handdator

Visa fullständig version : Kjellström stannar hemma...


Kjellstroem
2002-12-28, 18:06
Har idag införskaffat hantlar som ska utgöra "stommen" i mitt superbra (?) hemmagym.
Tyvärr kan jag än så länge bara ha 20kg på varje hantel om jag ska ha båda samtidigt och 35kg om jag flyttar över allt på en hantel.

Lyckligtvis är jag inte enormt stark så en hel del övningar ska gå att köra tungt på trots det lilla materialet.

Har även möjlighet att göra Chins och Pullups hemma tack vare mitt dammsugarerör som ligger över ingången till vinden (bilder kommer i framtiden).

Varför hemma?
Sparar pengar i längden då jag inte behöver lösa gymavgift.
Kan sköta kosten före och efter träning MYCKET bättre då jag har 10 meter till köket :)
Kan träna när jag vill och hur ofta jag vill.
Sparar en massa tid då jag dels inte behöver ta mig till gymmet och kan träna precis när jag vill.
Men de två viktigaste anledningar är nog...
1 : Kunna träna i bar överkropp framför spegeln utan att någon tror man är mentalt instabil.
2 : Kunna träna i "mysiga" ickespänniga kläder utan att man får dåligt rykte.
:smokin:

Kjellstroem
2002-12-28, 18:16
Har under julen varit riktigt förkyld i 5-6 dagar så jag har rasat i vikt... Är nu nere på 71kg och har tidigare varit uppe i 76. Är dock i ruskigt bra form vilket kanske är en väldigt klen tröst.
Längden min är på 179cm förresten.

Gammal bild från April finns på http://www27.brinkster.com/scrollboll (gammal träningsdagbok) (http://www27.brinkster.com/scrollboll )
Är väl lite större nu (marginellt) men framför allt är jag mer deffad. (ja ni läste rätt).

Vad det gäller övningar jag kan göra hemma så blir det följande.
Om vi början från toppen av kroppen :)
Hantelshrugs
Lateral Raise
Framåtlutande Lateral Raise
Axelpress
Frontlyft
Hantelcurl i alla dess former
Kickbacks
Frenchpress
WristCurls
Chins
Pullups
Armhävningar
Stelbenta Hantelmarklyft
Utfall längs gatan utanför :) (ala Coleman)

Benen och brösten är det ändå som jag anser blir lite lidande av att inte kunna köra viktbältsdips/hantelpress och knäböj.
Utfallen blir dock rätt jobbiga om man gör tillräckligt många :)
Brösten får tränas med viktbelastade armhävningar. Alternativt ska jag försöka använda något som bänk så kan jag göra flyes också.

Mvhx

Mallan
2002-12-28, 18:18
Originally posted by Kjellstroem
Men de två viktigaste anledningar är nog...
1 : Kunna träna i bar överkropp framför spegeln utan att någon tror man är mentalt instabil.
2 : Kunna träna i "mysiga" ickespänniga kläder utan att man får dåligt rykte.
:smokin:

http://www.planetsmilies.com/smilies/love/love15.gif
:angel:
:D

Har läst att vi ligger ungefär lika i antalet chins och dips...jag kämpar gärnet. Du ska/far inte klara fler än mig!!.. :devil:

Kör hart nu!!

Kjellstroem
2002-12-28, 18:41
Chinsen har jag alltid haft lite svårt med. Fixar 13 där.
Bardipsen går lite bättre med 23 st.

Har dessutom gjort 6 superstrikta Bardips med 30kg hängandes mellan benen (30kg = exklusive vikten av...ja, ni vet).

spinkoo
2002-12-28, 19:01
Hemmagym äger! Man får välja musik, träna naken och nära till köket! Förstår ditt val, jag tänkte själv lägga axlar/biceps passet hemma ett tag framöver:kickass:

Vi får inte se bild på din form, för om den är bättre än innan då måste den var sjukt jäkla bra;)

Bara så du vet tröttnar du på hemmagym efter ett tag, men tills dess: Lycka till:thumbup:

goa_killen
2002-12-28, 19:08
Mer deffad nu säger du, fan va grymt!!!

Själv e man smällfet känns de som :cryout:

Kör hårt!!!


:kickass: :kickass:

Örjan
2002-12-28, 19:35
Jag håller med Spinkoo. Hemmagym funkar bra. Har iofs aldrig testat ett riktigt gym.

Men du får försöka lösa problemet med bröstträningen. Armhävningar låter tramsigt, tycker jag.

Karl_alfred
2002-12-28, 22:08
Låter kul med hemma gym. Men hur går det me AF-träningen?
Vore ju kul om du fortsatte med den satsningen. Chins kör du ju men dips då?

Pretender
2002-12-28, 23:40
Följde din gamla journal...kul att du satsar på AF (eller iaf dips/chins och sådana övningar)

23 dips är inte att leka med vill jag mena :)

Ska göra allt för att klå dig ;)

Förresten: armhävningar med en ryggsäck med viktskivor är en helt ok övning för bröst.

Kör hårt!

Vänligen,
Pretender

Kjellstroem
2002-12-29, 00:28
Originally posted by spinkoo
Vi får inte se bild på din form, för om den är bättre än innan då måste den var sjukt jäkla bra;)


Jo, den är bättre än innan, men som sagt, jag hade hellre vägt 80kg och varit mindre deffad. Men det ska vi börja jobba på nu :)

goa_killen : tackar tackar :)
Angående din form så är det ju inte sommar än, eller hur? =) Du kan ju gå i tröja, hehe.

Kjellstroem
2002-12-29, 00:31
Originally posted by Karl_alfred
Låter kul med hemma gym. Men hur går det me AF-träningen?
Vore ju kul om du fortsatte med den satsningen. Chins kör du ju men dips då?

AF-träningen går väl sådär. Lär ju inte vinna något tävling inom den närmsta tiden om man uttrycker det så :)

Dipsträning blir mest armhävningar. Rörelserna påminner om varandra och man får ordentlig mjölksyreträning när man gör en 50 armhävninar.

Kjellstroem
2002-12-29, 00:33
Originally posted by Örjan
Jag håller med Spinkoo. Hemmagym funkar bra. Har iofs aldrig testat ett riktigt gym.

Men du får försöka lösa problemet med bröstträningen. Armhävningar låter tramsigt, tycker jag.

Jo, bröstträningen blir största problemet. Framför allt om man ska tävla i AF någon gång som är en "störst-bröst-vinner-fysikronden" tävling :notme:

Får försöka överleva på viktbelastade armhävningar och flies. Ska försöka få tag på fler vikter när jag får råd (extremt usel ekonomi) så att jag kan köra hantelpressar också.

Mallan
2002-12-29, 11:23
Hm, du klarar ju en hel del chins & dips (läste det du tidigare skrivit i journalen..). Attans!!
Naja, jag far väl kämpa med att komma ikapp da http://www.smiliemania.de/smilie/00000598.gif

Varför kör du dipsen respektive chinsen i slutet av passet? Nagon speciell anledning?

Kjellstroem
2002-12-29, 14:24
Originally posted by mallan
Varför kör du dipsen respektive chinsen i slutet av passet? Nagon speciell anledning?

Gör jag?

Körde dips sist förr för att jag inte skulle orka för många :) brukar bli 20+ om jag gör dom först.
Chins vet jag inte om jag kört sist men jag gjorde dom alltid efter Marklyft iaf för att orka lyfta skiten från golvet.

Nuförtiden kör jag alltid dem först, de gånger jag kör dem.

Mvh

Kjellstroem
2002-12-29, 18:43
Eftersom jag har varit och är fortfarande delvis förkyld tog jag det lugnt på mitt första hemmagyms pass.

Det fick bli axlar och shrugs. Körde följande övningar i kronologisk ordning.

Lateral Raise
Axelpressar
Framåtlutande Lateral Raise
Alternerade Frontlyft
Shrugs

Alla övningar gjordes 3 set med 10 reps och på de 4 första övningar hade jag för enkelhetens skull ( i dubbel bemärkelse ) 12,5kg i alla set.

Lastade dock på ynkliga 20kg (max) för shrugsen. Lite väl löjligt lätt hehe, men men... har ju inte mer vikter i nuläget så det får bli som det blir.

Karl_alfred
2002-12-29, 18:50
Kör då armhävningar med händerna ihop. Extremt bra för triceps. Men att köra dips hemma är väll inte så svårt? Ta vad du har tex stola bord eller vad som helst!

Kjellstroem
2002-12-30, 01:09
Triceps är inget problem. Det är brösten som blir svårast att träna hemma.
Så smal handfattning kommer inte på fråga när det är brösten jag vill åt. Har dock så jag kan köra flyes med maxbelastning och om man sen kör armhävningarna efter det ska nog brösten få så dom blir någorlunda nöjda iaf.

Mvh

Deceptor
2002-12-30, 03:02
Det svåra med hemmagym tycker jag är motivationen, annars hade det varit super för mig iaf

Kjellstroem
2002-12-30, 13:59
Originally posted by Deceptor
Det svåra med hemmagym tycker jag är motivationen, annars hade det varit super för mig iaf

Tror nästan det motiverar mig mer. Jag gick inte till gymmet för att bevisa något så jag tar i lika mycket hemma :)

Sen kan jag välja musik istället för att lyssna på radio som dom har där.

Langster
2002-12-30, 14:23
Jag tror jag hade haft svårt med motivationen oxå.
Jag menar inte att du kommer att ha det. Men jag behöver liksom komma iväg för att komma igång.

Dessutom finns det ju mycket bättre utrustning på ett riktigt gym. jag tror inte det är bröst som kommer lida mest, det är nog benen!

Men du gör som du vill, ska bli kul att se hur länge du orkar hålla på! :D

Förresten, var det inte du som betalade typ 500kr/år för att träna på gym?

scythe
2002-12-30, 16:50
Kjellström. Angående armhävningar, testa följande (om du inte redan har gjprt det):

Vanlig armhävningsposition fast med fötterna placerade på en låda eller något ca 30-40 cm från golvet. Placera sedan armarna/händerna väldigt brett, gå ner långsamt stanna halvvägs, gå ända ner stanna där, gå upp halvägs stanna där, gå upp stanna osv... gör så många du orkar.

Själv får jag ruskig pump i brösten och ruskig träningsvärk dagarna efter av denna typ av armhävningar. Variera bredd och lutning.

Lycka till och kör hårt!

Kjellstroem
2002-12-30, 16:53
Originally posted by Langster
Jag tror jag hade haft svårt med motivationen oxå.
Jag menar inte att du kommer att ha det. Men jag behöver liksom komma iväg för att komma igång.

Dessutom finns det ju mycket bättre utrustning på ett riktigt gym. jag tror inte det är bröst som kommer lida mest, det är nog benen!

Men du gör som du vill, ska bli kul att se hur länge du orkar hålla på! :D

Förresten, var det inte du som betalade typ 500kr/år för att träna på gym?

Bröst och ben ja. Utfall kan jag dock köra rätt tungt. Ska som sagt köpa fler vikter och då kommer jag kunna köra både utfall och stelbenta marklyft riktigt tungt.

Dessutom har jag kört en hel del knäböj förr så benen är en av mina bättre muskelgrupper redan. Förresten, var det inte du som tog 100kg i bänk innan du började köra knäböj? :D

Jo, ungefär 500:-/per år fast det gäller endast under skoltid, dvs raster, och inte på helger/sommarlov/vinterlov/osv.

Kjellstroem
2002-12-30, 17:00
Originally posted by squat
Kjellström. Angående armhävningar, testa följande (om du inte redan har gjprt det)


Jo, man får ju testa sig fram med olika metoder. Kommer dock köra dips istället för armhävningarna.

På tal om det. Dagens pass, bröst och triceps

Är fortfarande förkyld så det blev väldigt lugnt idag också.

Flyes 3 set, 10 reps, alla på 12,5kg.
Armhävningar, 3 set, alla 15 reps (lätt).
Kickbacks (båda hantlar samtidigt), 3 set, alla 10 reps på 10kg.
Stående frenchpress, 20kg x 8, 17,5kg x 8 och 8.

Mvh

Langster
2002-12-30, 19:48
Originally posted by Kjellstroem

Dessutom har jag kört en hel del knäböj förr så benen är en av mina bättre muskelgrupper redan. Förresten, var det inte du som tog 100kg i bänk innan du började köra knäböj? :D

Ehm...:rolleyes: Jo, men jag menar inte att det är så man ska göra! :D

Kjellstroem
2002-12-31, 11:31
Originally posted by Langster


Ehm...:rolleyes: Jo, men jag menar inte att det är så man ska göra! :D

Jag vet att du inte menade det men jag tänkte att du skulle få skämmas offentligt lite :D
:notme:

Baha
2002-12-31, 12:08
bra att träna hemma, det skulle jag med vilja göra!


råpumpa benen med frontböj(då du frivänder upp vikten), enbensböj, utfall och raka mark så blir det ju nästan lika bra som i ett gym

för du hade väl en vanlig stång med förutom hantlarna?


låt morsan sitta på ryggen när du kör armhävningar! fixa såna så att du kommer ned djupare
http://www.olympus.net/personal/cablebar/WTPU.htm

Kjellstroem
2002-12-31, 14:13
Nepp har inte stång än. Kommer skaffa mer vikter och stång efterhand som pengarna rullar in (rullar? masar sig in är nog bättre ordval.)
Utfall och stelbenta marklyft går dock att göra med hantlar.

Kommer köra dips istället för armhävningar för brösten.

Kjellstroem
2003-01-01, 19:32
Körde ett litet biceps, rygg pass hemma såhär för att inviga ett nytt träningsår.

Förkylningen håller i sig lite smått så det blev inte full satsning idag.

Alternerade hantelcurl : 17,5kg x 8 reps, 20kg (max) x 8, 8 reps.
Konc. curl : 12,5kg x 8 reps, 15kg x 8 reps.
Hantelrodd : 32,5kg x 8 reps, 37,5kg (max) x 8 reps.

Mvh

Karl_alfred
2003-01-01, 20:07
Käka vitlök det är det bästa måt förkylning. Ta en rå klyfta till varje måltid. Kommer säkerligen att vara borta innom 2-3 dagar.

Kjellstroem
2003-01-01, 21:39
Jo, man ska ju det :)
Har dock varit förkyld sen den 22:a så det är väldigt lugnt nu. Snyter mig en 10 gånger om dagen jämnfört med 10 gånger i kvarten för några dagar sen.

Angående vitlök så hade det skurit sig lite med risgrynsgröten :)

Har dock tryckt i mig mycket C-vitamin.

Mvh

goa_killen
2003-01-06, 16:41
Hur går de me din förkylning??

Bamse
2003-03-08, 14:32
Var har du tagit vägen, Kjell? :confused:

Kjellstroem
2003-03-08, 19:02
Var ett tag sen man var här jo... inte sen nyårsdag faktist :o

Träningen går väl sådär, gör ju inga märkvärdiga ökningar när jag tränar här hemma men nu när solen äntligen börjar få väck isen och snön så ska nog träningen gå bättre (föredrar att träna på garageuppfarten och gatan utanför.

Köra "utfallspromenader ala coleman" funkar inte direkt inne i sitt rum :)

Träningen som det är just nu är ganska allmän idrottslig styrketräning, inte direkt inriktat på massa.

Kör typ alternerade en-arms armhävningar, 12 stycken typ (ni har väl sett Rocky 1 :)) hantelrodd, bicepscurl, kickbacks, axelpress och lateral raise.

Blir ganska ofta att man kör alla övningar typ 2 set på ett 20 mins pass innan kvällsmaten.

Blir inte direkt monsterstor men då jag är läskigt deffad så kan jag väl visa mig ganska representabel på stranden :)

Angående mina AF-satsningar så får det vänta tills eventuellt efter lumpen då jag råkade komma in där som bassäkerhetsman :) Känns lite svårt att kombinera AF och lumpen även om träningen där är egentligen är perfekt i avseende hinderbana osv.

Nu får ni smälta den informationen så länge så kanske jag återkommer med bilder från träningen när solen är framme mer regelbundet :)

mvh