handdator

Visa fullständig version : humlem malto


coop
2006-07-10, 18:11
tänkte beställa 25kg maltodextrin, men det finns typ 100 olika sorter.

vetemalt
chokladmalt
svartmalt
osv.

Kan någon förklara det här för mig?

Jorgen
2006-07-10, 19:57
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Catstyle
2006-07-10, 20:05
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Nog för att man kan göra reklam för forumets egna produkter, men du postar länkar till shopen i varenda tråd.

Dessutom var det helt offtopic nu.

Arnesson
2006-07-10, 20:10
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Eller om man nu inte ville betala överpris, så kan man ju köpa 25-kilossäck hos en konkurent till Kollo:thumbup:

nordland
2006-07-10, 23:58
Eller om man nu inte ville betala överpris, så kan man ju köpa 25-kilossäck hos en konkurent till Kollo:thumbup:

Sådana här inlägg tycker jag borde resultera i banning. Webbutiken äger forumet, och då ska man fan inte komma och göra reklam för en annan butik.

Det är ju som att springa in på en Intersportbutik och fråga efter vägen till Sportringen..

YTS
2006-07-11, 01:03
tänkte beställa 25kg maltodextrin, men det finns typ 100 olika sorter.

vetemalt
chokladmalt
svartmalt
osv.

Kan någon förklara det här för mig?

Jag vet inte om du driver med oss, eller är helt okunnig i ölbryggnings konsten. Det är inte Maltodextrin du räknar upp, utan olika maltsorter. Malt är groddade korn av sädesslag, vanligtvis av sädesslaget korn. Att det har en massa olika namn beror på att de rostas vid olika temperatur och fuktighet. Om du inte tänkt brygga öl eller göra memma, så är malt inget för dig.

YNGVE

Jorgen
2006-07-11, 05:12
Nog för att man kan göra reklam för forumets egna produkter, men du postar länkar till shopen i varenda tråd.

Dessutom var det helt offtopic nu.
Ja?

Jorgen
2006-07-11, 05:13
Eller om man nu inte ville betala överpris, så kan man ju köpa 25-kilossäck hos en konkurent till Kollo:thumbup:
Visst kan man göra det. Men eftersom shoppen finansierar forumet och om medlemmarna inte handlar i shoppen blir det inga pengar till att finansiera något forum och då kommer det inte att finnas något forum.
Fast det tycker kanske du är en bra sak?

tano
2006-07-11, 07:19
eller så tycker han att webbutiken redan får tillräckligt mycket reklam genom att man klickar sig till forumet, reklamen som blinkar på skärmen etc.

Kanske inte finns någon direkt anledning att då börja sprida reklamen i trådarna, när det till synes inte hade någon direkt relevans med topic.

zoltan_hellhound
2006-07-11, 07:24
Sådana här inlägg tycker jag borde resultera i banning. Webbutiken äger forumet, och då ska man fan inte komma och göra reklam för en annan butik.

Det är ju som att springa in på en Intersportbutik och fråga efter vägen till Sportringen..

Vem gjorde reklam igentligen?? Tycker inte det borde räknas som att göra reklam att nämna att där finns billigare produkter på andra shopar

Nitrometan
2006-07-11, 08:55
Jag vet inte om du driver med oss, eller är helt okunnig i ölbryggnings konsten. Det är inte Maltodextrin du räknar upp, utan olika maltsorter. Malt är groddade korn av sädesslag, vanligtvis av sädesslaget korn. Att det har en massa olika namn beror på att de rostas vid olika temperatur och fuktighet. Om du inte tänkt brygga öl eller göra memma, så är malt inget för dig.

YNGVE
Ajdå. Kunde han inte ha fått handla och prova först. *popcorn*

Det hade blivit mycket roligare så.

Jorgen
2006-07-11, 15:11
eller så tycker han att webbutiken redan får tillräckligt mycket reklam genom att man klickar sig till forumet, reklamen som blinkar på skärmen etc.
Fråga honom. Jag vet inte.

Kanske inte finns någon direkt anledning att då börja sprida reklamen i trådarna, när det till synes inte hade någon direkt relevans med topic.
Varför inte? Jag tycker ju att fler skall handla i shoppen.
Jag gjorde det för att se om någon skulle reagera. Och till synes störde det några tillräckligt mycket för att dom skulle lägga tid på att tjafsa om det. Mission complete.

hattfan
2006-07-11, 15:33
I reglerna till forumet står det klart och tydligt att man inte skall göra reklam/länka till någon konkurrent till Kolozzeum.

Samtidigt vill snubben ha 25 kg malto vilket inte är resonabelt att köpa via kolozzeums webshop.

Med det diplomatiska uttalandet tycker jag väl inte att coop gör något jättefel, osmidigt kan hända och en skittrög fråga men i ärlighetens namn köper man 25kg i 1,5kg påsar?

YTS
2006-07-11, 20:25
Ajdå. Kunde han inte ha fått handla och prova först. *popcorn*

Det hade blivit mycket roligare så.

Jo det hade vart rätt så kul, men jag hade ju ändå inte fått se hans min, när han öppnar säcken. ;)

Jag vill säga en sak till alla maltodextrin snubbar. Köp havregryn istället, innehåller en massa Protein, vitaminer, mineraler och EFA till låg kostnad, vilket inte Maltodextrin gör. Så här gör du en perfekt gainersgröt att ta efter träningen. Lägg 30 g röda linser, 20g torkad aprikos, 5g solrosfrö och ett kryddmått salt i en kastrull, fyll på med 4,5 dl vatten koka upp och sjud 7 minuter. Rör ner 70g havregryn och sjud ytterligare 3 minuter. Häll omedelbart i matlåda och vira in i gymhandduken. Håller sig varmt i 2 timmar. Linserna höjer både proteinhalt och proteinkvalité på gröten.

Jag har ätit denna gröt efter passen i 3 månader nu och ökat muskelmassan 3 kg, enligt kallippermätning, samtidigt har jag gått ner några kilon.:hbang:

YNGVE

Ryska_raketen
2006-07-11, 20:31
Jag har ätit denna gröt efter passen i 3 månader nu och ökat muskelmassan 3 kg, enligt kallippermätning, samtidigt har jag gått ner några kilon.:hbang:

YNGVE





Ffs, bra rålögn. Pga att du kör havre istället för malto ? Är det du säger ?

paddanboy
2006-07-11, 20:36
Allt fungerar, det är bara hur bra det fungerar.

MilkmaN
2006-07-11, 20:38
Ffs, bra rålögn. Pga att du kör havre istället för malto ? Är det du säger ?

Det var ju inte direkt en enkel grej att fixa till heller. Lite skillnad från att blanda ner malto i vattnet... Och vem har massa torkad aprikos och röda linser hemma?

För övrigt är de väl:

maltodextrin (Roquette), pulver, 25 kg

du vill ha?

YTS
2006-07-11, 20:57
Ffs, bra rålögn. Pga att du kör havre istället för malto ? Är det du säger ?

Det är absolut inte lögn. Men det beror inte enbart på havregrynen, jag käkar enbart pumpernickel bröd, vilket är ett surdegsjäst 100% Rågfullkornsbröd. Jag äter inte margarin och ost på mackorna, utan alternerar, sardiner, musslor, ägg, räkor och vita bönor, dessutom lägger jag alltid röd paprika och solrosfrön på mackorna. Till middag äter jag nästan alltid råris med bönor, vitkål, lök, morot och champinjoner. Kort sagt ett mycket genomtänkt kostprogram. Även om du inte tror på det, så är ett genomtänkt kostprogram, bra mycket effektivare än allvärldens kosttillskott. Jag anser att det enda kosttillskott jag behöver är 5 ml, linfröolja per dag, de dagar jag inte äter sardiner på mackorna.
Sen har jag väl bra gener från bägge mina föräldrar också.

YNGVE

YTS
2006-07-11, 21:04
Det var ju inte direkt en enkel grej att fixa till heller. Lite skillnad från att blanda ner malto i vattnet... Och vem har massa torkad aprikos och röda linser hemma?



Jättesvårt och krångligt? 10 minuter blanda ihop 5 ingredienser!
Torkad aprikos och röda linser finns numera i vanliga livsmedelsbutiker.
Vill man se problem i allting, så! Men den som vill ha verkligt goda resultat satsar på riktig mat, istället för raffinierat kolhydrat och protein.

YNGVE

Longshot
2006-07-11, 21:14
Men den som vill ha verkligt goda resultat satsar på riktig mat, istället för raffinierat kolhydrat och protein.

YNGVE

Varför kör inte alla på ditt vinnande koncept? Kroppsbyggare, friidrottare, fotbolls/hockeyspelare och andra elitidrottsmän...

YTS
2006-07-11, 21:47
Varför kör inte alla på ditt vinnande koncept? Kroppsbyggare, friidrottare, fotbolls/hockeyspelare och andra elitidrottsmän...

P.g.a. pengar. Kosttillskottsföretagen satsar enormt på reklam, binder upp idrottsstjärnor, som är tvugna att använda deras preparat, för att göra reklam för deras produkter. Stor del av forskning görs också p.g.a. pengar på kosttillskott. Jämför sedan med hur mycket pengar livsmedelsverket har att satsa på information. Dock har Kungsörnen gjort informations material om naturliga kostsystem. Även Fazer satsar en hel del pengar på forskning om råg.

Jag kan berätta nå´t om vad riktig kost kan göra för styrkan. Där min mor är ifrån fanns det för länge sen en man som åt fisk, potatis, mjölk, fullkornsbröd, ärter, äpplen, morötter kort sagt saker, man kunde få tag i, i ett fiskesamhälle. Han jobbade med fiske och jordbruk. Han kunde lyfta sin farstusten upp till axeln och den vägde ändå omkring 200 kg. Helt utan anabola och diverse kosttillskott.

YNGVE

Catstyle
2006-07-11, 21:51
Är du allvarlig eller driver du med oss Yngve?

YTS
2006-07-11, 21:57
Är du allvarlig eller driver du med oss Yngve?
Helt klart allvarlig. Jag anser att alla dessa raffinierade kolhydrat, protein, omega 3, vitaminer och mineraler, till idrottsmän är lika smart som att föda upp grisar på godis, eller mata kor med tidningspapper.
Det är rätt underligt, att folk undrar om man är seriös, när man säger att riktig mat är bättre än raffinierade pulver.

YNGVE

YTS
2006-07-11, 22:23
Är du allvarlig eller driver du med oss Yngve?
Jag kan berätta en sak till: I Värnamo i Småland finns det 2 st drängastenar, de väger 120 resp. 136 kg och många drängar kunde marklyfta dem och det sägs att de starkaste drängarna kunde lyfta den tyngre stenen upp till axeln och putta till den, så den landa bakom dem. Det här stod att läsa på skylten + att min far som är 67 år har bekräftat att han som tonåring, personligen sett drängar lyfta stenen.

YNGVE

YTS
2006-07-11, 22:31
Är du allvarlig eller driver du med oss Yngve?

En vän till mig har berättat att en gård i Halland hade en drängasten, som vägde 105 kg. För att bli antagen som dräng var man tvungen att marklyfta den. Kanske inte en lika häftig prestation som de två tidigare, men med tanke på att detta var ett minimikrav på en dräng, så förstår man att drängarna var rejält starka, på den tiden de åt riktig mat.

YNGVE

Jorgen
2006-07-12, 05:26
Varför kör inte alla på ditt vinnande koncept? Kroppsbyggare, friidrottare, fotbolls/hockeyspelare och andra elitidrottsmän...
För att det är enklare att dra en proteinare?

Longshot
2006-07-12, 06:35
För att det är enklare att dra en proteinare?

Okej! Då hade det slagits fler rekord inom många sporter om den s.k "lättjan" hade upphört.

tano
2006-07-12, 12:52
Jo det hade vart rätt så kul, men jag hade ju ändå inte fått se hans min, när han öppnar säcken. ;)

Jag vill säga en sak till alla maltodextrin snubbar. Köp havregryn istället, innehåller en massa Protein, vitaminer, mineraler och EFA till låg kostnad, vilket inte Maltodextrin gör. Så här gör du en perfekt gainersgröt att ta efter träningen. Lägg 30 g röda linser, 20g torkad aprikos, 5g solrosfrö och ett kryddmått salt i en kastrull, fyll på med 4,5 dl vatten koka upp och sjud 7 minuter. Rör ner 70g havregryn och sjud ytterligare 3 minuter. Häll omedelbart i matlåda och vira in i gymhandduken. Håller sig varmt i 2 timmar. Linserna höjer både proteinhalt och proteinkvalité på gröten.

Jag har ätit denna gröt efter passen i 3 månader nu och ökat muskelmassan 3 kg, enligt kallippermätning, samtidigt har jag gått ner några kilon.:hbang:

YNGVE

Ser nyttigt ut, men

varför havregryn? Ville man inte ha snabb energi efter ett träningspass, havregryn är väl inte direkt den snabbaste energin?

Då kan man väl lika gärna äta fil och havregryn efter passet lr liknande.
Eller varför inte några frukter?
Ja just det, som Grub sa, frukt innehåller mycket fruktsocker så då blir energin inte så snabb som man vill ha den, men wtf nu är vi ju tillbaka på snabb energi igen.

Äh lika bra ta sockret, ska ju inte vara dåligt om man får tro Grub.

King Grub
2006-07-12, 14:19
Äh lika bra ta sockret, ska ju inte vara dåligt om man får tro Grub.

Socker är sämst och jag har aldrig sagt något annat.

En måttlig mängd socker i kosten som inte tar plats från näringsgivare har inte negativa effekter hos en tränande individ, men själva sockret är fortfarande helt värdelöst. Man har inget behov av sackaros i kosten överhuvudtaget.

Jorgen
2006-07-12, 17:03
Okej! Då hade det slagits fler rekord inom många sporter om den s.k "lättjan" hade upphört.
Du förstår tydligen inte vad jag menar.
Tänk lite till är du snäll.

Longshot
2006-07-12, 18:27
Du förstår tydligen inte vad jag menar.
Tänk lite till är du snäll.

Jag förstår exakt vad du menar, men förstår du mig? Tvivlar jag starkt på.. med tanke på din kommentar.

MilkmaN
2006-07-12, 18:27
Ynge, du får se till hela bilden.

Blev drängarna starka som fan (vilket jag inte tvivlar på att de var) pga.

1, maten?
2, det tunga kroppsarbetet?

Man kan ju inte helt utesluta det som en faktor. Men visst, självklart är det bra att äta oraffinerat, det tror jag ingen säger emot. Samtidigt så finns det tillfällen när raffinerade produkter, enligt mig och många andra, är bättre. Kamma dig :)

tano
2006-07-12, 18:35
Socker är sämst och jag har aldrig sagt något annat.

En måttlig mängd socker i kosten som inte tar plats från näringsgivare har inte negativa effekter hos en tränande individ, men själva sockret är fortfarande helt värdelöst. Man har inget behov av sackaros i kosten överhuvudtaget.

Var det jag försökte få fram.

Att ta lite socker efter träningen för en idrottsman är inte negativt om han ändå äter normal oraffinerad mat till de andra målen.
Säkerligen gör de flesta det för enkelheten, men som sagt undrar ändå lite över havregrynen, är energin bra i jämförelse med annan mat? Hur mycket långasammare är upptaget ungefär mot sockret?

Kanske testar en sådan där havredrink när jag flytatt hem :)

MilkmaN
2006-07-12, 19:21
Vart får du in sockret i bilden?

Det är maltodextrin vi pratar om.

Jorgen
2006-07-12, 21:00
Jag förstår exakt vad du menar, men förstår du mig? Tvivlar jag starkt på.. med tanke på din kommentar.
Är du säker på det?
Jag förstår inte hur du kunde få "det är enklare" till att bli "lättja" nej. Förklara gärna.

tano
2006-07-12, 21:18
Vart får du in sockret i bilden?

Det är maltodextrin vi pratar om.

Maltodextrin är väl en sorts socker, annars får du gärna förklara vad det är. Snabbare upptag än vanligt socker, ja, men näringsmässigt är det väl ingen skillnad?

Trodde alla förstod vad jag menade, tydligen inte.

YTS
2006-07-12, 22:05
Var det jag försökte få fram.

Att ta lite socker efter träningen för en idrottsman är inte negativt om han ändå äter normal oraffinerad mat till de andra målen.
Säkerligen gör de flesta det för enkelheten, men som sagt undrar ändå lite över havregrynen, är energin bra i jämförelse med annan mat? Hur mycket långasammare är upptaget ungefär mot sockret?

Kanske testar en sådan där havredrink när jag flytatt hem :)

Jag tror att det är extra viktigt att inte inta en raffinierad produkt just efter träning, det är då kroppen har stort behov av alla uppbyggande faktorer som finns i riktig mat. Raffinierad mat kan man äta till efterrätt, typ lite glass eller en kanelbulle och kaffe. Sen att havregryn är långsammare än socker, kan man lätt kompensera genom att äta lite större mängd, det påverkar nämligen hur stort kolhydrat upptaget blir.
Det är inte en havredrink, utan en gröt jag presentera recept på. Försök inte äta okokta linser för då spyr, du garanterat.

YNGVE

YTS
2006-07-12, 22:12
Ynge, du får se till hela bilden.

Blev drängarna starka som fan (vilket jag inte tvivlar på att de var) pga.

1, maten?
2, det tunga kroppsarbetet?

Man kan ju inte helt utesluta det som en faktor. Men visst, självklart är det bra att äta oraffinerat, det tror jag ingen säger emot. Samtidigt så finns det tillfällen när raffinerade produkter, enligt mig och många andra, är bättre. Kamma dig :)

Det är klart att det var både det tunga arbetet och maten, för utan sund mat hade de aldrig klarat att jobba så hårt.

På vilket sätt skulle raffinierade produkter kunna konkurrera med riktig mat?

För övrigt behöver jag inte kamma mig, då jag kör med Snagg.


YNGVE

Pepz
2006-07-12, 22:35
I vissa fall kan raffinering anses vara en utveckling av produkten.

Vassle till exempel.. Ingen vanlig mat som mig veterligen sätter igång muskelproteinsyntesen på samma sätt..

vanlig oraffinerad mat är absolut bäst när det kommer till mat.

Men kosttillskott är just kosttillskott och ska enbart nyttjas utöver en bra kost, och då när man just vill dra fördel av de raffinerade produkternas fördelar gentemot vanlig mat.

schabo-labo
2006-07-12, 23:17
Ingen vanlig mat som mig veterligen sätter igång muskelproteinsyntesen på samma sätt..


För övrigt håller jag med Yngve. Äter hellre gröten, låter mums.

YTS
2006-07-12, 23:21
I vissa fall kan raffinering anses vara en utveckling av produkten.

Vassle till exempel.. Ingen vanlig mat som mig veterligen sätter igång muskelproteinsyntesen på samma sätt..


Jag tror det beror på att man inte forskat så mycket på matkombinationer. När jag skrev mitt nya kompendium Mackor och Grötar för kraftsportare, så fann jag att 143g (2 skivor) pumpernickelbröd med 75g ägg, , 40g isbergssallad, 10g röd paprika, 10g morot, 1 krm linfröolja och 2 dl lättmjölk, hade ett Chemical Score på 119. D.v.s. 19% högre proteinkvalité än den som fodras av växande småbarn, vilka har högre krav på proteinkvalité än äldre barn, ungdomar och vuxna. Samtidigt var det den måltid i mitt kompendie som hade högst C.S. Alla vitaminer utom D nådde upp till minst 120% av rekommendationerna och mineralerna nådde upp till minst 172%.

För övrigt hur mycket av de naturliga vitaminerna och mineralerna finns kvar i vasslen?

YNGVE

OggeP
2006-07-13, 07:01
För övrigt hur mycket av de naturliga vitaminerna och mineralerna finns kvar i vasslen?

YNGVE

Nu skrev inte pepz att man uteslutande ska äta vassle, han betonade att det var ett tillskott till en varierad kost.

tano
2006-07-13, 09:18
Jag tror det beror på att man inte forskat så mycket på matkombinationer. När jag skrev mitt nya kompendium Mackor och Grötar för kraftsportare, så fann jag att 143g (2 skivor) pumpernickelbröd med 75g ägg, , 40g isbergssallad, 10g röd paprika, 10g morot, 1 krm linfröolja och 2 dl lättmjölk, hade ett Chemical Score på 119. D.v.s. 19% högre proteinkvalité än den som fodras av växande småbarn, vilka har högre krav på proteinkvalité än äldre barn, ungdomar och vuxna. Samtidigt var det den måltid i mitt kompendie som hade högst C.S. Alla vitaminer utom D nådde upp till minst 120% av rekommendationerna och mineralerna nådde upp till minst 172%.

För övrigt hur mycket av de naturliga vitaminerna och mineralerna finns kvar i vasslen?

YNGVE

Vad var det för studie och hur gick du tillväga?
Det där låter som ett mellanmål, men brukar du använda det efter träning som variation till din GRÖÖÖT.. (såja, vad folk är petiga)

Longshot
2006-07-13, 09:35
Är du säker på det?
Jag förstår inte hur du kunde få "det är enklare" till att bli "lättja" nej. Förklara gärna.

YTS säger att det är bättre att äta riktig mat och att det är dollarsedeln som "tvingar" elitidrottsmän att hålla sig till tillskotten. Jag tror på att en mix ger bäst resultat.

Men om vi utgår från att han rätt. Varför ska man välja ett alternativ som är sämre bara för det är enklare? Det kallar iaf jag lättja.

zoltan_hellhound
2006-07-13, 09:49
Ynge, du får se till hela bilden.

Blev drängarna starka som fan (vilket jag inte tvivlar på att de var) pga.

1, maten?
2, det tunga kroppsarbetet?

Man kan ju inte helt utesluta det som en faktor. Men visst, självklart är det bra att äta oraffinerat, det tror jag ingen säger emot. Samtidigt så finns det tillfällen när raffinerade produkter, enligt mig och många andra, är bättre. Kamma dig :)

Sedan så tränade väll drängarna inte för muskelvolym..Kan tänka mig att en kost kan skilja mellan en som siktar på muskeltilväxt och på en som satsar på styrka...eller??

z_bumbi
2006-07-13, 12:31
Vad var det för studie och hur gick du tillväga?

Läste livsmedeltabeller och räknade ut vad det blev gissar jag, man kan använda ett vanligt kostregistreringsprogram om man inte orkar leta och räkna själv.

Jorgen
2006-07-13, 15:18
YTS säger att det är bättre att äta riktig mat och att det är dollarsedeln som "tvingar" elitidrottsmän att hålla sig till tillskotten. Jag tror på att en mix ger bäst resultat.

Men om vi utgår från att han rätt. Varför ska man välja ett alternativ som är sämre bara för det är enklare? Det kallar iaf jag lättja.
Du förstod mao inte vad jag menade.

Jag säger varken bä eller bu i vilket som är bäst. Jag säger att det är enklare att ta kosttillskott än att bara använda sig av mat.

Longshot
2006-07-13, 15:28
Du förstod mao inte vad jag menade.

Jag säger varken bä eller bu i vilket som är bäst. Jag säger att det är enklare att ta kosttillskott än att bara använda sig av mat.

Jaha? Vad ska jag svara på det? Tack för informationen? Du kan inte ha höga tankar om folket på kolo om du skriver såna saker :)
Vem som helst förstår väl att det ligger till på det sättet, eller? *screwy*

Jorgen
2006-07-13, 15:30
*suck*

YTS
2006-07-13, 20:52
Läste livsmedeltabeller och räknade ut vad det blev gissar jag, man kan använda ett vanligt kostregistreringsprogram om man inte orkar leta och räkna själv.

Kompendiet är ett arbete jag gjort för att ge folk recept på alternativ till gainers och MRP.

Jag har gjort ett eget kostberäkningsprogram i Excel med NRG, protein, fett, SAFA, MUFA, PUFA, Omega 3, kolesterol, kolhydrat, fiber, mineraler, vitaminer och de 11 essentiella och semiessentiella aminosyrorna. Sen har jag provat mig fram till vilka mängder av de olika råvarorna, som ger bra näringsvärden.

Denna mackmåltid är väl inget man tar med istället för min gröt till gymmet, men iaf jag själv brukar vara sugen på mera mat inom 1 1/2 timme efter träningen, så då passar det ju bra med en sådana dundermackor.

YNGVE