handdator

Visa fullständig version : Lund vs Halmstad


vicks
2006-07-14, 21:07
Jaha, så damp antagningsbeskedet ner i brevlådan och så kom även beslutsångesten som ett brev på posten: Vars ska man plugga? Kom in på samma kurs i flera olika städer, men efter lite sållande står nu valet mellan:

HALMSTAD och LUND

finns de några filurer här inne som kan komma med lite tips och råd, för-och motargument? kanske ngn som rentav kan berätta hur de är att studera i dessa städer? vore så guld...

beslutsångest tilll MAX alltså :Virro hjälp!

Baha
2006-07-14, 21:17
Jag skulle säga rent spontant sådär att en likvärdig utbildning i Lund är värd mer än en i Halmstad.

Antosh
2006-07-14, 21:27
Lund 7 dar i veckan..
överlägsen studentstad. halmstad är bara..halmstad :)

z_bumbi
2006-07-14, 21:33
Gör som alla normala människor gör, kolla upp gymen först och bestäm dig sen.











:D

Mer seriöst, väg in vad du är ute efter när det gäller både studier och livet runtomkring.

Jag väljer t ex inte alls efter studentlivet när jag väljer studieort då det är ointressant för mig, att det är enkelt att få en bostad väger betydligt tyngre osv.

Corpobal
2006-07-14, 21:37
Jag har bott i Lund i tjugo år, studenterna äger hela innerstaden och en träffande beskrivning skulle vara "studentghetto". Så vill du bo i en stad där allt är anpassat till studenterna och där utbudet är stort inom dessa kretsar så kom hit. Vill du däremot uppleva en riktig stad så skulle jag rekommendera något annat, finns ett par bra gym här i varje fall.

Dissector
2006-07-14, 21:37
Vad det gäller staden i sig säger jag ju såklart Halmstad :D
Gillar du att festa är det en jättetrevlig stad med fina stränder.
Gillar du inte att festa är det ändå en väldigt fin stad med fina stränder!
Mycket fin miljö här tycker jag. Lagom stort för att det ska finnas grejer att göra, och en hel del liv, men inte så stort att man måste vara kustjägare för att klara ta sig från ena sidan stan till den andra (finns såklart lokalbussar när du är trött). Finns mycket fina motionsspår uppe på berget brevid staden också.

Du ska självfallet köra på Halmstad.

Har iofs inget att säga om själva skolorna. Det får någon annan ta :P

Jag är också opartisk *rolleyes*

vicks
2006-07-14, 21:44
Vad det gäller staden i sig säger jag ju såklart Halmstad :D
Gillar du att festa är det en jättetrevlig stad med fina stränder.
Gillar du inte att festa är det ändå en väldigt fin stad med fina stränder!
Mycket fin miljö här tycker jag. Lagom stort för att det ska finnas grejer att göra, och en hel del liv, men inte så stort att man måste vara kustjägare för att klara ta sig från ena sidan stan till den andra (finns såklart lokalbussar när du är trött). Finns mycket fina motionsspår uppe på berget brevid staden också.

Du ska självfallet köra på Halmstad.

Har iofs inget att säga om själva skolorna. Det får någon annan ta :P

Jag är också opartisk *rolleyes*

okej, ser att du är från halmstad, du borde alltså veta en hel del m a o. Att Halmstad är en sjuhelsikes partystad sommartid är inget att diskutera, men hur är staden på vintern. Inte för att ja måste bo i ett partymecka men vore ju roligt om staden inte vore helt dö resten av året.

Är det lätt att få bostad i Halmstad? Vet du överhuvudtaget någonting om högskolan i Halmstad?

tack :)

Dissector
2006-07-14, 21:53
okej, ser att du är från halmstad, du borde alltså veta en hel del m a o. Att Halmstad är en sjuhelsikes partystad sommartid är inget att diskutera, men hur är staden på vintern. Inte för att ja måste bo i ett partymecka men vore ju roligt om staden inte vore helt dö resten av året.

Är det lätt att få bostad i Halmstad? Vet du överhuvudtaget någonting om högskolan i Halmstad?

tack :)

Har faktiskt bara bott här ett år, men varit på besök lite då och då tidigare i.o.m att mina kusiner har bott här länge. Så en vinter har jag spenderat här hittills, och ja - så hemskt mycket partaj utomhus var det väl inte, men det är det väl inte någonstans :D
Det händer litegrann ändå, en del konserter, privatfester såklart m.m.
Skulle nog inte kalla det dött hursom.

Bostäder kan vara svårt ibland, men är man ihärdig och har ögonen öppna ska det nog lösa sig efter inte så hemskt lång tid. Brukar dyka upp en del lägenheter väldigt centralt också. Tillgängligheten varierar lite, men man brukar hitta.

Högskolan vet jag faktiskt inte mycket mer om än var den ligger tyvärr.
Har dock en gymnasielärare som studerar där, men nu under sommarlovet är det lite knivigt att be honom om svar på dina frågor :P

brill
2006-07-14, 22:35
Ska man plugga tycker jag man ska plugga i en studentstad och lund är dessutom en bra sådan, dessutom har vi gerdahallen! (fast du måste fråga sheo om du får träna där)

myggan
2006-07-14, 22:56
Ska man plugga tycker jag man ska plugga i en studentstad och lund är dessutom en bra sådan, dessutom har vi gerdahallen! (fast du måste fråga sheo om du får träna där)

halmstad är väl också en stor studentstad nu för tiden ?
dessutom har dom ju havet och tylösand osv :)

Jag tror att du får en riktigt bra utbildning och en riktigt jäkla kul vilket val du än gör.

Arne Persson
2006-07-14, 23:12
Lund är att föredra om man vill ha bra och billiga gym!

Stoltz
2006-07-14, 23:15
Jag blev också antagen i Lund! Nu jäklar ska det gymmas! ;)
Nu kan man ju se Sheo ragga på damer på heltid, det ni!

sehnpaa
2006-07-14, 23:37
Lund är att föredra om man vill ha bra och billiga gym!Jasså? Det ska dom få höra på Nässjögatan. *slap*


:Virro

Dissector
2006-07-15, 00:16
Jasså? Det ska dom få höra på Nässjögatan. *slap*


:Virro

Så du hänger också där? =) Klart stans bästa gym.

vicks
2006-07-15, 00:27
angående gymmen så är det de minsta problemen. ja har inte så stora krav på ett gym och spelar ingen roll om man går på ett jätteflashigt gym om man ändå inte utnyttjar de rätt och tycker de är kul att träna där.

räknar med och litar på att de finns flera bra gym (eller iallafall gym som uppfyller mina behov) i såväl lund som halmstad....

men är de verkligen så mycke roligare att plugga i lund? ja va ganska inne på halmstad men alla säger att lund är så mycke bättre... iofs är de en större studentstad men iallafall... så svårt! allt handlar ju om va man gör av sin tid och vilka man är med...

vad skulle ni ha valt? (bara för skojs skull)

Einar
2006-07-15, 00:32
angående gymmen så är det de minsta problemen. ja har inte så stora krav på ett gym och spelar ingen roll om man går på ett jätteflashigt gym om man ändå inte utnyttjar de rätt och tycker de är kul att träna där.

räknar med och litar på att de finns flera bra gym (eller iallafall gym som uppfyller mina behov) i såväl lund som halmstad....

men är de verkligen så mycke roligare att plugga i lund? ja va ganska inne på halmstad men alla säger att lund är så mycke bättre... iofs är de en större studentstad men iallafall... så svårt! allt handlar ju om va man gör av sin tid och vilka man är med...

vad skulle ni ha valt? (bara för skojs skull)

Jag pluggar själv i Lund och kan bara säga att det är en toppenstad. Men jag är å andra sidan både född och uppväxt här så jag är nog ganska partisk :)

Angående Halmstad så är det nog ett bra alternativ också, jag har två kompisar som har pluggat där och de har haft det kanon. Studentlivet är dock inte det samma där som här. De har inga nationer som vi utan bara ett kårhus där de håller till.

hahavaffan
2006-07-15, 00:33
Jag hade valt Halmstad. Visst, Sheo och Fetör pluggar i Lund, men hallå... Halmstad. Bara namnet låter gött :)