handdator

Visa fullständig version : Raka mark - raka ben?


BigForre
2006-07-11, 16:52
Har börjat träna igen, och har lagt till en del övningar som jag inte provat på tidigare, bland annat raka marklyft. Kändes väldigt intressant, men är väldigt kort i baksidan så djupet är egentligen rätt obefintligt än så länge, så mycket ligger i att försiktigt gå ner till stretch på låga vikter för att få ut baksidan lite mer.

Nu till min huvudfråga som jag stod och funderade på i förra veckan under mina första set raka mark: Körde med helt raka (låsta ben) och funderade på om det är helt bra för knäna? Eller vore det bättre att köra med väldigt lätt böjda knän istället?

Ola Wallengren
2006-07-11, 17:07
Om du inte kör på väldigt lätta vikter så lås inte ut knäleden, alltså kör med "väldigt lätt böjda knä" men böj inte extra på knäna för att du är kort i baksidan, då blir det mer någon sorts marklyft.
Sträva efter att nå sträcken i baksidan så tidigt som möjligt, utan att böja på ryggen. Brukar vara i knähöjd eller något lägre.

BigForre
2006-07-11, 17:23
Det var det jag funderade över också, då tar jag nog och börjar använda en lätt böjning nu redan från början. Lika bra att göra det till en vana, tack för svar.

polaren
2006-07-11, 18:30
Jag har bara provat med spikraka ben, och det gör ont i högerknäet. Har dock lärt mig nu av Sheo och hans trådar :) Så jag kommer att börja köra med lätt böjda.

Tror man ska försöka jobba mycket med höften, alltså, tänk mer på att skjuta fram höften än att dra med ryggen. Kan dock ha uppfattat det hela fel :/

Sheogorath
2006-07-11, 20:35
Jag har skrivit mycket om de här lyften eftersom de är mina älsklingsbarn. Kanske extra mycket i den här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73439) tråden. Läs och se om du lär dig något nytt. Många duktiga kollo-ister skrev där och alla tillförde något bra.

Men för att svara direkt på din fråga: översträck inte knäna, dvs ha dem inte utlåsta. Men ha ändå benen i "låst läge", dvs förändra inte vinkeln i knäna allteftersom lyftet fortgår. Välj en vinkel precis utanför lockout där du får sträck i baksidan, och håll där (det kommer kännas väldigt naturligt och gör det säkert redan). Rumpan för du bakåt, ryggen har du i svank. Vänd innan ryggen krummas. Stången direkt intill låren/knäna/skenbenen (om du är så rörlig) genom hela lyftet för att minimera stressen på diskarna.

bear.flowertwig
2006-07-11, 20:47
Hade kört på eget bevåg innan jag läste mig till något om övningen. Då med lite för böjda ben. Det är natt och dag. Då - ryggövning. Nu - med raka ben, härligt ont i baksida ben dagen efter.

Sheogorath
2006-07-11, 21:23
Hade kört på eget bevåg innan jag läste mig till något om övningen. Då med lite för böjda ben. Det är natt och dag. Då - ryggövning. Nu - med raka ben, härligt ont i baksida ben dagen efter.

"Raka" ben är helt OK. Utlåsta/översträckta är inte ok för ledbanden.