handdator

Visa fullständig version : Ska axlarna höjas i Hantelpress


Fredrik_S
2006-07-15, 14:26
Jag utför hantelpressen såhär

Jag håller hantlarna med alla fingrar på samma sida och hantlarna precis ovanför axelhöjd.
Jag sitter med rak rygg.
Därefter höjer jag hantlarna och har mina underarmar i 90 gradig vinkel till golvet tills armbågarna passerar axelhöjd och därefter vinklar jag in hantlarna något så att lillfingret hamnar högre än tummen.
Slutpossitionen är med axlarna sänkta och hantlarna i en V-form och armarna formar en cirkel.

Fråga: ska jag höja Axlarna i Detta läge och alltås låta skulderbladet fällas ut eller ska jag hålla in skulderbladet och axlarna nere i toppläget?

Sheogorath
2006-07-15, 14:37
Jag utför hantelpressen såhär

Jag håller hantlarna med alla fingrar på samma sida och hantlarna precis ovanför axelhöjd.
Jag sitter med rak rygg.
Därefter höjer jag hantlarna och har mina underarmar i 90 gradig vinkel till golvet tills armbågarna passerar axelhöjd och därefter vinklar jag in hantlarna något så att lillfingret hamnar högre än tummen.
Slutpossitionen är med axlarna sänkta och hantlarna i en V-form och armarna formar en cirkel.

Fråga: ska jag höja Axlarna i Detta läge och alltås låta skulderbladet fällas ut eller ska jag hålla in skulderbladet och axlarna nere i toppläget?

Jag tycker helt klart att man ska höja hantlarna så högt man kan, inklusive höjning av axelpartiet. Då får trapsen extra pisk. Och det skadar aldrig.

Arne Persson
2006-07-15, 14:45
Har du testat Skruv- (Arnold)pressen? Tycker att denna är effektivare än vanlig hantelpress.

http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw
:)

Sheogorath
2006-07-15, 14:50
Har du testat Skruv- (Arnold)pressen? Tycker att denna är effektivare än vanlig hantelpress.

http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw
:)

När jag kör Arnold-press tycker jag om att låta armbågarna färdas framför kroppen i en rak linje hela tiden, och låta pronationen av underarmen komma när den måste komma för att flexion av axeln ska kunna fortsätta. Negativa fasen ser precis likadan ut, dvs armbågarna fram hela vägen från topp till botten. Tankar?

Arne Persson
2006-07-15, 15:09
När jag kör Arnold-press tycker jag om att låta armbågarna färdas framför kroppen i en rak linje hela tiden, och låta pronationen av underarmen komma när den måste komma för att flexion av axeln ska kunna fortsätta. Negativa fasen ser precis likadan ut, dvs armbågarna fram hela vägen från topp till botten. Tankar?

Då är det kanske inte en Arnoldpress du kör?;) Hur som helst, anledningen till att JAG utför övningen som jag gör är för att effektivast aktivera samtliga delar av M. Deltoideus. Dessutom känns övningen mkt behaglig att utföras så, samt att jag orkar inte hitta på några ytterligare "mirakeltekniker" på den.:)

Jorgen
2006-07-15, 15:11
Skruvpressen är en helt underbar övning.

Ryska_raketen
2006-07-15, 15:12
Har du testat Skruv- (Arnold)pressen? Tycker att denna är effektivare än vanlig hantelpress.

http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw
:)


vad sägs om att ge fan i att klanka ihop med vikterna ? Annars såg det bra ut :D

Sheogorath
2006-07-15, 15:12
Då är det kanske inte en Arnoldpress du kör?;) Hur som helst, anledningen till att JAG utför övningen som jag gör är för att effektivast aktivera samtliga delar av M. Deltoideus. Dessutom känns övningen mkt behaglig att utföras så, samt att jag orkar inte hitta på några ytterligare "mirakeltekniker" på den.:)

Menar du med detta att yttre delta aktiveras mer, om armbågarna är ut från kroppen, snarare än framför? Eller missförstod jag dig?

Arne Persson
2006-07-15, 15:14
vad sägs om att ge fan i att klanka ihop med vikterna ? Annars såg det bra ut :D

Men då retar det ju inte vissa nervösa stackare.. Vilket ju vore mkt tråkigt.

Arne Persson
2006-07-15, 15:16
Menar du med detta att yttre delta aktiveras mer, om armbågarna är ut från kroppen, snarare än framför? Eller missförstod jag dig?

Jo, om övningen utförs korrekt.

Sheogorath
2006-07-15, 15:19
Jo, om övningen utförs korrekt.

*nickar*

Jag gillar mina "Arnold"-pressar, så jag tror att jag fortsätter med dem. Yttre delta får nog pisk ändå, med sidolyft, high-pulls och kanske i viss mån pressar bak nacke.

Ändock: jag skulle tycka det var roligt om du testade "min" teknik på skruvpressar någon dag och kom med en spontan utvärdering. Det känns som en djävligt logisk och naturligt rörelse, eftersom man bara behöver hålla fokus på en sak: armbågarna ska färdas lodrätt, och inte i sidled alls. Resten sköter sig självt.

Fredrik_S
2006-07-15, 17:24
Har du testat Skruv- (Arnold)pressen? Tycker att denna är effektivare än vanlig hantelpress.

http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw
:)

Tack, ska känna efter lite på den varianten.

Dock tycker jag inte det ser ut som du gör någon extra höjning i topläget genom att aktivera trapsen, utan håller axlarna sänkta på samma nivå genom hela övningen.
Ser jag rätt?

z_bumbi
2006-07-15, 17:28
Om du höjer axlarna så lägger du bara mer arbete på trapsen och det är ju inte meningen med övningen. Däremot måste man inte vara helt besatt av att fixera axlarna utan viss rörelse kan det bli men det är enligt mig ingen större nytt med att medvetet pressa upp axlarna.

pragmatist
2006-07-15, 17:33
Att höja axlarna involverar ju som sagt trapsen och inte deltoideus (i särskilt hög utsträckning i alla fall), så ur den synvinkeln finns det ju ingen poäng med att göra en "shrug" på toppen. Sen kan man ju fråga sig om det gör någon direkt skada, förmodligen spelar det ingen roll.

Sheogorath
2006-07-15, 17:47
Att höja axlarna involverar ju som sagt trapsen och inte deltoideus (i särskilt hög utsträckning i alla fall), så ur den synvinkeln finns det ju ingen poäng med att göra en "shrug" på toppen. Sen kan man ju fråga sig om det gör någon direkt skada, förmodligen spelar det ingen roll.

Eller så är det bättre, eftersom man aktiverar trapsen. Så ser jag på saken.

Baan
2006-07-15, 18:13
Tror inte det har någon större effekt på träningen, själv har jag bara lyckats med det först i slutet på rörelsen, så mycket trapzträning blir det väl inte.

Sheogorath
2006-07-15, 18:24
Tror inte det har någon större effekt på träningen, själv har jag bara lyckats med det först i slutet på rörelsen, så mycket trapzträning blir det väl inte.

Alltså, övre trapsen (båda delarna) agerar skulderbladshöjare oavsett överarmsbenets vinkel i axeln. Arbetar tillsammans med M. Serratus anterior i toppläget av axelpressen.

Arne Persson
2006-07-15, 18:31
Tror inte det har någon större effekt på träningen, själv har jag bara lyckats med det först i slutet på rörelsen, så mycket trapzträning blir det väl inte.


Precis! Detta är en sekundär detalj som man inte behöver snöa in sig i. Ungefär som att börja analysera hur mycket häcken spänns när man maxar i bänk osv.

Baan
2006-07-15, 18:51
Alltså, övre trapsen (båda delarna) agerar skulderbladshöjare oavsett överarmsbenets vinkel i axeln. Arbetar tillsammans med M. Serratus anterior i toppläget av axelpressen.

Vad är din poäng? Att trapzen tränas om man lyfter upp skulderbladen? Visst, men jag kör inte militärpressar t ex för trapz.

Arne Persson
2006-07-15, 19:41
I pressar så används övre och nedre delen av trapsen samt M. serratus anterior's nedre del för att utåtrotera skulderbladen. Där är som sagt huvudfunktionen.

Baan
2006-07-15, 21:22
I pressar så används övre och nedre delen av trapsen samt M. serratus anterior's nedre del för att utåtrotera skulderbladen. Där är som sagt huvudfunktionen.

Visst, det säger jag inget mot. Menade mer att det kanske inte är den effektivaste trapzträning (har själv inte märkt av att pressar skulle ha någon större effekt), så därför bryr jag mig inte särskilt mycket om just trapzen är involverade eller ej.

Scratch89
2006-07-15, 21:29
I pressar så används övre och nedre delen av trapsen samt M. serratus anterior's nedre del för att utåtrotera skulderbladen. Där är som sagt huvudfunktionen.
Så det är DÄRFÖR jag har träningsvärk "framför" latsen när jag har kört lutande bänkpressar och ibland militärpressar?

Arne Persson
2006-07-15, 21:29
Visst, det säger jag inget mot. Menade mer att det kanske inte är den effektivaste trapzträning (har själv inte märkt av att pressar skulle ha någon större effekt), så därför bryr jag mig inte särskilt mycket om just trapzen är involverade eller ej.


Inte jag heller ett jäfvla dugg!:)

tuben
2006-07-15, 22:53
Har du testat Skruv- (Arnold)pressen? Tycker att denna är effektivare än vanlig hantelpress.

http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw
:)

Testade denna idag.
Ypperligt bra övning måste jag säga, kände verkligen att den tog bra.

Arne Persson
2006-07-15, 23:05
Testade denna idag.
Ypperligt bra övning måste jag säga, kände verkligen att den tog bra.


Tack!

Sheogorath
2006-07-16, 01:33
Så det är DÄRFÖR jag har träningsvärk "framför" latsen när jag har kört lutande bänkpressar och ibland militärpressar?

Duh! *slap*

Om du vill känns på Traeningsvaerk Brutalis kan du testa push-press med strikt negativ. Fina grejor för M. Serratus Anterior.