handdator

Visa fullständig version : studentbostad i uppsala


Kebab-Arne
2006-07-13, 11:18
Eftersom jag kom in en linje vid uppsala så tänkte jag ev läsa den. Nu blir det lumpen först så börjar ju inte läsa förrän nästa höst men började kolla lite på studenbostäder. Jag fattar ingenting. :Virro

Vad finns det för bra länkar? Och ni som fått tag på nånting att bo var hur gjorde ni?

Får väl tacka nej och läsa Teknisk Biologi i Linköping där jag kommer in och bo i... Ryd. :MrT:

petersson
2006-07-13, 11:22
www.studentstaden.se
ställ dig i kö där!

elan
2006-07-13, 11:22
Linköping is the shit!

Nejvars, jag tycker att du ska välja den linje som du allra helst vill gå. Bostad löser sig alltid på något sätt, så om du hellre vill läsa i Uppsala så ska du köra på det, du har ju ett helt år på dig att hitta boende. Tänk på att alla andra som pluggar där lyckas fixa det på något sätt.

Rock'nRoll
2006-07-14, 21:09
Linköping is the shit!


Lätt att få bostad där?

Kebab-Arne
2006-07-14, 22:02
Kollat lite mer. På studentstaden verkar man kunna få ett studentrum i Flogsta på 19 kvm. Är väl typ det man ska räkna med. Verkar enbart satsa på studentrum. Surt. Ska man in mer centralt får man bo på 13 kvm där folk har 2000 dagar i kön. Är studentrum i Flogsta det man ska räkna med eller?

elan
2006-07-14, 22:13
Lätt att få bostad där?
Ja jag har inte haft några problem med det i alla fall. Vet inte hur det är med studentbostäder i och för sig men om man inte har krav på att bo supercentralt så torde det inte vara några svårigheter.

Om det skulle vara svårt att få tag på en mindre lägenhet så finns det gott om folk som vill dela på något större, tycker att det uthyres rum i kollektiv både titt som tätt.

Som sagt så tycker jag inte att bostadsfrågan ska vara den som avgör vad man väljer att studera. Det löser sig alltid på något sätt.

Lord_Real
2006-07-14, 22:55
De allra flesta studenter i Uppsala får sin bostad från en av nationerna i staden. Det är föreningar, varav du MÅSTE vara med i en för att ens få plugga här. Du vill för övrigt vara med i dem eftersom de är de bästa krogarna/klubbarna i staden och de kräver medlemskap för inträde. Där kostar en stor stark under 26kr (vissa 19kr).

http://susning.nu/Nationerna_i_Uppsala

Det är ingen bostadsbrist för studenter i uppsala. Det är ett fasligt gnäll av att det skulle vara en bostadsbrist. Men det handlar enbart om attt den nya generationen av studenter inte törs bo i korridor. Så ja... Det är fasligt svårt att få en lägenhet. Men att bo i en studentkorridor i ett par år är inte så farligt. Det är billigare än lägenhet och man utvecklas en hel del som människa av det. Har man en bra korridor så får man många roliga fester med, samt lär sig umgås med folk man vanligen undviker. ;) Många pojkar har mognat av sådan upplevelse. Lite som lumpen... :)

Vidare är SAMTLIGA studentbostäder (utom de i flogsta om du inte törs gå i tjugo minuter) inom promenadavstånd till staden. Cyckelavstånd om du har otur och hamnar i studentghettot flogsta (du kan välja och vraka ganska mycket så du behöver inte välja en där). :P

Kebab-Arne
2006-07-14, 23:05
De allra flesta studenter i Uppsala får sin bostad från en av nationerna i staden. Det är föreningar, varav du MÅSTE vara med i en för att ens få plugga här. Du vill för övrigt vara med i dem eftersom de är de bästa krogarna/klubbarna i staden och de kräver medlemskap för inträde. Där kostar en stor stark under 26kr (vissa 19kr).

http://susning.nu/Nationerna_i_Uppsala

Det är ingen bostadsbrist för studenter i uppsala. Det är ett fasligt gnäll av att det skulle vara en bostadsbrist. Men det handlar enbart om attt den nya generationen av studenter inte törs bo i korridor. Så ja... Det är fasligt svårt att få en lägenhet. Men att bo i en studentkorridor i ett par år är inte så farligt. Det är billigare än lägenhet och man utvecklas en hel del som människa av det. Har man en bra korridor så får man många roliga fester med, samt lär sig umgås med folk man vanligen undviker. ;) Många pojkar har mognat av sådan upplevelse. Lite som lumpen... :)

Vidare är SAMTLIGA studentbostäder (utom de i flogsta om du inte törs gå i tjugo minuter) inom promenadavstånd till staden. Cyckelavstånd om du har otur och hamnar i studentghettot flogsta (du kan välja och vraka ganska mycket så du behöver inte välja en där). :P

Måste vara med i en nation för att få plugga. wtf!?

Har mest hört diverse skrämmselhistorier om korridorer. Får väl hoppas det är undantag.

Nåväl, får tacka för infon.

hum
2006-07-14, 23:08
Har du bil / gillar att åka buss så finns det många hålor runtomkring att flytta till :) Förstör väl lite av studentlivet dock.

jakke
2006-07-14, 23:15
www.studentstaden.se
http://www.uppsalastudentkar.nu/
www.blocket.se

T.ex fick en kompis en fet lgh på luthagen i 1år via blocket.
Sedan är t.ex korridorerna på kantorn bara med 5st rum i varje.

z_bumbi
2006-07-15, 07:34
Måste vara med i en nation för att få plugga. wtf!?


Du måste vara med i kåren, vilket i de flesta fall leder till att du är med i någon typ av nation.

jakke
2006-07-15, 09:01
Du måste vara med i kåren, vilket i de flesta fall leder till att du är med i någon typ av nation.
Jo vill du inte festa, utnyttja nationernas bostäder, osv kan du gåmed i skånelands nation för 100kr/termin.... Men många nationer har även bostäder för nyinflyttade..

snelhest
2006-07-15, 10:50
undvik linköping till varje pris
har aldrig hatat en stad så mycket som den
allt som du kan tänka dig är dåligt med en stad är dåligt med linköping

Kebab-Arne
2006-07-15, 12:14
Jo vill du inte festa, utnyttja nationernas bostäder, osv kan du gåmed i skånelands nation för 100kr/termin.... Men många nationer har även bostäder för nyinflyttade..

Hmm, bostad via Nation verkar krånligt. Det är väl bara att gå med i vilken nation man vill? Vilken är lättast att få bostad i? ;)

Dry
2006-07-15, 17:39
Studentkorridor i Flogsta är inte dåligt alls. Ska själv flytta in i en nu i höst och känner flera polare som bor i korridor där. Det är väldigt kul att bo kollektivt och lära känna folk från hela Sverige/världen du annars aldrig skulle träffa. Flogstakorridorerna är 12 rum. Om du vill bo i mindre korridorer finns det 6-personers vid Rackarberget/Kantor (kan dock vara gemensam wc där)
Givetvis har du eget rum och wc (i flogsta), det är kök och vardagsrum som är gemensamt. Det är bra ljudisolerat mellan rummen i samma plan, men sämre mellan våningarna.
Flogstahusen ligger nära flogstacentrum (ICA, posten) och folktandvården, två pizzerior, och det är även bra kommunikation in mot stan.
Hyran ligger på ~2700kr och juni samt juli är hyresfria månader.

Lord_Real
2006-07-15, 18:55
Hmm, bostad via Nation verkar krånligt. Det är väl bara att gå med i vilken nation man vill? Vilken är lättast att få bostad i? ;)

Det är inte det minsta krångligt. Du kan gå med i vilken nation du vill utom Snerkes som har någon form av besvärlig regel som jag inte har stenkoll på. Det kallas "inskrivning" och går på mindre än fem minuter om du inte hamnar i en kö. Du går till den nation du vill gå med i. Har ca 300kr på fickan (ta med 400 för säkerhets skull) och ditt inskrivningspapper. Följs skyltarna där det står inskrivning. Du hamnar troligen hos en såkallad 2q (nationernas "bossar" kallas kuratorer och rangen på dem är en siffra mellan ett och tre, varav andre kuratorn (sk 2q) oftast har hand om inskrivning).
Du visar inskrivningspappret, ett leg och betalar. Du får ett temporärt kårleg i handen (du får ett riktigt i plast två veckor senare i posten).
Detta plastkort är ditt inträdeskort på de bästa krogarna/klubbarna i staden. Det är även det plastkortet du måste visa upp när du lämnar in tentor.

Kan tillägas att de där plastkorten är så eftertrakningsvärda av de icke studerande ungdomarna att förfalsknignar och stölder av dem är ganska vanligt. Så det är benhård leg+kårleg koll överallt på alla studentpubar. Vänj dig med att ta med leg+kårleg så fort du går utanför ytterdörren eftersom man ofta hamnar iväg och tar en öl eller två. :)

Om du på förhand vet vilken nation du vill gå med i (det gör egentligen det samma, man kommer in på de andra om du är med i en av dem) så kan du nu i sommar ringa och anmäla att du kommer gå med dem och att du vill ha bostad. Fråga dem om det finns någon (alla utom Uplands nation har gott om bostäder). Om de itne har bostäder, välj en annan nation. Du lär få bostad så du kan flytta in en stund innan terminen börjar.
Jag var personligen medlem i GH. Fick studentrum på nolltid. De kommer fråga om du vill ha på studentvägen. Det är rätt så trevliga korridorer så kör på det om du får chansen. :)

Jag rekomenderar Uppsala Universitet. Det har varit skitkul att plugga här och jag mår lite dåligt nu av att jag måste ut i verklgia arbetslivet och bli vuxen :(

Bara skicka mail här ifall du har mer frågor om Uppsala Universitet.

jakke
2006-07-15, 20:48
Det ligger ute nästan 500 studentrum nu på studentstaden. Dessa är avsedda för nya studenter...

Sedan kan man ju inte dra en slutsats att korridorer är bu eller bä.. Ty det finns korridorer där det så sjuk svinigt i Uppsala...

Ps. Kebabarne ställ dig genast i kö på studentstaden.

Kebab-Arne
2006-07-16, 16:06
mycket info...

Får tacka för informationen.

Hur mycket ska man gå efter http://www.uppsalastudentkar.nu/pdf/studentbostader.pdf lista på kötider på bostäder hos de olika nationerna?

Vore väl lämpligare att ringa typ i maj-juni och fråga om bostad hos nationerna? För behöver ju ingen förräns augusti nästa år.

jakke: Det har jag "redan" gjort och är nu uppe i mäktiga 2 dagar. :D

Lord_Real
2006-07-16, 16:12
Får tacka för informationen.

Hur mycket ska man gå efter http://www.uppsalastudentkar.nu/pdf/studentbostader.pdf lista på kötider på bostäder hos de olika nationerna?

Vore väl lämpligare att ringa typ i maj-juni och fråga om bostad hos nationerna? För behöver ju ingen förräns augusti nästa år.

jakke: Det har jag "redan" gjort och är nu uppe i mäktiga 2 dagar. :D

Tror att kösystemet där är baserat på gamla siffror. Vet om att Gästrike-Hälsinge hade några tomma studentrum hela förra terminen, trots sökande studenter, för att många nya studenter inte tordes bo i korridor.

Men det är bara att ringa/maila runt. De är vana att svara på sådana frågor. Deras hemsidor finns länkande härifrån http://www.student.uu.se/

Här kanske du hittar något mer kul http://info.uu.se/fakta.nsf/sidor/bostader.idC4.html