handdator

Visa fullständig version : Linserna.


TrIff
2006-07-12, 15:32
Jag är slö och jag orkar inte fara 6 mil till närmaste optiker.
Jag använder just nu 2veckors linser och min bc (vad fan då det är) på dom är 8.3. Jag tänkte levla upp till endagslinser nu. Grejen är att på endagslinserna av samma märke så finns det bara bc 8.5 och 9.0.
Nån som vet om det ska funka med 8.5?
Tänkte annars kanske det bara är att jag kör på ett annat märke tex focus dailies där det bara finns en bc och diameter att välja mellan.. då borde det väl funka? Jag har ju haft linser så pass länge så jag märker nog om allt inte är som det ska.

Men hursomhelst, vad tror ni? Och vad fan är BC? baskurvan?

MasterChief
2006-07-12, 15:34
Jag är slö och jag orkar inte fara 6 mil till närmaste optiker.
Jag använder just nu 2veckors linser och min bc (vad fan då det är) på dom är 8.3. Jag tänkte levla upp till endagslinser nu. Grejen är att på endagslinserna av samma märke så finns det bara bc 8.5 och 9.0.
Nån som vet om det ska funka med 8.5?
Tänkte annars kanske det bara är att jag kör på ett annat märke tex focus dailies där det bara finns en bc och diameter att välja mellan.. då borde det väl funka? Jag har ju haft linser så pass länge så jag märker nog om allt inte är som det ska.

Men hursomhelst, vad tror ni? Och vad fan är BC? baskurvan?

Det är linsens krökning/kupighet. För övrigt vet jag inte.

Kurash
2006-07-12, 15:53
Dom jag kör med finns bara i 8.6 och 14 diameter. Vad kostar det med endagslinser? Jag kör varianten med siliconlinser som man bara bbyter en gång i månaden, dom sitter alltså i hela tiden. Grejen med dom är att dom andas så det blir skonsammare än vanliga linser även då man inte tar ut dom. Sjukt bekvämt också. Dock lite dyrare. PureVision heter dom ifall du vill kolla. Men man bör nog gå till en optiker innan man börjar med såna.

mini
2006-07-12, 16:04
Vad jag har hört är att "trycket i ögat" kan påverkas. Inte bra. Frågan är hur stor skillnad det blir. Jag skulle ändå inte chansat. Prova att ringa till optikern kanske?

raQblad
2006-07-12, 17:04
Efter egna experiment kan jag säga att det inte spelar någon roll. Optikern ger mig både det ena och det andra utan någon somhelst antydan till att det skulle vara farligt eller möjligen kännas konstigt.

Mina första hade jag 8.0 på, de jag har nu är det 8.8 tror jag. Har nog haft allting däremellan...

Tenzu
2006-07-12, 17:30
Dom jag kör med finns bara i 8.6 och 14 diameter. Vad kostar det med endagslinser?
~4'000/år om man använder varje dag, giev statssubvention plx.

mathor
2006-07-12, 18:18
~4'000/år om man använder varje dag, giev statssubvention plx.

Skaffa glasögon, gnällspik.

TrIff
2006-07-13, 00:43
Dom jag kör med finns bara i 8.6 och 14 diameter. Vad kostar det med endagslinser? Jag kör varianten med siliconlinser som man bara bbyter en gång i månaden, dom sitter alltså i hela tiden. Grejen med dom är att dom andas så det blir skonsammare än vanliga linser även då man inte tar ut dom. Sjukt bekvämt också. Dock lite dyrare. PureVision heter dom ifall du vill kolla. Men man bör nog gå till en optiker innan man börjar med såna.
Kollade upp det billigaste alternativet på pricerunner och dom låg på 612 kronor med frakt. Då var det linser för tre månader och 12/3=4, 4*612=2448.
Har kört med 2veckors linser i 3 år och alltid haft i dom hela tiden utan att ta ut dom i typ 4 månader åt gången fastän man ska rengöra dem varje kväll. Börjar känna att det kanske inte är så bra att hålla på leka med ögonen så en uppgradering är på sin plats.

LarsK
2006-07-13, 00:57
Vi ligger ungefar i samma styrka, och jag ar valdigt kanslig om jag inte far ratt styrka pa mina linser och glasogon. Sist fick jag fel, da trycktes hela varlden ihop och jag fick acklig yrsel.
Du kan fa samre syn om du har fel styrka i linserna. Ak till optikern, det ar fint vader och tar bara 30 minuter med bil, val investerad tid.
Du har bara ett par ogon, var radd om dem.

TrIff
2006-07-13, 01:15
Vi ligger ungefar i samma styrka, och jag ar valdigt kanslig om jag inte far ratt styrka pa mina linser och glasogon. Sist fick jag fel, da trycktes hela varlden ihop och jag fick acklig yrsel.
Du kan fa samre syn om du har fel styrka i linserna. Ak till optikern, det ar fint vader och tar bara 30 minuter med bil, val investerad tid.
Du har bara ett par ogon, var radd om dem.
Styrkan är jag ju säker på.. det är ju det andra jag är osäker på. Styrkan är 3.25.

TrIff
2006-07-13, 02:02
Efter egna experiment kan jag säga att det inte spelar någon roll. Optikern ger mig både det ena och det andra utan någon somhelst antydan till att det skulle vara farligt eller möjligen kännas konstigt.

Mina första hade jag 8.0 på, de jag har nu är det 8.8 tror jag. Har nog haft allting däremellan...
Diametern då? Har även den varierat?