handdator

Visa fullständig version : Utförning av bänkpress.


ripper
2006-07-10, 10:48
Hej.

Jag har tränat på gym i 2 år, och jag lärde mig att man skulle ta ner stången i bänkpress ända ner till bröstet. Och på detta vis har jag kört sen dess. Fungerar bra.
Men nu på senare tid har jag sett ett få antal personer som bara tar stången ner en bit, så stången kanske är ca 0,5-1,5dm från bröstet och sedan upp igen.

Varför kör det så? blir det bättre utav det, eller är det en annan sorts träning för brösten?
Eftersom det inte har varit någon nybörjare som gjort på detta vis så blev jag fundersam. Är det bättre att köra så?

Sen en liten annan fråga som inte hör ihop men bänken.
Är det mycket bättre att köra mindre övningar per muskel men mer set, eller mer övningar med mindre set, för muskeluppbygnad?.

Körde många övningar förut men har nu börjat kört färre övningar och det har kännts bättre.

Pudzianovski
2006-07-10, 10:50
Dagens tips: Finns en funktion som heter Search. Använd den gärna.

Officer
2006-07-10, 15:52
Kör ända ner. Eller så djupt ner du kan. Och såvida du inte har grava problem med rörligheten så ska alle man kunna sänka ner till brösten.
Andra tekniktips är att dra bak axlarna/skjut fram brösten. Och på senare tid har jag experimenterat lite med att köra en latsspread liggande när jag kör bänk, funkar skitbra tycker jag.