handdator

Visa fullständig version : Hur mycket tar smalt latsdrag på bröstet?


YTS
2006-07-12, 23:41
Jag delar upp Bröstträningen på 3 pass.
Ett pass smalt latsdrag, vilket även går som ryggövning det passet.
Ett pass plan hantelpress.
Ett pass lutande hantelpress.

Jag tycker smalt latsdrag, har ganska stora likheter med pull over, så därför provar jag att ersätta cablecross med smalt latsdrag.

Kommentarer?

YNGVE

Mr. Moose
2006-07-13, 03:28
Jag delar upp Bröstträningen på 3 pass.
Ett pass smalt latsdrag, vilket även går som ryggövning det passet.
Ett pass plan hantelpress.
Ett pass lutande hantelpress.

Jag tycker smalt latsdrag, har ganska stora likheter med pull over, så därför provar jag att ersätta cablecross med smalt latsdrag.

Kommentarer?

YNGVE

Har aldrig känt något i brösten när jag kört smalt latsdrag.

Ett enkelt sätt att se var en övning tar är att vila ett par dar sen går man till gymmet och kör 15-20 set av övningen man undrar över, gå hem och vila. Var får man träningsvärken? Det är där övningen tar!

Prova nästa pass med latsdraget, kan garantera att du får mycket mer ont i lats än i bröst, (om du nu mot förmodan skulle känna något i bröst).

Sheogorath
2006-07-13, 04:18
Jag delar upp Bröstträningen på 3 pass.
Ett pass smalt latsdrag, vilket även går som ryggövning det passet.
Ett pass plan hantelpress.
Ett pass lutande hantelpress.

Jag tycker smalt latsdrag, har ganska stora likheter med pull over, så därför provar jag att ersätta cablecross med smalt latsdrag.

Kommentarer?

YNGVE

Bra koncept. Det fina med pullover annars är ju att man kan fokusera på rörelsen i axeln och sträcken av M. Triceps brachii caput longus, något som blir svårt i axelextensioner med simultan armbågsflexion eftersom armböjarna tar över så mycket av belastningen.

Sen får du tänka på att det bara är nedre bröst som arbetar vid axelextensioner, så om du tidigare kört flyes för övre bröst är inte V-drag ett fullgott substitut.

MasterChief
2006-07-13, 05:37
Har aldrig känt något i brösten när jag kört smalt latsdrag.

Ett enkelt sätt att se var en övning tar är att vila ett par dar sen går man till gymmet och kör 15-20 set av övningen man undrar över, gå hem och vila. Var får man träningsvärken? Det är där övningen tar!

Prova nästa pass med latsdraget, kan garantera att du får mycket mer ont i lats än i bröst, (om du nu mot förmodan skulle känna något i bröst).


Tycker det där är en mindre bra metod. Mängden träningsvärk står inte i proportion till den eventuella stimulansen övningen ger. Finns ju många som aldrig får träningsvärk i vissa muskler oavestt hur de kör.

polaren
2006-07-13, 06:44
Tycker det där är en mindre bra metod. Mängden träningsvärk står inte i proportion till den eventuella stimulansen övningen ger. Finns ju många som aldrig får träningsvärk i vissa muskler oavestt hur de kör.

Och jag är en av dem, får i princip aldrig träningsvärk. Kan känna lite lätt i baksida lår, men det är det enda :/

Kan du inte bara köra pullover YTS? Eller tänkte du slå 2 flugor i sen smäll?

Diggler
2006-07-13, 09:00
Rent anatomiskt använder du ju bröst i ett smalt latsdrag-likn en pullover (tillsammans med lats, teres, biceps, triceps långa huvud...) men hur effektiv bröstträning blir de på de premisserna? Det är som att köra samma övning för triceps. dvs fel.

Du kör en bröstövning/pass, då är inte det ett bra val imho. Kör smalt latsdrag det passet som ryggövn (och var lite nöjd att den tar litegrann på annat med) SAMT en bra bröstövning (tex cable cross).

YTS
2006-07-13, 21:06
Rent anatomiskt använder du ju bröst i ett smalt latsdrag-likn en pullover (tillsammans med lats, teres, biceps, triceps långa huvud...) men hur effektiv bröstträning blir de på de premisserna? Det är som att köra samma övning för triceps. dvs fel.

Du kör en bröstövning/pass, då är inte det ett bra val imho. Kör smalt latsdrag det passet som ryggövn (och var lite nöjd att den tar litegrann på annat med) SAMT en bra bröstövning (tex cable cross).

Jag tycker det känns som smalt latsdrag tar rätt bra på nedre delen av bröstet och eftersom jag fått ont av cable cross med tiden, tänkte jag att jag kanske övertränat nedre bröst, genom att köra bägge dessa övningar.

Tack för alla svaren, hör gärna mer vad ni har för erfarenheter runt detta. Är det nån mer som fått ont av att köra stående cablecross, samtidigt som smalt latsdrag i sina program?

YNGVE

MilkmaN
2006-07-13, 21:09
Jag tvivlar starkt på att du blivit övertränad i bröst, av din journal att döma.

YTS
2006-07-13, 21:10
Bra koncept. Det fina med pullover annars är ju att man kan fokusera på rörelsen i axeln och sträcken av M. Triceps brachii caput longus, något som blir svårt i axelextensioner med simultan armbågsflexion eftersom armböjarna tar över så mycket av belastningen.

Sen får du tänka på att det bara är nedre bröst som arbetar vid axelextensioner, så om du tidigare kört flyes för övre bröst är inte V-drag ett fullgott substitut.

Med flyes antar jag att du menar flyes i cablecrossen, men jag körde stående cablecross, för nedre delen av bröstet och ersatte den med smalt latsdrag.

YNGVE

Ryska_raketen
2006-07-13, 21:12
Jag tvivlar starkt på att du blivit övertränad i bröst, av din journal att döma.


Iof han dricker gröt och äter pumpernickel. Det borde ju förbättra ungfefär 3 kg muskelmassa på 3 månader.

Karl_alfred
2006-07-13, 21:12
Med dina gener lär du ha balongbröst snart med den träningen:bow:

YTS
2006-07-13, 21:15
Jag tvivlar starkt på att du blivit övertränad i bröst, av din journal att döma.

Det är tidigare träning jag talar om.
Där körde jag ett bröstpass i veckan, med 4 set bänkpress, 4 set sned hantelpress, 4 set cablecross, och dessutom om mina intentioner stämmer 4 set smalt latsdrag. Jag var ganska stark i cablecross på den tiden, kunde köra en 12:a på 35 kg i varje hiss, med ganska långt utsträckta armar.

YNGVE

YTS
2006-07-13, 21:23
Och jag är en av dem, får i princip aldrig träningsvärk. Kan känna lite lätt i baksida lår, men det är det enda :/

Kan du inte bara köra pullover YTS? Eller tänkte du slå 2 flugor i sen smäll?

I så fall skulle man väl alternera pullover och smalt latsdrag?
Då slår man ju verkligen 2 flugor i en smäll.

Tror dock att pullover är potentiellt farlig för övre ryggraden, då det blir ett moment där, vilket inte är lika stort i smalt latsdrag.

YNGVE

polaren
2006-07-13, 22:18
I så fall skulle man väl alternera pullover och smalt latsdrag?
Då slår man ju verkligen 2 flugor i en smäll.

Tror dock att pullover är potentiellt farlig för övre ryggraden, då det blir ett moment där, vilket inte är lika stort i smalt latsdrag.

YNGVE

Marklyft lär vara farligare än pullover? Gör man bara rätt så är risken rätt liten för skador.

Du kan ju pröva supersetta pullover med latsdrag, kort vila. Så kan du köra lite lättare i pullover om du är orolig :)

YTS
2006-07-14, 00:10
Även brett latsdrag, borde ta en hel del på nedre bröst.
Speciellt om man kör på baksidan av huvudet.

YNGVE

Verni
2006-07-14, 00:32
Även brett latsdrag, borde ta en hel del på nedre bröst.
Speciellt om man kör på baksidan av huvudet.

YNGVEOm du inte känner vilken muskel du tränar så undrar jag vad du gör när du tränar.

Mr. Moose
2006-07-14, 01:17
Tycker det där är en mindre bra metod. Mängden träningsvärk står inte i proportion till den eventuella stimulansen övningen ger. Finns ju många som aldrig får träningsvärk i vissa muskler oavestt hur de kör.

Det har du delvis rätt i. Vad jag menade är att efter ett sådant hög-volym pass borde det åtminstånde bli lite träningsvärk, om latsen ömmar och han inte känner något i bröst torde det visa att bröst inte arbetat speciellt hårt under övningen och att en annan övning torde va bättre för att träna just bröst.

Claes

MasterChief
2006-07-14, 07:58
Det har du delvis rätt i. Vad jag menade är att efter ett sådant hög-volym pass borde det åtminstånde bli lite träningsvärk, om latsen ömmar och han inte känner något i bröst torde det visa att bröst inte arbetat speciellt hårt under övningen och att en annan övning torde va bättre för att träna just bröst.

Claes

Njae, kan nog inte hålla med om det heller. Min erfarenhet säger att jag får mycket träningvärk av de övningar som erbjuder högt motstånd i ett rejält utsträck läge. Jag får exempelvis betydligt mer träningvärk av Incline Curl för Biceps än när jag kör Scottcurl. I smala latsdrag med omvänt grepp så befinner sig inte brösten i en speciellt utsträckt fas så därför tror jag att mängden träningsvärk blir lägre och inte står i proportion till arbetet.

Däremot tycker jag inte smala latsdrag verkar vara en speciellt bra bröstövning i sig. Bröstet har bara en naturlig dragförmåga första biten men den avtar snabbt.

YTS
2006-07-14, 19:49
Däremot tycker jag inte smala latsdrag verkar vara en speciellt bra bröstövning i sig. Bröstet har bara en naturlig dragförmåga första biten men den avtar snabbt.

Sant, men bara det faktum att nedre delen av bröstet aktiveras, kan ju göra att man riskerar överträning.

YNGVE

YTS
2006-07-14, 19:55
Om du inte känner vilken muskel du tränar så undrar jag vad du gör när du tränar.


Det är inte alltid så lätt att bedöma exact hur mycket assisterande muskler jobbar. Ta t.ex. framsida axlar, vilket många övertränar på, genom att de får stryk i bröstövningarna. Men eftersom du tydligen känner exact hur stor muskelaktiveringen är, så kanske du kan redogöra för hur man bör träna bröstet, om man kör smalt och brett latsdrag.
Övningar, set och reps.

YNGVE

Clyde
2006-07-14, 20:00
Oroa dig inte för att riskera att bli övertränad i bröstet av att köra latsdrag, Yngve. Isåfall skulle du gå till historien. Allvarligt alltså. Det är ungefär som att försöka överträna triceps igenom att träna mycet biceps eller överträna ryggen igenom att träna mycket mage, vilket är ganska svårt för att om inte säga, är omöjligt.

polaren
2006-07-14, 20:27
Att tro att man ska bli övertränad pga en övning som latsdrag I BRÖSTET tycker jag låter konstigt. Det krävs rätt mycket träning innan man blir övertränad också. Säkert mer än de flesta tror!

YTS
2006-07-14, 20:37
Att tro att man ska bli övertränad pga en övning som latsdrag I BRÖSTET tycker jag låter konstigt. Det krävs rätt mycket träning innan man blir övertränad också. Säkert mer än de flesta tror!

Alltså jag tror inte man blir övertränad enbart av att köra latsdrag. Vad jag menar är att kör man 4 set smalt latsdrag och 4 set brett latsdrag per vecka så borde det ge en del träningseffekt på bröstet och man kanske då borde skära ner något på antal set för nedre bröstet. Jag har trots allt fått ont av cablecrossen med åren, då jag kört 4 set cablecross per vecka + ovannämda ryggträning. Om vi tar övre bröst, så har jag märkt att man måste skära ner på seten på sned hantelpress om man samtidigt kör front raises på axlarna.

YNGVE

Yankeee
2006-07-14, 20:43
4-8 set vecka är ingenting, nada, nuttin. Ingen blir övertränad av det. EoD.

polaren
2006-07-14, 20:58
Jag tror att du bara "känner efter" för mycket

Jay-Z
2006-07-14, 21:00
4-8 set vecka är ingenting, nada, nuttin. Ingen blir övertränad av det. EoD.

True that.

Karl_alfred
2006-07-14, 21:25
Övertränad på den mängden träning? hahah ibland undrar man varför folk fått denna skräck för överträning? Är det de jävla Mentzermetoderna?