handdator

Visa fullständig version : Vegetariskt och enkelt?


Therapist
2006-07-14, 22:21
Tjena,

Jag har beslutat mig för att under en period främst käka vegetarisk mat. Mitt mål är att göra så nyttiga och snabblagade mål som möjligt.

Så nu undrar jag vad som "ger mest" i fråga om proteiner, vitaminer, kolhydrater och fett, men som fortfarande går jäkligt snabbt att laga (helst ingen uppvärmning över huvud taget).

Min tanke är att främst använda bönor i kombination med sallad och olika skitnyttiga grönsaker.

Tips på recept och ingredienser?

(Glöm ej: ENKELT)

apa_ola
2006-07-14, 22:25
Tjena,

Jag har beslutat mig för att under en period främst käka vegetarisk mat. Mitt mål är att göra så nyttiga och snabblagade mål som möjligt.

Så nu undrar jag vad som "ger mest" i fråga om proteiner, vitaminer, kolhydrater och fett, men som fortfarande går jäkligt snabbt att laga (helst ingen uppvärmning över huvud taget).

Min tanke är att främst använda bönor i kombination med sallad och olika skitnyttiga grönsaker.

Tips på recept och ingredienser?

(Glöm ej: ENKELT)

Vet egentligen inte vad som menas med "ger mest", men ris tillsammans med linser ger rätt bra aminosyresammansättning har jag för mig. Använder du fullkorns- eller råris blir det nyttigt också. Annars är det bara att köra på de olika bönorna, linserna och kikärter. Finns ju ofta färdiga i burk, bara att skölja av och blanda med pasta/ris/potatis +grönsaker

flubbe
2006-07-14, 23:15
Jag vet inte om det här är det bästba men gott är det:thumbup:
Tillagning:



3 dl svarta bönor, kokta
3 dl röda bönor, kokta
1 paket majskorn, fryst
1 st rödlök
2 st paprika, röda
3 msk olivolja

Dressing
3 msk vinäger, fruktvinäger, valfri
1 msk citronsaft
1,5 krm cayennepeppar
1 tsk fruktsocker
0,5 tsk salt

Tillagning

Tina majsen. Skär löken och paprikorna i bitar. Skölj bönorna och blanda allt i en skål. Gör dressingen och häll den över.


Näringsvärde per portion:
Kcal: 103
Kolhydrater: 15 g
Protein: 5 g
Fett: 3 g

Energifördelning:
Kolhydrater: 59 E%
Protein: 18 E%
Fett: 23 E%

LÄgg till en prottedrink som dricka blir det nog riktigt bra!
( Jag tog det från tasteline och portionerna som dom räknade ut näringsvärdet är sjukt små, så ska man bli mätt får man nog ta några portioner. Receptet är alltså för 10 "tastelineportioner". En annan bra sak är att man äta stora mängder utan att det blir för mycket kalorier:eating:)

o.z.z
2006-07-16, 15:02
1 burk sojabönor
quorn fileer
broccolimix
rapsolja

stek allt. Snabbt och gott, mums!