handdator

Visa fullständig version : Fettet väljer plats


formula4shape
2006-07-13, 01:29
Letade i sökfunktionen men hittade inget direkt svar på mina funderingar.

Står det i människors genkod vart fettet ska lagras?
Kommer en person som haft största fettprocenten kring buken att ha det nästa gång personen går upp i vikt (om vi antar att personen i fråga deffat ner sig imellan) eller skiftar det hela tiden så att efter en viktnedgång-uppgång kan fettet ha lagrats t.ex. mer utspritt så att man har samma totala BF men fortfarande "ser" mer fit/symetrisk ut? Gör det någon skillnad om man lagt på sig muskelmassa under tiden etc? Finns det några svar/regler/synpunkter så är de välkomna :)

z_bumbi
2006-07-13, 07:04
Generna har nog en del med det att göra men hormonstatusen har också sitt att säga. Mycket stress -> kortisol = bukfett t ex.

Musklernas inverkan på fettinlagringen har jag inte tänkt på så mycket tidigare och det är intressant, även träningen inverkan i sig är också intressant.

formula4shape
2006-07-13, 10:25
Musklernas inverkan på fettinlagringen har jag inte tänkt på så mycket tidigare och det är intressant, även träningen inverkan i sig är också intressant.

Mer muskler bränner ju förvisso mer fett och man kan anta att när en person samlar på sig mer muskelmassa kommer denna att ha en högre förbränning. Det som kvarstår i frågan är om;
mer muskler på ett specifikt ställe gör det svårare/ger mindre utrymme för fett att lagras vilket tvingar fettet till en mer lättillgänglig plats?
Om så är fallet bör fettlagringen variera en hel del från år till år om man inte ökat exakt lika mycket (förhållandemässigt) mellan de olika kroppsdelarna?

jewzie
2006-07-13, 11:52
Det som kvarstår i frågan är om;
mer muskler på ett specifikt ställe gör det svårare/ger mindre utrymme för fett att lagras vilket tvingar fettet till en mer lättillgänglig plats? Det här är riktigt intressant men jag tvivlar inte på att kroppen lättare lägger fettet på olika platser på kroppen t.ex. runt bukenmuskelaturen för det borde vara genetiskt.

Jag tror inte heller att man med hjälp utav muskler och träning kan styrka kroppen till vart den ska lagra fettet, våra kroppar är helt enkelt för smarta.

King Grub
2006-07-13, 12:10
Givetvis går det att påverka med kost och träning, och det dramatiskt.

Insulinresistens är en stor STOR faktor bakom t ex bukfetma (1,2), speciellt inuti bukhålan, antagligen beroende på större tillförsel av fett diekt till levern genom portal cirkulation. Enzymet 11-beta-hydroxysteroid dehydrogenas typ 1 uppregleras vid övervikt, vilket genererar aktivt kortisol från inaktivt kortison, vilket tar sig uttryck i större omental fetma än subkutan. Den processen leder till android obesitas och insulinresistens.

Icke-medicinska behandlingsmetoder mot det metabola syndromet och insulinresistens? Bra kost och motion! Därför kan man i högsta grad påveka regional obesitas.

1. Relationship between regional fat distribution and insulin resistance. Int J Obes Relat Metab Disord 2000;24(Suppl 2):S32-5)
2. Skeletal muscle triglyceride: an aspect of regional adiposity and insulin resistance. Diabetes Care 2001;24(5):933-41

nutz
2006-07-13, 20:01
Givetvis går det att påverka med kost och träning, och det dramatiskt.

Insulinresistens är en stor STOR faktor bakom t ex bukfetma (1,2), speciellt inuti bukhålan, antagligen beroende på större tillförsel av fett diekt till levern genom portal cirkulation. Enzymet 11-beta-hydroxysteroid dehydrogenas typ 1 uppregleras vid övervikt, vilket genererar aktivt kortisol från inaktivt kortison, vilket tar sig uttryck i större omental fetma än subkutan. Den processen leder till android obesitas och insulinresistens.

Icke-medicinska behandlingsmetoder mot det metabola syndromet och insulinresistens? Bra kost och motion! Därför kan man i högsta grad påveka regional obesitas.

1. Relationship between regional fat distribution and insulin resistance. Int J Obes Relat Metab Disord 2000;24(Suppl 2):S32-5)
2. Skeletal muscle triglyceride: an aspect of regional adiposity and insulin resistance. Diabetes Care 2001;24(5):933-41

Vad ger folk större arslen då? :-D

formula4shape
2006-07-13, 20:35
Vad ger folk större arslen då? :-D

Kvinnlig genkod ;)

formula4shape
2006-07-13, 20:54
Givetvis går det att påverka med kost och träning, och det dramatiskt.

Insulinresistens är en stor STOR faktor bakom t ex bukfetma (1,2), speciellt inuti bukhålan, antagligen beroende på större tillförsel av fett diekt till levern genom portal cirkulation. Enzymet 11-beta-hydroxysteroid dehydrogenas typ 1 uppregleras vid övervikt, vilket genererar aktivt kortisol från inaktivt kortison, vilket tar sig uttryck i större omental fetma än subkutan. Den processen leder till android obesitas och insulinresistens.

Icke-medicinska behandlingsmetoder mot det metabola syndromet och insulinresistens? Bra kost och motion! Därför kan man i högsta grad påveka regional obesitas.

1. Relationship between regional fat distribution and insulin resistance. Int J Obes Relat Metab Disord 2000;24(Suppl 2):S32-5)
2. Skeletal muscle triglyceride: an aspect of regional adiposity and insulin resistance. Diabetes Care 2001;24(5):933-41

Fett inuti bukhålan är även svårare att få bort?

Finns det studier kring andra partier förutom buken gällande fettlagringen?

jewzie
2006-07-14, 06:52
Fett inuti bukhålan är även svårare att få bort?

Finns det studier kring andra partier förutom buken gällande fettlagringen?
förmodligen...... frågan är om du orkar söka rätt på det.

formula4shape
2006-07-14, 08:50
förmodligen...... frågan är om du orkar söka rätt på det.

Frågan var ställd till Grub.

King Grub
2006-07-14, 08:58
Men det här är ett öppet forum. Ingen personlig frågespalt. Du bestämmer inte vem som får svara.

Svaret är dock, ja, det finns. Sök på "regional adiposity" eller liknande på PubMed så får du säkert hundratals resultat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=670847&postcount=8

formula4shape
2006-07-14, 09:32
Sök på "regional adiposity"

Tittade mer runt "Fat storage" på pubmed men hittade inte det jag ville. Ska testa nu igen, tack!

watertouch
2006-07-14, 09:39
Insulinresistens är en stor STOR faktor bakom t ex bukfetma (1,2), speciellt inuti bukhålan, antagligen beroende på större tillförsel av fett diekt till levern genom portal cirkulation. Enzymet 11-beta-hydroxysteroid dehydrogenas typ 1 uppregleras vid övervikt, vilket genererar aktivt kortisol från inaktivt kortison, vilket tar sig uttryck i större omental fetma än subkutan. Den processen leder till android obesitas och insulinresistens.



Skulle tillskottet "Ala" kunna hjälpa ännu mer vid deff om man är rätt överviktig. Eller ökar insulinkänsligheten såpass vid deff att effekten av ala inte ger nått?

LarsK
2006-07-14, 10:26
Läste häromdagen att en mans fettförbränning börjar på magen och arbetar sig ut därifrån. Alltså, under diet är det fettet på magen och bröstet som tas först, sen går det ut i armar och ben.
Om det stämmer vet jag inte.......

krok
2006-07-14, 23:12
Läste häromdagen att en mans fettförbränning börjar på magen och arbetar sig ut därifrån. Alltså, under diet är det fettet på magen och bröstet som tas först, sen går det ut i armar och ben.
Om det stämmer vet jag inte.......

för mig verkar det funka som om de bränner mer ju "större" muskeln är?
är betydligt tunnare på rygg, lår, vader och bröst än jag är på magen.. dock så har ja inga monstermagmuskler då jag knappt tränar mage specifikt..

mitt energi underskott har under de senaste 3 veckorna märkts mest på lår, och bröst.. dvs ganska stora muskler som trädit fram mer och fått tunnare tightare hudlager.

på magen sitter fettet, kvar, eller har iaf inte försvunnit i samma mängder (iaf synbart, kanske hänt massa utan att man lagt lika mycke märke till de)..

banske borde träna mer mage = större muckler = mindre fett?
vad vet jag, bara lösa teorier baserade på ingenting egentligen

Sverker
2006-07-15, 06:36
Jag, och många med mig som deffar ned sig till tävlingsform har upptäckt att fettet släpper sist på samma ställe, alltid. Vissa får kämpa med en valk över nedre magen, andra sliter med fettet på rumpan de sista veckorna.
Varför det är så vet jag inte.




Vad är portal cirkulation ?

King Grub
2006-07-15, 08:20
Cirkulationen av blod från tunntarmen till levern via portalvenen. En liten fuling till särskrivning där.

formula4shape
2006-07-15, 08:51
Jag, och många med mig som deffar ned sig till tävlingsform har upptäckt att fettet släpper sist på samma ställe, alltid. Vissa får kämpa med en valk över nedre magen, andra sliter med fettet på rumpan de sista veckorna.
Varför det är så vet jag inte.


Upplever du samma grej åt andra hållet? Dvs att man alltid lägger på sig lika mycket förhållandemässigt mellan regionerna på kroppen?
(Inte lika lätt att uppmärksamma som den sista valken där dock ;))

Cerberus
2006-07-15, 12:20
Har läst att grönt te ska kunna hjälpa till att omfördela fettfördelningen på kroppen?

Sverker
2006-07-15, 12:39
Upplever du samma grej åt andra hållet? Dvs att man alltid lägger på sig lika mycket förhållandemässigt mellan regionerna på kroppen?
(Inte lika lätt att uppmärksamma som den sista valken där dock ;))

Ja, det är mina erfarenheter.

Jacky
2006-07-17, 18:52
Har läst att grönt te ska kunna hjälpa till att omfördela fettfördelningen på kroppen?

Hrm...coolt..var har du läst det? hur omfördelas det i så fall?

Cerberus
2006-07-17, 19:03
Hrm...coolt..var har du läst det? hur omfördelas det i så fall?

Tror det var Ola Wallengren på forumet som nämnde ngn studie om detta.

mangemani
2006-07-17, 19:03
ja jag vet inget svar på nått i tråden,men en sak är säkert iaf,på mej sammlas det mesta fettet runt ändan och låren samt ansiktet,seriöst,jag börjar bli tanig/smal upptill nu men nertill så är det samma elände,ser hur pinsamt ut som helst,ser ut som ett päron....upptill ser man att konturerna börjar att kika fram nu medans nertill så ser man ut som en degklump,ser ut som att nada har hänt där.
fettet biter sej fast som stanken biter sej fast på en apa=/