handdator

Visa fullständig version : Motionscyklar


Baha
2006-07-10, 19:05
Tänkte köpa mig enmotionscykel att ha hemma framför tvn

ni som har köpt, vilka märken har ni och är ni nöjda med dom? bra ellerdåligt med dom, etc?

rekomendationer

MasterChief
2006-07-10, 21:22
Tänkte köpa mig enmotionscykel att ha hemma framför tvn

ni som har köpt, vilka märken har ni och är ni nöjda med dom? bra ellerdåligt med dom, etc?

rekomendationer

IMHO skulle jag satsa på en vettig begagnad spinningcykel. Klart skönast att cykla länge och hårt på. Sen använder du pulsen som styrmedel istället för en dåligt kalibrerad wattmätare på en värdelös magnetbromsad elektronisk cykel.

3500 för en sån här raring (jag föredrar Schwinn):
http://www.almcareplan.se/databas/bilder/lager/Spinningcykel%20Schwinn%20SMF1296.jpg

Baha
2006-07-21, 12:15
Missade förr att nån svarat på den här, funderade på en sån just för att dom är billigare.

jag är inte intresserad av ngn wattmätare eller dylikt heller utan vill bara kunna cykla hårt och köra intervaller typ.


vad är skillnaden egentligen på en sån och en vanlig motionscykel? är det bara hur motståndet tillförs?

Cilia
2006-07-21, 12:33
vad är skillnaden egentligen på en sån och en vanlig motionscykel? är det bara hur motståndet tillförs?
jag är ingen cykelexpert
vet inte vad som skiljer tekniskt
men du sitter bättre på en spinningcykel och den känns stabilare.
du kan stå och cykla på den och den står kvar och det är lätt att variera motståndet. Känns mer som att cykla på riktigt

Sniggel
2006-07-21, 12:38
Första gången jag satte mig på en spinningcykel blev jag förvånad över hur bekvämt det var. Man får inte ont i röven eller ryggen som man kanske kan få av andra cyklar. Skulle jag köpt en stationär cykel hade jag verkligen satsat på något i den stilen.

Guddi
2006-07-21, 12:57
Testa så att den känns bra när du sitter på den. Det är det viktigaste. Ändring av motstånd finns på alla cyklar och pulsen kan du mäta med en pulsklocka istället. blir mer exakt än när man mäter den nere vid händerna.