handdator

Visa fullständig version : Vilket protein och vilka kolhydrater??


zoltan_hellhound
2006-07-13, 12:05
Måste ersätta en av mina normala måltider med proteindrink
Undrar då vilken protein (Snabbt eller långsamt) och vilken kolhydrat källa som lämpar sig bäst(Snabbt eller långsamt).Drinken ska tas på eftermiddagen.eller är det så att en kombination av alla sorter vore bäst

Janna
2006-07-13, 12:40
Kör ett proetin med större andel kasein (långsamt protein) och käka lite grovt bröd och en frukt till det är smidigt och enkelt.

Kurash
2006-07-13, 12:44
Ta en halv dl frysta bär, 3 dl havregryn och nån dl vassle/kassein, höll på lite mjölk och kör allt i mixern. Gott och nyttigt.

King Grub
2006-07-13, 13:28
Ett blandprotein är antagligen bäst. Långsamt protein minskar muskelnedbrytning och snabbt stimulerar proteinsyntesen. I en ren jämförelse proteinerna emellan ger långsamt bäst proteinbalans, men i en blandad måltid är det inte säkert.

Protein balance is greater with slow proteins with no additional
energy; however, when combined with a source of energy, whey
protein produces a greater protein balance than casein combined
with a source of energy.

Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Olof
2006-07-13, 14:50
Yoghurt, mjölk, fil, kefir med flera funkar annars

zoltan_hellhound
2006-07-13, 15:11
Ett blandprotein är antagligen bäst. Långsamt protein minskar muskelnedbrytning och snabbt stimulerar proteinsyntesen. I en ren jämförelse proteinerna emellan ger långsamt bäst proteinbalans, men i en blandad måltid är det inte säkert.



Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Men dett blir där ju problem med insulin höjningar om jag tar whey under dagen (Någott jag lärt mig idag) vad ska man då satsa på stimulerad proteinsyntes eller förhöjd insulin

King Grub
2006-07-13, 15:20
Men dett blir där ju problem med insulin höjningar

Vadå för problem? Allt energigivande ger insulinfrisättning. Insulin är ett måste för upptag i cellerna.

rbn
2006-07-14, 16:24
Det kanske inte hör till tråden, men stämmer det att vassle kan ge förbättrad insulinkänslighet? Har för mig att jag läst det någonstans.

King Grub
2006-07-14, 16:24
Jämfört med motsvarande mängd kött i råttstudier, ja.

ramagoen
2006-07-14, 18:47
Nu kanske inte den här frågan hör hit, men vart nyfiken. om jag låt säga tar en protteshake till min morgongröt, kommer den fortfarande att "delas ut" lika snabbt eller får jag ett jämnare insulinsvar, eller är det insulinindexet på allting som inte går att påverka även fast man äter en blandad måltid men att GI't går att sänka? Förklaringar vore trevligt :)

King Grub
2006-07-14, 18:59
Upptaget sker långsammare när vassleprotein ingår i en vanlig måltid med fett och kolhydrat. Den totala insulinfrisättningen är dock energirelaterad - du kan inte tillsätta energigivare och få mindre insulinfrisättning.

ramagoen
2006-07-14, 22:40
okej :) tack för svaret.