handdator

Visa fullständig version : Gav några slantar till trevlig uteliggare idag.


petersson
2006-07-12, 19:12
Jag gav några slantar idag, han var jäla trevlig faktiskt. Sen såg jag att han fick pengar av tre andra personer som han frågade också. Tänkte att han faktiskt måste dra in en del pengar/timme nu när det är sol och folk är glada.
Hur mycket tror ni en hemlös kan dra in en sån här sommar? :)

HenrY
2006-07-12, 19:13
Jag gav några slantar idag, han var jäla trevlig faktiskt. Sen såg jag att han fick pengar av tre andra personer som han frågade också. Tänkte att han faktiskt måste dra in en del pengar/timme nu när det är sol och folk är glada.
Hur mycket tror ni en hemlös kan dra in en sån här sommar? :)

Hmmm, efter skatt ca. 1000 kr/dagen?

Ryska_raketen
2006-07-12, 19:15
okey, då vet du vem som är full nu då :thumbup:

Yes
2006-07-12, 19:15
Hmmm, efter skatt ca. 1000 kr/dagen?
Jag skall bli uteliggare!

Piranha
2006-07-12, 19:18
Inge kul å vara utanför samhället heller...

petersson
2006-07-12, 19:18
Hmmm, efter skatt ca. 1000 kr/dagen?

måste ju lätt kunna få en 60 kr / timme iaf

petersson
2006-07-12, 19:19
Inge kul å vara utanför samhället heller...

Absolut inte! :(

Bronkitkorv
2006-07-12, 19:22
Absolut inte! :(
Men man får vara full på en måndag om man vil :thumbup:

Inzza
2006-07-12, 19:27
Min polare gjorde ändå det bästa.. en riktigt sleten kille satt med en skylt i stil med "skänk pengar till kebab"....

min kompis gick o köpte en kebabrulle till honom, han blev ganska snopen. antagligen skulle han supa upp pengarna muwahaha.

timoat
2006-07-12, 19:31
Vilken fisförnäm uteliggare, för de kebabpengarna kunde han ju fått tre kilo torkade kikärtor = 9 kilo vällda. Mat i flera veckor! Utliggarna behöver lära sig microeconomics ( och det säger jag utan att veta ett dugg om microeconomics btw)

Piranha
2006-07-12, 19:32
Vilken fisförnäm uteliggare, för de kebabpengarna kunde han ju fått tre kilo torkade kikärtor = 9 kilo vällda. Mat i flera veckor! Utliggarna behöver lära sig microeconomics ( och det säger jag utan att veta ett dugg om microeconomics btw)

Aiiiiit len och hemmet (köket) att tillaga ärtorna i ?

Cilia
2006-07-12, 19:34
man bör inte lämna pengar till uteliggare om man inte vill finansiera deras drogmissbruk.

Dom som arbetar med uteliggare förespråkar att man inte gör det för det inte hjälper dom. Däremot kan man köpa motsvarande kuponger på frälsningsarmen som dom kan använda till boende eller mat. Då får dom det dom behöver.

Baha
2006-07-12, 19:34
förr i världen kunde vilken uteliggare som helst bara gå o sova i en buske/valfri grotta, när han blev hungrig kunde han bara dräpa sig en bison/kannibalisera valfri granne

nej det civiliserade samhället är bara skit o jobbigt

mathor
2006-07-12, 19:35
Jag brukar ge droger till dem direkt istället, så de slipper den biten.

timoat
2006-07-12, 19:35
Aiiiiit len och hemmet (köket) att tillaga ärtorna i ?


bah, bara att lägga dem i vatten i 8 timmar o sen käka dem som dom är. Det gjorde jag när jag var fattig student i 6 månader.
Då slipper man ha dem kylda också!
Im gonna be preachin' till nästa jag träffar.
Jag skulle kunna lösa alla världens problem (om jag bara brydde mig...)







fet namedropcred till den som kan klura ut vilken komiker som sa det sista.

mini
2006-07-12, 19:36
man bör inte lämna pengar till uteliggare om man inte vill finansiera deras drogmissbruk.

Dom som arbetar med uteliggare förespråkar att man inte gör det för det inte hjälper dom. Däremot kan man köpa motsvarande kuponger på frälsningsarmen som dom kan använda till boende eller mat. Då får dom det dom behöver.
Då får de det vi tycker att de behöver.

petersson
2006-07-12, 19:38
man bör inte lämna pengar till uteliggare om man inte vill finansiera deras drogmissbruk.

Dom som arbetar med uteliggare förespråkar att man inte gör det för det inte hjälper dom. Däremot kan man köpa motsvarande kuponger på frälsningsarmen som dom kan använda till boende eller mat. Då får dom det dom behöver.

Ja det tänkte jag inte på. Äh är det inte bättre att han kan köpa varorna så han slipper sticka kniven i nån för att få tag på det?

Bönne
2006-07-12, 19:42
bah, bara att lägga dem i vatten i 8 timmar o sen käka dem som dom är. Det gjorde jag när jag var fattig student i 6 månader.
Då slipper man ha dem kylda också!
Im gonna be preachin' till nästa jag träffar.
Jag skulle kunna lösa alla världens problem (om jag bara brydde mig...)







fet namedropcred till den som kan klura ut vilken komiker som sa det sista.Dennis leary? =)

High1ander
2006-07-12, 19:47
I USA så har jag sett folk med skyltar som:

"Need cash for marijuana."

"Smile if you like masturbating."

Andra säger att man får slå dem i ansiktet för 10 dollar...

timoat
2006-07-12, 19:51
Dennis leary? =)


nooo...

dude
2006-07-12, 20:13
I USA så har jag sett folk med skyltar som:

"Need cash for marijuana."

"Smile if you like masturbating."

Andra säger att man får slå dem i ansiktet för 10 dollar...

Såg en rätt shyst jag med!
Family Killed by ninjas need mondy for kung fu lessons.

Lika bra att ljuga på när man endå ljuger! =)

Jense
2006-07-12, 20:17
så nu ligger han med en flaska rötjut under nån bro

snelhest
2006-07-12, 20:54
så nu ligger han med en flaska rötjut under nån bro
bättre det än att vara svensson. Gå upp varje morgon klockan 5-6. Tortyr varje morgon hela livet *screwy*

Jense
2006-07-12, 20:55
bättre det än att vara svensson. Gå upp varje morgon klockan 5-6. Tortyr varje morgon hela livet *screwy*
haha,, nä

Domi
2006-07-12, 21:09
Såg en rätt shyst jag med!
Family Killed by ninjas need mondy for kung fu lessons.

Lika bra att ljuga på när man endå ljuger! =)

:laugh:

Liten Men Fet
2006-07-12, 21:41
Då får de det vi tycker att de behöver.

Jo och det är väl rätt bra eftersom dom själva uppenbarligen inte var så bra på dom valen. Eller hur? *rolleyes*

Tricklev
2006-07-12, 21:48
Såg en rätt shyst jag med!
Family Killed by ninjas need mondy for kung fu lessons.

Lika bra att ljuga på när man endå ljuger! =)

Jepp, den länken har varit uppe.

polaren
2006-07-12, 21:58
Har inte stött på så många uteliggare, men vi har endel alkisar här i stan. Har aldrig varit med om att dom har tiggt pengar dock.

Däremot så plingade en neger på dörren en dag när jag bodde i lägenhet. Gav han 81:50kr !

Pellefant
2006-07-12, 22:10
Hörde en polis i en radiointervju häromåret som sade att man inte skulle ge pengar, därför att gav man pengar så bidrar man till en snabbare död till mottagaren då pengarna oftast gick till droger. Han rekomenderade istället att verkligen ge pengar till hjälporganisationerna som arbetar med detta.

Noll
2006-07-12, 22:13
Jag å partner in crime Nikita gav bort en slibbig alkoläsk ( eller om det va cider) till en lirare i natt. Det verkade som en bra idé just då... Strax efter det hade jag godheten att ge bort en tändare till en annan lirare.

Hoppla hoppla, en godhet som denna har väl sällan skådats så säg... :em:

High1ander
2006-07-12, 23:15
http://static.flickr.com/33/44127502_262c88b532_m.jpg

Mr Zero
2006-07-13, 00:29
Jag skulle kunna lösa alla världens problem (om jag bara brydde mig...)







fet namedropcred till den som kan klura ut vilken komiker som sa det sista.
Bill Hicks?

LarsK
2006-07-13, 00:44
Nar jag ar i Peking ser jag alltid samma unge som tigger runt kontoret. Sist fick han 50 Yuan (~50 spann) av mig. Som foralder lider man nar man ser barn som tigger i sitt eget barns alder.

Cilia
2006-07-13, 12:58
Då får de det vi tycker att de behöver.
vilket var lite det jag försökte skriva.
Antingen bidrar du till drogmissbruket eller så ger du hjälp till mat och sovplats, välj själv.

men om man ger pengar för att få ett bättre samvete och sova lättare själv bör man tänka om.

Modde
2006-07-13, 12:59
http://static.flickr.com/33/44127502_262c88b532_m.jpg

haha, sjukt att det hänt honom med.

grisbil3n
2006-07-13, 18:04
Kallade ett par uteliggare för jävla pack igår, dom blev purkna.

petersson
2006-07-13, 18:09
vilket var lite det jag försökte skriva.
Antingen bidrar du till drogmissbruket eller så ger du hjälp till mat och sovplats, välj själv.

men om man ger pengar för att få ett bättre samvete och sova lättare själv bör man tänka om.

Jag gav honom pengar för att han verkade så trevlig och frågade om jag hade några slantar över, vilket jag hade.

Diana
2006-07-14, 12:16
http://static.flickr.com/33/44127502_262c88b532_m.jpg
Hahaha
Synd att han inte va grav-allvarlig och skippat smilysarna på skylten :whipped: :D


När ja va 14 och ville rädda världen minns jag att jag drog nåt strå till stacken och faktiskt släppte en krona eller två i en och annan skabbig uteliggar-mugg.. *popcorn*

Men skulle aldrig ens komma på tanken att göra det numera, skulle inte ens ge mat åt dom, de måste ju oxå äta, klart man bidrar lika mkt till deras livvsstil om man skänker dom käk. Om vi försörjer dom på gatan har de ju inge skäl att ens försöka sluta me missbruken och ordna upp livet.
..What can i say, skatter gör en bitter :D he he

jenny
2006-07-14, 12:21
När mitt ex var i Kina så gav han några sedlar till en liten kille som tiggde. Killens ögon blev jättestora och så sprang han därifrån. Mitt ex fattade inte varför till han kom på att han hade tagit fel på sedlarna och gett ungen över en vanlig kinesisk månadslön.

Slartibartfast
2006-07-14, 12:32
Min polare som bor i Oslo säger att efter tiggeri blev lagligt i Norge så har det organiserats. Jävla jobbiga var de i alla fall.

Polaren sa att det var en journalist som prövade vara tiggare en dag för att testa, och han drog in 360 kr på en timme.

zoltan_hellhound
2006-07-14, 12:37
Tycker synd om de äldre slitna luffarna..Men alla dessa maffia tiggare som springer runder borde det fan vara skottpengar på.I malmö tilex springer där massa invandrare med papperslappar blommor och annat skit och tigger.Jäckla knotter

pragmatist
2006-07-14, 12:42
Oavsett anledning (missbruk och annat) kan man ju tycka att det är lite märkligt att folk ska behöva vara hemlösa i ett land där samhällets utgifter utgör 58% av BNP och Medelsvensson betalar över 60% av sin inkomst i skatt. Även om de flesta hemlösa inte är uteliggare i egentlig mening.

Att bygga lite billiga bostäder, hur mycket kan det kosta egentligen?

Cilia
2006-07-14, 13:53
Min polare som bor i Oslo säger att efter tiggeri blev lagligt i Norge så har det organiserats. Jävla jobbiga var de i alla fall.
det skedde väl redan på Dickens tid, va?

Pellefant
2006-07-14, 14:00
Använder verkligen alla uteliggare droger?

petersson
2006-07-14, 18:42
Använder verkligen alla uteliggare droger?

Skulle nästan tro det, eller är alkisar. Annars skulle de väl kunna få socialbidrag och kunna bo i nån hyresrätt? Enda som krävs för att få bidrag är väl att man söker jobb?

mini
2006-07-14, 18:46
Skulle nästan tro det, eller är alkisar. Annars skulle de väl kunna få socialbidrag och kunna bo i nån hyresrätt? Enda som krävs för att få bidrag är väl att man söker jobb?
Psykiatrireformen? (Alltså - nä, inte alla är missbrukare, det finns en hel del psykiskt sjuka som inte klarade av att hantera sin vardag när många psykiatriska avdelningar la ner.)

petersson
2006-07-14, 18:51
Psykiatrireformen? (Alltså - nä, inte alla är missbrukare, det finns en hel del psykiskt sjuka som inte klarade av att hantera sin vardag när många psykiatriska avdelningar la ner.)

Aha! Jo jag tänkte på att man kanske inte klarar sin vardag av såna skäl också men jag trodde de var inlagda. :(