handdator

Visa fullständig version : Begränsa bandbredd i router


hasse36
2006-07-13, 18:12
Finns det någon router där man kan begränsa bandbredden för de anslutna datorerna?

hultman
2006-07-13, 18:42
Mitt tips är att installera netlimiter på de datorer du vill begränsa hastigheten på.

iNCREDiBLE
2006-07-13, 18:54
Mitt tips är att installera netlimiter på de datorer du vill begränsa hastigheten på.

Håller med. Bra förslag!

Arf Pingvin
2006-07-13, 21:51
Håller med. Bra förslag!

Det var ju ett värdelöst förslag. Det är inte alls samma sak.

Davil
2006-07-13, 21:58
Köp en router med QoS funktion.

Tex. Linksys WRT54G

LarsK
2006-07-13, 22:19
Är det för hemmabruk eller jobb? Om det är jobb, köp en Cisco. En 1812 med ethernet switch inbyggt, går på runt 5000:-.
Annars vet jag inte.

hultman
2006-07-14, 05:29
Det var ju ett värdelöst förslag. Det är inte alls samma sak.

Nej, men det fyller samma funktion. För övrigt har jag aldrig hört talas om en någorlunda billig router som kan utföra det han önskar.

hasse36
2006-07-14, 08:10
Jag har en polare som hyr ut rum till studenter och bredband är nästan ett krav idag. Han vill dock ha mesta godiset själv.

En vedbodslösning vore att använda två routrar. Den första, som kopplas till modemet, splittas i två linor. Den ena går in i hans dator och den andra går in i en trådlös router som studenterna får dela på.

Min (iofs ringa) erfarenhet av routrar, säger att de delar ut bandbredd rättvist om det finns efterfråga. Men jag har även läst om problem som uppstår för att någon unge i familjen spelar vissa typer av spel.

Om det är som jag tror och hoppas, skulle polaren få 50 % av bandbredden och studenterna skulle få dela på resterande 50 %. Det skulle även bli den billigaste lösningen, eftersom han redan har en trådlös router och det räcker alltså med en vanlig, icke trådlös router för att fixa saken.

Piranha
2006-07-14, 08:35
Jag har en polare som hyr ut rum till studenter och bredband är nästan ett krav idag. Han vill dock ha mesta godiset själv.

En vedbodslösning vore att använda två routrar. Den första, som kopplas till modemet, splittas i två linor. Den ena går in i hans dator och den andra går in i en trådlös router som studenterna får dela på.

Min (iofs ringa) erfarenhet av routrar, säger att de delar ut bandbredd rättvist om det finns efterfråga. Men jag har även läst om problem som uppstår för att någon unge i familjen spelar vissa typer av spel.

Om det är som jag tror och hoppas, skulle polaren få 50 % av bandbredden och studenterna skulle få dela på resterande 50 %. Det skulle även bli den billigaste lösningen, eftersom han redan har en trådlös router och det räcker alltså med en vanlig, icke trådlös router för att fixa saken.

Cisco (modell 806 ) har garanterat lösningar, men jag får en känsla av att det inte blir billigt, ett alternativ är att sätta upp en liten maskin laddad med linux som sätter begränsningarna på bandbredden.

Läste på nåt forum om att Linksys med modifierad firmware kan göra detta också.

LarsK
2006-07-14, 08:43
Cisco (modell 806 ) har garanterat lösningar, men jag får en känsla av att det inte blir billigt, ett alternativ är att sätta upp en liten maskin laddad med linux som sätter begränsningarna på bandbredden.
Men en Cisco 806 har val inte en inbyggd ethernet switch? 1812 har, da kan man koppla in de datorer man vill ska ha mindre bandbredd i switchen, och satta "bandwidht 1024" (1 mbit) pa interfacen man vill ska ha mindre bandbredd. Datorn man vill ska ha obegransat satter man pa Ethernet 1.

Piranha
2006-07-14, 08:47
Men en Cisco 806 har val inte en inbyggd ethernet switch? 1812 har, da kan man koppla in de datorer man vill ska ha mindre bandbredd i switchen, och satta "bandwidht 1024" (1 mbit) pa interfacen man vill ska ha mindre bandbredd. Datorn man vill ska ha obegransat satter man pa Ethernet 1.


Oj glömde swithen, har för mig den skall ha funktioner för att begränsa bandbredd per klient.

Simon.
2006-07-14, 08:53
Det billigaste alternativet tror jag:
http://www.lifehacker.com/software/router/hack-attack-turn-your-60-router-into-a-600-router-178132.php

Edit: Mer info här:
http://ask.metafilter.com/mefi/21629

hahavaffan
2006-07-14, 09:53
Det finns grova möjligheter med en Linuxbaserad router som t.ex. Linksys WRT54GL. Jag köpte mig en förra veckan, och har hittils inte hunnit fiffla med den, men jag ska. Och enligt datorvana vänner som har den, är möjligheterna nästa obegränsade om man ser till det låga priset.

jakke
2006-07-14, 10:28
En vedbodslösning vore att använda två routrar. Den första, som kopplas till modemet, splittas i två linor. Den ena går in i hans dator och den andra går in i en trådlös router som studenterna får dela på.
Det funderar inte så enligt min erfarenhet hos mamma och pappa. En torrent snor lätt all bandbredd oavsett vilken av det 2 olika routrana jag sitter bakom.

hultman
2006-07-14, 10:44
Jag har en polare som hyr ut rum till studenter och bredband är nästan ett krav idag. Han vill dock ha mesta godiset själv.

En vedbodslösning vore att använda två routrar. Den första, som kopplas till modemet, splittas i två linor. Den ena går in i hans dator och den andra går in i en trådlös router som studenterna får dela på.

Min (iofs ringa) erfarenhet av routrar, säger att de delar ut bandbredd rättvist om det finns efterfråga. Men jag har även läst om problem som uppstår för att någon unge i familjen spelar vissa typer av spel.

Om det är som jag tror och hoppas, skulle polaren få 50 % av bandbredden och studenterna skulle få dela på resterande 50 %. Det skulle även bli den billigaste lösningen, eftersom han redan har en trådlös router och det räcker alltså med en vanlig, icke trådlös router för att fixa saken.

Bara för att du delar upp din anslutning i 100 greningar betyder inte det att varje anslutning får en hundradels bandbredd. Anslutningar tar vad de behöver, och så mycket de kan. Med netlimiter från en server med två nätverkskort, delat till en router eller switch, kan du slippa problemen.

Arf Pingvin
2006-07-14, 11:02
OpenBSD är gratis. Jag hade hellre kört det som router än linux. Inbyggda PF med ALTQ fixar biffen. Lite mer förfinat än att bara strypa hastigheten på några klienter. Då kan han få den mesta bandbredden när han behöver den fast dela med sig när det går.