 kg: 4
6 kg: 5

Pushdown med rep
18 kg: 6, 4
14 kg: 7

Provade lite bänkpress i smith, 10 kg i vikt. Körde 4 sen tog det stopp. Nån som har ett bra tips på bröstövning med fria vikter som inte blir samma problem som liggande hantelpress att jag inte kan resa mig upp, haha. Eller också får jag köra maskiner tills jag blivit lite större och starkare ;)

Ha en bra helg alla! Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag åka till jobbet!

Du har inte provat att lägga ner hantlarna på golvet när du ligger ner på bänken? Typ som flies men hantlarna hamnar som sagt på golvet. Det brukar jag göra iaf :D

izza
2006-10-28, 21:46
Du har inte provat att lägga ner hantlarna på golvet när du ligger ner på bänken? Typ som flies men hantlarna hamnar som sagt på golvet. Det brukar jag göra iaf :D

Har provat lite grann, men känns som man vrider armen onödigt mycket. Iofs så kanske man kan göra som flyes, fast med en sida i taget. Får exprimentera nästa gång!!

izza
2006-10-30, 09:49
Då jag inte längre kör "hemmaträning" så tänkte jag byta till en ny och fräsch träningsjournal, välkomna dit istället!! :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81802