handdator

Visa fullständig version : Någon som har/kan paddla havskajak?


Devoid
2006-07-14, 22:57
En polare undrade om jag ville med och paddla havskajak i nån skärgård nästa vecka. Det hade varit gott att komma ifrån denna hålan ett tag men jag har aldrig paddlat innan och vi skulle vara borta i ca 5-6 dagar... Pengar som man inte har kostar det med men detta kanske kan lösas.

Lite frågor om någon kan något,
Är det svårt? själva paddlandet alltså (tycker de ser lömska ut de där kajakerna) :)
Om det blir av, tips på vad man behöver ha med sig förutom sovsäck då.

Och vad har man för mat som håller sig "ute" i 4-5dagar? Nog för att jag skall ner i vikt men jag tror inte jag orkar med att paddla i 5dagar levandes på knäckebröd och vatten.

Sen så den viktigaste av de alla kanske, har kajaker någon maxvikt på personen som sitter i? :)

Inget är bestämt än men jag måste bestämma mig under morgondagen.

Jompi
2006-07-14, 23:16
kajak är inte särskilt svårt tycker jag, iofsin t provat just "havskajak" , men det är dock en härlig känsla, känns som att du glider bara du fram alldeles mot vattnet:)

Blir nog askul om ni far lite överallt !

jakke
2006-07-14, 23:18
En havskajak är så stor att du slipper tänka på vad du ska ha med för mat.. Desstom är dom ganska svåra att tippa med.

Devoid
2006-07-15, 08:19
Jag tänkte mer på vad man kan ha ute i 5 dagar, närmsta kylskåp är nog ganska långt bort :)

bubbe
2006-07-15, 08:28
Tjena!

Har paddlat havskajak i ca 16 år, inte så mycket på senare tid dock. Tror knappt röven kommer ner i sittbrunnen längre.....

Att ha med:
Massor av vatten! räkna med 4-5 liter per dag, även om du diskar i sjön.
Om du har möjlighet, stanna till vid båthamnar där brukar man kunna fylla på.

Konserver, ala dillkött, köttfärsås mm.
hårdost klarar sig hyffsat, mjukost ,likaså salami (spec såna korvar man får skiva själv) Om man är ute 4-5 dagar brukar man någon gång passera en hamn med affär, då shoppar man loss på färskvaror och njuter.

Sen finns det frystorkat, dock stjäl dom ännu mer vatten. problemet med att packa en kajak är som tur inte vikten utan volymen.
En rejäl långfärdshavskajak brukar ta en 120-130L volym, fast då räknar man även med det smalaste utrymmet i fören och akter.

Devoid
2006-07-15, 08:40
Tackar för tipsen! Det är nog en Prijon Kodiak som används om det nu blir av, Karlskrona skärgård var det de skulle paddla runt i.
Blir till och leta upp några 5liters dunkar då, det skall man väl ha några liggandes sen den tiden då man inte visste bättre :)

Devoid
2006-07-15, 21:10
Sikka jävla polare man har, killen hörde aldrig av sig innan så då antog jag att det inte blev av... så skickar han ett sms och säger att han bokat en kajak till mig med, jag frågar om han skämtar han säger nej och då säger jag, jaja då är jag väl tvungen att hänga med.

Då säger den jäveln -Fan vad härligt att du följer med, då ringer jag och bokar en nu!
Sen slänger han på luren, han lurade mig det aset...

Joppe
2006-07-15, 21:22
Sikka jävla polare man har, killen hörde aldrig av sig innan så då antog jag att det inte blev av... så skickar han ett sms och säger att han bokat en kajak till mig med, jag frågar om han skämtar han säger nej och då säger jag, jaja då är jag väl tvungen att hänga med.

Då säger den jäveln -Fan vad härligt att du följer med, då ringer jag och bokar en nu!
Sen slänger han på luren, han lurade mig det aset...

Grattis till skoj polare. Ni kommer ha skitkul, paddla är fint på så sätt att man rör sig på ett extremt naturnära sätt, i stort sätt i vattenlinjen. I början kommer du spänna låren (varning för träningsvärk)för att parera rankheten, men detta går över. Ta inte ut dig första dan. Vanlig campingmat är på menyn gissar jag, pasta med pastasås, soppor etc. Lämna spritköket hemma och skaffa en gasolbrännare så slipper du mycket tandagnisslan kan jag lova, du mer än halverar matlagningstiden. Snickers är dessutom ett måste när man är ute sådär.

Go tur!

Devoid
2006-07-15, 21:29
Ja jag gissar att jag får äta lite mer och annorlunda än vad jag brukar om jag skall fara runt i en såndär i 5 dagar.
Ta med dig en sovsäck och ditt fiskespö sa han, det är väl till att förenkla det hela lite tycker jag...