handdator

Visa fullständig version : Hur påverkas min träning av lumpen?


chrisse^^
2006-07-14, 23:23
Hej, jag ska rycka in som jägarsoldat och undrar hur hela lumpenlivet påverkar min träning. Kommer jag tappa massa? kommer man få en slappdeff? Det lär väl bli en ganska mycket marsherande iom mitt val av tjänst osv. och det kan väl inte va särskilt bra i byggarsyfte? jag antar att man får tillgång till ett gym på den lediga tiden, så ja hoppas man kan hålla i den muskelmassa man har så man slipper börja om efter lumpen, men ja vet inte om de funkar med allt marsherande osv? Någon som vet hur det är, och hur kroppen påverkas?

hoppas ni förstår vad jag vill få ut av det här*rolleyes*

pellep
2006-07-14, 23:26
Oregelbunden sömn och mat sliter på kroppen.
Dock kommer du ha jevligt kul, så njut!
Träningen kan du ta efter lumpen.

David86
2006-07-14, 23:29
Vet inte riktigt vad du menar med marscherande, menar du vara ute i fält? Du kommer troligen ha tillgång till gym, men problemet är bara att det inte kommer vara så himla mycket fritid. När du väl har fritid kommer antagligen återhämtning vara din största prioritet.

chrisse^^
2006-07-14, 23:31
Vet inte riktigt vad du menar med marscherande, menar du vara ute i fält? Du kommer troligen ha tillgång till gym, men problemet är bara att det inte kommer vara så himla mycket fritid. När du väl har fritid kommer antagligen återhämtning vara din största prioritet.

utbildningen är ju mycket fysisk, så jag kommer antagligen få va ute i fält mycket, ja, och sen undrar ja hur min kropp kommer reagera på de, kommer ja tappa min massa och "smalna" till? lr kommer de bygga? eller kommer min massa stå still och kanske bara tappa i fettnivå?

mACKANNN
2006-07-14, 23:35
fick mönstringspapperna för nån vecka sen. undrar fan om man ska göra lumpen eller inte, känns på nå vis jävligt ovärt i dagens läge ...

pragmatist
2006-07-14, 23:37
Du kommer inte kunna kombinera någon seriös gymverksamhet med en jägarutbildning, så mycket kan jag säga. I bästa fall hinner du dit någon gång då och då och bromsar förfallet lite. :D Du kommer med stor sannolikhet smalna av rejält, både i fett och muskelmassa. Å andra sidan kommer du få en sjuhelsickes kondition.

Pudzianovski
2006-07-14, 23:37
Du kommer inie orka träna styrka eller hinna. Glöm styrketräningen ett tag.

Ät, vila och kämpa på.

Efter lumpen kommer du vara sugen att köra hårt igen !

:thumbup:

chrisse^^
2006-07-14, 23:51
Men jag vill ju inte bli mindre!*cry* tar de lång tid att komma tillbaka då? jag vill fan inte bulka efter för att bygga tillbaka, för deffa är jag inge bra på:D

Pudzianovski
2006-07-14, 23:55
Men jag vill ju inte bli mindre!*cry* tar de lång tid att komma tillbaka då? jag vill fan inte bulka efter för att bygga tillbaka, för deffa är jag inge bra på:D

Jag tappade ca2kg i vikt. 4 veckor efter lumpen hade jag tagit igen det + 2-3 kg och dessutom gått +10-20 kg i bänkpress.

chrisse^^
2006-07-15, 00:03
Jag tappade ca2kg i vikt. 4 veckor efter lumpen hade jag tagit igen det + 2-3 kg och dessutom gått +10-20 kg i bänkpress.

Men då kan du ju inte tappat någon massa utan bara blivit av med fett? Dina ord kändes iaf uppmuntrande, det skulle innebära att ja går över 3 siffrigt i bänken:D

Pudzianovski
2006-07-15, 00:05
Men då kan du ju inte tappat någon massa utan bara blivit av med fett? Dina ord kändes iaf uppmuntrande, det skulle innebära att ja går över 3 siffrigt i bänken:D

Jag tycker inte du skall fundera så mycket. Du kommer att ha annat att fundera på när du väl är där och styrketräning är inte en av de sakerna.

chrisse^^
2006-07-15, 00:11
Jag tycker inte du skall fundera så mycket. Du kommer att ha annat att fundera på när du väl är där och styrketräning är inte en av de sakerna.

Det stämmer nog. Har du själv gjort en jägartjänst?

Pudzianovski
2006-07-15, 00:12
Det stämmer nog. Har du själv gjort en jägartjänst?

Ja.

willis
2006-07-15, 10:35
Någon som vet hur det är med andra tjänster i lumpen? Farsan säger att han gick upp 11kg i ingenjörstrupperna

Wikner
2006-07-15, 10:42
Kan ju berätta hur jag hade det på lättaskytte i östersund, I5.
Ut i fält på måndag - torsdag, vård fredag och hemresa...gymmade max 10 gånger under mina 10 månader. Du får bra kondition och visst du lär tappa fett och muskelmassa eftersom man inte alltid får så mycket mat man behöver och sömn får man inte mycket av heller.

Men ta chansen nu när de inte alls är lika många som får göra lumpen, är sjukt kul och mycket givande. Får kompisar för livet.

Inzza
2006-07-15, 10:49
ett tips från min vän är att dricka extremt mycket mjölk när du väl får tillfälle! hela 3.4g protte / dl ;)

iaf så stod han vid en mjölk maskin och drack tills han inte fick ner något mer, och jag tyckte han såg grymt ut efter sin tid i lumpen, kankse ner något kilo muskler och kankse 6-7kg fett.

att ha med sig kosttillskott för att få i sig näring tyckte han även va en bra ide, han drack gainer för att återhämta sig men gick ändå ner en hel jevla del.

Fartman
2006-07-15, 11:37
Ät så mycket du kan och försök träna när möjlighet ges, du kommer väl mer eller mindre stå still i träningen och bli lite tunnare, men efter kanske en månads hårdkörning efter muck är du förmodligen igång igen och kanske bättre än innan.

Frisk
2006-07-15, 11:46
Det intressantaste i kroppslig utvekling tyckte jag var ben musklerna i lumpen.

P4 pansarskytte gb

I början så på fredag när vi skulle hem över helgerna (när vi va lediga) så stog folk i civila kläder och jeansen satt med lagom passform.
10 mån senare så såg kläderna (jeansen) ut som tights, så ben musklerna hade ökat en hel del på de flesta. Och lite muskulär ökning under lumpen på vissa. vissa blev bara smala...=)

Men jag tror att jägartjänsten är mer konditionskrävande så det blir nog "mindre" med muskler o fett plus att jag tror det är svårt att motivera sej för gym träning i lumpen. var för mej iaf...

chrisse^^
2006-07-16, 16:04
ett tips från min vän är att dricka extremt mycket mjölk när du väl får tillfälle! hela 3.4g protte / dl ;)

iaf så stod han vid en mjölk maskin och drack tills han inte fick ner något mer, och jag tyckte han såg grymt ut efter sin tid i lumpen, kankse ner något kilo muskler och kankse 6-7kg fett.

att ha med sig kosttillskott för att få i sig näring tyckte han även va en bra ide, han drack gainer för att återhämta sig men gick ändå ner en hel jevla del.

ahh, mjölk är livet. Angående att ha med sig proteinpulver, hur ofta bör man käka de då? flera gånger om dagen eller bara nån enstaka portion? jag vet en kille som ligger inne just nu och han käkar tydligen 6 dl proteinpulver om dagen*screwy* jag tycker det låter helt galet och dyrt! tror ni whey protein funkar lika bra som gainer, de kanske inte spelar någon roll?

skaparn
2006-07-16, 17:14
kommer man få en slappdeff?

Vad är en "slappdeff"?

chrisse^^
2006-07-16, 18:58
Vad är en "slappdeff"?

Jag kom inte på nåt annat ord för de, men jag kommer kanske inte behöva vara direkt rädd för att gå upp i vikt när det kommer vara så mycket kondisträning. Därav mitt påhittade uttryck. Det är ju inte heller som att ja inte har möjligheten att "inte orka" marshera eller vad för sorts aktivitet man nu får göra, som man annars i vanliga fall har, lat som man är.