handdator

Visa fullständig version : Tips om hur jag skall lära mig mer om styrketräning?


jenny
2006-07-10, 13:38
Har styrketränat i några år nu och börjar känna mig frustrerad över att jag inte kan mer om styrketräning. Jag kan elementära saker som vilken övning tar på vad, fria vikter är att föredra framför maskiner, för att växa måste man också äta rätt osv. Men jag skulle vilja veta mer, t.ex. vad händer egentligen vid muskeltillväxt, hur mer ingående påverkar mat muskeltillväxt, hur kommer det sig att just den övningen påverkar just de musklerna (rörelselära?). Så, frågan är, var hittar jag tillförlitlig information? Är det tidskrifter som gäller eller finns det några bra böcker? Finns det någon kurs i styrketräning som någon kan rekommendera? Tacksam för svar. Det vore även kul att veta hur ni andra har skaffat de kunskaper som ni har.

krellik
2006-07-10, 13:44
.... läs "best of" här grundligt och nogrant.

Sök på "testosterone" (får tyvär inte direktlänka) och läs deras arkiv grundligt och nogrant.

Det ger dej en bra grund att stå på, sen slukar du allt annat du kommer över och testar testar testar en jävlar massa

King Grub
2006-07-10, 13:49
Om engelska går bra finns det en fantastiskt bra artikel skriven av Michael Rennie, en av världens tio främsta experter inom området här:

Body maintenance and repair: how food and exercise keep the musculoskeletal system in good shape. Experimental Physiology 90.4 pp 427-436. M Rennie. (http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427)

Det är en artikel publicerad i en vetenskaplig tidsskrift, men språket är förhållandevis lätt att förstå.

jenny
2006-07-10, 14:09
Om engelska går bra finns det en fantastiskt bra artikel skriven av Michael Rennie, en av världens tio främsta experter inom området här:

Body maintenance and repair: how food and exercise keep the musculoskeletal system in good shape. Experimental Physiology 90.4 pp 427-436. M Rennie. (http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427)

Det är en artikel publicerad i en vetenskaplig tidsskrift, men språket är förhållandevis lätt att förstå.

Tack för tipset. Den verkar intressant. Du som läser mycket tidskrifter. Vilka skulle du rekommendera/icke rekommendera? Jag antar att det som inom andra discipliner finns A,B och C tidsskrifter?

bubbe
2006-07-10, 14:13
Body maintenance and repair: how food and exercise keep the musculoskeletal system in good shape. Experimental Physiology 90.4 pp 427-436. M Rennie. (http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427)


Denna bilden är helt lysande!

http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427/F1

King Grub
2006-07-10, 14:16
I stället för att försöka lära sig grunderna genom att läs tidskrifter, skulle jag rekommendera några bra böcker. Tidskrifter är månatliga "tidningar" fyllda med studier och artiklar, inget som huvudsakligen används som utbildningsmaterial, utan som referensmaterial.

Näringslära för Högskolan är en bra bok om kost. Kemikunskaper på gymnasienivå är bra att ha för att tillgodogöra sig informationen. Finns på alla bibliotek.

För läran om muskulatur, skelett, hormoner, osv, kan Anatomi och Fysiologi (2006) av Bertil Sonesson och Människans Fysiologi (2004) av Egil Haug rekommenderas.

Nutrition for Health, Fitness and Sport (2004), av Williams,är en utmärkt och grundläggande + relativt heltäckande bok för praktiskt inriktad näringslära för idrottare, både konditions- och styrketräning. Den är verkligen jättebra och kräver i princip inga förkunskaper alls förutom gymnasieengelska.

jenny
2006-07-10, 14:17
.... läs "best of" här grundligt och nogrant.

Sök på "testosterone" (får tyvär inte direktlänka) och läs deras arkiv grundligt och nogrant.

Det ger dej en bra grund att stå på, sen slukar du allt annat du kommer över och testar testar testar en jävlar massa

Skall testa det. Är dock lite anti att läsa på nätet. Det är så mycket jag-hörde-av-en-kille-som-hörde-av-en-kille-som-hade-hört-att-detta -vore -bra. Dessutom är väldigt mycket av informationen motsägande. Men det är kanske så det måste vara? Det kan ju inte vara det enklaste området att forska på så jag kan tänka mig att det är lätt att få motsägande resultat.

jenny
2006-07-10, 14:23
I stället för att försöka lära sig grunderna genom att läs tidskrifter, skulle jag rekommendera några bra böcker. Tidskrifter är månatliga "tidningar" fyllda med studier och artiklar, inget som huvudsakligen används som utbildningsmaterial, utan som referensmaterial.

Näringslära för Högskolan är en bra bok om kost. Kemikunskaper på gymnasienivå är bra att ha för att tillgodogöra sig informationen. Finns på alla bibliotek.

För läran om muskulatur, skelett, hormoner, osv, kan Anatomi och Fysiologi (2006) av Bertil Sonesson och Människans Fysiologi (2004) av Egil Haug rekommenderas.

Nutrition for Health, Fitness and Sport (2004), av Williams,är en utmärkt och grundläggande + relativt heltäckande bok för praktiskt inriktad näringslära för idrottare, både konditions- och styrketräning.

Tack igen. Du är en klippa. Skall se om jag kan hitta någon av dem. Men skulle ändå uppskatta om du ville nämna någon tidsskrift. Jag har tillgång till många tidsskrifter genom jobbet så jag har lätt att få tag på dem och jag är intresserad av att se hur de lägger upp sina studier.

Karl_alfred
2006-07-10, 14:33
Skulle jag satsa på något styrkelyft/bodybuilding eller liknande skulle jag defenitivt ta kontakt med de bästa på mitt gym o höra om deras åsikter mm

King Grub
2006-07-10, 14:35
Tack igen. Du är en klippa. Skall se om jag kan hitta någon av dem. Men skulle ändå uppskatta om du ville nämna någon tidsskrift. Jag har tillgång till många tidsskrifter genom jobbet så jag har lätt att få tag på dem och jag är intresserad av att se hur de lägger upp sina studier.

http://www.exrx.net/Journals.html

nutz
2006-07-10, 14:40
Skall testa det. Är dock lite anti att läsa på nätet. Det är så mycket jag-hörde-av-en-kille-som-hörde-av-en-kille-som-hade-hört-att-detta -vore -bra. Dessutom är väldigt mycket av informationen motsägande. Men det är kanske så det måste vara? Det kan ju inte vara det enklaste området att forska på så jag kan tänka mig att det är lätt att få motsägande resultat.

Dom artiklarna som hamnat på best of är nog sunda ska du se :-)

jenny
2006-07-10, 14:57
Skulle jag satsa på något styrkelyft/bodybuilding eller liknande skulle jag defenitivt ta kontakt med de bästa på mitt gym o höra om deras åsikter mm

Hm ja. Nu är jag ju inte så imponerad av fysiken på dem som tränar på mitt gym. Det är ett riktigt Svensson gym om man säger så. Men annars så var det ett bra tips.