handdator

Visa fullständig version : Hur börja??


Naggande go!
2006-07-15, 16:59
Hej!

Ny här, har kollat runt ett tag och har en liten fråga/fundering.

Läge: Tunn, tjej. Sjukskriven förtillfället till studier i höst pga för mycket jobb och stress. Resultat: De få muskler jag lyckats lägga på mig är puts väck. Har aldrig räknar kcal och energi % men har börjat lite smått med det excelenta exelarket!! TACK!
Eftersom jag ej vet hur jag legat innan i intag så har jag börjat denna vecka med 1800 kcal/dag med den fördelning på P 40%, K 30%, F 30%.
Kollade även upp en vanlig dag innan detta och det var väldigt obalanserat tror jag, då kom jag inte ens upp i 80g protein/dag medans kolisarna kunde ligga på en bra bit över 300g. Dock åt jag endast frukt och grönt då och varken pasta, potatis, gryn el dyl.
Mådde ju sådär då, bla så fick jag tokigt lätt muskelinflammationer och ont i leder och rygg.
Har på denna korta tid med det "nya" märkt att smärta i rygg avtagit och en envis inflammation i Gluteus Maximus börjar kännas mindre. Kolisrana kommer mera från gryn, fullkornspasta, fullkornsris, bulgur, grovt bröd osv nu. Försöker få i mig den sortens kolisar tidigare på dagen och går över till grönt samt lite frukt senare på dagen.

Så till min fundering/fråga. Jag vill ju bygga upp mig och få fina muskler, men vet inte riktigt hur jag ska ligga rent närings och kcal mässigt. Vill ju gärna veta vad min "set point" är innan jag börjar mixtra liksom.
Med nuvarande upplägg ska jag få i mig 177,2 g protte/dag, 132,9 g kolisar och 61,1 g fett. Svåraste är att få till fettet då man lätt överstiger kcal gränsen...
Jag vill ju gärna gå upp i så kvalitativ vikt som möjligt och inte bara kötta på mig för glatta livet och bli fläskig.
Bör jag testa mitt upplägg ett tag för att se hur kroppen reagerar på detta och därefter göra nödvändiga justeringar?

Träningen förtillfället ser ut som sådan: 3-4 styrkepass/vecka, 2-3 muskelgrupper/gång. Max 1-2 cardio pass/ vecka, främst för att jag inte orkat med viktnedgången och smärtor i kroppen.
Pinasamt nog så ligger nålen på vågen och svajjar under 45 kg strecket till mina 164 cm.... Har ganska lite fett på kroppen och ser musklerna tydligt.

Känner att jag levt aldeles för länge med att lalla runt på gymmet som en kärring och är trött på det, jag vill utvecklas och se resultat. Inte harva med samma vikter år ut och år in. Älskar kroppar al a fitness tävlande! Vill ju gärna vara en sådan själv inte nåt litet åbäke som bara gör små halvhjärtade försök men ger upp då man ej haft/har en aning om hur man bör äta och träna på bästa sätt.
Bör även tillägga att jag som tonåring led av ätstörningar och det gör även att man har en liten "jobbig känsla" för vikt uppgång. Men det ska ju vara en bra inte en som är pga lathet och skit mat!!
Om nån orkar, vill, har tid osv kanske hade lust att hjälpa/ ge tips och råd under min utveckling skulle det vara super skoj!!

Annars får en tacka iaf för ett kanon forum med mycket intressant och lärorikt innehåll!
E!

Clyde
2006-07-15, 17:09
Ja, att äta när du är hungrig, Huvudmålen: Frukost, lunch, middag och kvällsmål, rätt sammansatt, är en bra början. Träna när du har mest tid och ork, både vad gäller styrketräning och kardioträning. Fokusera inte för mycket på smådetaljer, typ när det är optimalast att ta en proteindrink osv. Sedan bör du vara medveten om att: Försöker du bygga maximalt med muskler, samtidigt som du försöker gå ner i kroppsvikt (kroppsfett) är det mycket svårt. Det är bättre att hitta en balans där du äter såpass mycket - utan att räkna kcal eller liknande - så att du kan bygga muskler, orka träna, och samtidigt hålla en god form. Vilket du ju gynnar igenom att kombinera styrketräningen med konditionsträning.

Naggande go!
2006-07-15, 17:16
Ja, äter när jag är hungrig gör jag. Regelbundet ca var 3 timme. Ett litet krux är ju att jag inte riktigt vet helt hur väl sammansatt är och hur jag bör äta för att gynna allt på ett bra sätt. Försöker heller inte gå ner i fett vikt då jag knappt har någon att tala om, utan först och främst vill jag få mera muskler. Mitt mål är att ha mer en kropp som typ Maggie Diubaldo eller Linda Fodor ist för nuvarande "Ally McBeal"...
Men självklart vill jag ju jätte gärna slippa gå upp i så mycket fett vikt under tiden men vet oxå att det är omöjligt att öka endast i muskelmassa. Tack för svar!

Jacky
2006-07-16, 15:40
Om du vill bygga utan att bli fet rekommenderar jag att du lägger dig på ett exakt kcal-intag i förhållande till vad du gör av med. Viktigt är här att dessa kcal skall komma från "ren", oraffinerad mat som ger bra bränsle.

Ex.
din grundförbrukning är 1700 kcal
du motionerar för 700 kcal
=> 1700 + 700 = 2400 kcal - Detta skall du äta per dag.

Ska du bygga behöver du mkt proteiner.
Satsa på 3g/kg kroppsvikt.
Fett är naturligtvis också viktigt.
Satsa på 1g/kg kroppsvikt
Resterande kan du fylla upp med kolhydrater

Nu ska du vara smart. Ät regelbundet. Prioritera målen kring träning extra mycket.
Bra förhållningsregler:
- Ät cirka var tredje timma. Låt protein ingå i varje måltid. Glöm ej mellanmål!
- Ät små eller inga mängder fett till frukost. Satsa på havregryn och magert protein (keso, kesella, skinka)
- Uteslut fett i direkt anslutning till träning. Precis innan träningen bör du inta protein (proteindrink tex) samt 0,5g /kg kroppsvikt snabba kolhydrater (druvsocker tex.). Under passet o direkt efter passet bör du forsätta inta ytterligare snabba kolhydrater...ytterligare 0,5g /kg kroppsvikt.
- 1 timme efter passet skall du äta främst protein + halvsnabba kolisar
- 2-3 timmar efter passet skall du främst äta protein, fett och ev. långsamma kolhydrater - mycket grönsaker också.
- Innan läggdags är det smart att äta långsamt protein o fett för att förhindra muskelnedbrytning under natten...

Detta är bara ett par tips som har fungerat för mig...

Träna basövningar, använd mycket fria vikter!
Kre-alkalyn ger bra tryck i musklerna!

Naggande go!
2006-07-16, 21:35
Tackar för bra svar!

Ska sätta mig och snickra lite mera i morrn, nu är det slafen som hägrar!! :sleep: :bow: