handdator

Visa fullständig version : Växer bra, men dåliga styrkeökningar


ManuelIT
2006-07-14, 02:42
Jag har tränat i snart ett år, gått upp runt 20kg och växt rätt bra och är nöjd. Ser tydligt former på axlar, traps, armar, bröst etc. men alla mina styrkeökningar förutom marklyft och knäböj har varit rätt dåliga. jag är typ fast på samma vikter i upp till 2 månader innan jag lyckas öka.

jag tränar 4ggr/vecka med oftast 3 övningar per muskelgrupp, 3 sets x 8-10 reps

några tips?

polaren
2006-07-14, 03:12
Stagnation pga för ensidig träning. Kanske?
Har du tränat likadant hela tiden? Isf kanske du kan pröva lite nya övningar samt annat set/reps antal ett tag.

Allan har skrivit nån tråd i Best of som du kan kolla upp.

krellik
2006-07-14, 08:23
Ett tips är att fokusera på några färre övningar (som är rejäla basövningar), sänk repsen och vila mer under passen...

Läs allt du kan om styrkelyft och aplicera tänket till andra basövningar du kör som militärpress och stångrodd också...

Inzza
2006-07-14, 08:32
Ett tips är att fokusera på några färre övningar (som är rejäla basövningar), sänk repsen och vila mer under passen...

Läs allt du kan om styrkelyft och aplicera tänket till andra basövningar du kör som militärpress och stångrodd också...
`
3 övningar är väl ganska få övningar? mitt råd är mer att höj antal set under passet, har fungerat fint för mig under en period nu.

krellik
2006-07-14, 22:01
`
3 övningar är väl ganska få övningar? mitt råd är mer att höj antal set under passet, har fungerat fint för mig under en period nu.

Nu misförstod du mej, man kanske kör 8-9 övningar och har några fler man roterar in desutom (eller whatever) men att man snarare aplicerar in ett "styrkelyftar tänk" dvs att bli starkare med bra teknik är det som räknas (snarare än att gå runt å jaga pump...)...

Dessutom välja sina övningar nogrant och se till att man jobbar med hela kroppen dvs ett balanserat utbud av basövningar....

MickeZZ
2006-07-15, 02:37
Ett tips är att fokusera på några färre övningar (som är rejäla basövningar), sänk repsen och vila mer under passen...

Läs allt du kan om styrkelyft och aplicera tänket till andra basövningar du kör som militärpress och stångrodd också...

Jag haller med till 100% (bank, knaboj, mark, militarpress, stangrodd och liknande). Om du gor enligt ovan och haller koll pa vikter fran vecka till vecka sa kommer styrkeokningarna.

Med farre reps tanker jag da kanske 2-3veckors styrkecykler med typ 3X3 alternativt singlar over 90% av ditt nuvarande 1RM. Kor sedan t ex en lugnare vecka och sedan en till 2-3veckorscykel. Ett till tips kan vara att under styrkecykel ga ner pa 3 dagars traning/vecka i stallet for 4 for att lata kroppen vila lite mer, men det ar ju individuallet och beroende pa alder osv.

Sjalv ar jag 35 ar och har ett kravande och stressfyllt arbete och skulle inte kunna kora styrkelyftinspirerad traning fyra dagar i veckan.