handdator

Visa fullständig version : FG- 15 år - Galen - Följ


Zivoz
2006-07-15, 02:55
Tjo detta är calle :


Efter alla som har sagt att man inte kan bli kortare i längden så har jag bestämt mig för att börja pumpa seriöst hårt i gymmet, då menar jag hårt.

Eftersom jag tycker jag är ganska lik en sparv så ska jag träna upp mig som en gris. Om nu en gris är stark, skit samma.

Målet är i alla fall att öka min bänkpress, bli starkare med hantlar bli biffigare.

Jag har tränat förut alltså jag har lyft vikter latjat lite med dom. I högst 1 månad inte längre. Så nu ska jag träna i ett halvår och se vart det leder.

Här är mina mått :


28,3 biceps

24 underarm

15 på handled 16 på tjockaste delen av handleden.

89 på bröst

73 på midja

33,4 på vader

49 på låren

palla rumpan ^.^

Så jag är en slacker som käkar mycket och är inne i puberteten sen 1 år och typ 7 månader sedan.

Vikten är på 59kg

Längden är på 175 = jag är en sparris

Jag tycker om att lira basket med polarna, bada sen förstår ni vad en pupertets pojke tycker mest om hoppas jag

Anyways jag tränar så här :


Måndagar : Bröst och axlar

Tisdagar : Rygg och mage

Onsdagar vilar jag

Torsdagar : Ben och vader

Fredagar : över armar och under armar.

Idag tränade jag sten hårt 7 övningar tog 1timme ungefär var ganska up pumpad då.

Jag är ute mycket och på Måndagar och onsdagar så brukar jag träna kondition.

Mina stats i kondition en halvmil på 20min blankt.
Senaste gången jag tränade flera gånger i veckan var när jag gick i 3:an och det var fotboll. Nu så går jag i 8:an ska börja i 9:an så det var en jäkla tag sen jag tränade. Jag lirade tennis 2 gånger i veckan från 3:an till 5: an. Sen vid 6:an så började jag slappa med tennisen och började bara spela en gång i veckan. Nu under sommaren hade jag tänkt att träna och sedan efter sommaren så kommer jag antagligen bli tvungen att KANSKE sluta gymma även mitt löfte om att träna tills vintern. För jag ska börja antigen i basket eller boxning. Om jag börjar i boxning så kommer jag att träna där 2 gånger i veckan och 3 boxningspass. Men ifall jag tränar basket så kommer jag spela ungefär 3 -4 träningar på en vecka och sedan 1 match.

Jag älskar basket och boxning. Så nu ska det pumpas eller jag pumpa njaee med det ska lyftas i alla fall, Nu får ni had det så bra. Jag är trött.

Dags att :hbang: :whipped: :sleep: :eating: :naughty:

polaren
2006-07-15, 03:31
Du har delat upp träningspassen bra tycker jag! Ta det dock lugnt första 2-3 veckorna så du inte skadar dig (om du inte tränat styrketräning på ett tag dvs).

Kör så det ryker!!! :)

bullis
2006-07-15, 06:55
Lycka till

davvvan
2006-07-15, 10:32
Bara köra på, man ökar ju alltid mest första månaderna man börjar från scratch så att säga...Men håll uppe antalet repetitioner och nere vikterna, så att du inte som redan är nämnt skadar dig. Pump it up!

stahlberg
2006-07-15, 15:05
Om du lyckas förvandla dig från en sparv till en gris så blir du ju ett levande bevis för evolutionsteorin, det har jag saknat länge.

Att du inte vet vad du vill är självklart. I ena ögonblicket planerar du styrketräna i ett halvår, för att förvandla dig från sparv till gris. I nästa ögonblick tar du tillbaka detta, för att du ska börja med anrtingen boxning eller basket.

Detta kan verka som kritik från min sida, men det är mera ett konstaterande av fakta. Du har tidigare sysslat med tennis och fotboll, nu ska du "gymma" (ve och fasa, för ordet alltså, inte för själva tillämpandet). Sedan ska du boxas eller spela basket. Du hoppar alltså från aktivitet till aktivitet, för att det är roligt, men får inga verkliga resultat i något.

Det är dock inget fel på detta. Ska du ha nytta av din styrketräning borde du kanske dock tänka på ett par saker :
1. Styrketräning är inget man får resultat av på några månader. Det fordrar ÅRATAL av träning.
2. När du byter till t.ex boxning så kan du med fördel komplettera din boxningsträning med styrketräning. Även om boxning sker i viktklasser (och det är "lättare" att vara i en lättare än i en tyngre viktklass) så kan det vara till fördel att du är lite stadigare, så man inte kan blåsa omkull dig i boxningsringen. Motsvarande gäller om du spelar basket : dagens basketspelare är långtifrån några sparrisar.
3. För att ha nytta av din styrketräning och bygga styrka/massa så räcker det inte med att äta mycket. Det är viktigare att äta RÄTT.

Zivoz
2006-07-15, 18:41
Jo men såklart att jag ska äta rätt killar ;)

Men när jag menade med boxningen så vet jag att jag skulle fortsätta med gymningen. Men inte visste jag att basket spelare tränade gym.

Men nu på måndag börjar andra passet.
Jag käkar nyttigt nu förtiden, alltså inte snabbmat. Inget godis.

Så jag tror jag ska klara mig med maten.
Om isåfall man kan träna basket och gymma så ska jag nog satsa på det.
För då får jag konditions pass samtidigt som jag tränar vilket är rätt gött.

Idag har jag varit med polare och så käkat lite dåligt. Men jag har varit ute hela dagen. Ska spela basket nu i 45 minuter sen efter det blir det antagligen cyckling och boxning på säcken som gäller.
Dags att gå ut å lira lite.:hbang:

Purren
2006-07-15, 18:51
Vill du verkligen inte bli längre? Alltså, det här kommer låta väldigt mycket som något mamma eller pappa antagligen skulle säga men; du kommer nog ångra dig när du blir äldre.

Det är bra att du håller på med olika sporter. Jag tror personligen det räcker med det, bara du ser till att du äter ordentligt. Du kommer inte bli en "gris" som du uttrycker det själv, men äter du tillräckligt kommer det synas i varje fall.

Miiix
2006-07-15, 18:57
Purren: han kommer inte stanna i växten om det är det du menar.

Purren
2006-07-15, 19:12
Purren: han kommer inte stanna i växten om det är det du menar.

Hurså?

Zivoz
2006-07-15, 20:57
Men vad fan? Purren sluta säga sådant nu vet jag ju inte om jag ska träna eller inte?

VAD ÄR SVARET?

KAN MAN TRÄNA NÄR MAN ÄR I PUPERTETEN OCH HAR UNGEFÄR 10cm + att växa?!?! SVARA NU!

Sinew
2006-07-16, 00:52
KAN MAN TRÄNA NÄR MAN ÄR I PUPERTETEN OCH HAR UNGEFÄR 10cm + att växa?!?! SVARA NU!

Ja det kan du lugnt göra. Lyssna inte på Purren han har bara 192 posts.

TOPOLO
2006-07-16, 01:10
Men vad fan? Purren sluta säga sådant nu vet jag ju inte om jag ska träna eller inte?

VAD ÄR SVARET?

KAN MAN TRÄNA NÄR MAN ÄR I PUPERTETEN OCH HAR UNGEFÄR 10cm + att växa?!?! SVARA NU!

:laugh:



Du kommer inte att stanna i växten av att lyfta vikter. Där har du svaret.

stahlberg
2006-07-16, 17:22
Frågan om längdtillväxten har du fått klart besvarad i en annan tråd, om jag minns rätt. Saken har också behandlats tidigare. Du kan helt glömma bort den frågan nu.

Det gäller inte BARA att äta hälsosamt. Du ska äta ofta, regelbundet, mångsidigt, hälsosamt, med rätt energimängd (mätt i kcal), rätt mängd vätska, kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer och mineraler, och en bra fördelning av dessa mellan måltiderna.

Det är förstås en bra början att äta mycket och försöka äta hälsosamt. Men vad jag menade tidigare var att alla de "kriterier" jag räknade upp bör fyllas. Då blir du heller inte en gris, utan den mesta massan du får är kvalitet.

Purren
2006-07-16, 17:23
Alla ni som säger att man inte stannar av i växten - har ni något som stödjer detta? Argumentation eller studier osv?

Ryska_raketen
2006-07-16, 17:24
Alla ni som säger att man inte stannar av i växten - har ni något som stödjer detta? Argumentation eller studier osv?


har du angående tvärtom? :)

Miiix
2006-07-16, 17:31
Jag hänvisar till Arne Persson.

Sen undrar jag också om du har en studie som bevisar att det är så eller om det är nåt du fått höra av din gympalärare?

Zivoz
2006-07-16, 17:41
Detta börjar bli ganska jobbigt! jag vet ju inte vad som är bra för mig?

Antigen att skita i att träna ?

Men Purren, jag tror jag har börjat förstå en sak.

Förstår inte hur skelettet skulle sluta växa ifall jag tränade, jag tror till och med att jag skulle må bättre av att träna det?
För om man inte tränar å bara sportar bygger man inte muskler då med?
Bara för att man belastar kroppen med vikter.
Vadå ska man förbjuda armhävningar helt plötsligt.
Jag har snackat med min farsa som tränat i 7 år och han sa att man inte kan stanna i växten om man äter ordentligt och tränar på rätt sätt.
Han vill bara att jag inte ska skada mig.
Därför tror jag eller nu VET jag att man inte kan stanna i växten så imorgon börjar mitt andra pass :)
Då kommer jag skriva upp lite saker som jag gjort och sånt.

Anyways idag så har jag sovit till kl 6 på dan , nu är jag ute och spelar basket = kondotions träning.
Sen ska jag cyckla utomhus en stund. Sen basket igen sen sova.
För imorgon är det dags att :hbang:

stahlberg
2006-07-16, 17:43
Till Purren kan jag bara säga att denna myt har ältats i alla de 30 år som jag hållit på med styrketräning. Den är med jämna mellanrum uppe till diskussion också på kolozzeum, då alla vi styrketräningskunniga har påpekat att någon risk för minskad/bromsad längdtillväxt inte föreligger. Veterligen har det också hänvisats till studier om detta.

Själv har jag sysslat med styrketräning i 30 år. 26 av dem har jag varit SL-tränare, och några år har jag varit instruktör på gym. Jag har gått de kurser som ordnats gällande mitt specialområde, och bekantat mig med litteratur/studier/teori gällande styrketräning, idrottsträning och träningens kringområden. Jag har haft åtskilliga adepter (av vilka de yngsta varit 12 år) och dessutom på nära håll kunnat följa med massor av tränande. Jag är bekant med åtskilliga som sysslar med styrketräning, och känner till deras erferenheter.

INGEN AV DE STUDIER GÄLLANDE STYRKETRÄNINGS PÅVERKAN AV LÄNGDTILLVÄXT har visat att en sådan (negativ) påverkan skulle finnas. Inte heller min 30-åriga erfarenhet, som alltså gäller åtskilligt flera "försökskaniner" än mig själv och som omfattar också träning med outvecklade 12-åringar - och som innefattar ca 25.000 timmar praktisk träning samt en stor mängd litteratturstudier av olika slag - motsäger på minsta sätt resultatet av dessa studier.

Zivoz : Sätt upp Purren på din ignore-list så snabbt som möjligt.

stahlberg
2006-07-16, 17:46
Jag ser att zivoz skrev samtidigt som jag. Därför upprepar jag : Sätt Purren på din ignore-list.

Zivoz
2006-07-16, 17:51
Gör det nu.

Tänkte väll det. Jäklar 30 år av styrke träning.
Vilken biff :)

Zivoz
2006-07-16, 18:39
Mina mål efter ett halvår av tynglyftning är följande :

1 Min egen vikt i bänk.

2 Väga över 66.

3 Springa en halvmil på 18 minuter.

4 16 i hantlar.



Dom här 4 målen tycker jag är bra för att då behöver jag både kondition och styrka.
Men antagligen så kommer jag inte nå dessa mål redan efter ett halvår!
Så ifall jag inte når dom så kommer ni att få se en ny Journal.
Styrketräning till December on the way ;).

stahlberg
2006-07-17, 10:36
Denna tråd handlar inte om mig, men det jag ska säga kanske lite tangerar åldersdiskussionen (än en gång).

Jag har SYSSLAT MED styrketräning i 30 år. Men jag är ingen biff, för jag har inte själv tränat hela denna tid. Min karriär inom SL ser ut såhär :
1976-1979 : egen träning
1980-1987 : egen träning + SL-tränare
1987-> : SL-tränare (men har inte tränat själv).

Så min egen form är inte så god numera. Däremot känner jag sådana som tränat själva i över 30 år, och som håller på ännu. Den äldste av dem är min egen f.d mentor (ungefär "lärare") i styrketräning, som idag är lite över 70 år. Han mår bra och tränar fortfarande.

Jag känner också en person som är född 1940, och som tränat sedan år 1952 (alltså i 54 år), med små avbrott. Få 66-åringar är i lika god form som han. Han är inte så lång, men detta beror INTE på att han började träna som 12-åring, utan på att hela familjen är kort. De tre av hans söner som började träna i tonåren (på 1980-talet) tränar också fortfarande. De är lite längre än pappan, men inte kortare än den fjärde sonen, som aldrig tränat.

Den av mina adepter som blivit störst började träna som 13-åring. Han var stor men INTE färdigväxt. Som 17-åring (1996) - 3,5 år efter att han börjat träna - drog han 275 kg i marklyft (så det var inte särskilt lätta vikter han hanterade). År 2004 var han 192cm lång och vägde 165 kg. Jag tror inte han blivit större/längre fastän han inte skulle börjat träna redan som 13-åring.

Jag har tränat med två 12-åringar. Bägge tränade ganska länge (i flera år), men har numera slutat av t.ex arbetsskäl. Den ena är över 180cm och den andre närmare 190, och bägge har blivit ungefär så långa de borde ha blivit. Jag har också tränat med åtskilliga 13- och 14-åringar. INGEN av dessa ungdomar, som var mellan 12 och 14 år när de började träna, har lidit några fysiska men av styrketräningen.

Detta är bara några exempel ur verkliga livet på vad jag skrev i mitt tidigare inlägg om styrketräning kontra längdtillväxt rent allmänt.

stahlberg
2006-07-17, 10:44
Själv ids jag inte bevisa mina påståenden med att referera till några studier NUMERA. Jag är själv en SL-auktoritet. Den som tror mig gör det, den som inte tror mig gör det inte. Jag struntar i vilket.

Men år 1984 hade en gymnastiklärare sagt till en av mina adepter, att denne var för ung för att styrketräna. Jag var lite hetsigare på den tiden. Så jag åkte raka vägen hem till läraren för att skälla ut honom. Som tur var för honom så var han inte hemma. Då sökte jag upp alla studier som jag (på den tiden) kunde hitta i ämnet, kopierade dem (internet var inte påtänkt), skrev ett brev till läraren, bifogade studierna (som alltså alla entydigt visade att styrketräning för unga personer INTE påverkar längdtillväxten). Jag avslutade brevet ungefär såhär : "Om du är karl för din hatt så ber du ...(elevens namn) om ursäkt för vad du sagt". Och läraren VAR karl för sin hatt : han bad om ursäkt.

Men i vilket fall som helst så kan du ignorera varenda en här som försöker skrämma dig med att styrketräning skulle påverka längdtillväxten.

Zivoz
2006-07-22, 21:08
aja killar å tjejer nu ska jag på semester. Men sen sak som sög ricktigt hårt det var att jag var inblandad i en moppe olycka. Jag har sår stukningar å skit. Så träningen återupptas om 1 vecka för då har jag varit i tjörn på semester.

jag har kört axel pass som kändes ganska gött, fast kände att jag kunde lagt på mmycket mer. Men som sagt jag tränar ju först in tekniken.

Anyways bla bla mage å rygg pass.

sprang en mil bla bla.

Klart det funkade. Men nu så är jag skadad å får vila. ;) aja ha det gött synns om en vekca!

Zivoz
2006-07-30, 13:49
Jao guys idag är det söndag och calle is in da house.

Dags att börja träna ;)

Okej okej det är söndag, men det känns som om jag har förlorat lite i styrka så jag ska köra ett helpass om en timme lr två ;)

Antagligen kommer det ta några timmar med träningen.

Idag ska jag köra lite bänk tänkte börja på:
35*3
sen
36*3
36*3
37*3
38*3
40*3

Sen hantlar börjar på 9 ska försöka på 11 eller 10.

Jao dags att börja träna bort min skadad.

Efter träningen ska jag boxa i en 20 minuter, halvtimme.

Dags att börja med träningen seriöst.

Zivoz
2006-07-30, 15:47
Jao , det gick bra som fan idag. Ökade till och med efter en veckas paus ?

Aja mystik och träning funkar ju ;)

Jag lyckades med bänken fast jag gjorde istället så här

37*3
37*3
37*3
38*3
38*3
40*3

Sen körde jag massa övningar över 15 stycken.
Biceps, triceps. Axlar , bröst. Mage, Rygg.
Ben blev det inget med förutom litet.
= att jag ska springa senare ikväll.

Aja känner mig nöjd som fan idag.
Ska bara boxa sönder min säck...
Tills jag blir beroende av träningen är det bara att piska på. Inget är lätt i början eller hur haha ;)?

King Grub
2006-07-30, 15:47
Alla ni som säger att man inte stannar av i växten - har ni något som stödjer detta? Argumentation eller studier osv?

Strength training for children and adolescents. THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE -VOL31 -NO.9 -SEPTEMBER 2003 (http://focusedtrainers.com/news/articles/Phys%20and%20Sports%20Med.pdf).

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=22724&highlight=adolescents

Zivoz
2006-07-30, 15:48
a juste gjorde 150 situps som mag träning.
Rygg var lite allt möjligt som stärker ryggen typ :p

Anyways replya tackar.

Edvard
2006-08-09, 21:18
Jao , det gick bra som fan idag. Ökade till och med efter en veckas paus ?

Aja mystik och träning funkar ju ;)

Jag lyckades med bänken fast jag gjorde istället så här

37*3
37*3
37*3
38*3
38*3
40*3

Sen körde jag massa övningar över 15 stycken.
Biceps, triceps. Axlar , bröst. Mage, Rygg.
Ben blev det inget med förutom litet.
= att jag ska springa senare ikväll.

Aja känner mig nöjd som fan idag.
Ska bara boxa sönder min säck...
Tills jag blir beroende av träningen är det bara att piska på. Inget är lätt i början eller hur haha ;)?
Hejhej... Jag är också nybörjare precis som du så du kan till att börja med ta allt jag säger med en nypa salt. I allafall så är jag ganska övertygad över att en veckas paus inte på något sätt behöver vara negativt. Många erfarna kroppsbyggare tar en hel veckas paus då och då, fortsätter äta på samma sätt och låter bara musklerna vila upp sig lite. Håller man upp en vecka så tappar du ju inte styrka utan kommer snarare att orka lite mer med uppvilade muskler.

Sedan så tycker jag att du som ung och nybörjare kanske borde köra lite mer reps på bänkpress? Någon erfaren får väl rätta mig om jag har fel, men jag tycker 3 verkar lite galet. Du borde kanske hitta något färdigt träningsprogram också så att din träning får lite struktur och disciplin istället för att vara så spontan.

Nåja, slutklagat från min sida, lycka till med träningen!

Tolkia
2006-08-09, 21:26
Som så många redan skrivit så slutar man inte växa av styrketräning (inte om man inte slutar äta på samma gång). Däremot kan det vara bra att ta hjälp av någon med lite mer erfarenhet när man börjar (gäller ju nybörjare i alla åldrar, Tant Tolkia inkluderad), och jag tror att det är viktigt att man lyssnar på den "halvfärdiga" kroppen så att man inte gör illa sig i onödan utan verkligen kan träna så att det är kul och ger något (nu pratar jag alltså om skador p.g.a. felaktig träning, inte om något slags bieffekter av styrketräning i sig).

Sonny
2006-08-09, 21:28
a juste gjorde 150 situps som mag träning.Du får inte ut nånting mig veteligen av att göra 150 situps på ett bräde..

Magen skall tränas som övriga muskler.

Zivoz
2007-05-07, 21:13
Okej tack :)