handdator

Visa fullständig version : Ett par funderingar angående dips.


krilleh
2006-07-11, 16:10
1. Jag brukar alltid köra dips i slutet på mitt bröst och triceps pass så när jag ska börja med dipsövningen är jag HELT slut. Så jag orkar inte göra många alls. OM vi säger att jag orkar göra runt 10 st. i vanliga fall så orkar jag bara göra runt 4-5 nu i slutet.. Är detta något negativt? Visst lär de va bra att jag har kört slut på musklerna men känns som att dipsövningen är rätt så värdelös då när jag itne orkar många.

2. När man bulkar och ökar i vikt så borde man ju inte öka så pass mkt reps när det gäller dips och chins, right? för man lägger ju på sig fett och då blire jobbigare att dra upp sig. Eller hur är det för er?

nutz
2006-07-11, 17:02
1. Jag brukar alltid köra dips i slutet på mitt bröst och triceps pass så när jag ska börja med dipsövningen är jag HELT slut. Så jag orkar inte göra många alls. OM vi säger att jag orkar göra runt 10 st. i vanliga fall så orkar jag bara göra runt 4-5 nu i slutet.. Är detta något negativt? Visst lär de va bra att jag har kört slut på musklerna men känns som att dipsövningen är rätt så värdelös då när jag itne orkar många.

Dips är en basövning i klass med bänkpress och borde därför prioriteras därefter. Jag kör den istället för bänkpress då jag haft problem med handlederna ett tag tillbaka och jag tycker den gett riktigt bra utveckling.

Kan väl jämföras med smalbänk också beroende på utförande. Rätta mig någon om jag har fel.

2. När man bulkar och ökar i vikt så borde man ju inte öka så pass mkt reps när det gäller dips och chins, right? för man lägger ju på sig fett och då blire jobbigare att dra upp sig. Eller hur är det för er?

Varför ska du lägga på dig vansinniga mängder fett?

krilleh
2006-07-11, 17:32
Dips är en basövning i klass med bänkpress och borde därför prioriteras därefter. Jag kör den istället för bänkpress då jag haft problem med handlederna ett tag tillbaka och jag tycker den gett riktigt bra utveckling.

Kan väl jämföras med smalbänk också beroende på utförande. Rätta mig någon om jag har fel.



Varför ska du lägga på dig vansinniga mängder fett?

Ja men jag har läst att man ska avsluta sin tricepsträning med dips..

Vart skrev jag att jag skulle lägga på mig 'vansinniga mängder fett'?
När man går upp i vikt går man också upp i fett. Och det var inte ens frågan.

nemd
2006-07-11, 20:11
Ja men jag har läst att man ska avsluta sin tricepsträning med dips..

Vart skrev jag att jag skulle lägga på mig 'vansinniga mängder fett'?
När man går upp i vikt går man också upp i fett. Och det var inte ens frågan.

Well, bulk menas väl med att man käkar mängde och går upp mycket och då även mycket i fett för att åka muskelstyrka och massa snabbt? Jag kanske fattat fel...

Ja, såklart det blir tyngre, men oftast blir man ju starkare också.

Det är roligare att vägra mindre och orka massa chins och dips än att väga massor och orka 1-2. :D

Men lägg dipsen lite tidigare i passet om du vill gör fler reps. Annars så kör på dina 4-5 reps. Så småning om klarar du ju fler där också. Och sen så kan du ju faktist variera, så den ligger tidigare i passet och ibland sist..

Arf Pingvin
2006-07-11, 20:28
1. Jag brukar alltid köra dips i slutet på mitt bröst och triceps pass så när jag ska börja med dipsövningen är jag HELT slut. Så jag orkar inte göra många alls. OM vi säger att jag orkar göra runt 10 st. i vanliga fall så orkar jag bara göra runt 4-5 nu i slutet.. Är detta något negativt? Visst lär de va bra att jag har kört slut på musklerna men känns som att dipsövningen är rätt så värdelös då när jag itne orkar många.

Lägg den tidigare i passet om det är en prioriterad övning för dig. Jag tycker personligen inte att det är bra att köra slut på musklerna sådär. Lång återhämtning, träningsvärk och dålig styrkeutveckling. Men jag försöker inte öka i volym nåt mer, bara styrka i den mån det är möjligt.


2. När man bulkar och ökar i vikt så borde man ju inte öka så pass mkt reps när det gäller dips och chins, right? för man lägger ju på sig fett och då blire jobbigare att dra upp sig. Eller hur är det för er?


Man blir tyngre, men samtidigt starkare. Jag gjorde fler dips och chins trots ökande kroppsvikt. Fick köra med extravikt för att hålla ner repsantalet på rimliga nivåer.

beckman88
2006-07-12, 10:21
Ser inte dips som en basövning så jag kör inte den så mkt, men jag väger 76kg nu och gjorde 18st efter mitt förra triceps pass, tror att jag gör åt minstånde 25st om jag skulle tappa 5kg, tror jag skulle göra runt 12-15 om jag bulkade 5kg..

bengdoktor
2006-07-12, 10:44
Jag gillar dips. Brukar börja tricepspasset, som kommer efter bröstövningarna på samma pass, med dips och extra vikter i bälte. Gör ganska många set och tycker det funkar bra.

z_bumbi
2006-07-12, 10:58
Ja men jag har läst att man ska avsluta sin tricepsträning med dips..

Om du vill köra fler så kör den tidigare.

Jag skulle inte lägga dips sist som något standardråd då det är en övning där balansen spelar stor roll och balansen blir sämre när man är trött.

Sheogorath
2006-07-12, 11:03
1. Jag brukar alltid köra dips i slutet på mitt bröst och triceps pass så när jag ska börja med dipsövningen är jag HELT slut. Så jag orkar inte göra många alls. OM vi säger att jag orkar göra runt 10 st. i vanliga fall så orkar jag bara göra runt 4-5 nu i slutet.. Är detta något negativt? Visst lär de va bra att jag har kört slut på musklerna men känns som att dipsövningen är rätt så värdelös då när jag itne orkar många.

2. När man bulkar och ökar i vikt så borde man ju inte öka så pass mkt reps när det gäller dips och chins, right? för man lägger ju på sig fett och då blire jobbigare att dra upp sig. Eller hur är det för er?

1. Det finns ingen anledning att köra dips sist i sitt pass. Den är ett fullgott alternativ till bänkpress (om du håller brett i baren) och smalbänk (om du håller smalt i baren). Dessa är tunga flerledsövningar som kräver god balans och fräscha muskler, i min mening. När jag kör dips kör jag den ofta som förstaövning.

2. Ja. Fett hjälper dig inte i chins eller dips (chips o dip). Inte mer muskler på benen heller.

lloyd
2006-07-12, 13:23
Jag kör dips som tredje övning på bröst/tricepspasset. Först bänkpress sedan flyes, då man får lite vila för triceps. Sen kör jag dips och avslutar efter det med lite rep över huvudet i cable crossen.

Visst skulle man kunna köra dips först någon gång men då får man ju lite sämre resultat i bänk, och det vill man ju inte ha :)

nutz
2006-07-12, 15:21
Ja men jag har läst att man ska avsluta sin tricepsträning med dips..

Allt är relativt. Tycker man om det kan man göra det. Jag skulle personligen avsky att lägga det sist.

Vart skrev jag att jag skulle lägga på mig 'vansinniga mängder fett'?
När man går upp i vikt går man också upp i fett. Och det var inte ens frågan.

Ja, men går du upp så mycket i vikt under en månads tid att du inte hänger med i utvecklingen så äter du otroligt mycket mer än vad du behöver.

nutz
2006-07-12, 15:26
Ja, men går du upp så mycket i vikt under en månads tid att du inte hänger med i utvecklingen så äter du otroligt mycket mer än vad du behöver.

Jag menar att du absolut borde kunna öka fem kg i dips på en månad, och att gå upp fem kg fett per månad är att lägga på sig vansinniga mängder fett.. ;)