handdator

Visa fullständig version : Är det dåligt att äta för stora måltider?


Yes
2006-07-12, 23:26
Nu när jag börjat äta upp mig lite har jag märkt att en del måltider behöver bli rätt stora för att jag skall hamna på lämpligt energiintag. En liten fundering jag har då är om det finns några nackdelar med att äta ett par stora mål mat om dagen? Och, är det dumt att käka fast man egentligen inte är hungrig?

Det är inte så att jag har problem att trycka i mig mat, utan jag undrar mer om det finns nackdelar att svulla(förutsatt att man inte överäter för mycket, såklart).

krilleh
2006-07-12, 23:36
Tja kan ju bli lite waste på proteinet om du äter för mkt vid ett tillfälle

Yes
2006-07-13, 00:13
Hur menar du då? Har man svårt att ta till sig alla näringsämnen vid för stora måltider, eller menar du bara att det skulle kunna bli för mycket protein åt gången? Om det är det senare du menar så är det iaf inget problem.

remixxa
2006-07-13, 02:56
Den enda "nackdelen" med för mycket mat är viktuppgången om det går över energibehovet. Något annat har jag svårt att tro kan ställa till det, om de inte är sådan mat som innehåller mycket järn och andra tungmetaller. Ät på du :eating:

Mr. Moose
2006-07-13, 05:05
Nu när jag börjat äta upp mig lite har jag märkt att en del måltider behöver bli rätt stora för att jag skall hamna på lämpligt energiintag. En liten fundering jag har då är om det finns några nackdelar med att äta ett par stora mål mat om dagen? Och, är det dumt att käka fast man egentligen inte är hungrig?

Det är inte så att jag har problem att trycka i mig mat, utan jag undrar mer om det finns nackdelar att svulla(förutsatt att man inte överäter för mycket, såklart).

Det beror på....

Hur många ggr per dag äter du? Det är naturligtvis bättre att äta fyra mindre mål än att frossa i sig två jätte måltider.

Om du äter 5-6 ggr per dag så måste du ligga på ett enormt kalori-intag om du tycker att måltiderna är för stora.

Claes

Slartibartfast
2006-07-13, 08:05
Hur menar du då? Har man svårt att ta till sig alla näringsämnen vid för stora måltider, eller menar du bara att det skulle kunna bli för mycket protein åt gången? Om det är det senare du menar så är det iaf inget problem.

Man kan bara få anabolt gensvar av ca 20 g EAA åt gången. Klämmer man i sig 60 g protein på en gång eldar man för kråkorna.

King Grub
2006-07-13, 08:06
Man kan bara få anabolt gensvar av ca 20 g EAA åt gången

3 g. Eller menar du maximalt? Då är det inte "åt gången" med 20 g heller. I den studien där man visade att 40 g inte gav större gensvar än 20, gav man aminosyrorna i små doser över tid.

Slartibartfast
2006-07-13, 08:08
3 g. Eller menar du maximalt? Då är det inte "åt gången" med 20 g heller. I den studien där man visade att 40 g inte gav större gensvar än 20, gav man aminosyrorna i små doser över tid.

HAHAHA!

ok. :thumbup:

jewzie
2006-07-13, 09:49
3 g. Eller menar du maximalt? Då är det inte "åt gången" med 20 g heller. I den studien där man visade att 40 g inte gav större gensvar än 20, gav man aminosyrorna i små doser över tid.
Men hur mycket protein behöver man äta per måltid för att tillse kroppen med "tillräckligt" då? Verkar ju idiotiskt att ligga på för mycket eller för lite.

King Grub
2006-07-13, 09:55
Varken optimala mängder, doser eller källor är kända.

Du har redan fått svar i tråden du själv startade:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74226

jewzie
2006-07-13, 09:59
Varken optimala mängder, doser eller källor är kända.

Du har redan fått svar i tråden du själv startade:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74226
Jo men det där är ju t.o.m. grekiska för en normalkunning. Det som klarnade för 2 minuter blev flummigt lika snabbt.

Fattar inte hur du orkar läsa alla studier som du verkar ha gjort :D

King Grub
2006-07-13, 10:38
Hur kan:

It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein.

vara grekiska?

pragmatist
2006-07-13, 10:38
Återigen så måste man skilja mellan anabola och anti-katabola effekter. Att kroppen inte reagerar anabolt för mer än 3g EAA i stöten betyder inte att mer än så är bortkastat, eftersom proteinet också har en anti-katabol effekt. Visserligen oxideras det mesta av proteinet, men detta skyddar ju samtidigt kroppens egen muskelmassa.

Det är också så att långsamt protein från mat "läcker ut" i blodet mycket långsammare än rena EAA. Ju långsammare proteinet är desto mer kan man äta på en gång utan att "elda för kråkorna". Om du äter en riktig dundermåltid med kanske 80 gram protein från kött och mejeriprodukter så ligger den kvar i magen i många timmar och släpper ifrån sig aminosyror i lagom takt. 80 gram vassleprotein på en gång lär dock mest resultera i förhöjd oxidation.

Yes
2006-07-13, 13:07
Det beror på....

Hur många ggr per dag äter du? Det är naturligtvis bättre att äta fyra mindre mål än att frossa i sig två jätte måltider.

Om du äter 5-6 ggr per dag så måste du ligga på ett enormt kalori-intag om du tycker att måltiderna är för stora.

Claes
Jag äter 4-5ggr/dag. Speciellt enorma måltider blir det inte, men frågan är ju om det finns några riktlinjer för hur stor en måltid bör vara.

nutz
2006-07-13, 19:47
Jag äter 4-5ggr/dag. Speciellt enorma måltider blir det inte, men frågan är ju om det finns några riktlinjer för hur stor en måltid bör vara.

När du är mätt, så är du mätt. Gissa varför? :)

tejpis
2006-07-13, 19:59
Hur kan:



vara grekiska?
Det ser konstigt ut för "mere mortals" vid första anblicken. Du börjar bli som när Stålmannen kommer tillbaka till jorden efter att ha upplevt hela universum i ett tiotal tusen år. ;)

Yes
2006-07-13, 21:49
När du är mätt, så är du mätt. Gissa varför? :)
Ofast beror det nog på att jag ätit såpass att magsäcken fyllts upp en hel del. När jag sedan blir hungrig beror på en rad olika saker. Jag har för mig Lizard skrev skrivit ett utförligt inlägg om det.

Vad försöker du få sagt?