handdator

Visa fullständig version : Mark Tyngdlyftarstil?


hobbitar
2006-07-11, 18:38
Vad menas med Marklyft Tyngdlyftarstil?

Grisen
2006-07-11, 19:57
Ingen aning, men det kan menas att man sänker höften väldigt lågt och drar mycket med benen.

Oskis
2006-07-11, 19:59
Gissar på att starta med höften rejält lågt och riktigt brett grepp.

tp_88
2006-07-11, 20:25
Gissar på att starta med höften rejält lågt och riktigt brett grepp.
Höften lågt troligen. Men det andra är snarare "marklyft med ryckfattning".

Jag skulle tippa på ett marklyft som ser ut som en tyngdlyftares start i en stöt(vändningen).

petersson
2006-07-12, 12:25
Gissar på att starta med höften rejält lågt och riktigt brett grepp.

Jag vet vad han menar! :) Eftersom han startat trådar om max-ot nyligen så har han stött på "tyngdlyftarstil" nånstans i nått schema tror jag. Det dom menar är mixat grepp. Säkert en miss i översättningen.

daggermoon
2006-07-12, 14:29
Jag vet vad han menar! :) Eftersom han startat trådar om max-ot nyligen så har han stött på "tyngdlyftarstil" nånstans i nått schema tror jag. Det dom menar är mixat grepp. Säkert en miss i översättningen.
Jag googlade lite och banne mig verkar det inte som du har rätt. AST måste ha någon sorts rekord i dåliga översättningar.

hobbitar
2006-07-12, 17:30
Jag vet vad han menar! :) Eftersom han startat trådar om max-ot nyligen så har han stött på "tyngdlyftarstil" nånstans i nått schema tror jag. Det dom menar är mixat grepp. Säkert en miss i översättningen.


Ja du har helt rätt =)

Så det är alltså omvänt grepp som gäller, tack!

Whistler
2006-07-12, 19:31
Ja du har helt rätt =)

Så det är alltså omvänt grepp som gäller, tack!

Nej, inte omvänt. Mixat. Alltså, en hand i underhandsfattning och en i överhandsfattning. Omvänt skulle vara båda i underhandsfattning, vilket känns som helt galet. Jag skulle nog av ren automatik börja (försöka) göra bicepscurl om jag fattade en stång så. :Virro

polaren
2006-07-12, 19:39
Nej, inte omvänt. Mixat. Alltså, en hand i underhandsfattning och en i överhandsfattning. Omvänt skulle vara båda i underhandsfattning, vilket känns som helt galet. Jag skulle nog av ren automatik börja (försöka) göra bicepscurl om jag fattade en stång så. :Virro

Min brorsa markade så i början :) Fast nu kör han överhand

Lizard
2006-07-12, 20:06
Vad som avses, får man gissa, är att marklyftet sker med sänkt rumpa, aningen tillbakadragna skuldror, hög blick och att stång och ben hålls bredare än gängse. Lyftet utförs sedan med benen, axlarna hålls tillbaka genom hela lyftet. Rörelsen påminner lite mer om att slunga sig bakåt än att bara sega upp en stång från marken. Företrädelsevis utförs lyftet med handryggarna framåt och handflatorna bakåt (traditionellt lyftargrepp).

Lizard

carloskar
2006-07-12, 20:08
Min brorsa markade så i början :) Fast nu kör han överhand

Det vara bara för jag va n00pie :em:

petersson
2006-07-12, 20:13
Vad som avses, får man gissa, är att marklyftet sker med sänkt rumpa, aningen tillbakadragna skuldror, hög blick och att stång och ben hålls bredare än gängse. Lyftet utförs sedan med benen, axlarna hålls tillbaka genom hela lyftet. Rörelsen påminner lite mer om att slunga sig bakåt än att bara sega upp en stång från marken. Företrädelsevis utförs lyftet med handryggarna framåt och handflatorna bakåt (traditionellt lyftargrepp).

Lizard

Jag tror inte att det är det som avses. Enda gången jag stött på "tyngdlyftarstil" när jag läst 12veckorskursen är när dom säger att man ska greppa stången med "tyngdlyftarstil" dvs med en handflata framåt och en bakåt. Grejen är väl att dom översatt powerlifting till tyngdlyftning istället för styrkelyftning.

petersson
2006-07-12, 20:15
Från vecka 3.
"Deadlift arbetar med hela lats och ländrygg och träffar trapsen direkt. Använd tyngdlyftarstil med en handflata utåt och en inåt."

Whistler
2006-07-13, 14:24
Från vecka 3.
"Deadlift arbetar med hela lats och ländrygg och träffar trapsen direkt. Använd tyngdlyftarstil med en handflata utåt och en inåt."

Tack, tack... Hade själv tänkt leta fram det där, men usch så mycket text att luska igenom.

Det var i vilket fall precis som jag skrev (fast jag är mer omständig som vanligt :P).