handdator

Visa fullständig version : Biceps


joshish
2006-07-10, 21:07
Hej.

jag undrar om det gör någon skillnad om man vrider på handen när man tränar bicep med hantel.


att man lyfter den som man lyfter en hammare till exempel och inte så den ligger ner.


för när jag tränar så då tar jag mindre och jag undrar om man tränar nån annan muskel med den vinkeln


tack på förhand

Sheogorath
2006-07-10, 21:15
Hej.

jag undrar om det gör någon skillnad om man vrider på handen när man tränar bicep med hantel.


att man lyfter den som man lyfter en hammare till exempel och inte så den ligger ner.


för när jag tränar så då tar jag mindre och jag undrar om man tränar nån annan muskel med den vinkeln


tack på förhand

Ja. Om du utför övningen med hammarfattning (semi-supinerat grepp) kommer du att aktivera biceps mindre, och M. Brachio-radialis mer.

M. Brachio-radialis
http://www.exrx.net/Graphics/Brachioradialisoutside.gif

Den muskeln är hos de flesta lite starkare än M. Biceps brachii, varför många kan använda lite tyngre vikter med hammar-fattningen. Men det är naturligtvis individuellt.

Timme
2006-07-10, 23:53
Ja. Om du utför övningen med hammarfattning (semi-supinerat grepp) kommer du att aktivera biceps mindre, och M. Brachio-radialis mer.

M. Brachio-radialis
http://www.exrx.net/Graphics/Brachioradialisoutside.gif

Den muskeln är hos de flesta lite starkare än M. Biceps brachii, varför många kan använda lite tyngre vikter med hammar-fattningen. Men det är naturligtvis individuellt.

även brachialis jobbar väl hårdare?

Sheogorath
2006-07-11, 03:48
även brachialis jobbar väl hårdare?

Kollo har nyss fått lära sig av våra gode Arne Persson att M. Brachialis fäster på ett sådant sätt att den alltid är maximalt aktiverad vid armbågsflexion, oavsett handfattning. Vad man kan göra om man vill isolera den muskeln är att koppla ur M. Biceps brachiiis korta huvud, vilket man gör genom att utföra curlen med axlarna flexade, dvs med vinkel i axeln. Ju större vinkel, desto mindre aktivering av biceps' korta.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Brachialis/LVPreacherCurl.gif

Sheogorath
2006-07-11, 03:54
(det motsatta gäller också. vill man få M. Biceps brachiis korta att arbeta maximalt har man axlarna i motsatt vinkel; i extension)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Biceps/DBInclineCurl.gif

Sheogorath
2006-07-11, 03:58
En nyfunnen vän som är alternativ till sittande curl på inclinebänk är drag curl, som jag för tillfället utför i smith-maskinen. Här utförs en extension i axeln simultant med att armbågarna flexas. Kombiövning biceps, baksida axlar och lite traps. Fantastico.

http://www.giantpt.com/BodyPerfect/Afbeeldingen/dragcurl.gif

Sheogorath
2006-07-11, 04:43
Sammanfattning (ja, jag har inget att göra: väntar på att gymmet öppnar vid åtta :D)


Vill du aktivera M. Brachio-radialis mer på bekostnad av M. Biceps brachii: pronera (inåtrotera) handen. Ju större pronation, desto större aktivering av M. Brachio-radialis.


Vill man aktivera M. Biceps brachii på bekostnad av M. Brachio-radialis: supinera (utåtrotera) handen. Ju större supination, desto större aktivering av M. Biceps brachii. Det är därför man ska fatta brett om stången vid stångcurl för biceps (samt undvika EZ-stång), om handlederna tillåter det.


M. Biceps brachii utför inte bara flexion i armbågen, utan är även en synergist (hjälpmuskel) till de muskler som utför supination av handen. M. Biceps brachii arbetar inte bara hårdare när handen är supinerad, utan utför också supination. Man kan därför hålla hanteln med pekfingersidan närmast hantelvikten. Hantel vill då rotera i handen (falla ner mot lillfingersidan). M. Biceps brachii måste då arbeta som supinator för att hanteln inte ska rotera i handen. Aktiveringen av M. Biceps brachii blir således större.


Vinkeln i axeln påverkar i hur hög utsträckning som M. Biceps brachiis korta huvud kan arbeta:


Armbågarna framför kroppen (axelflexion) gör att korta huvudet inte kan aktiveras lika effektivt, och därför blir den relativa belastningen på övriga armböjare större. Att t.ex. preacher/scottcurl "tar" på M. Brachialis har att göra med detta: den relativa belastningen på muskeln blir större eftersom biceps' korta kopplas ur. Ju mer axlarna är flexade, desto mindre aktivering av M. Biceps brachiis korta.


Armbågarna bakom kroppen (axelextension) gör att det korta huvudet aktiveras effektivt, och därför blir den relativa belastningen på övriga armböjare mindre. Övningar som tillämpar detta är hantelcurl sittande på uppåtlutande bänk, samt drag curl.

Sheogorath
2006-07-11, 04:56
Jag kan lägga till en personlig åsikt angående bicepsträning också.

Eftersom M. Brachio-radialis, M. Brachialis, och M. Biceps brachii långa aktiveras vid alla rörelser där det böjs i armbågen (rodd, vertikaldrag, alla tänkbara curlar osv.) kan det ju vara en idé att lägga fokus på övningar där det korta huvudet får relativt hög stimulans, när man ändå "kör biceps".

jewzie
2006-07-11, 06:44
Sheo, mycket intressant läsning, men en varierad träning utav biceps borde väl ge bästa resultat?

mini
2006-07-11, 07:48
Bra sammanfattat Sheo. :bow:

Sheogorath
2006-07-11, 08:45
Sheo, mycket intressant läsning, men en varierad träning utav biceps borde väl ge bästa resultat?

Variation är viktigt, men varför?

Jag vidhåller att variation av övningar inte är ett självändåmål (vilket i sammanhanget skulle betyda "bygger bättre bara för att det är annorlunda än det man är van vid"), men det upprätthåller en "mental fräschör" så att motivationen stannar kvar. Många tröttnar om man nöter samma övningar månad för månad, och om det gör att man inte går till gymmet, är liksom vitsen med en "bra övning" förlorad ändå.

Med det sagt vill jag ändå än en gång poängtera, att M. Brachio-radialis och M. Brachialis, tillsammans med M. Biceps brachii caput longus (långa huvudet) får så mycket pisk vid alla tänkbara dragövningar (rodd, chins, latsdrag etc.) att det i min mening känns lite väl "kaka på kaka" att köra specifika övningar för dessa armböjare när man "kör biceps". Sen att man blir något begränsad till övningsvalet om man vill fokusera sin bicepsträning på M. Biceps brachii capus brevis (korta huvudet), gör att vissa ändå måste variera sig för att inte tycka att bicepsträningen är pest och pina. Och för de flesta så kommer det nog inte vara tillväxthämmande att inte specifikt gå på biceps korta. Kroppen tenderar att sköta tillväxt rätt bra ändå. Men det är en tanke, i alla fall :).

MasterChief
2006-07-11, 08:59
Vill man aktivera M. Biceps brachii på bekostnad av M. Brachio-radialis: supinera (utåtrotera) handen. Ju större supination, desto större aktivering av M. Biceps brachii. Det är därför man ska fatta brett om stången vid stångcurl för biceps (samt undvika EZ-stång), om handlederna tillåter det.
Supinationen bli inte kraftigare vid en bredare fattning. Att man ska hålla bredare än axelbredd ser jag ingen som helst fördel med. Blir bara onaturligt för handlederna.


M. Biceps brachii utför inte bara flexion i armbågen, utan är även en synergist (hjälpmuskel) till de muskler som utför supination av handen. M. Biceps brachii arbetar inte bara hårdare när handen är supinerad, utan utför också supination. Man kan därför hålla hanteln med pekfingersidan närmast hantelvikten. Hantel vill då rotera i handen (falla ner mot lillfingersidan). M. Biceps brachii måste då arbeta som supinator för att hanteln inte ska rotera i handen. Aktiveringen av M. Biceps brachii blir således större.
Biceps är inte en hjälpmuskel i supination. Det är supineraren numero uno! Sen supinerar man inte handen utan armbågsleden.

Sheogorath
2006-07-11, 09:10
Supinationen bli inte kraftigare vid en bredare fattning. Att man ska hålla bredare än axelbredd ser jag ingen som helst fördel med. Blir bara onaturligt för handlederna.

Biceps är inte en hjälpmuskel i supination. Det är supineraren numero uno! Sen supinerar man inte handen utan armbågsleden.

Fetstil 1. Jo. Håll upp din hand framför dig med handflatan mot dig. Ta tag i tumsidan med andra handen och dra lätt bort från dig. För sedan båda händerna ut från axeln, åt sidan (imitera ett breddande av curlgreppet). Spänner det extra i handleden ju längre bort från axeln handen kommer? Ja. Alltså blir supinationen kraftigare.

Fetstil 2: http://www.exrx.net/Articulations/Forearm.html#anchor837441

Highlight:

The pronaror quadratus is the primary pronator of the forearm, but it is assisted by the pronator teres during fast or resisted movements. The supinator is the primary supinaror of the forearm, but it is aided by the biceps during fast or resisted movements.

MasterChief
2006-07-11, 09:55
Jo. Håll upp din hand framför dig med handflatan mot dig. Ta tag i tumsidan med andra handen och dra lätt bort från dig. För sedan båda händerna ut från axeln, åt sidan (imitera ett breddande av curlgreppet). Spänner det extra i handleden ju längre bort från axeln handen kommer? Ja. Alltså blir supinationen kraftigare.


Men då pratar vi ju ytterst små förändringar. Ur ett träningsperspektiv är det en fullständigt meningslös skillnad.
Den skillnad jag känner i biceps anspänning i ett bredare grepp har snarare med utåtrotationen i axelleden att göra.


Nu har jag inte tillgång till min anatomilitteratur på jobbet (och nätets resurser slår inte böckerna). Jag har alltid läst/hört att Biceps är den främsta supineraren. På sidan du länkade till står det annorlunda men jag måste konsultera min litteratur innan jag viker mig.

Sheogorath
2006-07-11, 10:10
Men då pratar vi ju ytterst små förändringar. Ur ett träningsperspektiv är det en fullständigt meningslös skillnad.
Den skillnad jag känner i biceps anspänning i ett bredare grepp har snarare med utåtrotationen i axelleden att göra.


Nu har jag inte tillgång till min anatomilitteratur på jobbet (och nätets resurser slår inte böckerna). Jag har alltid läst/hört att Biceps är den främsta supineraren. På sidan du länkade till står det annorlunda men jag måste konsultera min litteratur innan jag viker mig.

Ja jag vet inte mer än vad ExRx berättat för mig, och de är säkert inte ofelbara :).

Angående bicepsbredden: att det blir en försumbar skillnad i träningssammanhang är säkert sant (så är det ju nästan alltid), men har man rörliga pronatorer kan man ju lika gärna hålla brett.

BigForre
2006-07-11, 11:29
Sheo: Grymt kul att få det här lite uppstaplat, har inte haft 100% koll på det här tidigar. :thumbup:

rQx
2006-07-11, 17:58
Lägg upp bilder på alla namn, du tappar mig halvvägs :D ..

Ulf A Big
2006-07-11, 18:54
När det handlar om att hålla ett brett grepp i bicepsträningen är det ett äldre trick som man använt sedan Larry Scotts tid och effektivt är det också!


http://www.schwarzenegger.it/mro/scott/ls139.jpg

http://digilander.libero.it/mrolympia2/ls39.jpg

http://digilander.libero.it/mrolympia2/ls37.jpg

MilkmaN
2006-07-11, 21:02
Så om jag vill involvera det korta huvudet skall jag alltså köra någon övning snett liggandes på bänk och curla up, eftersom axeln då ligger bakom kroppen.

Om jag kör min hammercurl på det viset, är det dumt eller borde jag ha en övning med supinerad fattning som riktar sig på det. Drag curl verkar inte vara någon vidare rolig övning, så den skippar vi.

krellik
2006-07-11, 21:16
http://www.t-nation.com/img/photos/06-065-training/image068.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/06-065-training/image071.jpg

Thibadeau tjötar en hel del om dom här variationerna av bicepscurlen i sina senaste mer bb inspirerade artiklar... Rekomenderar han det så tror jag det är värt en chans eftersom han helt enkelt brukar ha jävligt bra koll och skriva jävligt bra artiklar på tmag...

Sheogorath
2006-07-11, 21:20
Så om jag vill involvera det korta huvudet skall jag alltså köra någon övning snett liggandes på bänk och curla up, eftersom axeln då ligger bakom kroppen.

Om jag kör min hammercurl på det viset, är det dumt eller borde jag ha en övning med supinerad fattning som riktar sig på det. Drag curl verkar inte vara någon vidare rolig övning, så den skippar vi.

Du menar nog armbågen ;). Men visst, det är rätt så.

Hammerfattning i den positionen... Hmm. Ingen aning faktiskt. Man kör ju hammer för att piska M. Brachio-radialis, och den fäster ju bara över armbågen så hur vinkeln är i axeln spelar noll roll. Men du kan ju testa och se hur det känns.

Ge drag curl (i smith kör jag) en chans åtminstone. Superduperskön övning tycker jag.

Fan. Nu var min bounty slut. Min enda njutning på dagen. Men fy fan vad god den var. Short but sweet. *cry*

Erik__
2006-07-11, 21:24
Står också i styrketräning - en anatomisk guide , att Biceps brachii är den starkaste supineraren.

Ulf A Big
2006-07-11, 21:44
På tal om biceps det här är Larry och han är 68 år.... Och han har gillat att köra biceps med brett grepp

Sheogorath
2006-07-11, 21:46
På tal om biceps det här är Larry och han är 68 år.... Och han har gillat att köra biceps med brett grepp

Tjusigt! Rejäla underarmar också.

Timme
2006-07-11, 23:00
Larry scott! :bow:

Drag curls är sköna! Jag ska köra lite mer sådant skit nu :)

Yes
2006-07-11, 23:26
En nyfunnen vän som är alternativ till sittande curl på inclinebänk är drag curl, som jag för tillfället utför i smith-maskinen. Här utförs en extension i axeln simultant med att armbågarna flexas. Kombiövning biceps, baksida axlar och lite traps. Fantastico.

http://www.giantpt.com/BodyPerfect/Afbeeldingen/dragcurl.gif

Det var en intressant variant. Tar det mycket på baksida axlar?

Sen en rent estetisk fråga. Hur påverkar en välutvecklad M. Brachio-radialis utséendet på armarna? Jag undrar lite då jag nyligen diskuterade träning med kompis som menade på att hammercurls och liknande gör att biceps "trycks upp" och ser större ut(han menade på att det var större brachialis som gav den effekten, vilket ju tycks vara felaktigt, men om det stämmer borde väl större brachio-radialis ge liknande effekt).

Sheogorath
2006-07-12, 04:03
Det var en intressant variant. Tar det mycket på baksida axlar?

Sen en rent estetisk fråga. Hur påverkar en välutvecklad M. Brachio-radialis utséendet på armarna? Jag undrar lite då jag nyligen diskuterade träning med kompis som menade på att hammercurls och liknande gör att biceps "trycks upp" och ser större ut(han menade på att det var större brachialis som gav den effekten, vilket ju tycks vara felaktigt, men om det stämmer borde väl större brachio-radialis ge liknande effekt).

Drag curls tar rätt rejält på både baksida axlar och traps, verkar det som. Jag får inte direkt träningsvärk här av dem, men det känns helt klart dagen efter. Å andra sidan kör jag bara två failure-set om 6-12 reps, så om man slabbar på med fler set så kan det säkert räcka för att det ska mola till lite gött. Hur som helst är det uppenbart när man utför rörelsen att det är biceps som gör merparten av jobbet.

Sen din fråga angående M. Brachio-radialis. Muskeln ligger över armbåge på underarmen och på den här bilden (deffen 05) ser man tydligt hur muskeln ligger. (klickizen)

http://img90.imageshack.us/img90/9166/brachioradialis0sd.th.jpg (http://img90.imageshack.us/my.php?image=brachioradialis0sd.jpg)

M. Brachialis ligger strax ovanför armbågen och löper under biceps. Kallas ibland för "nedre biceps". Om det är någon muskel som skulle kunna anses "trycka upp" biceps så är det väl denna. Sen om det är en seglivad gymmyt att det gör någon skillnad i praktiken att mata på med en massa preacher/scottcurls/motsv. för att få upp massan på denna är svårt att veta. Om man är riktigt rippad kan man se den mellan biceps och triceps på överarmens utsida.

MilkmaN
2006-07-12, 14:23
Du menar nog armbågen ;). Men visst, det är rätt så.

Hammerfattning i den positionen... Hmm. Ingen aning faktiskt. Man kör ju hammer för att piska M. Brachio-radialis, och den fäster ju bara över armbågen så hur vinkeln är i axeln spelar noll roll. Men du kan ju testa och se hur det känns.

Ge drag curl (i smith kör jag) en chans åtminstone. Superduperskön övning tycker jag.

Fan. Nu var min bounty slut. Min enda njutning på dagen. Men fy fan vad god den var. Short but sweet. *cry*

Det har jag gjort redan innan. Jag tar mycket mindre och får mer kontakt.

BigForre
2006-07-12, 17:00
Sheo, eller andra även för den delen: Jag som precis börjat träna igen och kör en klassiskt split (1. Press Triceps 2. Drag Biceps 3. Ben Mage), har inte mycket ork kvar i armarna än så länge trots ganska korta pass. Att lägga ner mer än 5-6 set på biceps blir, känner jag är overkill de närmsta månaderna, hur bör man lägga upp bicepsträningen på så få set? Stångcurl följt av några set hammercurl?

Sheogorath
2006-07-12, 21:06
Sheo, eller andra även för den delen: Jag som precis börjat träna igen och kör en klassiskt split (1. Press Triceps 2. Drag Biceps 3. Ben Mage), har inte mycket ork kvar i armarna än så länge trots ganska korta pass. Att lägga ner mer än 5-6 set på biceps blir, känner jag är overkill de närmsta månaderna, hur bör man lägga upp bicepsträningen på så få set? Stångcurl följt av några set hammercurl?

Alltså, bara för att jag skriver en massa betyder inte det att jag kör en massa. Detta är Internet, ffs!

(jag kör själv två set biceps i veckan, men eftersom de släpar kör jag också mycket curlar på mitt underarms/grepp-pass som jag kör på fredagar, om jag känner för att träna det passet. det är ett av mina två lekpass)

Sheogorath
2006-07-12, 21:15
Hade jag bara fått välja en bicepsövning hade jag valt denna:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Biceps/DBInclineCurl.gif

Fast med full supination genom hela rörelsen, båda armarna simultant, och med pekfingrarna närmast viktskivan, så att biceps måste supinera för att hanteln inte ska rotera.

BigForre
2006-07-12, 22:05
Alltså, bara för att jag skriver en massa betyder inte det att jag kör en massa. Detta är Internet, ffs!

(jag kör själv två set biceps i veckan, men eftersom de släpar kör jag också mycket curlar på mitt underarms/grepp-pass som jag kör på fredagar, om jag känner för att träna det passet. det är ett av mina två lekpass)

Kan ställa frågan på ett litet bättre sätt. Missar M. Brachio-radialis ordentlig pisk under ett vanligt ryggpass, så att det vore lämpligt att lägga in en ett par set hammercurl, istället för ett par set vanliga curl, redan på den här krypnivån?

Sheogorath
2006-07-12, 22:14
Kan ställa frågan på ett litet bättre sätt. Missar M. Brachio-radialis ordentlig pisk under ett vanligt ryggpass, så att det vore lämpligt att lägga in en ett par set hammercurl, istället för ett par set vanliga curl, redan på den här krypnivån?

Kör du inte roddar och pull-ups/latsdrag på ryggpasset?

BigForre
2006-07-12, 22:20
Kör du inte roddar och pull-ups/latsdrag på ryggpasset?

Självklart, och därmed får M. Brachio-radialis arbeta förstår jag det som på ditt inlägg...

Sheogorath
2006-07-12, 22:30
Självklart, och därmed får M. Brachio-radialis arbeta förstår jag det som på ditt inlägg...

Jepp. Den muskeln tycker jag bara behöver ha egna övningar som t.ex. hammercurl eller "omvända" curls om man har släpande underarmar, eller, som jag, tycker asymmetriskt stora underarmar är coolt :D.

Har man bara ett fåtal set att spela med så gör nog de flesta rätt i att lägga dem på "rena" bicepsövningar.

BigForre
2006-07-12, 22:54
Jepp. Den muskeln tycker jag bara behöver ha egna övningar som t.ex. hammercurl eller "omvända" curls om man har släpande underarmar, eller, som jag, tycker asymmetriskt stora underarmar är coolt :D.

Har man bara ett fåtal set att spela med så gör nog de flesta rätt i att lägga dem på "rena" bicepsövningar.

Asymmetriskt stora underarmar ÄR coolt...

MrBulk
2006-07-13, 09:26
Jepp. Den muskeln tycker jag bara behöver ha egna övningar som t.ex. hammercurl eller "omvända" curls om man har släpande underarmar, eller, som jag, tycker asymmetriskt stora underarmar är coolt :D.

Har man bara ett fåtal set att spela med så gör nog de flesta rätt i att lägga dem på "rena" bicepsövningar.


Är det bättre att lägga in Hammer och Omvända curl i rygg-passet istället för biceps-passet?

Sheogorath
2006-07-13, 09:53
Är det bättre att lägga in Hammer och Omvända curl i rygg-passet istället för biceps-passet?

Det kan göra det samma, men jag hade personligen gjort så som du säger om jag haft rygg och biceps på olika dagar. Fast för min del spelar det ingen roll, eftersom jag alltid tränat biceps efter rygg, och då är ju dessa övningars plats given, om jag vill köra dom.

MrBulk
2006-07-19, 20:14
Hur är det när man kör Hammer-curl, spelar det nån roll vilken vinkel axeln har vid den övningen eller tar det på samma sett oavsett vinkel?