handdator

Visa fullständig version : Vettig torrent klient eftersökes.


Piranha
2006-07-14, 09:03
Okej jag är riktigt färsk på torrent upplägget.

Jag blev rekomenderad uTorrent och har smygit på den i nån vecka nu och måste säga den är totalt värdelös.

Till att börja med laggar eländet ner hela maskinen.

Sedan verkar den bara klara av att jobba emot det primära nätverket (i rangordningen) eftersom jag har wlanet så vägrar den köra över lan.

Prestandan (har antagliten inte med klienten att göra) , men den är ju riktigt kass, jag sitte på 100/10 fiber och snittar väl en 2-300 kb/s , villket är mer eller mindre pinsamt i sammanhanget.


Vad rekomenderas , vad är bra ?

villemannen
2006-07-14, 09:08
De flesta använder sig av azureus, är java baserat dock men fungerar ju på alla plattformar.

Jet
2006-07-14, 09:12
Okej jag är riktigt färsk på torrent upplägget.

Jag blev rekomenderad uTorrent och har smygit på den i nån vecka nu och måste säga den är totalt värdelös.

Till att börja med laggar eländet ner hela maskinen.

Sedan verkar den bara klara av att jobba emot det primära nätverket (i rangordningen) eftersom jag har wlanet så vägrar den köra över lan.

Prestandan (har antagliten inte med klienten att göra) , men den är ju riktigt kass, jag sitte på 100/10 fiber och snittar väl en 2-300 kb/s , villket är mer eller mindre pinsamt i sammanhanget.


Vad rekomenderas , vad är bra ?

BitComet funkar tillfredställande.

MasterChief
2006-07-14, 09:14
Du är väldigt ensam om att tycka μtorrent är dåligt. Har du gjort allt rätt? :confused:

Om du vill ha en superenkel klient kan jag rekommendera BitTornado. Tar en del minne men funkar alltid och är extremt avskalad.

Annan tråd om samma ämne:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70079&highlight=torrent

King Grub
2006-07-14, 09:14
OTill att börja med laggar eländet ner hela maskinen.

Då är det någon inställning som är fel. uTorrent är lättast av alla klienter. Ställ in net.max_halfopen till 4.

De flesta använder sig av azureus, är java baserat dock men fungerar ju på alla plattformar.

Nja, dom flesta använder nog uTorrent i dag. Överlägsen.

LarsK
2006-07-14, 09:18
Dina 2-300 kb beror inte pa klienten, det beror pa dem som seedar filerna. Laddar man ner fran piratbay kan man inte rakna med nagra superhastigheter, eller ens att nagon seedar efter de laddat klart. In pa de siterna man maste regga sig pa sa far du se pa fart.

Piranha
2006-07-14, 09:20
Då är det någon inställning som är fel. uTorrent är lättast av alla klienter. Ställ in net.max_halfopen till 4.



Nja, dom flesta använder nog uTorrent i dag. Överlägsen.



Ändrat. :)

hasse36
2006-07-14, 09:25
Använd uTorrent 1.6. Version 1.5 bannas snart av en del trackers.

För att inte slöa ner systemet skall man strypa UL. Tumregeln säger att UL skall strypas till 80% av max. Jag stryper även DL men det är kanske inte nödvändigt om du sitter på en snabb lina.

Om du har väldigt hög trafik från din dator kommer nedladdningshastigheten att sjunka. Det beror på att den dator du laddar ner från, får en bekräftelse (ACK) för varje IP-paket den skickar till dig. Om nu din lina är upptagen med annan trafik, minskar chansen att ACK:arna kommer fram i tid med omsändning till följd.

Piranha
2006-07-14, 09:46
Använd uTorrent 1.6. Version 1.5 bannas snart av en del trackers.

För att inte slöa ner systemet skall man strypa UL. Tumregeln säger att UL skall strypas till 80% av max. Jag stryper även DL men det är kanske inte nödvändigt om du sitter på en snabb lina.

Om du har väldigt hög trafik från din dator kommer nedladdningshastigheten att sjunka. Det beror på att den dator du laddar ner från, får en bekräftelse (ACK) för varje IP-paket den skickar till dig. Om nu din lina är upptagen med annan trafik, minskar chansen att ACK:arna kommer fram i tid med omsändning till följd.


Uppdaterade till v1.6 och laggen försvann :thumbup:

LarsK
2006-07-14, 10:36
Om du har väldigt hög trafik från din dator kommer nedladdningshastigheten att sjunka. Det beror på att den dator du laddar ner från, får en bekräftelse (ACK) för varje IP-paket den skickar till dig. Om nu din lina är upptagen med annan trafik, minskar chansen att ACK:arna kommer fram i tid med omsändning till följd.

Nej, det är var fjärde paket som ett ACK skickas på. Tid har inget med ACK/NACK att göra. Datorerna enas om en hastighet de kan skicka data på. Sändaren skickar data, mottagaren svarar att den fått alla paket. Sändaren skickar datan snabbare, mottagaren svara att den fått alla paket. När mottagaren skickar att den inte fått alla paket backar sändaren i hastighet tills alla paket kommer fram. Sen enas de om en hastighet där alla paket kommer fram.

PowPow
2006-10-17, 22:02
Vad innebär "Ratio".
jag förstår att det har att göra med hur mycket man laddat upp i fårhållande till hur mycket man laddat ner - men gör det någon skillnad? Får man bättre hastighet om man har högre ratio, eller?

Empe
2006-10-17, 22:13
Vad innebär "Ratio".
jag förstår att det har att göra med hur mycket man laddat upp i fårhållande till hur mycket man laddat ner - men gör det någon skillnad? Får man bättre hastighet om man har högre ratio, eller?
Större chans att du får vara kvar som registrerad på sidan. Medlemmarna på torrent-sidor brukar sållas med jämna mellanrum och då är det de med sämst ratio som ryker först.

PowPow
2006-10-17, 22:14
Större chans att du får vara kvar som registrerad på sidan. Medlemmarna på torrent-sidor brukar sållas med jämna mellanrum och då är det de med sämst ratio som ryker först.

Ah, ok.. använder knappt några medlemssidor ändå, så då är det ju sak samma.

Trance
2006-10-17, 22:17
Ah, ok.. använder knappt några medlemssidor ändå, så då är det ju sak samma.

Solidaritet! Ni ser vänster är bara en illusion som rasar när verkligheten gör sig påmind.


;)

Empe
2006-10-17, 22:19
Ah, ok.. använder knappt några medlemssidor ändå, så då är det ju sak samma.
Eller jaha, du menar ration i torrent-klienten, den tror jag inte spelar nån roll alls förutom att man kan hålla reda på, då man är reggad på nån torrent-sida, när man kan avbryta uppladdningen, på de sidor jag är medlem på så låter jag alltid uppladdningen för en fil stå på ett dygn extra för att vara säker på att få en relativt bra ratio.

PowPow
2006-10-17, 22:21
Solidaritet! Ni ser vänster är bara en illusion som rasar när verkligheten gör sig påmind.


;)

:D

jakke
2006-10-17, 22:23
Eller jaha, du menar ration i torrent-klienten, den tror jag inte spelar nån roll alls förutom att man kan hålla reda på, då man är reggad på nån torrent-sida, när man kan avbryta uppladdningen, på de sidor jag är medlem på så låter jag alltid uppladdningen för en fil stå på ett dygn extra för att vara säker på att få en relativt bra ratio.
eller så ställer man in i programmet att man ska sluta uploada vid ex. ratio 1.
Tycker det är självklart att man alltid ska avsluta en torrent med minst ratio 1, annars faller hela tanken bakom.

Einar
2006-10-17, 22:27
eller så ställer man in i programmet att man ska sluta uploada vid ex. ratio 1.
Tycker det är självklart att man alltid ska avsluta en torrent med minst ratio 1, annars faller hela tanken bakom.

Sen finns det torrents där det är femhundrafemtiosju seeders och fem leechers också. Ska man ta bort den vid ratio 1 så får man ha kvar den länge ;)

jakke
2006-10-17, 22:30
Sen finns det torrents där det är femhundrafemtiosju seeders och fem leechers också. Ska man ta bort den vid ratio 1 så får man ha kvar den länge ;)
Sluta tanka på piratviken då

PowPow
2006-10-17, 22:33
eller så ställer man in i programmet att man ska sluta uploada vid ex. ratio 1.
Tycker det är självklart att man alltid ska avsluta en torrent med minst ratio 1, annars faller hela tanken bakom.

Jupp. Fast när mina filer är nere så är ration så gott som alltid över 2. Min lina ut är oftast betydligt snabbare än min lina in, nämligen.

Empe
2006-10-17, 22:34
Jupp. Fast när mina filer är nere så är ration så gott som alltid över 2. Min lina ut är oftast betydligt snabbare än min lina in, nämligen.
Du är en ypperlig förebild för torrentvärlden :D

Baan
2006-10-17, 22:57
Nej, det är var fjärde paket som ett ACK skickas på. Tid har inget med ACK/NACK att göra. Datorerna enas om en hastighet de kan skicka data på. Sändaren skickar data, mottagaren svarar att den fått alla paket. Sändaren skickar datan snabbare, mottagaren svara att den fått alla paket. När mottagaren skickar att den inte fått alla paket backar sändaren i hastighet tills alla paket kommer fram. Sen enas de om en hastighet där alla paket kommer fram.

Det är väl inget fel i det han säger att om det blir överbelastat så kanske mottagaren inte hinner svara i tid - kommer ACKen försent komer sändaren redan att ha sent paketet en gång till, vilket knappast optimerar prestandan. Sen har tid visst ganska mycket med ACK att göra då vi använder en retransmit och beräknar round trip time.

Sen finns det väl inget enande om hastigheten om jag inte missat något? Sändaren följer en viss procedur fram tills man märker att det börjar bli kö i routers på vägen eller att mottagaren inte hänger med riktigt..

tossefar
2006-10-17, 22:59
10Mbit upload räcker gott och väl för att skicka ACK-paket även om linan maxas. It's fibre full duplex yo, alltså inget pirre pirrajja behöver tänka på.

Baan
2006-10-17, 23:01
Är man duktig så går allt att överbelasta ;)

Jag tror inte heller det har så mycket med TCP att göra, snarare programinställningar..

Berra_88
2006-10-17, 23:03
Bitlord, fungerar perfekt för mig:thumbup: