handdator

Visa fullständig version : Känsligt ämne - franska landslaget


robert86
2006-07-10, 23:41
Jag tänkte ta upp ett ämne som verkar vara väldigt känsligt för många?

För att säga det rätt ut:

Vad tycker ni om det att i frankrikes fotbollslag nästan enbart finns en massa afrikaner? Finns ju bara 3 fransmän i laguppställningen, ribery, barthez och sagnol. Resten är ju afrikaner, inkl zidane som kommer från algeriet.

Inte för att låta rasistisk, jag har inget emot spelarna i sig (henry är absolut en av mina favoritspelare). Men jag tycker detta förstör litet meningen med att ha en landlagsturnering när ett land har spelare som kommer från 10 olika länder i sin trupp. Det kallar inte jag för ett landslag. Ett landslag ska ju bestå i princip enbart av inhemska spelare och inte massa från andra kontinenter. I sådana fall kan ju sverige vinna vm hur lätt som helst. Det är bara att ge ronaldinho, kaka, henry och cannavaro svenska pass och så äger vi alla i vm 2010 :hbang:

Rock'nRoll
2006-07-10, 23:44
Le Pen gick väll igång ganska hårt på det om jag inte minns fel. Kan hålla med om att det är lite märkligt men man vill ju givetvis spela med de 11 bästa.

Bolio
2006-07-10, 23:44
Jag förstår inte vad du menar. Vem använder spelare från andra kontinenter? Alla spelare i Frankrikes landslag är fransmän. Menar du någon specifik som inte är det?

Trance
2006-07-10, 23:44
...orkar inte.

robert86
2006-07-10, 23:46
Jag förstår inte vad du menar. Vem använder spelare från andra kontinenter? Alla spelare i Frankrikes landslag är fransmän. Menar du någon specifik som inte är det?

gallas, thuram, abidal, viera, makele, zidane, malodau, henry

Man behöver inga glasögon för att se att dom inte är fransmän.... Samtliga är afrikaner.

Bolio
2006-07-10, 23:47
gallas, thuram, abidal, viera, makele, zidane, malodau, henry

Man behöver inga glasögon för att se att dom inte är fransmän....

Vad menar du? Varför är de inte fransmän?

robert86
2006-07-10, 23:48
Vad menar du? Varför är de inte fransmän?

därför att dom är afrikaner, afrikan och fransmän är inte samma sak. Även fast man efter senaste tidens VM nästan kan tro det.

Kom igen ffs, man ser ju ingen skillnad mellan ghanas lag och frankrikes.

Trance
2006-07-10, 23:48
Zidane är ju till och med född i Frankrike, även om han har dubbla pass.

Bolio
2006-07-10, 23:49
därför att dom är afrikaner, afrikan och fransmän är inte samma sak. Även fast man efter senaste tidens VM nästan kan tro det.

Nej, de är fransmän. Fransman är en som har franskt medborgarskap och känner sig fransk.

robert86
2006-07-10, 23:51
Nej, de är fransmän. Fransman är en som har franskt medborgarskap och känner sig fransk.

ifall ronaldhino har svenskt pass och "känner" sig svensk, är han det då?*bs*


Nationalitet är något man föds och kan inte ändras pågrund av något papper som säger något annat.

reinholdsson
2006-07-10, 23:54
ifall ronaldhino har svenskt pass och "känner" sig svensk, är han det då?*bs*

Svar: JA.

Bolio
2006-07-10, 23:54
ifall ronaldhino har svenskt pass och "känner" sig svensk, är han det då?*bs*


Nationalitet är något man föds och kan inte ändras pågrund av något papper som säger något annat.

Ja det är han.

Etnicitet är något man föds med, nationalitet kan man byta flera gånger. Man behöver inte ens acceptera sin nationalitet och välja en annan. Etnicitet är dock något du föds med.

Trance
2006-07-10, 23:55
ifall ronaldhino har svenskt pass och "känner" sig svensk, är han det då?*bs*


Nationalitet är något man föds och kan inte ändras pågrund av något papper som säger något annat.

Så Zidane som föddes i....Marseille är en typisk afrikan?

Tricklev
2006-07-10, 23:57
Så om du är född och uppväxt i frankrike så ska du inte få spela i franska landslaget för att dina föräldrar är födda i något annat land...?


Ren idioti.

Rataxes
2006-07-10, 23:58
Vilka spelare är inte födda i Frankrike eller fostrade i den franska fotbollsorganisationen med den franska fotbollstraditionen och inställningen till fotboll?

robert86
2006-07-10, 23:58
Ja det är han.

Etnicitet är något man föds med, nationalitet kan man byta flera gånger. Man behöver inte ens acceptera sin nationalitet och välja en annan. Etnicitet är dock något du föds med.

Vem som helst kan vinna VM då, andorra tillochmed. Bara övertala några stjärnor och byta medborgarskap. Jättebra nationsmästerskap....

Avesta
2006-07-10, 23:59
-amanatör-

Tricklev
2006-07-11, 00:01
Vem som helst kan vinna VM då, andorra tillochmed. Bara övertala några stjärnor och byta medborgarskap. Jättebra nationsmästerskap....

Men å andra sidan så vill du diskriminera några pga deras etnicitet, oavsett om dom växt upp i det landet?

Trance
2006-07-11, 00:03
Vem som helst kan vinna VM då, andorra tillochmed. Bara övertala några stjärnor och byta medborgarskap. Jättebra nationsmästerskap....

Ja, det är "bara" att göra det? Varför spelar folk egentligen för sitt landslag, det är inte direkt stora pengar där...

nemd
2006-07-11, 00:04
Så om en kille föds i sverige men har en jugoslavisk mor och en turkisk pappa, vad är då denna snubben för nåt? Det är en sak jag undrat ett tag och du verkar kunna detta. ;F

Diamond
2006-07-11, 00:04
Zlatan
Teddy lucic
rami shaban

alla har invandrare till föräldrar men spelade för sverige för att dom är svenska medborgare.

robert86
2006-07-11, 00:05
Så om du är född och uppväxt i frankrike så ska du inte få spela i franska landslaget för att dina föräldrar är födda i något annat land...?


Ren idioti.

Det har jag inte sagt något om, att man skulle förbjuda dem att spela*screwy*

Jag gillar det franska landslaget. Men jag gillar INTE att det franska landslaget i princip enbart består av afrikaner, vad är det för landslag? Ett landslag som nästan uteslutande bara har någon enstaka fransman med och resten är afrikaner. I em 2004 var det bara barthez i startelvan som var fransman, kolla bilden. Det är inget "franskt" landslag utan ett mixlag från afrika. Men bra fotboll spelar dom...

http://www.u-soccer.com/euro04/images/players/france_team.jpg

Diamond
2006-07-11, 00:07
Vem som helst kan vinna VM då, andorra tillochmed. Bara övertala några stjärnor och byta medborgarskap. Jättebra nationsmästerskap....

Qatar försökte men fifa stoppade detta, sen får inte en spelare som redan spelat för ett landslag spela för ett annat.

Tricklev
2006-07-11, 00:07
Det har jag inte sagt något om, att man skulle förbjuda dem att spela*screwy*

Jag gillar det franska landslaget. Men jag gillar INTE att det franska landslaget i princip enbart består av afrikaner, vad är det för landslag? Ett landslag som nästan uteslutande bara har någon enstaka fransman med och resten är afrikaner. I em 2004 var det bara barthez i startelvan som var fransman, kolla bilden. Det är inget "franskt" landslag utan ett mixlag från afrika. Men bra fotboll spelar dom...

http://www.u-soccer.com/euro04/images/players/france_team.jpg

Men hur vill du göra då, du säger ju själv att du inte vill att dom ska spela i landslaget?

Vart får dom spela, under vilka tider, måste dom åka till ett land som dom kanske aldrig ens har besökt, eller har något gemensamt med, för att få spela i ett landslag?

Skywalker
2006-07-11, 00:10
Svart, vit, gul eller röd har ingen betydelse, det är bara en färg

Nordenator
2006-07-11, 00:12
Det känns som om trådskaparen bitit sig själv i tasken.
Fotbollen skulle se väääldigt annorlunda ut om förstagenerationsmedborgare/andragenerationsmedborgare plötsligt blev uteslutna från allt jagande av tygstycke på gräsplätt.

trasan
2006-07-11, 00:15
ifall ronaldhino har svenskt pass och "känner" sig svensk, är han det då?*bs*


Nationalitet är något man föds och kan inte ändras pågrund av något papper som säger något annat.

Man ska inte kasta sten i glashus...
Ronaldinho och alla (ursäkta mitt ordval) negrer i Brasilien kommer från Afrika... du kanske har hört talas om slavhandeln??!?!?!?!? Du kanske tycker att de svarta som bor i Usa inte är amerikaner heller lr??

Äh, gå och lägg dig..

Nordenator
2006-07-11, 00:20
Man ska inte kasta sten i glashus...
Ronaldinho och alla (ursäkta mitt ordval) negrer i Brasilien kommer från Afrika... du kanske har hört talas om slavhandeln??!?!?!?!? Du kanske tycker att de svarta som bor i Usa inte är amerikaner heller lr??

Äh, gå och lägg dig..

Eller de vita i USA för den delen, sist jag tittade var det inte direkt överskott av dem innan britterna/spanjorerna/fransmännen lekte trojansk häst med världen (med betoning på britterna som ägt allt ifrån Ghandis polare till krokodiljägarens gammfarfar).

Man måste ju som dra gränsen någonstans, annars existerar inte villiga medborgare i landen som vill sporta.

Rataxes
2006-07-11, 00:20
Det har jag inte sagt något om, att man skulle förbjuda dem att spela*screwy*

Jag gillar det franska landslaget. Men jag gillar INTE att det franska landslaget i princip enbart består av afrikaner, vad är det för landslag? Ett landslag som nästan uteslutande bara har någon enstaka fransman med och resten är afrikaner. I em 2004 var det bara barthez i startelvan som var fransman, kolla bilden. Det är inget "franskt" landslag utan ett mixlag från afrika. Men bra fotboll spelar dom...

http://www.u-soccer.com/euro04/images/players/france_team.jpg
Vi pratar om fotboll nu, det är mer intressant att spelarna har formats som fotbollsspelare av den franska fotbollskulturen än att de passar din något kräsna definition av en äkta fransman.

Tricklev
2006-07-11, 00:29
Robert86, snälla förklara för oss hur reglerna skulle se ut för att få spela i landslaget, snälla.

jogustaf
2006-07-11, 08:21
Har du varit i Frankrike och skärskådat befoklningen?? En stor del av Frankrikes befolkning är av afrikanskt ursprung på och det kommer sig av att Frankrike hade många kolonier i runt om i världen och från dessa länder hämtat arbetskraft. Denna arbetskraft är nu en del av Frankrike och leveroch frodas även om de inte ser ut som "vanliga" européer.

Om jag inte missminner mig har väl Frankrike några öar kvar som lyder under fransk lag.

Nitrometan
2006-07-11, 08:26
Vem som helst kan vinna VM då, andorra tillochmed. Bara övertala några stjärnor och byta medborgarskap. Jättebra nationsmästerskap....
Kommer du ihåg den dumme ishockeyspelaren som bytte medborgarskap från svenskt till amerikanskt och sen blev förvånad att han inte fick vara med i landslaget?

apa_ola
2006-07-11, 08:33
Kommer du ihåg den dumme ishockeyspelaren som bytte medborgarskap från svenskt till amerikanskt och sen blev förvånad att han inte fick vara med i landslaget?

Jag miss inget sådant. Han bytte inte, utan skaffade så han hade dubbelt medborgarskap. Mycket vanligt bland fotbollsspelare förövrigt, eftersom många europeiska klubbar inte får ha för många icke-EU-medborgare i laget...

Nitrometan
2006-07-11, 08:43
Jag miss inget sådant. Han bytte inte, utan skaffade så han hade dubbelt medborgarskap. Mycket vanligt bland fotbollsspelare förövrigt, eftersom många europeiska klubbar inte får ha för många icke-EU-medborgare i laget...
Man får inte ha dubbelt medborgarskap i Sverige. Eller fick iaf inte det tidigare (jag vet att det har varit en diskussion/debatt om att ändra det).

Susning säger:
Ulf Samuelsson, ishockeyspelare

* född 26 mars 1964 i Fagersta, Västmanlands län.

En tuff och hård back av världsklass som under några år var den mest hatade spelaren i NHL p.g.a. hans ibland fula spel. Gick under smeknamnet "Robocop".

Gjorde tre elitseriesäsonger i Leksands IF innan han år 1984 flyttade till NHL och Hartford Whalers. Andra NHL-klubbar i karriären var Pittsburgh Penguins, New York Rangers, Detroit Red Wings och Philadelphia Flyers.

Spelade två VM-turneringar för Tre Kronor och deltog också i gruppspelet i OS i Nagano år 1998 innan det uppdagades att Samuelsson tekniskt sett inte var svensk längre då han skaffat sig ett amerikanskt pass. En tårögd Samuelsson tvingades på en presskonferens konstatera att OS var över för hans del just när slutspelet som alla väntat på skulle börja.

apa_ola
2006-07-11, 08:54
ok, han försökte iaf, men det svenska passetblev ogilitgförklarat: http://www.aftonbladet.se/sport/9802/16/telegram/sport19.html

Hades
2006-07-11, 08:57
Jag tänkte ta upp ett ämne som verkar vara väldigt känsligt för många?

För att säga det rätt ut:

Vad tycker ni om det att i frankrikes fotbollslag nästan enbart finns en massa afrikaner? Finns ju bara 3 fransmän i laguppställningen, ribery, barthez och sagnol. Resten är ju afrikaner, inkl zidane som kommer från algeriet.

Inte för att låta rasistisk, jag har inget emot spelarna i sig (henry är absolut en av mina favoritspelare). Men jag tycker detta förstör litet meningen med att ha en landlagsturnering när ett land har spelare som kommer från 10 olika länder i sin trupp. Det kallar inte jag för ett landslag. Ett landslag ska ju bestå i princip enbart av inhemska spelare och inte massa från andra kontinenter. I sådana fall kan ju sverige vinna vm hur lätt som helst. Det är bara att ge ronaldinho, kaka, henry och cannavaro svenska pass och så äger vi alla i vm 2010 :hbang:
På ungefär samma sätt som att nästan hela svenska landslaget består av skåningar. Fördjävligt, det är vad det är.

Tycker också att det är trist att det bara är en massa spanjorer i de sydamerikanska lagen.

MasterChief
2006-07-11, 09:03
Rekord i dumhet. Allvarligt. *screwy*

Nitrometan
2006-07-11, 09:05
Rekord i dumhet. Allvarligt. *screwy*
Jo. Jag misstänker det.

Om man ska följa riktlinjerna i första posten... Vad ska vi då göra med Zlatan och Henke?

Sheogorath
2006-07-11, 09:06
Robert86, snälla förklara för oss hur reglerna skulle se ut för att få spela i landslaget, snälla.

ROBERT!

Missat något? Tricklev ställde en fråga. Var nu god och svara hur reglerna skulle se ut.

Tack.

skaparn
2006-07-11, 09:13
Rekord i dumhet. Allvarligt. *screwy*

Jag tycker det var skitsmart!!11one

Åtminstone fick det mig att ta mig an den här dagen med ett leende på läpparna. Roligast blev det med detta:

gallas, thuram, abidal, viera, makele, zidane, malodau, henry

Man behöver inga glasögon för att se att dom inte är fransmän.... Samtliga är afrikaner.

skaparn
2006-07-11, 09:15
Om man ska följa riktlinjerna i första posten... Vad ska vi då göra med Zlatan och Henke?

Sen kanske vi verkligen bör fundera på om bronset från -94 är så mycket värt när Martin Dahlin spelade en viktig roll. Man behöver inga glasögon för att se att han inte är svensk. Klas Ingesson tycker jag dessutom ser lite norsk ut.

robert86
2006-07-11, 09:16
ROBERT!

Missat något? Tricklev ställde en fråga. Var nu god och svara hur reglerna skulle se ut.

Tack.

Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.

Domi
2006-07-11, 09:20
Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.

Om det bara varit invandrare från sydafrika, dvs vita spelare, hade det varit ok då?

robert86
2006-07-11, 09:22
Om det bara varit invandrare från sydafrika, dvs vita spelare, hade det varit ok då?

Okej enligt regelboken men det hade ju knappast varit ett sydafrikanskt lag....

sehnpaa
2006-07-11, 09:22
Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.Du har redan fått förklarat för dig vad fransmän är. Läs det igen. Använd inte ordet om du inte vet vad det betyder.

Piranha
2006-07-11, 09:24
Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.


Är dem ? , jag tror inte dem har några större planer på att flytta tillbaks.

Dessutom accepterar inte så många länder dubbla medborgarskap.

Ett alternativ är att "rasrent" WM och ett Officellt WM, det finns säkert ett fåtal högerextremisker som skulle tycka det vara toppen.

Piranha
2006-07-11, 09:26
Det vore ju lite lustigt ifs att bara skicka Indianer ( ursprunliga invånare i USA ) till nästa OS.

:D

Domi
2006-07-11, 09:26
Okej enligt regelboken men det hade ju knappast varit ett sydafrikanskt lag....

Nej, ett franskt landslag med invandrare med bakgrund från sydafrika och en del födda i frankrike men med sydafrikansk bakgrund. Är det ok då? (dvs vita spelare)

Nitrometan
2006-07-11, 09:36
De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.
De är födda i Frankrike. De har franska medborgarskap. De flesta av dem har säkert bott i Frankrike i flera generationer.

Vad är ditt problem?

Trance
2006-07-11, 09:37
Eller de vita i USA för den delen, sist jag tittade var det inte direkt överskott av dem innan britterna/spanjorerna/fransmännen lekte trojansk häst med världen (med betoning på britterna som ägt allt ifrån Ghandis polare till krokodiljägarens gammfarfar).

Man måste ju som dra gränsen någonstans, annars existerar inte villiga medborgare i landen som vill sporta.

USA som land är ju dock skapat av vita och inte indianerna. Så det vore ju mer "fel" att skicka indianer än vita. Bara en parantes...

skaparn
2006-07-11, 09:37
Det vore ju lite lustigt ifs att bara skicka Indianer ( ursprunliga invånare i USA ) till nästa OS.

:D

Då skickar vi samer.

Det finns väl en alternativ VM-turnering för statslösa folkslag? Tror samer, kurder, assyrier(?) och andra möts i en sådan.

Nitrometan
2006-07-11, 09:38
Kom förresten att tänka på Nya Zeelands landslag. :)

Fotbollslandslaget på Nya Zeeland heter "All Whites".

Rugbylandslaget på Nya Zeeland heter "All Blacks".

En gång i tiden var det så också...

Papi
2006-07-11, 09:44
Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.
http://www.swedin.net/Forum-pics-Pages/Image22.html

Papi
2006-07-11, 09:45
Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.
http://www.swedin.net/Forum-pics-Pages/Image22.html

130kg finsk sisu
2006-07-11, 09:50
Man kan ju nog inte göra så mycket åt att Frankrikes landslag domineras av invandrare. Jag tycker helt klart att de bästa spelarna skall spela. Men måste nog erkänna att jag förundrar mej över vad etniska fransmän tycker?!?!?:MrT:

Sheogorath
2006-07-11, 09:52
Reglerna är väl okej som det är nu men man borde kanske lägga en maxgräns. Det är helt okej att ha någon enstaka invandrare i laget men när hela laget består av invandrare är det ju inget landslag längre, utan att mixlag från diverse länder. De svarta spelarna i frankrike är inte fransmän utan afrikaner som lever i frankrike.

http://www.swedin.net/Forum-pics-Images/22.jpg

Papi: ;)

Cilia
2006-07-11, 09:58
Man kan ju nog inte göra så mycket åt att Frankrikes landslag domineras av invandrare. Jag tycker helt klart att de bästa spelarna skall spela. Men måste nog erkänna att jag förundrar mej över vad etniska fransmän tycker?!?!?:MrT:
Det kan man undra sen kan man titta på den franska historien och få förklarningen till varför det är som det är och då konstatera att en "äkta" fransman kanske inte ser ut som den gör i vår fantasivärld.


När det gäller just algerier så skulle jag vara ännu mer försiktig med att utala mig om äkta och inte just med tanke på deras gemensamma historia och hur känslig den relationen är.

Nitrometan
2006-07-11, 10:00
Man kan ju nog inte göra så mycket åt att Frankrikes landslag domineras av invandrare. Jag tycker helt klart att de bästa spelarna skall spela. Men måste nog erkänna att jag förundrar mej över vad etniska fransmän tycker?!?!?:MrT:
Estniska fransmän?

På vilket sätt är en man vars förfäder på 1600-talet hämtades från västafrika för att slava i Frankrike och som sedan dess har levt i Frankrike mindre fransman än nån annan?

Pudzianovski
2006-07-11, 10:01
:laugh: Dags att tänka till.

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:02
Håller med dej Cilia. Att Frankrike har ju många "invandrare" tack vare sin forna kolonialmakt ställning. Men vad jag har förstått är upp till 80% av fransmännen nöjda med "hur sitt landslag ser ut" (Enligt AKTUELLT före VM) Så gott så. (Jag måste ju påminna om att jag är finlandssvensk dvs en minioritet som många finskspåkiga ogillar.)

Papi
2006-07-11, 10:02
Tack Sheo! :D

MasterChief
2006-07-11, 10:04
Det är väl bara att inse att det här med nationaliteter är omodernt och töntigt. Den idrottsliga prestationen blir ju inte sämre/tråkigare för att man tar bort landsstämpeln.

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:08
Nitrometan. Då är man fransk. PUNKT
Vi har haft en sån där diskussion så många gånger, att det är onödigt att ta den igen."dvs "Vem är svensk? osv...". Men vi kan konstatera att många människor i alla länder är patriotiska/nationalistiska och det kan varken liberaler eller soussar göra någonting åt fast ni gärna vill. Bara att acceptera det.

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:09
Omodernt i Sverige kanske...

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:11
Glömde en sak. Jag förundrade mej över vad etniska fransmän tycker. Jag är inte av samma åsikt som trådskaparen. (Bara så att jag inte blir missförståd)

MasterChief
2006-07-11, 10:12
Omodernt i Sverige kanske...

Nationaliteter skapar bara konflikter och krig. Jag ser framför mig en värld där det finns en "nationalitet": Människa

Nitrometan
2006-07-11, 10:12
Sisu: Om en person är född i en fransk koloni? Som var frankst territorium när h*n föddes och sen flyttade denna person till Paris. Är då denne person fransk?

I och med att Frankrikes historia ser ut som den gör - med massa kolonier och sånt. Är det inte så lätt att sätta stämpeln "fransk" eller "inte fransk" på folk. Sen har de många invandrare också. Men de har ganska hårda regler för medborgarskap och bara franska medborgare får vara med i landslag.

evil
2006-07-11, 10:14
Okej, man kan ta upp argumenten om urinvånare som ni gör och fråga sig hur det såg ut för 12 miljoner år sedan i Frankrike osv och sedan hänvisa till det. Med samma resonemang applicerbart på Sverige skulle vi kunna ha en VM-trupp bestående av exempelvis enbart kineser. Skulle det kännas okej? Bara för att fransmännen härjade nere i Afrika för längesedan, gör det att stackarna därifrån automatiskt blir fransmän idag?

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:15
Roligt för dej. Och ni är på bra väg redan. Men i andra länder som kämpat och stridit för sin existens och för att hålla bort Sovjet från våra och era gränser är det fullständigt otänkbart att ge upp vår nationallitet och identitet sådär bara... Tyvärr...

Men fortsätt ni med ert projekt så tar vi efter om det funkar. Men om man följer med svensk media så kan man ju nog undra...

Nitrometan
2006-07-11, 10:16
Okej, man kan ta upp argumenten om urinvånare som ni gör och fråga sig hur det såg ut för 12 miljoner år sedan i Frankrike osv och sedan hänvisa till det. Med samma resonemang applicerbart på Sverige skulle vi kunna ha en VM-trupp bestående av exempelvis enbart kineser. Skulle det kännas okej? Bara för att fransmännen härjade nere i Afrika för längesedan, gör det att stackarna därifrån automatiskt blir fransmän idag?
http://www.swedin.net/Forum-pics-Images/9.jpg

De är franska medborgare. Försök igen.

evil
2006-07-11, 10:18
http://www.swedin.net/Forum-pics-Images/9.jpg

De är franska medborgare. Försök igen.

Okej, så om ett gäng kineser fixar svenskt medborgarskap kan de representera Sverige i nästa VM? Det känns helt okej för dig? Medborgarskapet är ju bara en papperskonstruktion. Så ifall Nelson Mandela skaffar japanskt medborgarskap så är han japan för det?

Cilia
2006-07-11, 10:18
http://www.swedin.net/Forum-pics-Images/9.jpg

De är franska medborgare. Försök igen.
AAWWWWWW det kortet brukar jag alltid skicka som vykort till någon när jag är i Paris.
Jag älskar det, fast utan den där texten som har lagts till där

evil
2006-07-11, 10:19
Okej, så om ett gäng kineser fixar svenskt medborgarskap kan de representera Sverige i nästa VM? Det känns helt okej för dig? Medborgarskapet är ju bara en papperskonstruktion. Så ifall Nelson Mandela skaffar japanskt medborgarskap så är han japan för det? Hur kan man ändra vilket land man kommer ifrån bara sådär???ghg

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:19
JA henke då är man fransman. Men jag undrar vad vita fransmän tycker? Av ren nyfikenhet! Jag har som sagt ingenting emot att mörkahyade representerar sitt land. JAg tror inte att trådskaparen riktigt visste hur Frankrikes historia ser ut. Men hur som helst skallningen var snygg...

Nitrometan
2006-07-11, 10:20
Roligt för dej. Och ni är på bra väg redan. Men i andra länder som kämpat och stridit för sin existens och för att hålla bort Sovjet från våra och era gränser är det fullständigt otänkbart att ge upp vår nationallitet och identitet sådär bara... Tyvärr...

Men fortsätt ni med ert projekt så tar vi efter om det funkar. Men om man följer med svensk media så kan man ju nog undra...
Jag vet. Vi har haft Finland som sköld mot Sovjet. Tack för det.

Därför har svenskar blivit lite mesiga. Det är snart 200 år sen vi var i krig senast.

Finlands sak är vår!
http://www.smb.nu/images/pos/0304_frivillig_i_finland_1.gif


Sen tycker jag att Finland genom åren har haft en alltför negativ inställning till invandrare - men det är ju en helt annan sak.

Pudzianovski
2006-07-11, 10:23
Frankrike har levt med "svarta" människor i landet länge. Jag tror de "vita" inte de reagerar överhuvudtaget. Det är nog mest insnöade länder som Sverige och Finland som man funderar över sånt.

Viva la france :thumbup:

Nitrometan
2006-07-11, 10:24
Okej, så om ett gäng kineser fixar svenskt medborgarskap kan de representera Sverige i nästa VM? Det känns helt okej för dig? Medborgarskapet är ju bara en papperskonstruktion. Så ifall Nelson Mandela skaffar japanskt medborgarskap så är han japan för det?
Ja.

Det gick ju bra för Ludmilla. Alla var jätteglada ända tills hon åkte dit. Bob? Vaffan skulle hon åka bob för?

Freddi: Visst var den snygg. Man såg att ändrade mål från näsan till bröstet, stämde i fotenm i marken och tryckte till. Hade det varit på gatan hade det blivit ett par sparkar, lite "ground and pound" och kanske niiiven...

På italiensk TV sa de att Matterazzi hade sagt "din syster är en hora".

Tricklev
2006-07-11, 10:28
Så nu har robert och jag Pm;at varandra och kommit fram till reglerna.

Max 5 mörkhyade, max 2 skelögda, dom andra måste vara blonda, ha blåa ögon, och kunna Frankrikes nationalsång utantill.

Att vara flerspråkig är också ett nono:banned , då du uppenbarligen värnar så lite om Franrikes identitet att du har brytt dig om att lära dig andra språk.


Edit: Vi ser fram emot nästa VM då detta ska följas till fullo.

130kg finsk sisu
2006-07-11, 10:29
Jag tycker vi har en ganska bra invandrings politik. I städerna börjar nog det märkas att vi har ganska många invandrare vilket för såväl gott som ont med sej. Och på landsbyggden så är invandrarna typ 1% av befolkningen. Våra invandrare intregeras och tillför samhället något och jobbar. Och fortfarande så är det vår kultur som är riktgivare, men givetvis får de utöva sin religion och seder hur öppet de vill. Det är bara i H:fors där problem med somalier förekommer. Men det är ju självklart om man placerar alla i samma ghetto så pyr ju fördomar&motsättningar från båda sidor.

Jo, tack till de svenska frivilliga som trotsade den svenska regeringen och gick i krig för oss! I vinterkriget 8000 man i fortsättningskriget 1500 man! Tack!

Nitrometan
2006-07-11, 10:36
Max 5 mörkhyade, max 2 skelögda, dom andra måste vara blonda, ha blåa ögon, och kunna Frankrikes nationalsång utantill.

I Frankrike har de en "Kommitté för Nationalsången" - de gav en extra hedersbetygelse till Thierry Henry för att han sjöng så starkt och bra i alla matcherna.

Cilia
2006-07-11, 10:38
Att vara flerspråkig är också ett nono:banned , då du uppenbarligen värnar så lite om Franrikes identitet att du har brytt dig om att lära dig andra språk.
sant är det ngra som värnar om sitt språk så är det ju fransmännen.
Chirac gick ju ut från ett möte när några franska affärsmän började prata engelska trots att Chirac ordnat dit tolkar. Det tyckte han var höjden av föräderi.

Langster
2006-07-11, 10:56
Jag tycker det viktiga är, förutom man är medborgare i landet man företräder, att man varit aktiv inom den idrotten i det landet man spelar för. Jag vill inte att VM ska vara nåt slags klubbspel där spelare köps in osv.

MacLeod
2006-07-11, 11:19
Jag tycker det viktiga är, förutom man är medborgare i landet man företräder, att man varit aktiv inom den idrotten i det landet man spelar för. Jag vill inte att VM ska vara nåt slags klubbspel där spelare köps in osv.

Att man som afrikan gärna flyttar till ett land där det finns en bättre liga är kanske inte så konstigt om man vill utvecklas.
Det är ju långt ifrån klubbspel än så länge iaf.

Hade Henke Larsson spelat i Afrika tills han var 20 och sen flyttat till Helsingborg hade ingen sagt något mer än att han är en av Sveriges bästa och mest aktade spelare just nu.

pragmatist
2006-07-11, 11:23
Lite OT:

Det är förvisso sant att den svenska regeringen hade kunnat göra mer för Finland under Vinterkriget, och i efterklokhetens sken borde man kanske också ha gjort det. Samtidigt kan man ju fråga sig vad Finland hade gjort om Sverige blivit invaderat av Nazi-Tyskland - gissningsvis hade de inte gjort så himla mycket de heller.

När det kommer till kritan förde Sverige exakt samma utrikespolitik som alla andra nordeuropeiska länder, nämligen strikt neutralitet. Att det sedan bara var Sverige som hade förmånen att lyckas med det (mest på grund av tur och geografiskt läge) är en annan femma. Anklagelserna som med jämna mellanrum riktas mot svenskar från andra nordbor om harighet etc är därför något märkliga, eftersom man hade för full avsikt att agera likadant själv. :D

Nitrometan
2006-07-11, 11:38
Jag tycker det viktiga är, förutom man är medborgare i landet man företräder, att man varit aktiv inom den idrotten i det landet man spelar för. Jag vill inte att VM ska vara nåt slags klubbspel där spelare köps in osv.
Hmm. Hur menar du nu? Om en svensk spelare spelar i en italiensk, spansk, engelsk eller fransk klubb i många år ska han inte få spela i Sveriges landslag då?

Eller en hockeyspelare som spelar i NHL? Ska inte han få vara med i "Tre kronor"?

Lizard
2006-07-11, 11:48
Det mesta är sagt redan men några förtydliganden till trådskaparen:

Alla som spelar i det franska landslaget är fransmän, dvs de uppbär identifikation och är straffansvariga i Frankrike - Franska medborgare.

Frankrike har varit en kolonial stormakt. Frankrike avvecklade tämligen sent sina kolonier och många under krigsartade former (därav Legion d'Etranger - Främlingslegionen).

I många av kolonierna ingick medborgarskap per automation - de skulle lyda under fransk lag och fransk skattelagstifting.

Flera hundratusentals av medborgarna deltog i administration (skola, polis, kyrka, ditten datten) av det franska styret. När inbördeskrig/frihetskamp inleddes stred stora massor av dem på Frankrikes sida mot upprorsmakarna.

I takt med att Frankrike övergav koloni efter koloni tvingades medlöparna (alltså de stred på Frankries sida men var födda i just det landet) att fly till Frankrike. Detta var inget Frankrike hade förställt sig och de lever än idag som paria - icke önskvärda - i Frankrike.

Några av dem som spelar fotboll under VM är barn-barn till de som stred för Frankrike under krigen.


Lizard

Jense
2006-07-11, 12:07
henke är också afrikan va? zlatan är inte svensk för den delen heller. utan dom hade vi inte varit i vm ö.h.t

Caravan
2006-07-11, 12:21
Såvitt jag vet är Henkes mamma svensk och hans pappa född i ett afrikanskt land, kommer dock inte ihåg vilket.

Daniel_S
2006-07-11, 12:22
Jag tycker inte alls att det här är ett känsligt ämne, endast töntigt. Vissa tror tydligen att länder är uppbyggda av urinvånare såsom tyskar, svenska, finnar och amerikaner (!?), som alltid levt innanför landets gränser. För tvåhundra år sen var det inte så lätt att flytta 3000km, därför rörde man sig betydligt kortare sträckor, till grannlandet ungefär. Idag är det gjort i en handvändning (nåja), så därför ser dagens invandrare annorlunda ut än för 200 år sedan. Trots det är de varken mer eller mindre invandrare än de tidigare, och deras barn är lika infödda svenskar som, ja, svenskar.

robert86
2006-07-11, 13:18
Jag tycker inte alls att det här är ett känsligt ämne, endast töntigt. Vissa tror tydligen att länder är uppbyggda av urinvånare såsom tyskar, svenska, finnar och amerikaner (!?), som alltid levt innanför landets gränser. För tvåhundra år sen var det inte så lätt att flytta 3000km, därför rörde man sig betydligt kortare sträckor, till grannlandet ungefär. Idag är det gjort i en handvändning (nåja), så därför ser dagens invandrare annorlunda ut än för 200 år sedan. Trots det är de varken mer eller mindre invandrare än de tidigare, och deras barn är lika infödda svenskar som, ja, svenskar.

För mig är nationalitet något djupare än så. Har man tex finska föräldrar(som i sin tur har finska föräldrar) så är jag finsk oavsett vilket land jag föds i. Även fast jag föds i japan blir jag inte japan utan förblir finsk.
Nationalitet tycker jag inte är något man kan byta som ett par sockor. Att ena veckan är jag grek, nästa är jag somalier och den tredje är jag mexikan......

Nitrometan
2006-07-11, 13:27
För mig är nationalitet något djupare än så. Har man tex finska föräldrar(som i sin tur har finska föräldrar) så är jag finsk oavsett vilket land jag föds i. Även fast jag föds i japan blir jag inte japan utan förblir finsk.
Nationalitet tycker jag inte är något man kan byta som ett par sockor. Att ena veckan är jag grek, nästa är jag somalier och den tredje är jag mexikan......
Enligt amerikansk lag är den som föds i USA amerikansk medborgare. Likaså är den som föds utomlands med minst en amerikansk förälder amerikansk medborgare - men oftast får de välja när de blir myndiga eftersom inte så många länder tillåter dubbla medborgarskap.

Nitrometan
2006-07-11, 13:29
Nationalitet tycker jag inte är något man kan byta som ett par sockor. Att ena veckan är jag grek, nästa är jag somalier och den tredje är jag mexikan......
Nu tar det ju oftast mer än en vecka att byta nationalitet. I Sverige krävs det i de flesta fall att man har bott här i minst fem år.

130kg finsk sisu
2006-07-11, 13:32
:Virro Rober86 har faktiskt en point här. Och jag tror många invandrare tycker som dej. Dvs en syrian vill inte vara svensk han vill vara syrian! Det är väl en av orsakerna till problemen med mångkultur. Det kan väl inte ni som tycker annorlunda säga emot! Eller?

Daniel_S
2006-07-11, 13:33
Du blandar nationalitet, etnicitet och jag vet inte vad. Ännu idag finns det finska byar i Kanada, där de äldre pratar finska sinsemellan, fast vissa aldrig satt sin fot på finsk mark. För vem ska deras barn spela VM (jaja, låtsas nu bara att båda länderna får spela...)?

Vad som står i passet har för den delen en rent praktisk betydelse, vilket gör att de som faktiskt står inför valet att byta nationalitet har en annan syn på det. Flaggviftare kommer aldrig förstå varför vissa tar utländskt medborgarskap, medan de som lever med byråkratin i främmande land gladeligen slänger sitt gamla pass åt h-e.

Bolio
2006-07-11, 13:37
:Virro Rober86 har faktiskt en point här. Och jag tror många invandrare tycker som dej. Dvs en syrian vill inte vara svensk han vill vara syrian! Det är väl en av orsakerna till problemen med mångkultur. Det kan väl inte ni som tycker annorlunda säga emot! Eller?

Jag tror att det är läskigt att du sysslar med partipolitik. *spy*

130kg finsk sisu
2006-07-11, 13:43
På vilket sätt är det läskigt? Vad har jag skrivit som du tycker är läskigt! Om du tycker jag är läskig så tycker du en stor majoritet av Finlands folk är läskiga.

Daniel_S
2006-07-11, 13:44
Hur jäkla mycket av ens identitet finns i passet? Mina rötter och värderingar skulle inte ändra minsta lilla oberoende om det står Finland, Botswana eller Junajtid Stejts i passet. Däremot vill jag gärna åtnjuta samma rättigheter som övriga medborgare i det land jag lever, vilket jag får med medborgarskapet.

Bolio
2006-07-11, 13:44
På vilket sätt är det läskigt? Vad har jag skrivit som du tycker är läskigt! Om du tycker jag är läskig så tycker du en stor majoritet av Finlands folk är läskiga.

Nej, jag tvivlar på att en stor majoritet av Finlands befolkning inte känner till skillnaden mellan etnicitet och nationalitet.

mistermr
2006-07-11, 13:53
Jag tycker att Frankrike och andra länder i världen bör tänka sig för innan de tar steg som leder till kolonisation, krig eller stöd till krig. Gör man inte det så kan man inte heller räkna med en "renrasig" befolkning (även om jag tror att det i dagsläget inte finns en enda ren ras).

Så vad är problemet med att det finns Fransmän av afrikanskt ursprung i det franska landslaget?

Jag vill också informera trådskaparen att Frankrike hade/har ett system som innebar/innebär att de landsområden som de koloniserar blir en del av Frankrike och lyder under fransk lag. Med andra ord så är dessa spelare fransmän.

mvh

Nitrometan
2006-07-11, 13:54
Det är väl en av orsakerna till problemen med mångkultur. Det kan väl inte ni som tycker annorlunda säga emot! Eller?
Vad är mångkultur?

På vad sätt skiljer den sig från annan kultur?

Vad är problemet du pratar om?










Vad är motsatsen till mångkultur, monokultur?

130kg finsk sisu
2006-07-11, 13:55
Jag fattar faktiskt NOLL nu! JAg skrev bara att i många fall så fast man invandrar till ett land så känner man sej som i mitt fall finsk livet ut och i många fall i flera generationer.

För mej personligen har det ingen skillnad vilken färg man har. Men om man bor i Finland så tycker jag man skall känna sej finsk.

MilkmaN
2006-07-11, 14:02
Det är otroligt att denna diskussionen fortgår. I min mening var diskussionen döfödd och borde som sådan aldrig ha svarats i. Själva grundläggande tanken är ju totalt fel, hur kan det blir såhär många inlägg?

130kg finsk sisu
2006-07-11, 14:08
Jadu Henke! Vad är problemet? Jag kan bara säga vad jag har sett på SVT1,2 och TV4. I många nyhetsprogram så ser man hur hög brottsligheten är i invandrarförorterna. + att många svenskar inte vågar vara stolta över sin flagga och sitt land utan att bli kallade rasister.

Här där jag bor ser jag inga problem med den lilla mångkultur vi har. Absolut ingenting. Bosnierna är för övrigt jävlit coola och arbetsamma!


Angående vad mångkultur är så är det för mej ett samhälle där den ursprungliga kulturen får stå tillbaka för många andra. I och för sej ingenting farligt så länge det sker i måttliga mängder.

Allan
2006-07-11, 14:16
Angående vad mångkultur är så är det för mej ett samhälle där den ursprungliga kulturen får stå tillbaka för många andra. I och för sej ingenting farligt så länge det sker i måttliga mängder.

Du knallar på farlig mark nu. Vi kan ju ta ett snack om vad som är ren finsk kultur, och så vidare... Eftersom jag körde rätt hårt med ett par pappskallar i en annan tråd i ämnet ska jag inte ta upp det här, men leta upp den tråden så ska jag köra över dig där istället.

Frankrike? En nation som består av olika folkslag från början, och inte alls är lika homogen rent etniskt som t ex Sverige har varit. Det är en milsvid skillnad på normandiska ättlingar i norr, till de halvitalienare och basker som befolkar södern. Men fransmän är de allihop. Det finns miljontals fransmän som har sina franska rötter i både Indokina och Nordafrika, men som numer bor i moderlandet. De är lika franska de - det är det som är konskevenserna av ett månghundraårigt kolonialvälde.

allan

skaparn
2006-07-11, 14:17
Det är otroligt att denna diskussionen fortgår. I min mening var diskussionen döfödd och borde som sådan aldrig ha svarats i. Själva grundläggande tanken är ju totalt fel, hur kan det blir såhär många inlägg?

Bah! Betänk att det är viktigt att vi får håna robert86 och raljera lite i allmänhet.

130kg finsk sisu
2006-07-11, 14:25
Jag orkar inte med någon ny lång diskussion men varför är detta ämne så känsligt? Jag fattar inte vad det är som är så fel i det jag skriver?

Det finns ingen ren finsk kultur! Kulturer utvecklas alltid och hela tiden. Men jag vill ha en lugn utveckling. Jag har skrivit på flera ställen min respekt och acceptans för andra kulturer, men jag tycker vi har det bra där jag bor. Det kan ni inte ta ifrån mej. Men det skiner ju igenom här oxå att man är rasist när man värnar om sitt. Tyvärr!

Och jag skriver det igen att franska landslaget är en frukt av kolonialväldet. PUNKT!

mistermr
2006-07-11, 14:25
Frankrike? En nation som består av olika folkslag från början, och inte alls är lika homogen rent etniskt som t ex Sverige har varit. Det är en milsvid skillnad på normandiska ättlingar i norr, till de halvitalienare och basker som befolkar södern. Men fransmän är de allihop. Det finns miljontals fransmän som har sina franska rötter i både Indokina och Nordafrika, men som numer bor i moderlandet. De är lika franska de - det är det som är konskevenserna av ett månghundraårigt kolonialvälde.

allan

Äntligen kloka ord i tråden!

Bra skrivet Allan.

mvh

130kg finsk sisu
2006-07-11, 14:26
Med ämne menar jag inte det ursprungliga...

Nitrometan
2006-07-11, 14:27
Jadu Henke! Vad är problemet? Jag kan bara säga vad jag har sett på SVT1,2 och TV4. I många nyhetsprogram så ser man hur hög brottsligheten är i invandrarförorterna. + att många svenskar inte vågar vara stolta över sin flagga och sitt land utan att bli kallade rasister.
Är brottslighet kultur?

Kanske kulturdepartementet ska inordnas under justitiedepartementet?

Visst finns det brottslighet i invandrartäta områden. Det leder ofta till problem när man kör ihop folk i getton och inte ger dem möjlighet att försörja sig.

Jag skrev bara att i många fall så fast man invandrar till ett land så känner man sej som i mitt fall finsk livet ut och i många fall i flera generationer.

För mej personligen har det ingen skillnad vilken färg man har. Men om man bor i Finland så tycker jag man skall känna sej finsk.
Nu säger du ju emot dig själv. Först säger du att du alltid kommer att känna dig finsk eftersom du är född i Finland.

Sen säger du att alla som bor i Finland (även de som är invandrare) ska känna sig finska.

Ungefär som skinnskallen som skulle flytta till ett land som inte tog emot invandrare...

Nitrometan
2006-07-11, 14:29
Freddi, jag säger inte att du är rasist. Jag tycker bara att du ska tänka på hur du argumenterar och vad du argumenterar för.

Läs allra första inlägget igen. Känns det som nåt du vill stödja?

Trance
2006-07-11, 14:31
Målet måste väl ändå vara att alla som bor i ett land permanent skall känna sig som medborgare av det landet, t.ex. svenskar?

130kg finsk sisu
2006-07-11, 14:34
JAg tycker inte jag säger emot mej själv!
Jag menar att själv om jag skulle flytta till Sverige skulle jag alltid känna mej finsk liksom många av alla invandrare. Men jag tycker att jag och andra invandrare borde känna sej som invånare i det land man invandrar till, i mitt fall svensk! Men tyvärr är detta inte möjligt därför många är befäktade av nationaltänkandet.

Förstår du nu?

130kg finsk sisu
2006-07-11, 14:35
Absolut inte! Och det har jag ju gjort redan.

pragmatist
2006-07-11, 14:57
Målet måste väl ändå vara att alla som bor i ett land permanent skall känna sig som medborgare av det landet, t.ex. svenskar?

Varför då? Man får väl känna sig hur man vill så länge man accepterar samhällets grundläggande spelregler. Det finns ju inget som tvingar svenskar att känna sig svenska, så jag har lite svårt att se varför man ska ställa det kravet på andra människor som kommer hit.

Trance
2006-07-11, 15:01
Varför då? Man får väl känna sig hur man vill så länge man accepterar samhällets grundläggande spelregler. Det finns ju inget som tvingar svenskar att känna sig svenska, så jag har lite svårt att se varför man ska ställa det kravet på andra människor som kommer hit.

Jag säger inte att det är krav, jag säger att samhället skall sträva åt det hållet för att jag tror det blir ett trevligare samhälle för alla att leva i.

Nitrometan
2006-07-11, 15:02
JAg tycker inte jag säger emot mej själv!
Jag menar att själv om jag skulle flytta till Sverige skulle jag alltid känna mej finsk liksom många av alla invandrare. Men jag tycker att jag och andra invandrare borde känna sej som invånare i det land man invandrar till, i mitt fall svensk! Men tyvärr är detta inte möjligt därför många är befäktade av nationaltänkandet.

Förstår du nu?
Ah. Du menar så.

Vill du bli av med nationaltänkandet? Även i ditt eget fall?

egge
2006-07-12, 11:57
För mig är nationalitet något djupare än så. Har man tex finska föräldrar(som i sin tur har finska föräldrar) så är jag finsk oavsett vilket land jag föds i. Även fast jag föds i japan blir jag inte japan utan förblir finsk.
Nationalitet tycker jag inte är något man kan byta som ett par sockor. Att ena veckan är jag grek, nästa är jag somalier och den tredje är jag mexikan......

Men lol, hudfärg försvinner inte för att man flyttar. Hur vet du hur många zizou-generationer eller malouda-generationer som bott i Frankrike.