handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass 1 gång/veckan=Bibehålla muskelmassa?


emmak
2006-07-12, 21:40
Räcker det generellt med att träna 1 helkroppspass/vecka för att bibehålla den muskelmassan man har för tillfället?

Jag kan tänka mig att det skiljer för en 120kg biff med hur mkt muskler som helst jämfört med en 75 kg med lite mindre muskler.
Men om frågan är ställd för en som väger mellan säg 70-90 kg?

Tacksam för svar
// Petter

krellik
2006-07-12, 21:45
Jag har gått stadigt framåt under de senaste månaderna genom att bara träna i snitt 1 (på sin höjd 2 gånger i veckan), vid sidan tränar jag mma flera pass i veckan och när jag väl är på gymmet så är det basövningarna som gäller...

Snart paserar jag styrkenivåerna jag hade som högst när jag höll på med bodybuildinginspirerad 5 dagars split för några år sen...


...Öhm så min svamlande komentar är att ja jag tror det räcker väl för att bibehålla, men frågan är hur mkt mental energi kommer du lägga ner på träningen om det "bara" är för att bibehålla??

z_bumbi
2006-07-13, 07:24
Räcker det generellt med att träna 1 helkroppspass/vecka för att bibehålla den muskelmassan man har för tillfället?

Generellt är nykelordet.

Det beror mycket på hur ofta man tränat innan men efter en till två månaders tillväxt/muskelförlust med den nya träningen så är nog de flesta ganska stabila med ett pass i veckan. Har man tränat betydligt högre volym tidigare så tappar man däremot ganska mycket i vikt då mängden lagrad glykogen minskar men musklerna finns kvar.

Sen kan ett helkroppspass för en del motsvara vad många fördelar på fyra pass under en vecka eller så motsvarar det en vanlig uppvärming för en del andra.

emmak
2006-07-13, 08:53
Generellt är nykelordet.

Det beror mycket på hur ofta man tränat innan men efter en till två månaders tillväxt/muskelförlust med den nya träningen så är nog de flesta ganska stabila med ett pass i veckan. Har man tränat betydligt högre volym tidigare så tappar man däremot ganska mycket i vikt då mängden lagrad glykogen minskar men musklerna finns kvar.

Sen kan ett helkroppspass för en del motsvara vad många fördelar på fyra pass under en vecka eller så motsvarar det en vanlig uppvärming för en del andra.


Ok, jag förstår, i mitt fall är det precis som du säger med att ett helkroppspass kan ju vara uppdelat på 4 pass för vissa, jag har alltså kört 4-5 ggr och undrade om det räcker att köra ett monsterpass (helkropp) för att bibehålla musklerna eftersom ja inte kommer ha samma tillgång till gym.

Clyde
2006-07-13, 09:46
Ja det räcker, se till att du kör igenom kroppen hårt och med 80 % basövningar så ska du se att du behåller massan på 1 helkroppspass i veckan, nemas problemas. Kom dock ihåg att du inte börjar käka slött bara för att du inte har tillgång till att träna. Behåll ett högt proteinintag iaf.

Beast
2006-07-13, 12:05
För en 75kg's kille skulle jag tro att det går fint, då det inte är någon speciell massa.
90kg i bra form nej, och verkligen inte över det.

z_bumbi
2006-07-13, 12:19
Ok, jag förstår, i mitt fall är det precis som du säger med att ett helkroppspass kan ju vara uppdelat på 4 pass för vissa, jag har alltså kört 4-5 ggr och undrade om det räcker att köra ett monsterpass (helkropp) för att bibehålla musklerna eftersom ja inte kommer ha samma tillgång till gym.

Testa och se vad som händer, det är ju inte svårare än att du får öka mängden träning om det krävs. Jag tror dock inte riktigt på monsterpass när det gäller helkropp, det är ganska slitigt att köra 4-5 timmar i sträck om man mosar på med böj, mark etc.

Det enklaste/effektivaste är nog att fortsätta köra två-tre pass/vecka där man kör den tyngsta träningen på gymet och sen kör några pass till hemma med kroppsvikt/föremål från omgivningen.

Beast: Typ så.

emmak
2006-07-13, 13:18
Testa och se vad som händer, det är ju inte svårare än att du får öka mängden träning om det krävs. Jag tror dock inte riktigt på monsterpass när det gäller helkropp, det är ganska slitigt att köra 4-5 timmar i sträck om man mosar på med böj, mark etc.

Det enklaste/effektivaste är nog att fortsätta köra två-tre pass/vecka där man kör den tyngsta träningen på gymet och sen kör några pass till hemma med kroppsvikt/föremål från omgivningen.

Beast: Typ så.

Jepp jag får nog göra så, får väl köra situps o armhävningar hemma så gott det går, kommer som sagt inte kunna ha tillgång till gym mer än kanske max 1 gång per vecka (ska utomlands flera månader)

Slartibartfast
2006-07-13, 13:21
Jag tror du utan vidare kan bibehålla all massa genom att köra t.ex:

4 set böj/benpress
4 set bänk
2 set axelpress
4 set rodd
2 set curls
2 set frenchpress

Ett sånt pass gör du på 45 minuter.