handdator

Visa fullständig version : Bensinpriset i eran stad ?


Bronkitkorv
2006-07-11, 07:28
Vad ligger det på nu, igår eller förrgår så låg priset på 9,47 här men på tv4 sa en gubbjävel att priset var över 13kr nu per liter *screwy* . Stämmer det eller... har dom höjt tre kronor på en dag verkligen. Det blir för dyrt isåfall att åka och kolla hur det ligger till så jag postar här istället.

Ryska_raketen
2006-07-11, 07:42
9.47 låter jävligt billigt om så skulle vara fallet. Här (göteborg) har den legat runt 12-12.50 ett bra tag nu. Skulle inte fövåna mig om den är över 13

mystic[-_-]
2006-07-11, 07:44
Tankade för 9.90 i förrgår. Så ja de höjde väll igår/inatt då :confused:

polaren
2006-07-11, 07:52
Tror jag såg 9,99kr på Shell för några dagar sen när jag var ute!

Hades
2006-07-11, 08:42
Det var 9.49 på JET för ett par dar sen.

Loke
2006-07-11, 08:44
Häromkring ligger alla mackar över 12 iaf.

Nordenator
2006-07-11, 09:09
Ske-å och Piteå ligger under tian, men resten av Sverige ligger mestadels runt 11.50-12.50 så gott som jag sett.

Luleå ligger runt 11 spänn om jag inte missminner mig.

Johan.S
2006-07-11, 09:11
Tankade 98 igår för 10,28 kr tror jag

skaparn
2006-07-11, 09:16
Tittar jag ut genom fönstret på Preem-macken står det 9,99kr/liter.

Alldeles för billigt.

Bronkitkorv
2006-07-11, 09:33
Det är tydligen lokala priskrig sa dom på tv4 morgon. Bra tycker jag men hellre kan det vara billigt överallt för detta tyder ju på att det kan höjas när som helst.

Frantic
2006-07-11, 09:48
runt 9.60:-.

Det går gärna bli ett par kronor billigare

internethjälten
2006-07-11, 09:50
På macken ligger det runt 11.oo kr men köper
man fat så ligger det på 8.oo kr.

mvh
nicke

Kryss
2006-07-11, 10:16
10.69 tar 1-2-3 och jet här för 95, något av de billigaste i länet om jag inte har helt fel

chidde
2006-07-11, 10:22
vi har 11.58 kr/l i helsingborg

Nitrometan
2006-07-11, 10:26
Alldeles för billigt.
Varför är dyr bensin bättre än billig bensin?

internethjälten
2006-07-11, 10:40
Varför är dyr bensin bättre än billig bensin?

folk kör mindre och sammåker samt åker kollektivt etc ?

Versus
2006-07-11, 10:51
folk kör mindre och sammåker samt åker kollektivt etc ?

Bullshit.
Tror knappast folk åker mindre för att priset höjs från 11kr till 12 kr tex.
Jag gör då det inte, och inte någon jag känner heller.

Skillnaden är att jag inte är lika gasglad längre.

Nitrometan
2006-07-11, 10:59
folk kör mindre och sammåker samt åker kollektivt etc ?
Kollektivtrafiken går i de flesta fall på diesel.

Jag ser inte fler samåkare för att bensinpriset stiger. Bara fler som är sura när de tankar. Men det kanske kommer.

Skaparn verkar tro att dyr bensin smutsar ner mindre än billig. Jag tycker det är bättre att den är billig för då gör folk av med mer bensin och den tar slut fortare. Sen blir de tvungna att hitta alternativ.

Sen ökar ju statens inkomster när bensinpriset höjs. Skatten är ju procentuell. Bensinskatt, energiskatt och moms, på vartannat. Alltså tycker Pär Nuder att det är bra.

torvherk
2006-07-11, 11:04
9:94:- i Norrköping, har hört att det råder bensinkrig:naughty: . Hoppas att litern håller sig under 10 pix.

Fettecke
2006-07-11, 11:07
spännande att alla jävla politikerhelveten sätter feta priser ju längre från fjollträsk man kommer!!!!!

märks väl ifall man bilar genom sverige. billigast var närmast stockholm, dyrast var där vi började (jämtland)

internethjälten
2006-07-11, 11:19
Bullshit.
Tror knappast folk åker mindre för att priset höjs från 11kr till 12 kr tex.
Jag gör då det inte, och inte någon jag känner heller.

Skillnaden är att jag inte är lika gasglad längre.

Bullshit på ditt inlägg med !

Förr när bensinen kostade 7-8kr så körde jag minst
3000-4000 mil per år, man drog till sthlm med bil bara
för att köpa en skiva eller till göteborg bara för att det
är en fin stad. Nu ligger man på 1000mil per år och fan
inte råd att åka bil längre.

Lillgrabben
2006-07-11, 11:28
Bullshit på ditt inlägg med !

Förr när bensinen kostade 7-8kr så körde jag minst
3000-4000 mil per år, man drog till sthlm med bil bara
för att köpa en skiva eller till göteborg bara för att det
är en fin stad. Nu ligger man på 1000mil per år och fan
inte råd att åka bil längre.

Ahh, men du har ju blivit en smula äldre på de 10 år det tagit för bensinpriset att höjas från 7-8 kr till dagens nivåer. Själv kör jag en hel del mindre bil nuförtiden, men det har inte att göra med att jag inte har råd med bensin för det har jag.

De allra flesta med några år på nacken är inte ute & nöjesåker i samma utsträckning som den yngre generationen.

Det är förresten inte heller tillåtet att förvara större mängder bensin i hemmet i exempelvis dunkar eller fat. Om det skulle börjar brinna är inte större mängder bensin att leka med.

Nitrometan
2006-07-11, 11:34
Det är förresten inte heller tillåtet att förvara större mängder bensin i hemmet i exempelvis dunkar eller fat. Om det skulle börjar brinna är inte större mängder bensin att leka med.
Tror det är olika på olika ställen. Inne i stan säger lokala ordningsstadgan att det är 25 liter som gäller.

Svärfar som bor ute på landet har mer i sin farmartank. Men det hade ju varit väldigt opraktiskt att behöva åka till en mack för att tanka skogsmaskiner och traktor.

Bronkitkorv
2006-07-11, 11:40
spännande att alla jävla politikerhelveten sätter feta priser ju längre från fjollträsk man kommer!!!!!

märks väl ifall man bilar genom sverige. billigast var närmast stockholm, dyrast var där vi började (jämtland)
Politikerna bestämmer inte bensinpriset endast bensinskatten som väl är lika över hela landet. Dyrt är det.

Lillgrabben
2006-07-11, 11:41
Tror det är olika på olika ställen. Inne i stan säger lokala ordningsstadgan att det är 25 liter som gäller.

Svärfar som bor ute på landet har mer i sin farmartank. Men det hade ju varit väldigt opraktiskt att behöva åka till en mack för att tanka skogsmaskiner och traktor.

Jopp, pappa har också en farmartank med några kubik diesel i till traktor osv. Dock tror jag det gäller andra regler för bensinlagring.

BigForre
2006-07-11, 11:44
spännande att alla jävla politikerhelveten sätter feta priser ju längre från fjollträsk man kommer!!!!!

märks väl ifall man bilar genom sverige. billigast var närmast stockholm, dyrast var där vi började (jämtland)

Har inte tankat bensin i Stockholm under 12kr litern på flera år, du måste ha varit en bra bit utanför stan.

tossefar
2006-07-11, 11:48
Bullshit.
Tror knappast folk åker mindre för att priset höjs från 11kr till 12 kr tex.
Jag gör då det inte, och inte någon jag känner heller.

Skillnaden är att jag inte är lika gasglad längre.

Vilket är precis vad syftet med skatterna är.

Fartman
2006-07-11, 13:26
11,07 på statoil i boden, det har det varit läääänge nu..
annars är det väl kring 12 spänn kanske

Nitrometan
2006-07-11, 13:33
Vilket är precis vad syftet med skatterna är.
OK. Killar mellan 18-25 är de mest gasglada. Ska de betala mer skatt då?

tossefar
2006-07-11, 13:35
OK. Killar mellan 18-25 är de mest gasglada. Ska de betala mer skatt då?
Ja, det gör de också. Mer gas drar mer bensin. Mer bensin innebär mer skattepengar.

David86
2006-07-11, 13:44
Bullshit på ditt inlägg med !

Förr när bensinen kostade 7-8kr så körde jag minst
3000-4000 mil per år, man drog till sthlm med bil bara
för att köpa en skiva eller till göteborg bara för att det
är en fin stad. Nu ligger man på 1000mil per år och fan
inte råd att åka bil längre.
Du är medveten om att dina bensinkostnader gått ner från ca 30 000 kr tilll 10 000 kr varje år. Eftersom du också kör mycket mindre än normalt så blir det mindre slitage på bilen och där sparar du in ännu mindre pengar. Stort jäkla bullshit på ditt resonemang. Antingen tjänar du 4 gånger så lite än du gjorde för 10 år sen eller så har du bara insett att det bara var dumt att köra in till sthlm för att köpa en skiva *rolleyes*

*bs*

Största skillnaden det högre bensinpriset gör är att folk letar efter mer bensinsnåla bilar, men istället för ett högt bensinpris kunde man subventionerat nya bensinsnåla bilar avsevärt mycket mer för det är där de riktiga problemet ligger. Går jämföra med att sälja pistoler ute i konsum och sen sälja svindyr ammunition för att förminska skjutandet.

Att förhindra att svensson kör nån mil extra varje vecka genom att höga bensinpriset är idiotiskt, tänk hur många tusen mil i veckan lastbilar rullar bara för att det är billigare för företaget att lagra vara x i sthlm istället för malmö tex.

skaparn
2006-07-11, 14:15
Kollektivtrafiken går i de flesta fall på diesel.

Jag ser inte fler samåkare för att bensinpriset stiger. Bara fler som är sura när de tankar. Men det kanske kommer.

Skaparn verkar tro att dyr bensin smutsar ner mindre än billig. Jag tycker det är bättre att den är billig för då gör folk av med mer bensin och den tar slut fortare. Sen blir de tvungna att hitta alternativ.

Vad jag tror lämnas inte öppet för dina tolkningar då du endast ämnar förlöjliga mig, trots att du vet (alt. borde veta) bättre än så.

Du skriver det själv, vi gör slut på bensinen (oljan) fortare vid ett lägre pris. Då gäller nog även det omvända.

Att elda upp jordens oljereserver ter sig dumt dels ur perspektivet att bilar drivna av fossila bränslen förorenar luften i olika grad. Framför allt, och ofrånkomligen, med koldioxid vilket de flesta forskare kommer påverka klimatet i någon oförutsägbar riktning. Det är dessutom synnerligen dumt att så snabbt som möjligt använda en resurs som troligtvis kan användas på ett vettigare sätt i framtiden. Den kommer inte att reproduceras inom en överskådlig framtid (hundratusentals år tar det visst) och att man då ska elda upp allt vi hittar på en period av 100 år är inte vist helt enkelt. Tillkommer gör också den osäkerhet som följer av att vara så beroende av olja som vi är, när somliga oljeproducerande länder är allt annat än stabila och fogliga medlemmar av västerländska handelsorganisationer.

Jag vill helt enkelt inte att vi ska förbruka olja i den takt vi gör, och då är ett priset ett effektivt instrument. Visserligen har efterfrågan på bensin visat sig vara ganska oelastiskt, men bara till en viss grad och över en kortare tidsperiod. På lång sikt har ekonomiska incitament visat sig fungera, har för mig at det var Italien vars konsekventa politik lett till en minskad förbrukning per capita då bränslesnålare bilar ersatte törstigare sådana. Jag håller dock med om att det i viss mån har utvecklats till en statlig kassako, och det är olyckligt då det urholkar förtroendet för bensinskatten. Med en högskattepolitik rörande oljeanvändning tillkommer ett ansvar att bedriva forskning även från statligt håll. Detta kombineras med att efterfrågan på bränslesnåla bilar ökar vilket leder till ökad forskning även inom bilindustrin ska ta fram och förbättra alternativen.

Att bara sitta med armarna i kors och vänta på att oljan ska ta helt slut är för mig ingen lockande hållning. Alternativen till olja kommer heller inte per automatik utan endast genom målmedvetet arbete, ett arbete som stimuleras bäst genom ekonomiska incitament. Därför är bensinen för billig.

reinholdsson
2006-07-11, 14:44
Ligger på 9:69 på Jet i Karlskoga.

Nitrometan
2006-07-11, 14:58
Bra skaparn! Äntligen fick höra ditt resonemang. Möjligt att jag har missat det tidigare iofs.

I det perspektivet kan jag hålla med dig. Åtminstone till viss del.

Fast i Italien kör folk mest dieselbilar nuförtiden. Man ser riktigt mycket dieselbilar därnere. Förra året var över 70% av alla nya bilar där dieseldrivna.

Jag tycker att man istället skulle satsa mer på att påverka biltillverkarna (de bryr sig inte om de säljer bensin-, etanol-, el- eller vätgasdrivna bilar) och bygga en infrastruktur där folk kan tanka alternativa bränslen.

Den etanol som säljs i Sverige idag görs nästan uteslutande i Brasilien och fraktas hit med båt. Hur smart är det?

Sebbe_H
2006-07-11, 15:21
12,65 tror jag det ligger på här, satans dyrt.

skaparn
2006-07-11, 16:03
Bra skaparn! Äntligen fick höra ditt resonemang. Möjligt att jag har missat det tidigare iofs.

I det perspektivet kan jag hålla med dig. Åtminstone till viss del.

Fast i Italien kör folk mest dieselbilar nuförtiden. Man ser riktigt mycket dieselbilar därnere. Förra året var över 70% av alla nya bilar där dieseldrivna.

Jag tycker att man istället skulle satsa mer på att påverka biltillverkarna (de bryr sig inte om de säljer bensin-, etanol-, el- eller vätgasdrivna bilar) och bygga en infrastruktur där folk kan tanka alternativa bränslen.

Den etanol som säljs i Sverige idag görs nästan uteslutande i Brasilien och fraktas hit med båt. Hur smart är det?

Dieselbilar har ju den fördelen att rätt byggda kan de vara väldigt bränslesnåla. En Audi A2 1,2 ska visst dra endast 0,3 liter/mil. Diesel är dock endast en _väldigt_ kortsiktig lösning, eller snarare lindring av fallet ner i avgrunden. Enligt vissa dieselkramare finns det lite att göra vad gäller skattesystemet för diesel då även ganska "rena" (partikelfilter och sånt) dieselbilar beskattas tämligen hårt.

Helt riktigt är också att granska etanolframställningen för att få en helhetsbild av eventuella vinster med en övergång. Vi ska inte lura oss själva på ett sådant sätt som du beskriver genom att använda stora mängder olja för att ta hit etanolen. Alternativet att odla energiskog här i Sverige är visserligen något Göran Persson och Stefan Edman föreslagit men det sågas av de som har någorlunda insikt i komparativa fördelar. Vi tjänar helt enkelt mer på att göra det vi är bäst på och sedan idka handel med omvärlden. Det är förstås då viktigt att denna handel inte i sig blir så miljöbelastande att nettoeffekten blir negativ.

Jag rekommenderar att lyssna på Naturbruk från den 4:e juli angående energiskog. Min gamla handledare Runar Brännlund får yttra sig i frågan och han är lika skön som vanligt i sin fotknölskapning. Programmet finns att ladda ner som podradio genom att i iTunes eller motsvarande klistra in http://www.sr.se/Podradio/xml/p1_naturbruk.xml

Alla podradioprogram (http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2332&Artikel=739347)

Naturbruks hemsida (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=940)

Lite OT: Angående etanol ser jag en möjlighet att öppna upp marknaden för de minst utvecklade ländernas (MUL) sockerrörsodling. I exempelvis Mocambique har försök gjorts att bygga upp en industri kring sockerrör och med även förädlingsindustri i landet skulle etanolframställning vara det som tar upp många av MUL-länderna ur ekonomisk misär.

Nitrometan
2006-07-11, 17:07
Skaparn: :thumbup:

Jag lyssnade faktiskt på det. Vad kul att du har haft så bra lärare.

Ola Wallengren
2006-07-11, 17:10
http://www.bensinpriser.nu/

tenchi
2006-07-11, 18:00
Ske-å och Piteå ligger under tian, men resten av Sverige ligger mestadels runt 11.50-12.50 så gott som jag sett.

Luleå ligger runt 11 spänn om jag inte missminner mig.

har de höjt nu då? sist jag tankade kostade det 10.04 litern för 98 oktan. 9.74 för 95 oktan på Jet.

bladhet
2006-07-11, 19:05
10,82 i boden

skaparn
2006-07-11, 19:21
Skaparn: :thumbup:

Jag lyssnade faktiskt på det. Vad kul att du har haft så bra lärare.

Ja, han är den bästa jag haft om man ser till vad man presterar under honom. Han kunde låta exakt sådär när han inte var nöjd med en rapport eller dylikt, men samtidigt lika ärlig i sitt beröm. Sen är han en av de mest intelligenta människor jag träffat med en hyfsad meritlista (http://www.econ.umu.se/~rb/cv_rb.htm).

Så, nu har jag gått lite väl OT, men jag ville bara ta chansen att ösa lite beröm.

Inzza
2006-07-11, 19:25
12.14 idag, 12.34 igår när jag tankade :devil:

Ryska_raketen
2006-07-11, 19:28
http://www.bensinpriser.nu/



:thumbup: