handdator

Visa fullständig version : Lägga av med knäböj?


Halldin
2006-07-10, 15:31
Idag blev jag så sur att jag funderar på att lägga ner knäböj.

Jag ökar inte ett piss vare sig storleksmässigt eller styrkemässigt med böj. Vikterna svajar lite upp och ner men i stort sett har det varit samma skitvikter i åratal nu.

Jag kör väldigt djupt, jag har testat med få set, många set, 5x5, korta pauser långa pauser etc.
Känns så jäkla meningslöst.

Jag tror dock att jag har lite problem med rörligheten, tiltar nog framåt en del i bottenläget och det gör nog att ryggen får jobba en del på väg upp.
Om det är en orsak, vad ska jag göra åt saken mer exakt? Vad behöver stretchas?

Andra tips eller åsikter är också välkomna. En allmän uppfattning är ju att knäböj är en allsmäktig övning som alla ska köra men det känns som det inte ger något vilket känns extra meningslöst då den är jobbig som fan att utföra. :)

Slartibartfast
2006-07-10, 15:36
Böj är en skitövning jämfört med benpress. Men det är min högst subjektiva åsikt.

Fettecke
2006-07-10, 15:36
hamnar jag på en platå, så skippar jag den övningen ett tag och kör en liknande... märkte att sen jag bytte ut böj mot benpress, så vart de lättare i böj. Prova att köra kvartsböjar ett tag för att få upp viktkänsla och sluttryck osv ?

jwzrd
2006-07-10, 15:36
Har du provat att träna hårt?

Halldin
2006-07-10, 15:46
Har du provat att träna hårt?
Givetvis. Dock kör jag ensam på ett obemannat gym, utan powerracks och andra nymodigheter så jag kan inte ta ut mig till failure i den övningen.

Eller ptja, det har hänt någon gång och det är inte kul.

Officer
2006-07-10, 15:50
I knäböj ökar man om man kör tillräckligt hårt (och nej du behöver inte gå till failure för det), och äter mycket.

Vad sägs om att dra ner på knäböjen ett tag och köra t ex endast 1-2 set knäböj per benpass och resten benpress / utfall ? Precis som med allt annat behöver man en miljöomväxling då och då.

Testa att köra halva knäböj ett tag (inte för att jag förespråkar det i övrigt) men det kan vara ett bra sätt att komma förbi viktökningsplatåer.

Kör du baksida lår riktigt hårt? Gör det med.
Kör du mycket marklyft? Du kanske kan testa dra ner på det ett litet tag.
Att du sackar i just knäböj behöver inte bero på just dina benpass och hur du kör de - utan snarare hur du kör resten av veckan / innan benpassen.

Clyde
2006-07-10, 15:52
Halldin: Läs vad Allan har skrivit om knäböj i best of delen. Får du inte svar på frågan där, får du det antagligen inte här heller. ;)

Halldin
2006-07-10, 15:55
Jag kom just på en sak jag glömde nämna. Jag har haft skador i ljumskarna sen jag började styrketräna, då jag ådrog mig detta i kampsport som jag höll på med tidigare.

Från början hugg det till bara av att köra knäböj, men det gör det inte längre. Däremot hugger det till om jag anstränger ljumskarna för hårt, typ pressar låren inåt mot varandra hårt medans jag håller emot med händerna.

Kan denna skada påverka böjen?

Sen så tränas marklyft varje vecka. Bra med lite tips och idéer, fortsätt. :thumbup:

Nitrometan
2006-07-10, 16:12
Skadan kan såklart påverka beroende på vilken stil du har i lyftet. Om du kör både mark och böj tungt varje vecka (och dessutom fäller ryggen i böjen) kan det bli för mycket för ryggen (men även benen).

Testa att köra böj/mark varannan vecka en period.

rQx
2006-07-10, 17:06
Testa lite frontböj! Me like more!

Fartman
2006-07-10, 17:27
Testa lite frontböj! Me like more!
Ja, testa frontböj ett tag!
Jag misstänker att det kan vara dags för lite variation i benpasset öht, häng inte upp dig så jävla mycket på att du måste köra böj. Även om det är en jättebra övning är den knappast ett måste.

Sen brukar vikterna i böj röra sig när man käkar som fan, det där riktigt härliga tjockistrycket brukar göra susen i böjen. :thumbup:

Fettecke
2006-07-10, 17:39
Sen brukar vikterna i böj röra sig när man käkar som fan, det där riktigt härliga tjockistrycket brukar göra susen i böjen. :thumbup:

Ja, rör sig inte vikterna på stången, så rör man iaf de extra kilona på kroppen... starkare blir du även om du har lika mkt på stången som innan! Win-Win situation :D

Fartman
2006-07-10, 17:41
Ja, rör sig inte vikterna på stången, så rör man iaf de extra kilona på kroppen... starkare blir du även om du har lika mkt på stången som innan! Win-Win situation :D:D

bubbe
2006-07-10, 18:16
Sen brukar vikterna i böj röra sig när man käkar som fan, det där riktigt härliga tjockistrycket brukar göra susen i böjen. :thumbup:

Kan inte annat än hålla med, vikterna flyger upp med en tjockismage att sätta emot bältet. Frontböj har fungerat utmärkt för mig att öka benstyrkan när det har varit problemet. GM och tunga viktade situps har fungerat utmärkt för bålstabilitet.

Halldin
2006-07-10, 18:38
Tror också en kagge spelar in en del, det var bättre när jag vägde drygt 20kg mer men så vill jag gärna inte ha en meter runt midjan igen. *spy*

Frontböj kan vara en idé förstås.

Ulf A Big
2006-07-10, 19:05
Tror också en kagge spelar in en del, det var bättre när jag vägde drygt 20kg mer men så vill jag gärna inte ha en meter runt midjan igen. *spy*

Frontböj kan vara en idé förstås.

Vad vill du med din träning muskler eller styrka?

bubbe
2006-07-10, 19:06
Kom till falkenberg imorgon kl 17, så ska jag hjälpa dig att köra riktiga böj med passning. Vi (aktiva lyftare) tränar 17-19 mån, tis oftast torsdag samt lite olika på lördagar.

Piranha
2006-07-10, 19:37
Böj är en skitövning jämfört med benpress. Men det är min högst subjektiva åsikt.


Sheeesus. :Virro

pragmatist
2006-07-10, 19:54
Det är väl att ta i att kalla böj för en skitövning men för vissa personer (framför allt de med mycket långa lårben) kan det hända att benpress bygger bättre.

Jag har också ryktesvägen hört att skridskoåkare framför allt kör benpress, och deras lårmuskler går ju inte av för hackor precis.

Ramboo
2006-07-10, 19:55
börja kör frontböj och kör inte tunga marklyft samma vecka som du kör böj. Lägg in 2 set boxsquats efter frontböjen också!

Halldin
2006-07-10, 20:28
bubbe: Falkenberg är dessvärre en sjuhelsikes omväg för min del :s Kan inte imorgon i vilket fall som helst. Men tack för erbjudandet. :)

Ramboo m.fl: Det känns som att t.ex marklyft kommer halka efter om man plötsligt ska sänka frekvensen till varannan vecka... eller vad tror ni? Jag trodde det utan problem skulle gå att kombinera dessa övningar på samma vecka.

hockeyFREAK
2006-07-10, 20:49
Kan inte annat än hålla med, vikterna flyger upp med en tjockismage att sätta emot bältet. Frontböj har fungerat utmärkt för mig att öka benstyrkan när det har varit problemet. GM och tunga viktade situps har fungerat utmärkt för bålstabilitet.

GM? Hur utför du tunga viktade situps ? benen 90 grader ? benen längs med marken ? vikten på magen ? aja du förstår nog.

bubbe
2006-07-10, 21:07
GM? Hur utför du tunga viktade situps ? benen 90 grader ? benen längs med marken ? vikten på magen ? aja du förstår nog.

Goodmornings = GM

Tunga viktade, bäst för mig har varit att köra situps i cable cross med kabeln i nedersta trissan och ett rep bakom nacken, sen dra sig upp som en vanliga situp där viktmagasinet gör det betydligt tyngre från mellersta-slutet av rörelsen. När jag har kört med viktskiva på bröstet har det antingen blivit höftböjsproblem eller känningar i ryggen. Med CC kan jag köra hela magen men ändå tungt (runt 8-6 reps).

bubbe
2006-07-10, 21:10
bubbe: Falkenberg är dessvärre en sjuhelsikes omväg för min del :s Kan inte imorgon i vilket fall som helst. Men tack för erbjudandet. :)

Ramboo m.fl: Det känns som att t.ex marklyft kommer halka efter om man plötsligt ska sänka frekvensen till varannan vecka... eller vad tror ni? Jag trodde det utan problem skulle gå att kombinera dessa övningar på samma vecka.

Det är lugnt, mitt erbjudande kvarstår ifall lusten faller på att köra böj eller annan SL moment!

Tror inte det ska vara något problem att minska marken något medans du prioriterar böj, man kan ju inte vara bäst på allt samtidigt....

A.Pahkamaa
2006-07-10, 21:17
Ramboo m.fl: Det känns som att t.ex marklyft kommer halka efter om man plötsligt ska sänka frekvensen till varannan vecka... eller vad tror ni?

Tror snarare du kommer bli starkare i marklyft genom att köra tungt varannan eller var tredje vecka. Du skulle kunna köra nått liknande i knäböj också.

Timme
2006-07-10, 23:32
Böj är en skitövning jämfört med benpress. Men det är min högst subjektiva åsikt.

Antingen så har det med hur din kropp är byggd eller så har du värdelöst utförande....

Halldin
2006-07-11, 05:09
Vad vill du med din träning muskler eller styrka?
En gång i tiden trodde jag att de gick hand i hand, men för tillfället är det muskler som står på tapeten. Kör nu därför med lite mer repetitioner än tidigare.

Timme
2006-07-11, 10:49
En gång i tiden trodde jag att de gick hand i hand, men för tillfället är det muskler som står på tapeten. Kör nu därför med lite mer repetitioner än tidigare.

Jag tror att de går hand i hand. Blir man starkare så växer musklerna! Jag har växt som as nu på senaste tiden nu när jag äntligen på allvar börjat satsa på styrkan famförallt i böj, bänk och mark (ävan alla anra övningar)

Jag säger, ta en vilovecka, börja äta mer och försök öka vikten med 2.5kg vaje vecka ett tag framöver. Jag är nästan övertygad om att du kommer att klara det :) Det kanske känns som om du inte kan öka vikteni böjen men du har kanske inte försökt?

Ulf A Big
2006-07-11, 10:54
När man tränat några år brukar ökningarna minska och till slut får man svårt att upprätthålla styrkan utan periodisering av träningen. Det är här som det börjar bli svårt göra fortsatta framsteg. Men om det är muskler du är ute efter kan du nästan strunta i att se vikten som den avgörande faktorn för utvecklingen utan att det handlar om andra faktorer.

z_bumbi
2006-07-11, 17:17
Ramboo m.fl: Det känns som att t.ex marklyft kommer halka efter om man plötsligt ska sänka frekvensen till varannan vecka... eller vad tror ni? Jag trodde det utan problem skulle gå att kombinera dessa övningar på samma vecka.

Testa och se vad som händer, sen måste du ju inte sänka frekvensen bara för att du inte kört tungt varje vecka.

Köttbullen
2006-07-11, 18:56
vilka vikter leker vi med?

krellik
2006-07-11, 19:46
Hur tungt kör du på vilka reps, exakt vilket djup kör du till och vad väger du är frågor som jag tycker är intresanta i en sån här tråd... Så?

Halldin
2006-07-11, 20:24
Det är inte relevant alls, djupet är gissningsvis 5-10cm från röven till golvet.

krellik
2006-07-11, 20:44
Varför är det int relevant? Är det 200kg så lär du få tänka till lite för att få det att hoppa vidare, men är det 80kg du kör på så tror jag mest det handlar om mental låsning... ...tex...


Spontan reaktion utan sån information, ta den vikten du klarar en 5 på och arbeta dej ner till riktig ass to the grass olympisk stil, sen arbeta upp den 5an till en 20 och ligg där ett tag (3-5 veckor), ta en vilovecka och rotera sen in styrkelyftsböj till under paralelt och kör det tungt och brutalt ett tag....

Diamond
2006-07-11, 21:34
Böj är en skitövning jämfört med benpress. Men det är min högst subjektiva åsikt.

+1

Popeye
2006-07-12, 18:13
Böj är kungen av benövningar, svårare än så är det inte.
Kan man bygga massiva ben utan böj? Självklart kan man det.