handdator

Visa fullständig version : inte dricka för mycket vatten


LCohen
2002-12-29, 00:38
min moster (överläkare) hävdade idag att för mycket vätskeintag inte är nyttigt. Det osmotiska trycket kan skada hjärnan och göra en till ett kolli. Hon hade till exempel haft ett sånt fall. Där flickan ifråga hade druckit 4-6 liter vatten om dagen.

någon kommentar på det?

Honn
2002-12-29, 01:01
Om hon hävdar att det är skadligt att dricka 4-6l vatten så har jag bara en sak att säga.

BS

Är man aktiv och dricker mycket kaffe behöver man den mängden vatten. Jag har druckit 11 liter som mest en dag. Det var iofs överdivet mycket. Jag hade tänkt kolla hur mycket jag drack/dag och hade en liten lista där jag skrev ner antalet tömda halvlitersflaskor. Problemet var att jag hela tiden drack lite extra bara för att få dra ytterligare ett streck. Normalt dricker jag lite mer än 6l/dag

-squat-
2002-12-29, 01:19
stämmer att det är farligt.

dock kan jag instämma med Honn om att dem flesta klarar stora mängder, framförallt kaffedrickare.
men många dricker onödigt mycket vatten.

11 liter är på tok för mycket. om man tror att man behöver dem mängderna så har man ingen koll på hur njurarna och levern fungerar.

Honn
2002-12-29, 01:44
Kan bara instämma om att 11 liter var för mycket. Fick kuta på toa flera ggr/h den dagen.

Örjan
2002-12-29, 01:53
Jodå, jag har hört 5l som ungefärliga övre gräns för vad som är bra. Både av en som är allmänt kunnig inom hälsa, och en överläkare.

Det är normala förhållanden man talar om då.

Om en inaktiv liten(?) flicka dricker uppemot 6l/dag, bör det kunna vara farligt, tycker jag.

Honn: Du är ju egentligen ingen hon, utan en rätt stor karl (jag har sett bilderna), och ska kanske inte jämföra dig med en liten flicka?

GhostFace
2002-12-29, 09:33
Sedan är det viss skillnad på en flicka och en hårt fysiskt arbetande el hårt fysiskt tränande man i 25-30 års åldern.

Vidare är det viss skillnad på en flicka och en hårt fysiskt arbetande el hårt fysiskt tränande man i 25-30 års åldern en mycket varm sommardag. För att inte säga stor skillnad när vi talar om nödvändigt vattenintag.

Honn
2002-12-29, 14:54
Joo. Det är ganska stor skillnad på mig och en liten flicka. Mitt svar gäller mig och andra aktiva personer med högt kaffeintag. Vad som är normalt för vanliga icke tränande människor har jag sedan länge glömt.

Haggstar
2002-12-31, 15:45
Vad är det osmotiska trycket för nogot? :confused:

PDS
2002-12-31, 16:28
Alexander henden drack upp till 16liter vatten veckorna innan han tävlade :cheers:

-squat-
2002-12-31, 16:30
Originally posted by PDS
Alexander henden drack upp till 16liter vatten veckorna innan han tävlade :cheers:


märklig människa.

maccan_sth
2002-12-31, 18:26
Haggstar, osmotiska tryckskillnader uppstår över en smipermeabel hinna (=membran, finns gott om såna i kroppen, nästan överallt faktiskt) pga skillnader i salthalten mellan hinnans båda sidor... salthalten (eller, rättare sagt, den kemiska potentialen) vill jämna ut sig... visst blir man mycket klokare av ett sånt svar!

Sverker
2003-01-01, 10:56
Jag antar, att läkaren anser att den stora mängden vatten tömmer kroppen på mineralämnen ( eg natrium, kalium, magnesium och kalcium ).
Även om det är vanligt kranvatten så motsvarar det att dricka destilerat vatten.

Jag vet inte vad som är normalt men själv dricker jag nog 5 L vatten per dag samtidigt som jag äter mycket frukt och grönsaker samt rökt/saltad kött.:)

Haggstar
2003-01-01, 15:18
Originally posted by maccan_sth
Haggstar, osmotiska tryckskillnader uppstår över en smipermeabel hinna (=membran, finns gott om såna i kroppen, nästan överallt faktiskt) pga skillnader i salthalten mellan hinnans båda sidor... salthalten (eller, rättare sagt, den kemiska potentialen) vill jämna ut sig... visst blir man mycket klokare av ett sånt svar!

Kan du fethajja!! :thumbup:

Ola
2003-01-02, 00:24
Ett bra sett att kolla så man får i sig tillräckligt med vatten är att kolla färgen på urinet. är det gult bör man dricka mer, men vitt så är det ganska onödigt att sitta och hälla i sig flera liter till.

Lellan
2003-01-02, 01:27
Originally posted by Ola
Ett bra sett att kolla så man får i sig tillräckligt med vatten är att kolla färgen på urinet. är det gult bör man dricka mer, men vitt så är det ganska onödigt att sitta och hälla i sig flera liter till.

Vitt? Med tanke på att du är kille.. är det verkligen urin du syftar på? :notme:

Bara bråkar med dig.. men mitt är iaf genomskinligt.. :)

Sverker
2003-01-02, 09:17
Helt utanför ämnet:D

En tablett B50 kommer att kräva förmågan att drika vatten som en törstig kamel för att göra urinen färglös:) .

Det är ffa B2-vitaminet Riboflavin som färgar gult.

Lord_X
2003-01-02, 10:03
Originally posted by Sverker
Helt utanför ämnet:D

En tablett B50 kommer att kräva förmågan att drika vatten som en törstig kamel för att göra urinen färglös:) .

Det är ffa B2-vitaminet Riboflavin som färgar gult.
Och det betyder? Ska man inte bry sig så mycket i att det är gult om man äter mycket vitaminer? Eller måste man dricka som en törstig kamel, jag vet nämligen inte om jag kan få i mig ett par hundra liter vatten om dagen?

Sverker
2003-01-02, 11:42
Det betyder nog ingenting egentligen:)
Mer än att färgen på urinen kanske inte är en bra indikator.
Dricker man någonstans mellan 2 - 5 liter per dag är det lugnt, i alla avseenden.


Ett kraftigt överskott av B-vitamin som går rakt igenom kroppen är onödigt bara. Satsa pengarna på en Multivitamin istället för de som använder kraftiga vitaminpreparat.

Langster
2003-01-02, 22:23
Det är ju när urinen börjar bli riktigt mörk och nästan brunaktig som man lider av vätskebrist.

Fartman
2003-01-03, 01:20
som när man druckit för många öl kvällen innan :cheers:

Bamse79
2003-01-13, 09:33
Det är nog rätt som läkaren säger att man tömmer kroppen på alla mineraler...Vet en tävlingscyklist som drack 8 liter om dagen i en vecka för att "ladda med vatten" som hon tyckte skulle vara bra, under tävlingen gick hon i väggen och svimmade när hon cyklade..Pga att hon inte hade några som helst mineraler och näringsämnen i kroppen, konstaterades av läkare...

Tror 4-5 liter är lagomt för en aktiv person! :thumbup:

Muskelsmurfen
2003-01-13, 19:15
För alla oss som gillar kreatin så känns 4-5L ganska normalt. :D

stybb
2003-01-16, 13:56
Läste Lellans inlägg om att henne urin är genomskinligt..mysiga ämnen men måste tipsa om att du ska mosa kreatin som fan, ut och löpa i solen och inte dricka något.. torka ut ytterligare samtidigt som du mosar kreatin =).. Då får du ungefär brunt piss.. mer likt bajs än urin:hbang: :hbang: :hbang:

matrix
2003-01-16, 23:29
Originally posted by Langster
Det är ju när urinen börjar bli riktigt mörk och nästan brunaktig som man lider av vätskebrist.
Typ som Kongo i "Torsk på Tallinn" då eller? :rolleyes:

stybb
2003-01-16, 23:31
Det är ett bra exempel. I kongos fall vill de väl visa att det är alkoholen som torkat ut honom

Maaattias
2003-01-21, 16:29
Om man svettas ut massa vatten måste man ju dricka mkt...

Det är väl bra att ha en vatten flaska med sig till skolan eller jobbet å dricka en liter ibland?????

Sven_b
2003-01-21, 16:30
Maaattias:va tror du????:smash:

Bamse
2003-06-18, 11:34
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,321196,00.html

:cheers:

Sverker
2003-06-18, 11:57
Ja, nu har pendeln svängt över till andra sidan.

Det var med på SVT morgonnyheterna imorse.

Inslaget handlade mer om inkontinens och att man inte skulle kissa så ofta. Man skall träna upp sig på att kunna hålla sig.

Aftonbladet skriver ungefär det som sades i inslaget på TV.

Mitt intryck var mer att vi inte skall dricka så mycket kaffe.

GhostFace
2003-06-18, 12:11
Dito.

Man kan aldrig jämföra oss med 40-50åriga damer eller herrar som inte sysslar med samma saker som "vi".

Jag fortsätter härefter dricka vatten inom rimliga mängder och vet med mig att min kropp mår bra av det. Än att veta att det inte kommer göra mig fysiskt väl...

MathiasP
2003-06-18, 12:54
Det låter lite farligt att säga att man ska dra ner på vattnet,nu kommer säkerligen många som dricker "lagom" att minska sina mängder också,med rädsla för vad hon Pia Teleman sa.En läkare,och speciellt en överläkares ord väger tungt i mångas öron.Och som läkare borde hon ju ha kunskaper om att när du är törstig skulle du ju helst redan ha druckit.Sunt förnuft borde råda,som med allt annat.

fredthehead
2003-06-18, 18:22
hur många som blint följer allt dom läser i tex aftonbladet (även kolozzeum i vissa fall :D )

Molotov
2003-06-18, 22:14
Jag undrar hur alla människor överhuvudtaget kunde överleva innan den så kallade vattentrenden fick var och varannan att bälga i sig litervis med vatten varje dag.

Nitrometan
2003-06-19, 14:13
Tja, de som inte var helt dumma drack väl när de var törstiga eller hade svettats mycket?

GhostFace
2003-06-19, 14:36
Originally posted by fredthehead
hur många som blint följer allt dom läser i tex aftonbladet (även kolozzeum i vissa fall :D )

Man ska inte tro på allt man läser.
Men, det finns ruskigt många (ibland allmänheten) som förlitar sig på det som skrivs i blaskorna som ex. kvällstidningar. "Det som står där är sant." Och med en medarbetare i genren "kvalitetsjournalistisk & källgranskning" så som Daniel Nylén på Aftonbladet i spetsen för det skrivna ordet, lär ju detta också stämma- allt är sant det som står där är sant...Nej, såklart inte. :MrT:

Det är ju fan avskyvärt billigt...:furious: