handdator

Visa fullständig version : öka i vikt


ilikeu
2006-07-14, 14:16
tänkte om man nu tex, skulle äta 10000-15000 kcal extra en dag och går upp 1,5 - 2kg. sen så ligger man på -+0 i ca 2 veckor .

bygger man bra på det fettet som bildats då ??

King Grub
2006-07-14, 14:21
Huh? Ditt kroppsfett bygger inga muskler.

ilikeu
2006-07-14, 14:38
bildas det inte muskler av fett ???..:confused:

Frustrator
2006-07-14, 14:40
Tror att ilikeu undrar om det går att äta så att man får ett litet lager fett, och sen träna och äta precis så mycket som kroppen ska ha för att gå +-0 och ändå lägga på sig muskler, dvs använda det fettet man har på kroppen för att 'ligga på energiöverskott'...

Frustrator
2006-07-14, 14:41
bildas det inte muskler av fett ???..:confused:

Nej, muskler bildas inte av fett.

ilikeu
2006-07-14, 14:42
jaha...vad e det muskler bildas av energiöverskott, kolhydrater?

joo precis som frustrator skrev menar jag. :thumbup:

Frustrator
2006-07-14, 14:45
Muskler bildas av proteiner, inte nödvändigtvis de proteiner du äter precis i samband med träningen utan proteiner som finns i muskelcellerna redan innan du tränar. Sen om du käkar proteiner i samband med träningen så stimuleras muskeltillväxten mer (än om man inte hade ätit proteiner i samband med träningen) via ett gäng signalvägar.

De som ligger på kaloriöverskott när de försöker bygga muskler gör det pga att de vill att kroppen ska ha tillräckligt med energi för att bygga muskler, ligger du på kaloriunderskott så bygger kroppen inga muskler, nackdelen är att man inte riktigt vet hur mycket man behöver, och därmed käkar med lite marginal...och lägger på sig en del fett. Som man sedan kan försöka deffa bort..Finns även teorier om att just överätningen skulle ge muskeltillväxt men vet inte själv om det stämmer så säger varken bu eller bä där.

ilikeu
2006-07-14, 14:51
tack för bra svar =)

hur mycket ska man äta av varje % tycker ni ? kol,fett,prott?

L-Sami
2006-07-14, 14:57
Jag tycker att om man ska bygga och bulka så ska det vara:

Kolhydrater 40%
Fett 30%
Protein 30%

av dags kalorier!

Cerberus
2006-07-14, 15:02
tack för bra svar =)

hur mycket ska man äta av varje % tycker ni ? kol,fett,prott?

20% fett resten protein och kolhydrater, fast vem orkar räkna på det varenda dag? I praktiken är det ganska omöjligt att exakt beräkna sin energiförbrukning då den kan skifta rejält varenda dag.

ilikeu
2006-07-14, 15:18
tack =)

tänkte fråga en sak till.

om man kör kardio och man har redan bra kropp, men rutorna på magen syns knappt eftersom att det är där all fett lagras på mig.

hur får man bort det utan att bränna så mycket muskler??

(tills nästa deff)

King Grub
2006-07-14, 15:30
Vill du få bort fettvikt måste du deffa.

Du kan inte överäta och samtidigt minska i fettmängd.

pragmatist
2006-07-14, 16:19
tack =)

tänkte fråga en sak till.

om man kör kardio och man har redan bra kropp, men rutorna på magen syns knappt eftersom att det är där all fett lagras på mig.

hur får man bort det utan att bränna så mycket muskler??

(tills nästa deff)

Fettet får du bort genom att äta mindre energi än du gör av med. Musklerna behåller du sedan genom att styrketräna och äta relativt mycket protein. Men en liten muskelförlust är svår att undvika när man försöker deffa ner sig, särskilt om man vill gå väldigt lågt i fettprocent.

Max
2006-07-14, 17:43
tack för bra svar =)

hur mycket ska man äta av varje % tycker ni ? kol,fett,prott?
Det gäller nog att hitta något man trivs med. De gånger jag räknat på det har jag hamnat på 55-60% kolhydrater, ca. 20% fett och 20-25% protein.