handdator

Visa fullständig version : livet i malmö!


chidde
2006-07-13, 15:29
jag har stora funderingar på att flytta till malmö till hösten, några funderingar:

vart vänder man sig om man vill stå i kö till lägenhet? url?
vill gärna ha en billig etta, relativt centralt
max 3000 kr i varm hyra!
låter kanske som fantasipriser i malmö men en polares flickvän bor i en etta i slottstaden för 2400 kr/månad så jag antar att man bara ska känna rätt människor

har funderat på kollektiv också, det kanske kan vara bra i början när man inte känner en kotte så man kommer in i det sociala livet, sen är det här på prov för att se hur jag trivs i malmö... men i förstahand eget, sen kollektiv

gym också kanske? vi har gym på jobbet och lär få en ordentlig discount där, men jag vill nog träna på ett riktigt gym med bra och bred utrustning och med rätt människor. några tips?

alla tips är bra tips och välkomnas med öppna armar

Jense
2006-07-13, 15:31
du känner pappa jens, det umgänget räcker gott. MAK är tipset för dig

lägenheter .. tja ställd ig i kö på mkb, http://www.mkbfastighet.se/

Kurash
2006-07-13, 15:38
Du ska bo i Lyynd! Det bästa av 2 världar.

Me_Myself
2006-07-13, 15:40
Det är jättesvårt att få lägenhet i Malmö tyvärr. Får nog ha en stor portion tur men det har du kanske :)

Jag älskar och hatar Malmö.

Var bor du nu?

chidde
2006-07-13, 16:11
Du ska bo i Lyynd! Det bästa av 2 världar.

jag har funderat på lund också, där känner jag åtminstone ett par goda vänner som man kan umgås med när man är ledig
problemet é bara att jag lär få betala ungefär lika mkt i hyra, och sen ytterligare bensin- och parkeringspengar när jag ska till malmö
men visst, lund och gerdahallen hade varit trevligt...


Det är jättesvårt att få lägenhet i Malmö tyvärr. Får nog ha en stor portion tur men det har du kanske

Jag älskar och hatar Malmö.

Var bor du nu?

är det så? jag har aldrig tur, så då kan man alltså glömma det nu
näämen, det löser sig alltid... you just gotta know the right people, det är mitt motto. det är också mitt problem, eftersom jag inte känner nån :cool:

jag har inte kunnat placera malmö nånstans än, känner mig obekväm i stan.. mkt pga allt skit man har hört osv. jag har bott i göteborg innan och där trivdes jag hur bra som helst redan när jag släpade mitt bagage ut från centralstationen. jag tror det kommer ta sin tid så jag hoppas det lossnar

jag bor i helsingborg nu :)


(tack för sidan jense, har registrerat mig nu.. det blir du och jag över en kaffe sen om jag lyckas få ett kap genom sidan :cheers: )

Jense
2006-07-13, 16:18
jag har funderat på lund också, där känner jag åtminstone ett par goda vänner som man kan umgås med när man är ledig
problemet é bara att jag lär få betala ungefär lika mkt i hyra, och sen ytterligare bensin- och parkeringspengar när jag ska till malmö
men visst, lund och gerdahallen hade varit trevligt...




är det så? jag har aldrig tur, så då kan man alltså glömma det nu
näämen, det löser sig alltid... you just gotta know the right people, det är mitt motto. det är också mitt problem, eftersom jag inte känner nån :cool:

jag har inte kunnat placera malmö nånstans än, känner mig obekväm i stan.. mkt pga allt skit man har hört osv. jag har bott i göteborg innan och där trivdes jag hur bra som helst redan när jag släpade mitt bagage ut från centralstationen. jag tror det kommer ta sin tid så jag hoppas det lossnar

jag bor i helsingborg nu :)


(tack för sidan jense, har registrerat mig nu.. det blir du och jag över en kaffe sen om jag lyckas få ett kap genom sidan :cheers: )

givet, tar med mig martin arne wennerberg och kalle också, så kan vi tom äta något!

Kimo
2006-07-13, 17:52
Här har du lite lägenhetstips, en del av det rör Malmö:


Om du kan tänka dig andrahand bör du sätta in en annons i sydsvenskan, jag har fått två andrahandslägenheter på det sättet, utan nån direkt ansträngning. Kan ju funka för kollektiv också.

När det gäller gym tycker jag att 24/7 är prisvärt, och öppettiderna är ju helt ok också: www.fitness24seven.com

Lycka till!

Janna
2006-07-13, 17:57
Min bror bor i Limhamn, där är jättefint som en liten lugn småstad i en större stad.

_Robbie_
2006-07-13, 18:02
Bor också i Helsingborg. Helsingborg är bra mycket bättre än Malmö. Stanna för guds skull kvar här. Malmö skriker massa våld och ungdomsgäng som muckar bråk. *innocent*

Kimo
2006-07-13, 18:10
Bor också i Helsingborg. Helsingborg är bra mycket bättre än Malmö. Stanna för guds skull kvar här. Malmö skriker massa våld och ungdomsgäng som muckar bråk. *innocent*

Jo, Malmö är rätt känt för det men börjar det inte komma mer och mer i Helsingborg också? Har hört att segregationen har tilltagit där dom senaste åren?

Köttbullen
2006-07-13, 18:25
jag har stora funderingar på att flytta till malmö till hösten, några funderingar:

vart vänder man sig om man vill stå i kö till lägenhet? url?

Finns ingenstans, sök 2a hand din ända chans om du inte känner folk.

vill gärna ha en billig etta, relativt centralt
max 3000 kr i varm hyra!

Satsa på möllan, relativit bra priser, rätt livat, bra gym o kebab o sånt.

låter kanske som fantasipriser i malmö men en polares flickvän bor i en etta i slottstaden för 2400 kr/månad så jag antar att man bara ska känna rätt människor

Har en 1a på 45km3 kostar 3200 ligger vid amiralsgatan. (en bit in från folketspark)

har funderat på kollektiv också, det kanske kan vara bra i början när man inte känner en kotte så man kommer in i det sociala livet, sen är det här på prov för att se hur jag trivs i malmö... men i förstahand eget, sen kollektiv

gym också kanske? vi har gym på jobbet och lär få en ordentlig discount där, men jag vill nog träna på ett riktigt gym med bra och bred utrustning och med rätt människor. några tips?

MAK=malmös byggar gym.
Friskis parkmöllan = bra gym, tränar där
1-5min från möllan.

alla tips är bra tips och välkomnas med öppna armar

www.studentlya.nu o blocket.se tror jag du kan hitta lägenhet om du har tur.

Köttbullen
2006-07-13, 18:26
Min bror bor i Limhamn, där är jättefint som en liten lugn småstad i en större stad.

Limhamn e för rika, då får du panga upp lite till samt det är jävligt långt till gym,stad, mat osv.

mest gamlingar

Wennerberg
2006-07-13, 18:27
Du kan bo i mitt kök

Gurk-Burk
2006-07-13, 18:53
Limhamn e för rika, då får du panga upp lite till samt det är jävligt långt till gym,stad, mat osv.

mest gamlingar

Vet inte vad du menar med jävligt långt, men tar ca 15min på cykel från Limhamn till city. Om du menar mat i from av restauranger så finns det ett hyffsat utbud runt Limhamn Centrum.
Långt till gym är det heller inte, men visst här finns kanske inte direkt något hardcore gym, men det finns iaf ett F&S med ett skapligt utbud av fria vikter/stänger.

Jense
2006-07-13, 19:03
Limhamn e för rika, då får du panga upp lite till samt det är jävligt långt till gym,stad, mat osv.

mest gamlingar


jävla bs!

de 'rika' är nyinflyttat pack. här bor mest gammla knegare med förkärlek till kröket.

jag, martin, wennerberg bor här, och vi är knappast 'rika'.


Vad heter din bror janna? och hur gammal är han?

Wennerberg
2006-07-13, 19:47
Limhamn e för rika, då får du panga upp lite till samt det är jävligt långt till gym,stad, mat osv.

mest gamlingar
*bs*

chidde
2006-07-14, 12:44
limhamn é nog ganska uteslutet, det enda jag hittar till i malmö é typ triangeln :)
jag börjar hellre någorlunda centralt, då kan jag cykla eller gå
kanske flyttar ut när jag blir varmare i kläderna

gym måste inte vara hardcore, det kan vara disco med många brudar också :D

vilka gym finns runt triangeln?
det går att kolla på gula sidorna också men det kanske är nån som går där som kan berätta hur det är inifrån med utrustning, människor, osv

andrahand låter väldigt intressant, det ska jag ha i åtanken
blocket har jag kikat på, men där é också många dyra... samt möblerade
(då tar man ut extra) så det é bara bull

och ang ungdomsgäng osv borde man väl inte råka illa ut om man inte är inne svängen? eller ger de sig på randomfolk? *screwy*

PowPow
2006-07-14, 13:00
limhamn é nog ganska uteslutet, det enda jag hittar till i malmö é typ triangeln :)
jag börjar hellre någorlunda centralt, då kan jag cykla eller gå
kanske flyttar ut när jag blir varmare i kläderna

gym måste inte vara hardcore, det kan vara disco med många brudar också :D

vilka gym finns runt triangeln?
det går att kolla på gula sidorna också men det kanske är nån som går där som kan berätta hur det är inifrån med utrustning, människor, osv

andrahand låter väldigt intressant, det ska jag ha i åtanken
blocket har jag kikat på, men där é också många dyra... samt möblerade
(då tar man ut extra) så det é bara bull

och ang ungdomsgäng osv borde man väl inte råka illa ut om man inte är inne svängen? eller ger de sig på randomfolk? *screwy*

Fittness 24/7 som någon tipsade om ligger nära trianglen. Det ligger två 24/7 i närheten, ett vid storgatan och ett vid konserthuset (man får tillgång till båda).

Bilden av bråken i Malmö är, enligt mig, sjuuuuuuukt upphypad. Jag har bott här (bortsett från ett avbrott på ett halvår) i hela mitt 23-åriga liv, och typ aldrig råkat ut för något bråk. Och jag är ändå hyffsat mycket ute och slirar. Jag förstår inte vad folk som lyckas bli knivhugna och nedslagna av trollgäng varje veckoslut gör..

Jense
2006-07-14, 13:13
Fittness 24/7 som någon tipsade om ligger nära trianglen. Det ligger två 24/7 i närheten, ett vid storgatan och ett vid konserthuset (man får tillgång till båda).

Bilden av bråken i Malmö är, enligt mig, sjuuuuuuukt upphypad. Jag har bott här (bortsett från ett avbrott på ett halvår) i hela mitt 23-åriga liv, och typ aldrig råkat ut för något bråk. Och jag är ändå hyffsat mycket ute och slirar. Jag förstår inte vad folk som lyckas bli knivhugna och nedslagna av trollgäng varje veckoslut gör..


jag har slagits en del i mina unga dar, men det va säkert lika mycket mitt fel som deras fel

"vafan gloru på?"
"en svettig liten tönt"

ja så är det igång.

men vill man inte bråka så brukar det gå utmärkt att slippa :) dessutom ser du väl ut som en ninja chidde

Janna
2006-07-14, 13:16
Limhamn e för rika, då får du panga upp lite till samt det är jävligt långt till gym,stad, mat osv.

mest gamlingar

Limhamn är ju lugnt och fint, litet och pittoreskt med bra restauranger. Lite dåligt med bra gym det är den enda nackdelen i mina ögon men åandra sidan är ju inte malmö som sthlm, på typ 10-15 min har man ju cyklat till athletic. Malmö är ju inte så stort :D

Janna
2006-07-14, 13:21
Limhamn e för rika, då får du panga upp lite till samt det är jävligt långt till gym,stad, mat osv.

mest gamlingar

Jag brukar inte se så mkt gamlingar i limhamn fast där är inte lika många 16 åriga huliganer som kring triangeln. Angående priserna så är jag van vid stockholmspriser och de är skyhöga så Limhamn är riktigt billigt i jämförelse.

Jense
2006-07-14, 13:24
Jag brukar inte se så mkt gamlingar i limhamn fast där är inte lika många 16 åriga huliganer som kring triangeln. Angående priserna så är jag van vid stockholmspriser och de är skyhöga så Limhamn är riktigt billigt i jämförelse.


ja precis. men här är inte så dyrt.


och med att cykla till athletic på en kvart..snabb cykel eller?

men här är klart mer intimt än i stockhom, sen har vi högre hus också

Jet
2006-07-14, 15:13
Fittness 24/7 som någon tipsade om ligger nära trianglen. Det ligger två 24/7 i närheten, ett vid storgatan och ett vid konserthuset (man får tillgång till båda).

Bilden av bråken i Malmö är, enligt mig, sjuuuuuuukt upphypad. Jag har bott här (bortsett från ett avbrott på ett halvår) i hela mitt 23-åriga liv, och typ aldrig råkat ut för något bråk. Och jag är ändå hyffsat mycket ute och slirar. Jag förstår inte vad folk som lyckas bli knivhugna och nedslagna av trollgäng varje veckoslut gör..

Ja, i Malmö finns det inte så mycket bekymmer...

http://newshunters.mine.nu//060711slakt.wmv

Välj Lund istället, 10 resor bättre på alla sätt och vis, ta tåget till Malmö så slipper du köra med.....

Pepparkakssmurfen
2006-07-14, 15:47
Ja, i Malmö finns det inte så mycket bekymmer...

http://newshunters.mine.nu//060711slakt.wmv
.....


Det var nån gangsta som flashade med sin pistol(01:50) http://bestsmileys.com/paranoid/7.gif

Vastrix
2006-07-14, 17:10
När det gäller gym tycker jag att 24/7 är prisvärt, och öppettiderna är ju helt ok också: www.fitness24seven.com

Lycka till!

Jag har visserligen bara besökt 24/7 vid södervärn men om övriga gym har samma bristfälliga utrustning så ser jag ingen anledning att träna där.
På gymet där jag var var det magert med fria vikter, någon böjställning kunde jag inte hitta och viktmagasinen var inte tillräckligt stora/tunga.

Välkommen till Malmö

Janna
2006-07-14, 17:14
ja precis. men här är inte så dyrt.


och med att cykla till athletic på en kvart..snabb cykel eller?

men här är klart mer intimt än i stockhom, sen har vi högre hus också

okej min tidsuppfattning kanske inte är den bästa men det va inte alls lika långt till centrum som jag trodde innan

chidde
2006-07-15, 11:28
"vafan gloru på?"
"en svettig liten tönt"

men vill man inte bråka så brukar det gå utmärkt att slippa :) dessutom ser du väl ut som en ninja chidde

haha, jense!! är det verkligen så det går till? :D

det där é ju vanligt i helsingborg också, en polare åkte på däng precis på det viset

"vafan gloru på?"
"ingenting, jag ska bara gå och pissa"
"VAFAN GLORU PÅ?!"
"INGENTING! JAG SKA BARA GÅ OCH PISSA"

sen fick han lite sparkar och slag, men det var ett par år sen.. så jag hoppas att situationen har blivit annorlunda

även om inte är ute efter problem söker oftast problemen upp en
jag är långt ifrån en bråkstake, och ändå har jag varit på väg att råka illa ut 2 ggr

sen ser jag INTE ut som en ninja :laugh:
läste på metro för ett tag sen att ungdomarna i malmö rånar varandra hejvilt i omgångar. det de tittar på är folk som ser små och mesiga ut, följer efter, och hugger när det finns tillfälle

jag läste och tänkte: wtf, "liten och mesig"... är det mig dem skriver om? det perfekta rånoffret :cool:

chidde
2006-07-15, 11:41
Välj Lund istället, 10 resor bättre på alla sätt och vis, ta tåget till Malmö så slipper du köra med.....

lund är ett bra alternativ, men tåget blir svårt eftersom det sista går kl 1 och jag slutar aldrig förräns kl 2 på vardagar och kl 3 på helger

du jobbar väl som vakt i malmö?
speglar ryktena och fördomarna om bråk och stök i det verkliga utelivet i stan?

som vakt i malmö kan jag tänka mig att man får ta emot en hel del hot

Jet
2006-07-15, 12:10
lund är ett bra alternativ, men tåget blir svårt eftersom det sista går kl 1 och jag slutar aldrig förräns kl 2 på vardagar och kl 3 på helger

du jobbar väl som vakt i malmö?
speglar ryktena och fördomarna om bråk och stök i det verkliga utelivet i stan?

som vakt i malmö kan jag tänka mig att man får ta emot en hel del hot

Vi kan säga såhär: Stick ner till Slagthuset en fredag, så får du verkligen njuta av Malmö i sin prakt och ståtlighet.

Wopper
2006-07-15, 13:38
Kan bara instämma i det ovan nämda. Det antal bråk som man stoppar/förhindrar och det antal personer som man får slänga ut på en helg på Slagthuset är lika många som det du får göra under ett år i Lund.

I Malmö ser folk upp till och vill vara gangster, i Lund är idolerna jurister eller läkare. Givetvis är detta en grov generalisering, men tyvär ser verkligheten ut så här.
I Lund innebär att stå upp för sig själv att kunna snacka och debattera ner folk, i Malmö innebär det samma att aldrig vika sig och visa att man är rädd eller osäker.

I lund kan du, när du står i dörren gå ifrån en hetsig disussion i dörren med undanflykten att man inte orkar tjata med personerna mer, dessa ser sig då som "vinnare" och kommer att gå därifrån med högt huvud. Dom har ju vunnit debatten och sen är det över. Skulle du göra så i Malmö, lämna en hetsig situation i hopp om att det ska rinna ut i sanden, kommer personerna i fråga att se dig som en stor nolla och mes. Du kommer med största sannolikhet få trubbel med dessa senare, du är ju en rädd mes som man kan göra som man vill med.
Står du däremot kvar och vägrar att visa osäkerhet kommer dom troligtvis att lämna under högljudda hot och svordomar. Men du kommer troligtvis att få vara ifred efteråt för du stått upp för dig själv och inte visat svaghet i deras ögon.

Nu säger jag inte att man ska skita i att gå ut i Malmö, men man bör vara medveten om att klimatet är betydligt hårdare här än på många andra ställen. Är det någon som utmanar dig på ett eller annat sätt så försök att ta dig därifrån. Svara inte tillbaka och spela tuff om du inte är beredd att gå hela vägen. Bjuder du upp till dans så kommer det att dansas. Som privatperson som är ute och festar behöver du oftast inte vara rädd för reprisalier, risken för att dina antagonister vet vem du är eller skulle komma ihåg det är minimal.

PowPow
2006-07-16, 15:06
Ja, i Malmö finns det inte så mycket bekymmer...

http://newshunters.mine.nu//060711slakt.wmv

Välj Lund istället, 10 resor bättre på alla sätt och vis, ta tåget till Malmö så slipper du köra med.....

Ja, sådant händer ju aldrig utanför Malmös gränser. Polisingripande är ett fenomen som endast inträffar i Malmö. (?)

PowPow
2006-07-16, 15:08
Vi kan säga såhär: Stick ner till Slagthuset en fredag, så får du verkligen njuta av Malmö i sin prakt och ståtlighet.

Sticker man ner till slagthuset (fredag, lördag eller vilken dag som helst) så får man skylla sig själv. Vad fanken ska man där och göra, liksom? *screwy* Och då syftar jag inte på att där är bråk, utan att det är norra europas sämsta ställe ;)

Jet
2006-07-16, 16:27
Ja, sådant händer ju aldrig utanför Malmös gränser. Polisingripande är ett fenomen som endast inträffar i Malmö. (?)

Jo, det är jättevanligt i Sverige att EN släkt håller på att skjuta på varandra, knivskära, kidnappa varandras barn, slå sönder varandras affärer dagligen. Bokstavligt talat. Och att polisen numera DIREKT stoppar varje person i släkten de känner igen, samt deras vänner för att se om de är beväpnade. Det händer precis överallt i Sverige dagligen.......

/ Jag använde mig av ironi, bäst att klargöra .....

Jet
2006-07-16, 16:29
Sticker man ner till slagthuset (fredag, lördag eller vilken dag som helst) så får man skylla sig själv. Vad fanken ska man där och göra, liksom? *screwy* Och då syftar jag inte på att där är bråk, utan att det är norra europas sämsta ställe ;)

För 5-6 år sedan var det en av Europas bästa uteställen, med sällan under 2000 pers varje fredag och lördag.....

Undrar vad som hänt de senaste åren? Måste vara diskjockeyn som spelar dåligt, eller kanske höga priser på sprit......

/ Ironi igen

PowPow
2006-07-16, 16:42
För 5-6 år sedan var det en av Europas bästa uteställen, med sällan under 2000 pers varje fredag och lördag.....

Undrar vad som hänt de senaste åren? Måste vara diskjockeyn som spelar dåligt, eller kanske höga priser på sprit......

/ Ironi igen

Say what? Det måste jag verkligen ha missat. Att en sådan sak kan undgå en, det förstår jag inte. Nåväl. Men vem fanken utnämnde slakthuset till ett av europast främsta klubbar? Han måtte ha varit full.

PowPow
2006-07-16, 16:44
Jo, det är jättevanligt i Sverige att EN släkt håller på att skjuta på varandra, knivskära, kidnappa varandras barn, slå sönder varandras affärer dagligen. Bokstavligt talat. Och att polisen numera DIREKT stoppar varje person i släkten de känner igen, samt deras vänner för att se om de är beväpnade. Det händer precis överallt i Sverige dagligen.......

/ Jag använde mig av ironi, bäst att klargöra .....

OK, Chidde. Välj Lund istället. I Malmö finns det en galen släkt! Sen finns det inte så mycket mer.. Har inte varit i Schweden senaste halvåret.. men vad är grejen med denna släkt? Är det nåt nytt eller? Var kan man läsa om detta fenomen? (inte ironi).

z_bumbi
2006-07-16, 17:22
OK, Chidde. Välj Lund istället. I Malmö finns det en galen släkt! Sen finns det inte så mycket mer.. Har inte varit i Schweden senaste halvåret.. men vad är grejen med denna släkt? Är det nåt nytt eller? Var kan man läsa om detta fenomen? (inte ironi).

I vilken dagstidning som helst. Många har arkiv på nätet så det är bara att börja leta efter stora rubriker och Malmö.

PowPow
2006-07-16, 17:26
I vilken dagstidning som helst. Många har arkiv på nätet så det är bara att börja leta efter stora rubriker och Malmö.

Men har typ släkten ett namn? Tidningar är kända för att ha väldigt många artiklar. Tänkte ett namn, eller något kännetecken, skulle kunna underlätta sökningen.

z_bumbi
2006-07-16, 17:35
Men har typ släkten ett namn? Tidningar är kända för att ha väldigt många artiklar. Tänkte ett namn, eller något kännetecken, skulle kunna underlätta sökningen.

Tidningarn sätter inte heller ut namn.

Det var bara några veckor sedan som de sökte igenom bilarna i närheten av en rättegång och grep alla som hade någon typ av vapen i bilen. Det kan inte vara så svårt att hitta.

egge
2006-07-17, 17:58
OK, Chidde. Välj Lund istället. I Malmö finns det en galen släkt! Sen finns det inte så mycket mer.. Har inte varit i Schweden senaste halvåret.. men vad är grejen med denna släkt? Är det nåt nytt eller? Var kan man läsa om detta fenomen? (inte ironi).

Lite OT men: säsongat?

PowPow
2006-07-17, 23:29
Lite OT men: säsongat?

Nope. Pluggat Spanska i bcn. Eller bott där iaf.. :cool:

Jet
2006-07-18, 10:06
OK, Chidde. Välj Lund istället. I Malmö finns det en galen släkt! Sen finns det inte så mycket mer.. Har inte varit i Schweden senaste halvåret.. men vad är grejen med denna släkt? Är det nåt nytt eller? Var kan man läsa om detta fenomen? (inte ironi).

Det är samma släkt som under flera år tjafsade om Möllevångshandeln, nu gäller det tydligen något giftermål.

Och såklart handlar argumentet att inte bo i Malmö bara om detta. Malmö är mycket segregerat och risigt i allmänhet, visst att bo i Norra Hamnen eller Slottsstaden kan ju vara något.

Men de flesta har ju inte råd med det, därför kan det vara skönt att på i ett litet "förområde", och änå kunna gå ut och njuta av solen, eller gå ner och hyra en film utan att mötas av en flock gapiga ungjävlar som inte har sett en skolbok på 4 år trots sin unga ålder.

Det kan man i t.ex Lund, i Malmö är det betydligt svårare.

Deceiver85
2006-07-18, 10:08
Här är livet i Malmö: http://expressen.se/index.jsp?a=635010

"Jak kvifar dig i brustet bruuuuschan"

Johanna
2006-07-18, 10:49
Haha, har bott i Malmö hela mitt liv och känner inte igen mig för fem öre i alla beskrivningar av det "råa" Malmö. Har aldrig sett ett slagsmål, känner inte heller till någon som varit med om ett, trots många utekvällar genom åren. Att det sen finns rötägg här som på alla andra ställen tvivlar jag inte en sekund på, och den omtalade släkten tillhör ju inte Malmös trevligaste folk.

PowPow
2006-07-18, 22:41
Det är samma släkt som under flera år tjafsade om Möllevångshandeln, nu gäller det tydligen något giftermål.

Och såklart handlar argumentet att inte bo i Malmö bara om detta. Malmö är mycket segregerat och risigt i allmänhet, visst att bo i Norra Hamnen eller Slottsstaden kan ju vara något.

Men de flesta har ju inte råd med det, därför kan det vara skönt att på i ett litet "förområde", och änå kunna gå ut och njuta av solen, eller gå ner och hyra en film utan att mötas av en flock gapiga ungjävlar som inte har sett en skolbok på 4 år trots sin unga ålder.

Det kan man i t.ex Lund, i Malmö är det betydligt svårare.

OK, den släkten har jag visst lyckats undgå. Har iaf bott på Lindängen, Lindeborg och Augustenborg genom mina år, i den ordningen, och aldrig haft problem med att hyra film. Och då ligger ändå augustenborg på ett ställe som klassas som problemområde, mellan sofielund och rosengård. Och har det varit soligt så har jag alltid kunnat njuta av detta.

PowPow
2006-07-18, 22:46
Här är livet i Malmö: http://expressen.se/index.jsp?a=635010

"Jak kvifar dig i brustet bruuuuschan"

Och här är liven i Sollentuna (http://expressen.se/index.jsp?a=183239) Norrköping (http://expressen.se/index.jsp?a=230348) Göteborg (http://expressen.se/index.jsp?a=93917) Lönsboda (http://expressen.se/index.jsp?a=497874) Sigtuna (http://expressen.se/index.jsp?a=138523)
Lund (http://expressen.se/index.jsp?a=161307)... Ja jag skulle kunna hålla på i alla evighet.

PowPow
2006-07-18, 23:03
Gjorde en sökning på antalet brott/100 000 invånare i malmö och stockholm kommun på BRA.se:

Anmälda brott;Brottsförebyggande rådet ;2005; ;Helår; ;/100 000 inv; Malmö kommun;; Totalt antal brott;20232;
Stockholm kommun;; Totalt antal brott;21664;

Anmälda brott 2005 Helår/100 000 inv
Malmö kommun
Våldsbrott 1 587
Stockholm kommun
Våldsbrott 1 869
------------------------------

Och om jag förstått det rätt så finns det väl en del "problemområden" i storstockholm som inte tillhör stockholm kommun. Som botkyrka, fittja und so weiter. Eller är jag fel ute?