handdator

Visa fullständig version : Brandvägg


Prowler
2006-07-12, 06:58
Ja, jag är rutten på datorer, just därför jag ställer följande idiotfråga...

Jag har skaffat mig en ny dator och installerade Norton Antivirus 2006 (det fanns McAffee eller vad det hette installerat redan, men det var en 60 dagars trial så den avinstallerade jag). När jag installerat Norton så stod det i en ruta att jag skulle avaktivera Windows egna brandvägg och virusskydd, så det gjorde jag. Men när jag kollar i Nortons "kontrollpanel" så står det inget om någon brandvägg/firewall. Varför då? Eller kallar dom det för något annat? Det står uppradat, internet worms, spy och fadderullan (har det ej i huvudet, och sitter på jobbet nu) men inget om att det finns en brandvägg. Men visst fan finns det en brandägg i Norton Antivirus 2006, eller är det något tillägg jag måste skaffa? Vågar jag koppla upp mig nu eller? Ska jag aktivera Windows egna brandvägg trots Nortons uppmaning att inte göra det?

Tacksam för svar!

King Grub
2006-07-12, 07:20
Nortons Antivirus har ingen brandvägg. Det är ett fristående antivirusprogram (och ett dåligt sådant, till råga på allt).

Prowler
2006-07-12, 07:29
Nortons Antivirus har ingen brandvägg. Det är ett fristående antivirusprogram (och ett dåligt sådant, till råga på allt).

Aj då!

Vilket program kan du rekommendera då? Är McAfee (namn?) bättre?

King Grub
2006-07-12, 07:40
Kaspersky eller Nod32.

Gratis: AVG, Avast, Antivir eller Comodo.

Och Windowsbrandväggen skall vara aktiverad, om du inte har ett tredjepartsalternativ.

laham
2006-07-12, 07:49
Vad anser du om zonelab King Grub? bra eller dålig.

Granatgiraffen
2006-07-12, 07:55
Själv så gillar jag CA eTrust-antivirus. Billigt och bra.

Eller så kan du ju alltid ladda ner något gratisprogram som t.ex. Avast som fungerar bra för en privatperson. Norton har jag haft en del problem med, andra har inte haft några problem alls.

Prowler
2006-07-12, 09:01
Kaspersky eller Nod32.

Gratis: AVG, Avast, Antivir eller Comodo.

Och Windowsbrandväggen skall vara aktiverad, om du inte har ett tredjepartsalternativ.


OK!

Då ska jag försöka få tag på Kaspersky av min "leverantör". Finns det några nackdelar med ett "crackat"?

Sen tänkte jag köra med Zone Alarm brandvägg. Det är väl gratis? Vinner jag något på att ha det istället för Windows brandväggen?

King Grub
2006-07-12, 09:06
Det första tänker jag inte ens kommentera. Är man inte beredd att betala ens för datorsäkerthet, kanske man förtjänar dom virus man får. Är det något som är värt att kosta på så är det ett bra antivirus.

Zone Alarm Free är gratis, ja. Zone Alarm Pro kostar. ZA kollar även utgående trafik - Windowsbrandväggen bara ingående. Det verkar vara många som har problem med senaste ZA, version 6.5, men ZA 6.1 fungerar fint.

Prowler
2006-07-12, 09:08
Det första tänker jag inte ens kommentera. Är man inte beredd att betala ens för datorsäkerthet, kanske man förtjänar dom virus man får.

Zone Alarm Free är gratis, ja. Zone Alarm Pro kostar. ZA kollar även utgående trafik - Windowsbrandväggen bara ingående. Det verkar vara många som har problem med senaste ZA, version 6.5, men ZA 6.1 fungerar fint.

Är det något man bör tänka på när man har två separata program och inte ett som har både viruskydd och brandvägg? Kan de två programmen "störa" varandra på något sätt, eller är det bara att installera och köra på?

LarsK
2006-07-12, 09:12
Fraga din leverantor om han kan fixa VisNetic firewall istallet for ZoneLab. Det ar den enda (eller en av fa) packet-filtering firewall for hem PC. Kravs lite pillande i borjan, dock ganska latt, sen fungerar den utmarkt.
Packet-filteringar hur stora firewall som foretag anvander fungerar, dvs den kollar paketen istallet for att bara kolla portar/program som "hobbex" firewalls gor, typ ZoneLab och MS firewall.
http://www.deerfield.com/products/visnetic-firewall/

LarsK
2006-07-12, 09:15
Prowler; inga problem, mixa hur du vill.

hultman
2006-07-12, 09:21
Om du inte vet hur du skaffar en brandvägg så kommer du antagligen att få jävligt mycket problem när du skaffat en, då du måste öppna portar och kanske fixa DMZ's. Själv har jag alltid avinstallerat mina antivirusprogram för att de tar datorkraft och inte har hjälpt mig ett dugg, förutom raderat mina trojaner (då jag inte orkat göra en mapp som avp inte undersöker).

LarsK
2006-07-12, 12:18
Själv har jag varken f/w eller AV program. Kör en scan med Kasperskys online scanner då och då, hittar aldrig något. Det handlar om att sätta upp sin dator rätt. Finns massor med guider på nätet, som t.ex vilka tjänster man ska ha igång och inte ha igång.
En så enkel sak som att blocka 3rd party cookies hjälper helt mot tracking cookies.