handdator

Visa fullständig version : Marklyft, tung vecka - lätt vecka


Grisen
2006-07-11, 20:02
Är det någon här som tränar marklyft tung vecka - lätt vecka. Alltså t.ex. vecka 1 tunga marklyft treor med bälte, vecka 2 lätta marklyft explosiva treor och sexor.

Hur lägger ni upp det, hur tränar ni på tunga veckan resp. lätta veckan?

bubbe
2006-07-12, 07:59
ah, nästan. v1 Lätt från plattform 5x5 , v2 halvtungt från plattform 3x5 el 3x3, v3 lätt från golvet 3x3 el 3x5, v4 halvtungt från golvet 3x3, v5 tungt från golvet 3x3. Ungefär så planerar jag in passen, 3x3 kör jag nu eftersom jag är mycket bättre på reps än maxstyrka, för att träna upp grundstyrka har jag kört 5x5/3x5. Har även testat v1 3x3 plattform, v2 5x5 halvtungt golvet, v3 5x5 tungt. Funkade bra det med, men fick inte samma snabbstart och inte lika tunga vikter för 1rm träning.

A.Pahkamaa
2006-07-12, 15:20
Jag har testat ett liknande upplägg i ett par månader, men att dra snortunga marklyft varannan vecka blev för mycket för min kropp, jag klarade inte av att återhämta mig från dom tunga passen, och det hela slutade med att jag blev svagare och svagare mot slutet. Efter det började jag med 3-veckorsperiodisering istället (vecka 1 lätt, vecka 2 medel, vecka 3 tung), detta har fungerat mycket bättre för mig, jag är alltid fräsch i ryggen veckan då jag ska dra tunga mark, och jag ökar bra dessutom.

Grisen
2006-07-12, 16:11
Jag har testat ett liknande upplägg i ett par månader, men att dra snortunga marklyft varannan vecka blev för mycket för min kropp, jag klarade inte av att återhämta mig från dom tunga passen, och det hela slutade med att jag blev svagare och svagare mot slutet. Efter det började jag med 3-veckorsperiodisering istället (vecka 1 lätt, vecka 2 medel, vecka 3 tung), detta har fungerat mycket bättre för mig, jag är alltid fräsch i ryggen veckan då jag ska dra tunga mark, och jag ökar bra dessutom.


Bra, tack. Ska inte gå för tungt alltså.

Fler åsikter?

Officer
2006-07-13, 08:20
Att periodisera är alltid bra som det redan sagts. Marklyft och knäböj är övningar som är snortunga och det går oftast inte bra att köra båda tungt och intensivt samma vecka i flera veckor på raken. Oftast.

Jag själv brukar köra marklyft "tungt" dvs nära failure allt mellan 3-10 reps de veckor då jag inte kör knäböj så himla intensivt. Kör jag ut ryggen helt i marklyft den veckan är det enormt svårt för mig att prestera max i knäböj, att ta ut mig så att säga. Dels så är nervsystemet belastat som fan, och dels så är man mör i ryggfan och supporterande muskler såsom baksida lår och rumpa, som också aktiveras mycket i böj.

Anledningen till att jag drar paralleller mellan böjen och marken är för att det är det som avgör iallafall för mig hur pass tungt jag kan köra i marken under en viss tidsrymd. Allt beror på hur jag har kört innan dess och ska köra efter.