handdator

Visa fullständig version : Ni behöver dem inte när ni är döda...


polaren
2006-07-11, 00:58
...så se till att någon kan få använding för dem! (http://www.livsviktigt.se/form/index.htm)

Jag ger bort mina organ till både studier och transplantationer :)

Nån mer än jag som tycker att det känns lite läskigt att donera bort organen, även om det inte påverkar en medans man lever?

reinholdsson
2006-07-11, 01:01
Tänk om det finns ett liv efter detta, och att man klarar sig bättre i det om man får behålla dem? ;)

Ska donera mina organ ändå.

polaren
2006-07-11, 01:02
Om det finns ett liv efter detta, så tror och hoppas jag att man får en ny och fräsh kropp! :)

Bra! :)

Ninjasmurf
2006-07-11, 04:29
Donerar mina. Tycker inte det är så läskigt att donera dom, ser det som en chans att åtmonstonde delar av mig får en chans att leva vidare efter min död :) .

Sheogorath
2006-07-11, 05:10
Donerar mina. Tycker inte det är så läskigt att donera dom, ser det som en chans att åtmonstonde delar av mig får en chans att leva vidare efter min död :) .

Bra där.

De som tycker att det är viktigt vad som händer med kroppen efter döden, med hänvisningar till "ett liv efter detta", har ett medeltida tänk. De brände ju häxor för att de inte skulle kunna få en kristen jordsättningen av kroppen. Taskigt läge om man skulle råka brinna inne, eller bli slafsad i en skördetröska: sorry kid, din kropp var inte intakt vid dödstillfället, så ingen återuppståndelse för din del på den yttersta dagen. Sen glömmer de den viktigaste anledningen också.

Det finns ingen själ som överlever kroppen.

Leon
2006-07-11, 05:15
Bra initiativ:thumbup: jag har själv varit tveksam angående detta när jag var yngre, då det kändes främmande att någon skulle ta delar av mig.Men idag tycker jag att det är en självklarhet att donera, då det är någon annan som kanske kan leva vidare tack vare mina organ.Det råder som sagt stor brist på organ,många dör i onödan, och det är så sorgligt när det finns så många människor som pga att de inte är insatta om vad innebörden av donation innebär för den som får din hjälp,avstår en donation.Jag tror att mera fakta och upplysning i media hade kunnat ändra människors inställning.

dynamo
2006-07-11, 05:59
Jag donerar, men helt självklart är det inte.

Det finns ju möjligheten att någon läkare någon gång ej tar det där sista steget för att rädda en. Kanske om läkaren känner till att någon han/hon känner står först i listan för ett organ och håller på att dö och man är kompatibel.

Eller dylik situation fast inte läkaren utan någon annan som försöker rädda någon genom att dräpa en.

Självklart väldigt låg sannolikhet, men borde ju kunna hända.

Iofs kanske positiva aspekter kan gör det bättre för en personligen också. Kanske folk som enbart vill ge sina organ till andra som skrivit in sig för att donera och dyl. :D

Bronkitkorv
2006-07-11, 07:38
När jag dör så är mina organ så gamla och slutkörda så det blir inget av med det.

polaren
2006-07-11, 07:54
När jag dör så är mina organ så gamla och slutkörda så det blir inget av med det.

Du kanske dör idag? Eller är du kring 80 års åldern redan?

mini
2006-07-11, 08:10
Eftersom jag hoppas att det finns tillgång till organ åt mig eller mina nära om det en dag skulle behövas så donerar jag naturligtvis mina. Att dessutom kunna vara behjälplig för att forska fram nya mediciner känns som en liten uppoffring för mig som är till stor nytta.

Piranha
2006-07-11, 08:16
Inlagd ( men dem får inte ta min k*k ).

Nitrometan
2006-07-11, 08:18
Eftersom jag hoppas att det finns tillgång till organ åt mig eller mina nära om det en dag skulle behövas så donerar jag naturligtvis mina. Att dessutom kunna vara behjälplig för att forska fram nya mediciner känns som en liten uppoffring för mig som är till stor nytta.
Precis. Vill man ha organ om nåt skulle hända ska man också vara beredd att ge bort sina.

userfriendly
2006-07-11, 08:19
nu känner jag mig som en god människa *flex*

OggeP
2006-07-11, 08:19
Inlagd ( men dem får inte ta min k*k ).

Verm vill byta ner sig? :confused:

Trance
2006-07-11, 08:21
Jo, jag donerar. Det är ett måste i en elitistisk image som är skapad för att se ner på andra.

Domi
2006-07-11, 08:25
Kan det rädda någons liv så självklart. Vare sig det gäller transplantation eller med. forskning.

Barkbiten
2006-07-11, 08:44
självklart! kan mina organ komma till nytta för någon annan än mig så är det väl bättre än att dom ska bli kompost?

Sheogorath
2006-07-11, 08:49
Jo, jag donerar. Det är ett måste i en elitistisk image som är skapad för att se ner på andra.

:D

Nitrometan
2006-07-11, 09:12
Jo, jag donerar. Det är ett måste i en elitistisk image som är skapad för att se ner på andra.
Men hur går det med din elitistiska image om du blir tvungen att ta emot organ från någon underlägsen individ (p.g.a. en elitistisk olycka eller dito sjukdom)?

Trance
2006-07-11, 09:43
Men hur går det med din elitistiska image om du blir tvungen att ta emot organ från någon underlägsen individ (p.g.a. en elitistisk olycka eller dito sjukdom)?

Ja, men då kan man blanda in lite martyrdom med tillhörande lidande för att ytterligare trycka ner andra lite. "Ja, ni har ju det bra och lätt, själv förlorade man bara en njure..men det är lugnt. Jag är ok." Sedan kan man ge lite små ledtrådar i konversationen om att den andre aldrig skulle överlevt om personen råkade ut för samma.

Tolkia
2006-07-11, 18:37
Ja. Att ge bort något jag inte behöver känns inte som ett problem.

Köttbullen
2006-07-11, 18:38
vem bryr sig, låt de ta skiten.

Angel
2006-07-11, 19:38
En utav mina gammla elever, en flicka på 9år gick bort för några veckor sedan för hon inte hann få ett nytt hjärta innan hennes sa upp sig..

Dissector
2006-07-11, 19:40
Står att man kan donera muskelvävnad. Undras om Cutler valt att donera. Isåfall är jag beredd att bli sjuk :D


Nädå. Men nej, blir nog inget donerande för min del.

nemd
2006-07-11, 19:46
Jag såg Monty Python för nån vecka sedan, jag vågar inte skriva på för donation... ;F

machine gun
2006-07-11, 20:01
Min mamma genomgick en hjärtoperation för en tid sedan och hade inte den lyckats hade hon varit tvungen att skrivas upp på väntelista för hjärttransplantation. I det läget skulle man ju verkligen hoppas att det fanns folk som var villiga att donera. Nu slapp hon som tur var detta, då operationen lyckades och hon är helt frisk idag. MEN eftersom man ju gärna vill att andra ska donera ifall man skulle vara i behov av en transplantation, så är det klart man är villig att själv donera.

grisbil3n
2006-07-11, 22:24
Man borde få en slant i förväg tycker jag :P

martin_vbg
2006-07-11, 22:40
En utav mina gammla elever, en flicka på 9år gick bort för några veckor sedan för hon inte hann få ett nytt hjärta innan hennes sa upp sig..

Har hänt min lillasyster också, var så många år sen så det var väl inte enkelt på den tiden. :(

martin_vbg
2006-07-11, 22:41
Inlagd ( men dem får inte ta min k*k ).

Jag tänkte på det med öppnade listan på undantag men hittade inte det alternativet :)

Fatalist
2006-07-11, 22:45
Jag hoppas innerligt att ni som inte donerar inte heller kommer få något organ utbytt.

martin_vbg
2006-07-11, 22:55
Jag hoppas innerligt att ni som inte donerar inte heller kommer få något organ utbytt.

Helt rätt, borde vara en kryssruta för att inte ge något till dom. Men det har väl kommunisterna inte tänkt på.

Rock'nRoll
2006-07-11, 22:58
Tänk om det finns ett liv efter detta, och att man klarar sig bättre i det om man får behålla dem? ;)

Ska donera mina organ ändå.

Ibland får man ta en risk.

Modde
2006-07-11, 23:27
Ibland får man ta en risk.

donera allt som går att återanvända bränn upp resten av skiten

vicks
2006-07-11, 23:37
Här ska doneras! Har för mig inte ens vart något att fundera över utan bara känts så självklart, likaså med blodgiving...

carloskar
2006-07-13, 00:50
Jag hoppas innerligt att ni som inte donerar inte heller kommer få något organ utbytt.


Otroligt löjligt av dig.

Man måste ju respektera dem som inte vågar donera sina organ, även om det kan tyckas fel. Själv vågar jag inte.

mangemani
2006-07-13, 01:05
"cartman: ok asshole,give me back my kidney!!
stan: please,kyle needs it
cartman: its MINE,not yours,MINE,give it to me right now or theres gonna be a hell to pay!!
*takes the kidney and walks to the doctor*
cartman: *puts the kidney on the doctors desk*you see that?thats MINE,my asshole friend stan took my kidney and i want it put back in
doctor: are you sure that now its already out you dont want just let your friend kyle have it?
cartman: nooo,it dosent belong to kyle,it belongs to me,its MINE!!"