handdator

Visa fullständig version : Hantellyft åt sidan, olika vinklar?


Sinew
2006-07-15, 00:09
I boken "Styrketräning - En anatomisk guide" står det att man ska starta med händerna från olika lägen, dvs framför låren, på sidorna, och bakom rumpan med hantlarna för att man ska åstdakomma fullständig involvering av mittersta deltan.

Hur bra stämmer det här? Hur viktigt är det att variera startlägen?

Sverker
2006-07-15, 06:28
Nu är jag inte expert på detta men startläget spelar säkert inte så stor roll.

Det är slutläget som är det viktiga för sidan på axelmuskeln. Armen rakt ut och handflatan helt vänd mot golvet. Har du tummen högst i handen så ligger belastningen på främre delta.

Vad som skiljer i startläget är att när du startar med hantlarna framför låren kommer du att starta rörelsen med trapesius. Jag kör med hantlarna vid sidan på låren och arbetar bara med siddelta.

Cerberus
2006-07-15, 10:06
Nu är jag inte expert på detta men startläget spelar säkert inte så stor roll.

Det är slutläget som är det viktiga för sidan på axelmuskeln. Armen rakt ut och handflatan helt vänd mot golvet. Har du tummen högst i handen så ligger belastningen på främre delta.

Vad som skiljer i startläget är att när du startar med hantlarna framför låren kommer du att starta rörelsen med trapesius. Jag kör med hantlarna vid sidan på låren och arbetar bara med siddelta.

Jag har problem med utförandet av den övningen, tycker att animationen i övningsbanken suger. Man ser så många olika varianter av övningen, Jay Cutler, Chris Cormier o alla dom har kolossala axlar men kör på olika varianter men vilken variant e optimalast för klot-axlar? :D

Piranha
2006-07-15, 10:12
Som normalt kör jag sideraise med hantel och smyger sen över i den eminenta cablecrossen och kör utsidan axeln och labbar rätt bra med vinklarna där. ( en arm i taget ).

Cerberus
2006-07-15, 10:14
Som normalt kör jag sideraise med hantel och smyger sen över i den eminenta cablecrossen och kör utsidan axeln och labbar rätt bra med vinklarna där. ( en arm i taget ).

I agree, körde Jay Cutler-varianten med handen bakom ryggen som variant i veckan. Det är väl det som ger mig likadana axlar som han väl? :D

Sinew
2006-07-15, 14:08
Ok, verkar inte spela så stor roll. KISS as usual.

Sheogorath
2006-07-15, 14:34
Ok, verkar inte spela så stor roll. KISS as usual.

Det viktigaste i hantellyft åt sidan (för oss som kör rent, för andra spelar det inte så stor roll, "as usual" ;))


Händerna alltid i linje med armbågarna, eller armbågarna något över.
Handflatorna mot golvet (mot kroppen i bottenläget), sk pronerad vridning.
Jämnt, kontrollerat drag. Mittre delta är inte de lättaste musklerna att träffa. Fokus krävs!


Sen om man vill hålla kroppen helt statisk, eller luta sig lite bakåt i toppläget, hur mycket vinkel man vill hålla i armbågen (personligen gillar jag "lätt vinkling"), och hur mycket vinkel man vill hålla i axeln (rakt åt sidan, rakt fram eller något av alla de oändligt många lägena där emellan) handlar helt om var man känner att det är mittre delta som lyfter bäst. Liksom var man vill starta lyftet. Själv föredrar jag framför kroppen.

Just my two cents, for whatever that's worth. As usual :).

Cerberus
2006-07-15, 15:21
Det viktigaste i hantellyft åt sidan (för oss som kör rent, för andra spelar det inte så stor roll, "as usual" ;))


Händerna alltid i linje med armbågarna, eller armbågarna något över.
Handflatorna mot golvet (mot kroppen i bottenläget), sk pronerad vridning.
Jämnt, kontrollerat drag. Mittre delta är inte de lättaste musklerna att träffa. Fokus krävs!


Sen om man vill hålla kroppen helt statisk, eller luta sig lite bakåt i toppläget, hur mycket vinkel man vill hålla i armbågen (personligen gillar jag "lätt vinkling"), och hur mycket vinkel man vill hålla i axeln (rakt åt sidan, rakt fram eller något av alla de oändligt många lägena där emellan) handlar helt om var man känner att det är mittre delta som lyfter bäst. Liksom var man vill starta lyftet. Själv föredrar jag framför kroppen.

Just my two cents, for whatever that's worth. As usual :).

Du har ingen bra bild/animation? Skulle vilja se en från flera vinklar, en övning som jag haft problem med länge fast axlarna växer OK ändå.

Sinew
2006-07-15, 15:24
Just my two cents, for whatever that's worth.

Alltid kul att få fler åsikter! Vilket repsantal brukar du ligga på? Känns som att man måste köra rätt höga reps för att det ska ge nåt, inte en övning man lastar massa vikt i direkt.

för oss som kör rent, för andra spelar det inte så stor roll

Va?:confused:

Sheogorath
2006-07-15, 15:29
Du har ingen bra bild/animation? Skulle vilja se en från flera vinklar, en övning som jag haft problem med länge fast axlarna växer OK ändå.

Nej, men jag kan försöka filma mina på måndag. Ska se om jag kan skaka fram en digialkamera. Jag kommer köra med små vikter och bara visa tekniken, i så fall.

Sheogorath
2006-07-15, 15:33
Alltid kul att få fler åsikter! Vilket repsantal brukar du ligga på? Känns som att man måste köra rätt höga reps för att det ska ge nåt, inte en övning man lastar massa vikt i direkt.



Va?:confused:

Isolationsövningar (rörelse i en led) kör jag 6-12. Sammansatta övningar (rörelse i två eller fler leder) kör jag 4-6.

Angående "rent" så är det alltså konstraterat mot "tar anabola steroider". Med sådana i blodet kan man i viss mån växa utan att styrketräna alls, och man växer som bara fan när man stimulerar musklerna till tillväxt. Man behöver inte vara så djävla teknisk då.

Men för oss som "kör rent" framhärdar jag åsikten att utförande kan vara viktigt i vissa övningar när det kommer till tillväxt. Sidolyft är en sådan övning i min mening.

Sinew
2006-07-15, 15:43
Isolationsövningar (rörelse i en led) kör jag 6-12. Sammansatta övningar (rörelse i två eller fler leder) kör jag 4-6.

Angående "rent" så är det alltså konstraterat mot "tar anabola steroider". Med sådana i blodet kan man i viss mån växa utan att styrketräna alls, och man växer som bara fan när man stimulerar musklerna till tillväxt. Man behöver inte vara så djävla teknisk då.

Men för oss som "kör rent" framhärdar jag åsikten att utförande kan vara viktigt i vissa övningar när det kommer till tillväxt. Sidolyft är en sådan övning i min mening.

:thumbup: Hoppas du slänger upp en film också!

mangemani
2006-07-15, 15:47
tycker att liggandes hantellyft åt sidan tar otroligt bra på mitten delen av axeln.
man ligger helt enkelt på sidan på en bänk med hanteln vilandes på höften/benet,sen drar man hanteln rakt upp och stanar en bit innan man kommer i axel höjd.

skillnaden mellan denna övning och stående övningar är att muskeln börjar att arbeta i början av övningen medans den arbeter som mest i slutet av övning när man kör ståendes.

Sheogorath
2006-07-15, 16:00
tycker att liggandes hantellyft åt sidan tar otroligt bra på mitten delen av axeln.
man ligger helt enkelt på sidan på en bänk med hanteln vilandes på höften/benet,sen drar man hanteln rakt upp och stanar en bit innan man kommer i axel höjd.

skillnaden mellan denna övning och stående övningar är att muskeln börjar att arbeta i början av övningen medans den arbeter som mest i slutet av övning när man kör ståendes.

True true. Man kan också få belastning över hela rörelsebanan genom att köra från kabeltrissa så som Piranha skrev. Jag har dock alltid gillat stående med hantlar, av någon anledning.

Diggler
2006-07-15, 16:42
Förutom deltoideus, så jobbar en av musklerna i rotatorcuffen (subscapularis? tror jag det är, abduktion till 30grader eller nåt) i starten av rörelsen. Startar man framför låren och svingar igång rörelsen, borde man missa den biten.

Skitsamma kanske, men nu när ändå rotatorcuffar är på mode kan det vara nåt att tänka på.

Sheogorath
2006-07-15, 16:47
Förutom deltoideus, så jobbar en av musklerna i rotatorcuffen (subscapularis? tror jag det är, abduktion till 30grader eller nåt) i starten av rörelsen. Startar man framför låren och svingar igång rörelsen, borde man missa den biten.

Skitsamma kanske, men nu när ändå rotatorcuffar är på mode kan det vara nåt att tänka på.

Det finns å andra sidan inget som säger att man måste svinga igång rörelsen bara för att man startar draget med hantlarna framför kroppen, lika lite som det finns något som säger att man automatiskt gör ett jämnt och fint drag bara för att man börjar från låren. Även om det är lättare att svinga om man har hantlarna framför, så måste man för den sakens skull inte göra det. Jag gör det inte, t.ex.

Ulf A Big
2006-07-15, 16:56
Jag tycker att problemet för de flesta är att de använder en för stor vikt. Jag tycker att man kan variera sig lite mellan att köra enarms hantellyft åt sidan och med båda armarna men troligen är enarms där man kan koncentrera musklerna bäst... Var inte rädd att köra ganska höga reps uppemot 20-25 reps och vid de belastningarna så koncentreras arbetet till muskeln och skaderisk minimeras.

Gnusram
2006-07-15, 16:56
Jag kan ju kasta in att, förutom att jag håller med om vad som tidigare sagts om händer och armbågar, så har jag ett litet trix som funkar för mig och som faktiskt gjort det för en del andra också.
Jag tänker mig att jag ska trycka hantlarna UTÅT istället för uppåt. Upp kommer det ju ändå eftersom armen sitter fast i axeln ;) , men jag tycker att rörelsen blir "renare" och att det är enklare att hålla ned axeln.
Pröva vetja!

Sheogorath
2006-07-15, 16:58
Håller med Ulf här om vikterna. Jag är inte på något sätt svag i axlarna. Push-pressar med strikt negativ kör jag på dryga 80 kg. Det är kanske inte monstervikter, men i jämförelse med många är jag hyfsat stark. Jag använder 12.5 kg per hantel när jag kör sidolyft i intervallet 6-12.

Ulf A Big
2006-07-15, 17:18
På tal om axelpressar... Är det några av er som har prövat att köra militärpress med supinerat grepp? Om inte så tycker jag att ni ska pröva på det. Fick förslag på övningen av Alexander Fedorov....

http://www.alexfedorov.com/

Piranha
2006-07-15, 17:29
Det viktigaste i hantellyft åt sidan (för oss som kör rent, för andra spelar det inte så stor roll, "as usual" ;))


Händerna alltid i linje med armbågarna, eller armbågarna något över.
Handflatorna mot golvet (mot kroppen i bottenläget), sk pronerad vridning.
Jämnt, kontrollerat drag. Mittre delta är inte de lättaste musklerna att träffa. Fokus krävs!


Sen om man vill hålla kroppen helt statisk, eller luta sig lite bakåt i toppläget, hur mycket vinkel man vill hålla i armbågen (personligen gillar jag "lätt vinkling"), och hur mycket vinkel man vill hålla i axeln (rakt åt sidan, rakt fram eller något av alla de oändligt många lägena där emellan) handlar helt om var man känner att det är mittre delta som lyfter bäst. Liksom var man vill starta lyftet. Själv föredrar jag framför kroppen.

Just my two cents, for whatever that's worth. As usual :).


Jag tror nog du får ta och förklara det där lite bättre.

Och sen ditt andra inlägg på samma topic .

OggeP
2006-07-15, 17:30
Tack Sheo! Nu kommer jag äntligen kunna bygga ett par värdiga axlar. :thumbup:

mystic[-_-]
2006-07-15, 17:31
På tal om axelpressar... Är det några av er som har prövat att köra militärpress med supinerat grepp? Om inte så tycker jag att ni ska pröva på det. Fick förslag på övningen av Alexander Fedorov....

http://www.alexfedorov.com/

Provade en gång på lägre vikter dock och det känndes helt ok. Funderar på att lägga in den om ett tag. Såg i någon gammal FLEX att han körde så

Sheogorath
2006-07-15, 17:37
Jag tror nog du får ta och förklara det där lite bättre.

Och sen ditt andra inlägg på samma topic .

1. Jag lägger upp en film med mitt utförande, så kan man testa och se vad man tycker.
2. Man tar anabola steroider för att underlätta tillväxt. Steroider ger en anabol respons i kroppen utan att kroppen behöver utsättas för speciell stimulans. Utsätts kroppen dessutom för stimulans kommer den att tillväxa förhållandevis kraftigt, förutsatt att man äter rimligt mycket. Syntetiska steroider ger, liksom naturliga steroidhormoner som kroppen producerar, generell tillväxt i kroppen i enlighet med ens genetiska predisposition. Det är därför tonåringars muskelmassa tillväxer snabbt och kraftigt även om de inte tränar.

Sheogorath
2006-07-15, 17:40
Tack Sheo! Nu kommer jag äntligen kunna bygga ett par värdiga axlar. :thumbup:

Jag missade inte din sarkasm. Den flyger dock över mitt huvud eftersom den är fullständigt missriktad. Vill en nybörjare ha hjälp med en småknepig övning, som rätt utförd är djävligt bra, så kan man läsa de tips som jag och andra skrivit i den här tråden.

Om man är nöjd med sitt övningsutförande finns det ingen anledning att ändra.

OggeP
2006-07-15, 17:48
Jag missade inte din sarkasm. Den flyger dock över mitt huvud eftersom den är fullständigt missriktad. Vill en nybörjare ha hjälp med en småknepig övning, som rätt utförd är djävligt bra, så kan man läsa de tips som jag och andra skrivit i den här tråden.

Om man är nöjd med sitt övningsutförande finns det ingen anledning att ändra.

Ja du har rätt, jag var lite överdriven i min sarkasm.

Du nämner en del teorier om vinklar vid utförande men din slutsats blir ändå väldigt enkel och basic.

...handlar helt om var man känner att det är mittre delta som lyfter bäst.

Vilket känns som en bra tumregel för en sann nybörjare. Låsta armar och långsamt utförande är det jag hade rekomenderat till en newbie. Sen efter hand kan man gå in på en mer detaljerad nivå. Visst din guide fungerar bra för personer som vill springa innan de kan gå och sådana finns det rätt många.

Piranha
2006-07-15, 17:48
1. Jag lägger upp en film med mitt utförande, så kan man testa och se vad man tycker.
2. Man tar anabola steroider för att underlätta tillväxt. Steroider ger en anabol respons i kroppen utan att kroppen behöver utsättas för speciell stimulans. Utsätts kroppen dessutom för stimulans kommer den att tillväxa förhållandevis kraftigt, förutsatt att man äter rimligt mycket. Syntetiska steroider ger, liksom naturliga steroidhormoner som kroppen producerar, generell tillväxt i kroppen i enlighet med ens genetiska predisposition. Det är därför tonåringars muskelmassa tillväxer snabbt och kraftigt även om de inte tränar.


1. Men vad du sa var att dem som tar steroider inte behöver träna axlar på samma sätt som du ?

2. Vad har steroider med utförandet av axelövningar att göra över huvud taget ?

3. Resterande svammel om "steroidhormoner" och kroppen och att den skulle växa utan fysisk muskelstimulans köper jag inte för 5 öre, men låter hellre en sakunnig såga sig på det.

Piranha
2006-07-15, 17:55
Ytterst störande när en ny kille på forumet blir bemött med "vi rena tränar så här, för andra spelar det inte så stor roll".


Dååååååååliga signaler.

Sheogorath
2006-07-15, 17:58
1. Men vad du sa var att dem som tar steroider inte behöver träna axlar på samma sätt som du ?

2. Vad har steroider med utförandet av axelövningar att göra över huvud taget ?

3. Resterande svammel om "steroidhormoner" och kroppen och att den skulle växa utan fysisk muskelstimulans köper jag inte för 5 öre, men låter hellre en sakunnig såga sig på det.

1. Det kan de göra. Men de behöver troligen inte ens köra hantellyft åt sidan, och de kommer ändå att få markant mycket bättre tillväxt i yttre delta än jag.

2. Jag noterade att övningsutförande inte är lika viktigt för en som tar steroidhormoner. Det var en side-note, det var därför jag satte in liten smiley där.

3. Vill du att jag ska smälla upp ett antal studier som visar hur mycket man tillväxer i muskelmassa av anabola steroider, även utan någon slags muskelstimulerande aktivitet, så är det bara för mig att besöka Google. Sen att det krävs oerhörda mängder träning för att bibehålla muskelmassa man skaffat sig med träning och steroider, det är så självklart att det inte behöver sägas. Tänk dig till exempel någon som aldrig går av kurerna, utan bara cyklar de olika preparaten år ut och år in! Vad skulle hända om de skulle slutade kura, eller slutade träna? De skulle förlora en djävla massa massa. Och det gäller naturligtvis för alla som tränar.

Sheogorath
2006-07-15, 18:00
Ytterst störande när en ny kille på forumet blir bemött med "vi rena tränar så här, för andra spelar det inte så stor roll".


Dååååååååliga signaler.

Ah. Om det inspirerar till att börja kura, så ber jag om ursäkt. Det var inte min intension. Cool 4 Life :hbang: !

Piranha
2006-07-15, 18:01
1. Det kan de göra. Men de behöver troligen inte ens köra hantellyft åt sidan, och de kommer ändå att få markant mycket bättre tillväxt i yttre delta än jag.

2. Jag noterade att övningsutförande inte är lika viktigt för en som tar steroidhormoner. Det var en side-note, det var därför jag satte in liten smiley där.

3. Vill du att jag ska smälla upp ett antal studier som visar hur mycket man tillväxer i muskelmassa av anabola steroider, även utan någon slags muskelstimulerande aktivitet, så är det bara för mig att besöka Google. Sen att det krävs oerhörda mängder träning för att bibehålla muskelmassa man skaffat sig med träning och steroider, det är så självklart att det inte behöver sägas. Tänk dig till exempel någon som aldrig går av kurerna, utan bara cyklar de olika preparaten år ut och år in! Vad skulle hända om de skulle slutade kura, eller slutade träna? De skulle förlora en djävla massa massa. Och det gäller naturligtvis för alla som tränar.


Du kan posta dem till mig via PM då sånt inte hör hemma på forumet.

Sheogorath
2006-07-15, 18:09
Du kan posta dem till mig via PM då sånt inte hör hemma på forumet.

Tack för att du påminde mig innan jag gjorde bort mig! *andas ut*

No pun intended.

Jag ska börja förbereda mig för kvällen nu, men letar gärna upp lite studier antingen i natt eller imorgon. Jag kan höra med Grub om han sitter på några också.

Baan
2006-07-15, 18:11
Jag tycker det viktiga är att lillfingret åker uppåt, så att det känner mer som man kopplar in mellersta delta. Resten av detaljerna känns inte riktigt som dom spelar någon roll, men jag har ju inte testat allt ;)

Clyde
2006-07-15, 18:25
Hantellyft åt sidan är en extremt viktkänslig övning, som få behärskar till fullo. Hemligheten bakom i denna övning ligger i att man försöker komma så högt upp med armbågarna som möjligt, som skall ligga långt bak hela tiden. Så fort händerna kommer högre upp än armbågarna sker en rotation i axelleden, i vilken främre deltat stimuleras, mest på bekostnad av mellersta deltat. Gör man rätt så kommer man inte högre upp än till ungefär axelhöjd med armbågarna.

Popeye
2006-07-15, 19:03
Jag håller med Sverker...

Pez
2006-07-15, 19:41
Ah. Om det inspirerar till att börja kura, så ber jag om ursäkt. Det var inte min intension. Cool 4 Life :hbang: !
Det är allt det här "vi som har kryckan att inte kura måste..siochså" som är så otroligt enerverande. Träna och var glad för fan. Det är ingen jävla tävling om man inte väljer att göra just det - tävla.

Sen..apropå.. om man skriver med intentionen att smeka den vältaliga åderpålen så kanske man ska vara hundraprocentig liksom..? :D
Att försvåra sitt språk för saks skull är inget självändamål Sheo. :)

Sheogorath
2006-07-15, 19:52
Det är allt det här "vi som har kryckan att inte kura måste..siochså" som är så otroligt enerverande. Träna och var glad för fan. Det är ingen jävla tävling om man inte väljer att göra just det - tävla.

Sen..apropå.. om man skriver med intentionen att smeka den vältaliga åderpålen så kanske man ska vara hundraprocentig liksom..? :D
Att försvåra sitt språk för saks skull är inget självändamål Sheo. :)

Var i tråden uttryckte jag att jag är bättre än någon som Preppar? Man kan ha precis lika fint utförande som jag (;)) även om man trycker.

Att notera ett stavfel i det syftet du nyss gjorde är bara småaktigt. Men låt gå; nu vet jag hur det stavas. Tack.

Pez
2006-07-15, 20:00
Var i tråden uttryckte jag att jag är bättre än någon som Preppar? Man kan ha precis lika fint utförande som jag (;)) även om man trycker.

Att notera ett stavfel i det syftet du nyss gjorde är bara småaktigt. Men låt gå; nu vet jag hur det stavas. Tack.
Jag är småaktig. Visste du inte det? :D

Tonen Sheo.. tonen..

PS. om vi ska fortsätta i småaktighetens tecken - var i mitt inlägg skrev jag att du skrivit att du hävdat att du är bättre än nån annan? yadiyadiyadi.. :D

Sheogorath
2006-07-15, 20:12
Jag är småaktig. Visste du inte det? :D

Tonen Sheo.. tonen..

PS. om vi ska fortsätta i småaktighetens tecken - var i mitt inlägg skrev jag att du skrivit att du hävdat att du är bättre än nån annan? yadiyadiyadi.. :D

Om du är intresserad av min syn på steroider och narkotika (relaterat till träning och annat) ger jag dig härmed mitt medgivande att ta del av vad jag skrivit i ett PM till Piranha just precis. Be honom skicka det till dig om du är intresserad. Det kunde du gjort ändå, som moderator, men nu vet du att jag tycker att det är OK.

/Sheo

Diggler
2006-07-15, 20:13
Kan inte jag få sista ordet?:ike :ike

Pez
2006-07-15, 20:15
Om du är intresserad av min syn på steroider och narkotika (relaterat till träning och annat) ger jag dig härmed grönt ljus att ta del av vad jag skrivit i ett PM till Piranha just precis. Be honom skicka det till dig om du är intresserad.

/Sheo
Din syn intresserar mig inte. Det är forumet som helhet, dess policys samt tonen på nämnda forum som intresserar mig. Därav mitt inlägg i debatten.
Jag skiljer alltså på sak och person, vad du tycker är din ensak - vad jag tycker om vad du skriver på kollo en annan. Klart som korvspad eh? :)

Sheogorath
2006-07-15, 21:02
Din syn intresserar mig inte. Det är forumet som helhet, dess policys samt tonen på nämnda forum som intresserar mig. Därav mitt inlägg i debatten.
Jag skiljer alltså på sak och person, vad du tycker är din ensak - vad jag tycker om vad du skriver på kollo en annan. Klart som korvspad eh? :)

:thumbup:

polaren
2006-07-15, 21:15
Jag kör nästan aldrig nån övning för axlarna, men hantellyft åt sidan har jag väl provat på ibland ;) Tar ett par lätta hantlar och lyfter åt sidan med handen lätt vinklad så att lillfingret kommer först, sen ner igen.

Baan
2006-07-15, 21:26
Hantellyft åt sidan är en extremt viktkänslig övning, som få behärskar till fullo. Hemligheten bakom i denna övning ligger i att man försöker komma så högt upp med armbågarna som möjligt, som skall ligga långt bak hela tiden. Så fort händerna kommer högre upp än armbågarna sker en rotation i axelleden, i vilken främre deltat stimuleras, mest på bekostnad av mellersta deltat. Gör man rätt så kommer man inte högre upp än till ungefär axelhöjd med armbågarna.

Alla övningar blir väl bättre om du inte är viktkåt? Tycker annars sidlyft är en typisk övning som folk ska överfilosofera om exakt vilken vinkel diverse kroppsdelar ska vara i, så glömmer man, pga den stela kroppshållningen man då får, att det blir då lite svårt att köra på någon vettig vikt. Själv har jag provat att vara lite extrem åt båda hållen, det som känns som det gett mer resultat är att vara mer avslappnad men med några "guidelines" som få upp armbågarna, tänka på att få lillfingret uppåt. Håller med dig att vid hyffsat utförandet så kommer inte hantlarna särskilt högt upp, om man nu inte kör på väldigt lätta silverhantlar.

Popeye
2006-07-15, 22:51
Tycker ändå att detta är den övningen där man ser flest människor göra fel... Ok att det finns flera sätt att göra övningen men är det fel så är det. 95% som jag ser på gymmet gör den knasigt. De verkar försöka efterlikna maskinen fast med hantlar...

Pez
2006-07-15, 22:58
Tycker ändå att detta är den övningen där man ser flest människor göra fel... Ok att det finns flera sätt att göra övningen men är det fel så är det. 95% som jag ser på gymmet gör den knasigt. De verkar försöka efterlikna maskinen fast med hantlar...
Fast om det finns flera sätt att göra den på.. hur kan du avgöra vad som är fel då?

Clyde
2006-07-15, 23:10
Hantellyft åt sidans slutdom blir: Kan vara en bra övning för få lite extra blodgenomströmning i axlarna och gynna återhämtningen, detta förutsatt korrekt utförande. Men det är ingen övning man ska spendera mycket energi på, för den bygger inte stora axlar, det går helt enkelt inte med dom alldeles för lätta vikterna. Satsa på att göra framsteg i alla typer av OH pressar istället.

EoD.

Pez
2006-07-16, 00:18
Hantellyft åt sidans slutdom blir: Kan vara en bra övning för få lite extra blodgenomströmning i axlarna och gynna återhämtningen, detta förutsatt korrekt utförande. Men det är ingen övning man ska spendera mycket energi på, för den bygger inte stora axlar, det går helt enkelt inte med dom alldeles för lätta vikterna. Satsa på att göra framsteg i alla typer av OH pressar istället.

EoD.
IMO blir slutdomen - folk får göra som dom vill.
ED.

polaren
2006-07-16, 01:30
Hantellyft åt sidans slutdom blir: Kan vara en bra övning för få lite extra blodgenomströmning i axlarna och gynna återhämtningen, detta förutsatt korrekt utförande. Men det är ingen övning man ska spendera mycket energi på, för den bygger inte stora axlar, det går helt enkelt inte med dom alldeles för lätta vikterna. Satsa på att göra framsteg i alla typer av OH pressar istället.

EoD.

Vikten blir ju rätt tung iom att den hamnar så långt ut från kroppen.

Piranha
2006-07-16, 01:58
Vikten blir ju rätt tung iom att den hamnar så långt ut från kroppen.

Jopps det är väl poängen med det hela att göra en lätt vikt tung och isolera endast en muskel, den som för tillfället är avsedd att träna.

Sheogorath
2006-07-16, 15:02
Nej, nej nej. Det är vikten som står på hanteln (eller, snarare, hur stor den ser ut att vara) som är det viktiga, inte hur muskeln uppfattar vikten! Har ni inte läst Max-OT?!

bear.flowertwig
2006-07-16, 15:40
Nej, nej nej. Det är vikten som står på hanteln (eller, snarare, hur stor den ser ut att vara) som är det viktiga, inte hur muskeln uppfattar vikten! Har ni inte läst Max-OT?!

:D

Diggler
2006-07-16, 16:13
Hantellyft åt sidans slutdom blir: Kan vara en bra övning för få lite extra blodgenomströmning i axlarna och gynna återhämtningen, detta förutsatt korrekt utförande. Men det är ingen övning man ska spendera mycket energi på, för den bygger inte stora axlar, det går helt enkelt inte med dom alldeles för lätta vikterna. Satsa på att göra framsteg i alla typer av OH pressar istället.

EoD.

Dålig slutdom det där tycker jag. Jag gillar inte övningen själv, men den, varianter på den och upright row är i de enda övningarna man kan göra om man mest vill komma åt axelns utsida istället för fokus på framsida eller baksida.

Clyde
2006-07-16, 16:24
men den, varianter på den och upright row är i de enda övningarna man kan göra om man mest vill komma åt axelns utsida istället för fokus på framsida eller baksida.

Njet, nix, nope, nej och no. Press-bakom-nacken är för att ta ett exempel en ypperlig övning för att få mellersta huvudet att jobba ordentligt. Eller hantelpressar utan ryggstöd med armbågarna så långt bak som möjligt (position press bakom nacken), för att nämna några. Upright rows är en bra övning.

Diggler
2006-07-16, 16:48
Njet, nix, nope, nej och no. Press-bakom-nacken är för att ta ett exempel en ypperlig övning för att få mellersta huvudet att jobba ordentligt. Eller hantelpressar utan ryggstöd med armbågarna så långt bak som möjligt (position press bakom nacken), för att nämna några. Upright rows är en bra övning.

Japp, o yeah, jajemen, javisst och sure. Press-bakom-nacken tar mest på framsida axel, hantelpressar utan ryggstöd med armb.... tar mest på framsida axel.

Piranha
2006-07-21, 10:28
1
3. Vill du att jag ska smälla upp ett antal studier som visar hur mycket man tillväxer i muskelmassa av anabola steroider, även utan någon slags muskelstimulerande aktivitet, så är det bara för mig att besöka Google. Sen att det krävs oerhörda mängder träning för att bibehålla muskelmassa man skaffat sig med träning och steroider, det är så självklart att det inte behöver sägas. Tänk dig till exempel någon som aldrig går av kurerna, utan bara cyklar de olika preparaten år ut och år in! Vad skulle hända om de skulle slutade kura, eller slutade träna? De skulle förlora en djävla massa massa. Och det gäller naturligtvis för alla som tränar.


BUMP.


Jag väntar fortfarande på studierna där som skulle komma till min PM box.

Sheogorath
2006-07-21, 10:38
BUMP.


Jag väntar fortfarande på studierna där som skulle komma till min PM box.

Är du seriös eller? Påstår du att man inte tillväxer i muskelmassa om man tillsätter syntetiskt testosteron till blodomloppet?

Piranha
2006-07-21, 10:39
Är du seriös eller? Påstår du att man inte tillväxer i muskelmassa om man tillsätter syntetiskt testosteron till blodomloppet?


Att muskler växer på testosteron etc utan muskelstimulans var det vi snackade om.


"Med sådana i blodet kan man i viss mån växa utan att styrketräna alls,"


Jag vill ha källa på det tack, alltså jag är nyfiken på att läsa om det.

Sheogorath
2006-07-21, 10:42
Att muskler växer på testosteron etc utan muskelstimulans var det vi snackade om.

Jag vill ha källa på det tack.

Det ska ordnas, men nu ska resan förberedas. Medan studier letas upp kan du fundera på varför tonåringspojkar tillväxer i muskelmassa utan att styrketräna.

Piranha
2006-07-21, 10:45
Det ska ordnas, men nu ska resan förberedas. Medan studier letas upp kan du fundera på varför tonåringspojkar tillväxer i muskelmassa utan att styrketräna.


Antagligen av medärvd genetik, receptorkänslighet och ren produktion av tillväxthormon ifrån hypofysen.

Ser inte nåt sammanhang emellan dem två.

Sheogorath
2006-07-21, 10:46
Antagligen av medärvd genetik, receptorkänslighet och ren produktion av tillväxthormon ifrån hypofysen.

Ser inte nåt sammanhang emellan dem två.

Och att pojkar har mer muskelmassa än flickor (båda grupper icke-tränande), beror på att?

Piranha
2006-07-21, 10:52
Och att pojkar har mer muskelmassa än flickor (båda grupper icke-tränande), beror på att?


Arvsmassa/genetik

Sheogorath
2006-07-21, 10:58
Arvsmassa/genetik

Och generna uttrycks i proteiner som kombineras med kolesterol i cytoplasman så att vad syntetiseras?


....

[hint]

|
v


Det börjar på "s" och slutar på "teroidhormoner", av vilka vissa är androgener, t.ex. testosteron, som är en anabol (uppbyggande) steroid.

Piranha
2006-07-21, 11:03
Och generna uttrycks i proteiner som kombineras med kolesterol i cytoplasman så att vad syntetiseras?


....

[hint]

|
v


Det börjar på "s" och slutar på "teroidhormoner", av vilka vissa är androgener, t.ex. testosteron, som är en anabol (uppbyggande) steroid.


Skicka bara studierna via PM så kan du fortsätta göra dig lustig i andra trådar.

Sheogorath
2006-07-21, 11:08
Skicka bara studierna via PM så kan du fortsätta göra dig lustig i andra trådar.

Vi har ju nyss, tillsammans, kommit fram till att det är generna, som uttrycks i bl.a. olika anabola hormoner, som gör att pojkar har mer muskler än flickor. Och ändå säger du att anabola hormoner inte ger mer muskler?

Hur ska du ha det?

(självklart ska du få studier: jag ville bara få dig att tänka lite kring det orimliga i ditt resonemang)

Piranha
2006-07-21, 11:11
Vi har ju nyss, tillsammans, kommit fram till att det är generna, som uttrycks i bl.a. olika anabola hormoner, som gör att pojkar har mer muskler än flickor. Och ändå säger du att anabola hormoner inte ger mer muskler?

Hur ska du ha det?

(självklart ska du få studier: jag ville bara få dig att tänka lite kring det orimliga i ditt resonemang)


PM med källa och forskningsresultat.

Sheogorath
2006-07-21, 11:14
PM med källa och forskningsresultat.

Sure. Efter Stockholm.

Men du ser att jag har rätt i mitt resonemang, va? Annars får du gärna säga till mig vari tankekedjan brister.

Pojkar -> fler aktiva gener för testosteron -> mer testosteron i omlopp -> mer muskelmassa
Flickor -> färre aktiva gener för testosteron -> mindre testosteron i omlopp -> mindre musklemassa.
Dopare -> mer testosteron i omlopp -> mer muskelmassa (anabol steroid från spruta istället för från gen)

Doping är skitdumt och skadar både fysiskt och psykiskt, vill jag säga till alla! DET ÄR INTE VÄRT DET!

Ulf A Big
2006-07-21, 11:17
Den här behandlar kvinnors skillnad när det gäller kolhydratsmetabolismen i jämförelse med män, men artikeln avslöjar också vad som avgör att män har större muskelmassa och styrka jämfört med majoriteten av kvinnorna.

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-28-34-06.pdf

Bilderna får visa skillnaden mellan odopat och dopad

Piranha
2006-07-28, 07:24
*uppdate*

Fortfarande inga studer i min PM box.

Sheogorath
2006-07-28, 07:27
*uppdate*

Fortfarande inga studer i min PM box.

Idag kommer dom!

Sheogorath
2006-07-28, 07:51
*uppdate*

Fortfarande inga studer i min PM box.

Nu har du fått en. Fler kommer.

Piranha
2006-07-28, 08:07
Nu har du fått en. Fler kommer.


Japps inga belägg än vad som sas tidigare i tråden iaf.

Officer
2006-07-28, 08:09
Doping är skitdumt och skadar både fysiskt och psykiskt, vill jag säga till alla! DET ÄR INTE VÄRT DET!


Du vet att du sticker ett antal kolomedlemmar i ögonen nu va :D





Aja, så sant som det var sagt Sheo!

Sheogorath
2006-07-28, 09:39
Japps inga belägg än vad som sas tidigare i tråden iaf.

Du har nu fått en studie till. Jag sitter för tillfället på ytterligare en. Frågan är alltså hur mycket du vill ha.

Sheogorath
2006-07-28, 09:43
Du vet att du sticker ett antal kolomedlemmar i ögonen nu va :D





Aja, så sant som det var sagt Sheo!

Om man vill ta steroider, så är det fine and dandy with me. Jag har rökt hasch sex gånger i mitt liv. Men men ska ge fan i att försöka få steroid-bruket till något annat än det är: en genväg till att få samma resultat som någon ren, med mindre insats på gymmet och utanför. Med samma insats på gymmet och utanför, blir resultaten signifikant bättre än för någon ren, sett generellt över befolkningen.

Och så tar vi det än en gång: Bruk av steroidhormoner är dumt. Det skadar din hälsa allvarligt, och är INTE VÄRT DET.

Gör som jag, be cool, be cleeeean. C4L = Cool 4 Life *host* ;).

Officer
2006-07-28, 09:57
Gör som jag, be cool, be cleeeean. C4L = Cool 4 Life *host* ;).

Se min nya sig ;)

Sheogorath
2006-07-28, 10:03
Se min nya sig ;)

*High Five*

Grahn
2006-07-28, 10:15
Coolt eller inte detta är inte allmänt forumet, håll er någorlunda till ämnet tack.
Det gäller både hur cool man är och orelevanta steroidinflikningar i ett topic där ngn undrar över utförande.

Sheogorath
2006-07-28, 10:22
Coolt eller inte detta är inte allmänt forumet, håll er någorlunda till ämnet tack.
Det gäller både hur cool man är och orelevanta steroidinflikningar i ett topic där ngn undrar över utförande.

Sure, det var onödigt. My bad.

Valle har nu fått sin studie, dessutom, så nu är alla nöjda och glada. Utom de som kanske fått lite dåligt samvete för sitt steroidbruk. Men då är jag bara glad att jag kan ha hjälp någon att komma på bättre tankar.

Over and out.