handdator

Visa fullständig version : Kommer gymkedjorna ta över alla gym?


Röda_Lacket
2006-07-12, 20:56
Är det bara jag eller känns det inte som om att stora gymkedjor i Sverige tar över mer och mer. Mindre gym får svårare att klara sig och vissa slår igen eller blir uppköpta. Dom nya gymmer blir mer och mer gruppträningsbaserade med spinning,core,pump,Body Combat,Box,Box Impact,Dansaerobic, Dansstep,Funk osv osv medans det knappt satsas på nya hantlar och annat mysigt. Allt ska heta sådär flashigt och vara sådär himla tjäckt.

Piranha
2006-07-12, 20:57
Är det bara jag eller känns det inte som om att stora gymkedjor i Sverige tar över mer och mer. Mindre gym får svårare att klara sig och vissa slår igen eller blir uppköpta. Dom nya gymmer blir mer och mer gruppträningsbaserade med spinning,core,pump,Body Combat,Box,Box Impact,Dansaerobic, Dansstep,Funk osv osv medans det knappt satsas på nya hantlar och annat mysigt. Allt ska heta sådär flashigt och vara sådär himla tjäckt.


Nej eldssjälarna släpper aldrig dem.

Sen har vi alla anläggningar i kommunal regi.

snelhest
2006-07-12, 20:59
hemgym.

petersson
2006-07-12, 20:59
lyftarklubbar med tillhörande gym blir nog svåra att rå på...

Röda_Lacket
2006-07-12, 20:59
I gbg så växer tex sportlife så det knakar och mitt gamla gym Mak power har förlängesedan slagit igen*cry* . Där var det bara massa friavikter och bra maskiner nu går det knappt att hitta ett sådant bra gym centralt.

snelhest
2006-07-12, 21:03
brudar lockar mer än bra maskiner och fria vikter förmodligen

Inzza
2006-07-12, 21:04
I gbg så växer tex sportlife så det knakar och mitt gamla gym Mak power har förlängesedan slagit igen*cry* . Där var det bara massa friavikter och bra maskiner nu går det knappt att hitta ett sådant bra gym centralt.

Sportlife är ju ändå ganska okey, eftersom många av deras kampanjer vänder sig till ungdomar, som i sin tur är kåta på att curla med hantlar och ligga i bänkpressen och stöna =)

Fartman
2006-07-12, 21:06
Har svårt att tro att klubbarna som drivs som en förening utan vinstintresse ska försvinna helt.

Jorgen
2006-07-12, 21:06
Hell no. H.A.K kan dom aldrig röra. Och som Fartman skrev, det blir svårt för dom att ge sig på föreningarna.

mangemani
2006-07-12, 21:09
det tror jag knappast.
ska vara mycket till för att vårat gym ska läggas ner,gymmet är så populärt så det duger.

z_bumbi
2006-07-13, 06:47
Många föreningar bygger på att ett fåtal orkar jobba för att de ska fortleva, resten ser det bara som ett billigt gym och skiter i om föreningen finns kvar till nästa år. När de som har jobbat inte orkar längre eller bara flyttar så är det svårt att få verksamheten att fungera. Något att fundera på för de som tränar inom en föreningen.

Vad gäller kedjorna är det ganska enkelt, om man inte tränar på något av deras gym så stödjer man inte att de förstör fler gym.

Daniel_S
2006-07-13, 07:58
Och alla försök går inte bra:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,856327,00.html

Eller kanske det är konceptet som inte riktigt fungerar?

Edde_1
2006-07-13, 07:59
Hell no. H.A.K kan dom aldrig röra. Och som Fartman skrev, det blir svårt för dom att ge sig på föreningarna.
Precis. HAK är bättre än flera gym i vårt närområde, dessutom betydligt billigare. Försök har gjorts att starta upp verksamheter i Hörby, men misslyckats.

hahavaffan
2006-07-13, 10:37
Och alla försök går inte bra:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,856327,00.html

Eller kanske det är konceptet som inte riktigt fungerar?Muahahahahaha så synd!

pragmatist
2006-07-13, 10:48
Det är egentligen lite konstigt att man inte verkar kunna tjäna pengar på vanliga gym, eftersom styrketräningsutrustning är väldigt billig jämfört med konditionsmaskiner och aerobicsinstruktörer.

Wicked
2006-07-13, 11:04
I gbg så växer tex sportlife så det knakar och mitt gamla gym Mak power har förlängesedan slagit igen*cry* . Där var det bara massa friavikter och bra maskiner nu går det knappt att hitta ett sådant bra gym centralt.

Exhale ligger centralt (grönsakstorget) och har mycket fria vikter och bra maskiner, enligt mig iaf.

// Wicked

myggan
2006-07-13, 11:07
Sportlife är ju ändå ganska okey, eftersom många av deras kampanjer vänder sig till ungdomar, som i sin tur är kåta på att curla med hantlar och ligga i bänkpressen och stöna =)

ja fast man vill ändå ha möjligheten och slippa parkettgolven och dresscode typ :D

kunna träna i sina nersmutsade mjukisbyxor med hål på och se helt förjävlig ut och ändå känna sig som en i mängden :D
Där träningen helt enkelt är det centrala och inte nyaste dolce toppen.

hampaN
2006-07-13, 11:33
ja fast man vill ändå ha möjligheten och slippa parkettgolven och dresscode typ :D

kunna träna i sina nersmutsade mjukisbyxor med hål på och se helt förjävlig ut och ändå känna sig som en i mängden :D
Där träningen helt enkelt är det centrala och inte nyaste dolce toppen.

Måste man se äcklig ut bara för att träna på gym?

Jag kom ner till gymmet förra veckan och fick se att vi hade fått in den nya ekparketten, det blev ruskigt fint.

z_bumbi
2006-07-13, 11:48
Det är egentligen lite konstigt att man inte verkar kunna tjäna pengar på vanliga gym, eftersom styrketräningsutrustning är väldigt billig jämfört med konditionsmaskiner och aerobicsinstruktörer.

Med hjälp av klasser så styr man när folk kommer och tränar vilket underlättar planeringen av öppettider, bemanning av reception etc. En instruktör har hand om 10-30 tränande på en gång, har man tre/fyra salar och kör klasserna under samma tidsperiod så blir det ännu mer uppenbart hur mycket lättare det blir att styra. Det är fortfarande inte världens lättaste branch men jämfört med att ha en person i receptionen som servar 3-10 personer/h under en hel dag så blir det i alla fall bättre.

Sen går det självklart att ha både ett bra gym och aerobics på samma ställe, det kräver bara lite tankeverksamhet och i många fall bättre kunskap om styrketräning.

myggan
2006-07-13, 12:36
Måste man se äcklig ut bara för att träna på gym?

Jag kom ner till gymmet förra veckan och fick se att vi hade fått in den nya ekparketten, det blev ruskigt fint.

Jag tycker det känns olustigt att träna på parkettgolv.
Det är inget måste att se äcklig ut för att träna på gym men jag tycker det är trevligt.

Modde
2006-07-13, 12:55
ja fast man vill ändå ha möjligheten och slippa parkettgolven och dresscode typ :D

kunna träna i sina nersmutsade mjukisbyxor med hål på och se helt förjävlig ut och ändå känna sig som en i mängden :D
Där träningen helt enkelt är det centrala och inte nyaste dolce toppen.

true my friend.
Sjukt att överhuvudtaget bry sig om kläderna man har i gymmet.