handdator

Visa fullständig version : Blir man fetare med åldern?


Skrollovicz
2006-07-12, 18:51
Är det en tillfällighet att många 40, 50-åringar är feta? Blir fettförbränningen sämre med åldern? Eller kan man behålla sin tilltränade fysik genom korrekt kosthållning även när man är så gammal..?

*screwy* :Virro :MrT:

RassK
2006-07-12, 18:53
ämnesomsättningen.............

Ryska_raketen
2006-07-12, 18:55
latare

Ironbabe
2006-07-12, 19:02
Dessa jäkla fyrtioåringar asså...feta som faen, det är skamligt!! *cry*

Latmaskar är vad de é :whipped:

Skrollovicz
2006-07-12, 19:08
latare
Nä... träna är ju kul så den teorin håller inte. :thumbup:

Sverker
2006-07-12, 19:37
När det gäller män så sjunker testosteronet och därmed också muskelmassan med åldern. Mindre muskelmassa=> mer fett.

Baha
2006-07-12, 19:38
fetare, skallig, impotent och en börda för samhället



verkligen värt att slösa bort en stor del av sina bästa år på ett jobb tycker jag.*spy*

King Grub
2006-07-12, 19:41
En STOR anledning till att många medelålders är feta är att dom inte rör på sig och äter för mycket för stillasittande arbeten!

Ämnesomsättningen sjunker, men inte med mer än någon procent om året och inte mer än att en enkelt kost/motionsreglering kan motverka fettökningar.

formula4shape
2006-07-12, 19:41
När det gäller män så sjunker testosteronet och därmed också muskelmassan med åldern. Mindre muskelmassa=> mer fett.

Bara hålla i tasken och låta det samlas :D sen släppa lös runt 50 årsåldern, nivåerna är då sjukt höga muhaha beach år 2030

Ironbabe
2006-07-12, 20:43
Bara hålla i tasken och låta det samlas :D sen släppa lös runt 50 årsåldern, nivåerna är då sjukt höga muhaha beach år 2030
Nu fick jag en sjuk bild i huvudet som jag kommer ha svårt att "tvätta" bort *spy*

Liten Men Fet
2006-07-12, 21:32
Lite av anledningen till att jag tränar är att om jag slappar ur nu så kommer det vara sjukt mycket jobbigare att få en god fysik och hälsa när man märker att det är illa i 40-50 årsåldern. Om man aldrig låter sig förfalla ordentligt så blir det lättare att bara underhålla fysiken.

Jag tror att heltidsarbete plus en familj med småbarn plus vila och bil som måste skötas gör att det är lite tid över för träning.

formula4shape
2006-07-12, 21:40
Nu fick jag en sjuk bild i huvudet som jag kommer ha svårt att "tvätta" bort *spy*

Det är din fantasi, skyll inte på mig :naughty:

Mr. Moose
2006-07-13, 04:58
Är det en tillfällighet att många 40, 50-åringar är feta? Blir fettförbränningen sämre med åldern? Eller kan man behålla sin tilltränade fysik genom korrekt kosthållning även när man är så gammal..?

*screwy* :Virro :MrT:

Visst går det att hålla sig i form men det blir inte lättare med åren. Skulle va helt omöjligt för mig att träna och äta likadant nu som om jag var i 20 års åldern.

Ska bli intressant och se vad ni "ynglingar" säger om 20-25 år ang. era svällande midjemått.:whipped: (Om nu kollo finns kvar då?)

Claes

pragmatist
2006-07-13, 10:26
Förutom testosteronet sjunker också tillväxthormonet och IGF-1 ganska stadigt med början i 20-årsåldern. En 60-åring har kanske 1/5 så mycket tillväxthormon som en 20-åring. Det är framför allt frisättningen av tillväxthormon i samband med sömn som sjunker kraftigt med åldern. Detta bidrar förstås till ökad fettmassa.

Ger man äldre personer tillväxthormon minskar också deras fettmassa tydligt samtidigt som den fettfria massan ökar. Det kan dock diskuteras om denna effekt egentligen är större än den man kan åstadkomma genom vanlig träning.

Yes
2006-07-13, 15:47
Visst går det att hålla sig i form men det blir inte lättare med åren. Skulle va helt omöjligt för mig att träna och äta likadant nu som om jag var i 20 års åldern.

Ska bli intressant och se vad ni "ynglingar" säger om 20-25 år ang. era svällande midjemått.:whipped: (Om nu kollo finns kvar då?)

Claes
Visst blir det allt svårare att hålla sig i form med åren. Intresset kan ju också sjunka en del när resultaten avtar. Fast viktigast är ändå en god hälsa, och det kan man upprätthålla även när man börjar bli gammal. För egen del ser jag gärna ut som Ellington Darden när jag passerat 60 år...

http://www.t-nation.com/img/photos/06-081-training/DSC00220.jpg

grabben i skogen
2006-07-13, 15:53
komplett med birkenstock?

Yes
2006-07-13, 16:39
Självklart! Det hör till.

Cerberus
2006-07-13, 17:42
Åldern är en bra ursäkt för att bli lat o fet. Även om hormoner släpps ut i mindre mängd så kan det väl kompenseras med bra kost och motion? Åtminstone till viss del.

Det inbillar jag mig iaf, jag tänker inte bli fet bara för att jag blir gammal.

nutz
2006-07-13, 19:45
Jag tror att heltidsarbete plus en familj med småbarn plus vila och bil som måste skötas gör att det är lite tid över för träning.

Men har man verkligen inte 40 minuter över vid tre tillfällen i veckan då? Nä, jag säger att man är lat. Att man kanske inte bryr sig heller kan ju vara en annan faktor, man är helt enkelt nöjd med livet när man sitter där på verandan och knäpper några folköl med granngubben och filosiferar över hur ungarna faktiskt växte upp tillslut för att sedan förbarma sig över morgondagens oljebyte på bilen.

z_bumbi
2006-07-14, 08:04
man är helt enkelt nöjd med livet när man sitter där på verandan och knäpper några folköl med granngubben och filosiferar över hur ungarna faktiskt växte upp tillslut för att sedan förbarma sig över morgondagens oljebyte på bilen.

Det där lät riktigt trevligt. :)

machine gun
2006-07-14, 10:04
Min morfar är 82 år och håller fortfarande igång. Han sprang Panterloppet (motionslopp för äldre) varje år tills han opererade andra höften, så nu går han istället för att springa, men han deltar fortfarande. Det går knappt att få tag i gubben för att han alltid är ute och promenerar långa sträckor. Dessutom reser han en hel del osv. Han har varken blivit överviktig eller lat med åren och jag är övertygad om att det bara handlar om vilken inställning man har. Att skylla på åldern går in under kategorin dåliga bortförklaringar.

Lord_Real
2006-07-14, 10:20
Jag tror att många bara ger upp. Som en av överliggarna på ett universitet där jag börjar närma mig de 30 så blir jag alltid häpen när jag upptäcker hur många av de jämnåriga som inte läste på universitet nu ser ut. Många som bara gett upp, blivit feta och går runt i fula kläder. Speciellt de som skaffat knoddar låter sig ofta förfalla.

Inte att man blir snygg av universitet, men om man umgås med 20åringar som tränar konstant och alltid har nya kläder så identifierar man sig med den bunten och då sköter man sig själv. Många som istället började jobba identiferar sig med "gubbarna" på verket och ser nu pinsamt nog ut som dem.

Många yngre har ju sitt utseende gratis med. Alltså att deras kropp bränner bort allt fett och bygger muskler trots att de äter pizza två ggr varje dag och latar sig framför tvn. Dessa människor lär sig aldrig ta hand om sin kropp och de brukar bli episkt feta och otränade när kroppens hormoner slår om (har sett det flera gånger, även på universitetet).
Jag har personligen inget gratis. Min kropp vill vara jättetjock. Så jag får träna som en galning för att hålla nere fett%. Men nu när jag upptäcker hur många av mina jämnåriga ser ut så inser jag att jag faktiskt har det väldigt bra. Jag har en helt ok kropp och utssende. Trots att jag råkar ut för vissa skumma saker som att visa legg på systemet ganska ofta. Och förmågan att hångla upp tjejer som efter lite gullprat blivit alldeles förskräkta när de hör hur gammal jag är (och jag när jag får höra hur unga de är).

Janna
2006-07-14, 10:22
Min morfar är 82 år och håller fortfarande igång. Han sprang Panterloppet (motionslopp för äldre) varje år tills han opererade andra höften, så nu går han istället för att springa, men han deltar fortfarande. Det går knappt att få tag i gubben för att han alltid är ute och promenerar långa sträckor. Dessutom reser han en hel del osv. Han har varken blivit överviktig eller lat med åren och jag är övertygad om att det bara handlar om vilken inställning man har. Att skylla på åldern går in under kategorin dåliga bortförklaringar.

Låter som min farfar när han levde, trots att han var halvblind de sista 10-15 åren. Han körde sin morgongympa och var ute och promenderade i ur och skur.

machine gun
2006-07-14, 10:36
Låter som min farfar när han levde, trots att han var halvblind de sista 10-15 åren. Han körde sin morgongympa och var ute och promenderade i ur och skur.

Min morfar har även testat inlines vid tillfälle. haha. Och de andra ligger inne och oroar sig för att bryta lårbenshalsen på väg till ICA med rullatorn :D Jag vill bli som honom när jag blir gammal.

ramagoen
2006-07-14, 12:00
får mig att tänka på min mormor, 82 år, en riktig krutgumma! Cyklar en hel del, ute å går, plockar bär osv osv i skogen, jobbar i trädgården å bland all potatis. Jag ska bli minst lika gammal som hon har jag bestämt. *flex*