handdator

Visa fullständig version : Hur mycket curlar Magnus Samuelsson? *film


Timme
2006-07-10, 00:56
http://youtube.com/watch?v=l4GzrW2-ovM&search=magnus%20samuelsson

På ett forum så skrevs det om 140kg... helt sinnes sjukt i så fall!

Hur mycket är det igentligen? Svårt att se i denna film kanske. Han curlar med bra form i alla fall :)

polaren
2006-07-10, 01:00
Det står väl? :P Tror det är 140kg (har DVDn).

Nu har jag en liten fråga: i bänkpressen i början av klippet är 2 av skivorna på varje sida av stången i en annan röd nyans, varför? Är det trickfilmat igen som i första filmen (där klipper dom mellan repsen, behöver inte vara fake, men vaddå)? Vad tror ni?

Hoppas inte att det här inlägget gör tråden till ytterligare en "snacka skit om magnus" tråd, för det vill jag inte! :( Har sett filmen ca 10 gånger och kan aldrig sluta fundera över 270kgs bänken...

sunkan
2006-07-10, 01:07
http://youtube.com/watch?v=l4GzrW2-ovM&search=magnus%20samuelsson

På ett forum så skrevs det om 140kg... helt sinnes sjukt i så fall!

Hur mycket är det igentligen? Svårt att se i denna film kanske. Han curlar med bra form i alla fall :)

2st 25or+stång blir ju iaf 120kg, så om det är 10or utanför så är det väl 140kg som det sägs.

Pudzianovski
2006-07-10, 01:36
Det står väl? :P Tror det är 140kg (har DVDn).

Nu har jag en liten fråga: i bänkpressen i början av klippet är 2 av skivorna på varje sida av stången i en annan röd nyans, varför? Är det trickfilmat igen som i första filmen (där klipper dom mellan repsen, behöver inte vara fake, men vaddå)? Vad tror ni?

Hoppas inte att det här inlägget gör tråden till ytterligare en "snacka skit om magnus" tråd, för det vill jag inte! :( Har sett filmen ca 10 gånger och kan aldrig sluta fundera över 270kgs bänken...

Tränar du på lite olika gym runt omkring i landet kommer du märka att vikter, färger mm inte alltid matchar varandra.

Timme
2006-07-10, 01:44
2st 25or+stång blir ju iaf 120kg, så om det är 10or utanför så är det väl 140kg som det sägs.

Fy vad grymt stark han är!

Buraken
2006-07-10, 01:59
Fy vad grymt stark han är!

Jo men han är tynglyftare, hans form var allt annat än bra. För att ehm... "bygga muskler" (eller vad man ska säga) så rekomenderas det starkt att ha mycket bättre form än så. Men för grymhetens skull kan vi säga att det ser jätte häftigt ut ja =/

Även Lee Priest har gjort sånna höga nummer på skivsåtngscurl

"
It was 310(pounds) for 4 reps.Eddfie Gulliani has pic to prove it.The next 5 months my forearms and wrist hurt like crap*", Frågan är hur bra form han hade också :p

Som Bob Scisierello (grymt stavfel jag vet :p) sa "det handlar inte om hur mycket du lyfter, det handlar om hur mycket det ser ut som du kan lyfta" sa han på ett ironiskt sätt, I likes :hbang:


*fråga:http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=4041078&postcount=168
svar:http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=4041203&postcount=169

bubbe
2006-07-10, 08:56
Jo men han är tynglyftare, hans form var allt annat än bra. För att ehm... "bygga muskler" (eller vad man ska säga) så rekomenderas det starkt att ha mycket bättre form än så. Men för grymhetens skull kan vi säga att det ser jätte häftigt ut ja =/
bra form han hade också :p


Holy....vad en massa dynga du leverarar. Magnus är ingen tyng(d)lyftare, han har en av världens starkaste överkroppar. Om videon skulle handla om att bygga så mycket biceps som möjligt så hade du kanske haft någon liten poäng men så är inte fallet här. Jag föringar ingens insatts som gör 140kg curl, även om det inte är fullspänning hela vägen på biceps eller svingar i början för att få upp fart, det är ändå 140kg. Samma med bänken, 270kg är en jäkla vikt att ligga och pressa men visst ur ett styrkelyftsperspektiv är den inte bra.

petersson
2006-07-10, 09:36
Jo men han är tynglyftare, hans form var allt annat än bra. För att ehm... "bygga muskler" (eller vad man ska säga) så rekomenderas det starkt att ha mycket bättre form än så. Men för grymhetens skull kan vi säga att det ser jätte häftigt ut ja =/

Även Lee Priest har gjort sånna höga nummer på skivsåtngscurl

"
It was 310(pounds) for 4 reps.Eddfie Gulliani has pic to prove it.The next 5 months my forearms and wrist hurt like crap*", Frågan är hur bra form han hade också :p

Som Bob Scisierello (grymt stavfel jag vet :p) sa "det handlar inte om hur mycket du lyfter, det handlar om hur mycket det ser ut som du kan lyfta" sa han på ett ironiskt sätt, I likes :hbang:


*fråga:http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=4041078&postcount=168
svar:http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=4041203&postcount=169

Så du tror att Sameulsson aldrig brukar träna sådär utan har byggt sin kropp med annan typ av träning och bara visar upp tunga vikter i filmen för att skryta?

Sheogorath
2006-07-10, 10:00
Så du tror att Sameulsson aldrig brukar träna sådär utan har byggt sin kropp med annan typ av träning och bara visar upp tunga vikter i filmen för att skryta?

Vaddå, då? Så du tror inte att han byggt sina överarmar med dubbelbiceps i cable-crossen, samt hantelkickbacks?!

hallar
2006-07-10, 10:09
Vaddå, då? Så du tror inte att han byggt sina överarmar med dubbelbiceps i cable-crossen, samt hantelkickbacks?!

Det är så jag byggt mina armar. *slap*

Sheogorath
2006-07-10, 10:10
Det är så jag byggt mina armar. *slap*

*känner sig frestad att länka in hallars svingcurl*

hallar
2006-07-10, 10:16
*känner sig frestad att länka in hallars svingcurl*

Tråd Låst! :banned

Diggler
2006-07-10, 10:34
Bänkpressen är helt outstanding. 270*2! Förutom bland elitstyrkelyftare, vem kan matcha det? Nån som har några Colemansiffror i bänken?

sunkan
2006-07-10, 10:38
Bänkpressen är helt outstanding. 270*2! Förutom bland elitstyrkelyftare, vem kan matcha det? Nån som har några Colemansiffror i bänken?
220.5kgx4

Sheogorath
2006-07-10, 10:39
Bänkpressen är helt outstanding. 270*2! Förutom bland elitstyrkelyftare, vem kan matcha det? Nån som har några Colemansiffror i bänken?

Fast det är utan stopp och med röven i vädret. Å andra sidan så är det utan utrustning. Det hade varit intressant att se en korrekt SL-press och se vad han tar där. Antagligen inte långt ifrån 270 x 2.

bubbe
2006-07-10, 10:44
Fast det är utan stopp och med röven i vädret. Å andra sidan så är det utan utrustning. Det hade varit intressant att se en korrekt SL-press och se vad han tar där. Antagligen inte långt ifrån 270 x 2.

egentligen är det rätt ointressant, samuelsson är inte tränad i att göra SL-press, inte många tränar heller SL-press/tävlingsgodkända lyft för att göra maxprestationer utan utrustning inte ens styrkelyftare. 270 kg är som sagt jäkla imponerande vikt oavsett hur formen är.

Timme
2006-07-10, 10:54
Han är helt enkelt helt sjukt stark! Han har faktiskt ganska bra form i sina biceps curls endå. En mycket bra negativ använder han där. Lite sving upp men det är ju 140kg ffs!

Sen så undrar jag en liten grej. Vad är det som gör att en del personers muskler är mycket starkare än andras? Typ coleman, har har ungefär 2ggr större muskler än Magnus och endå så bänkar magnus 40-50kg mer. Vad är det som gör sådan skillnad på musklers styrka? Är samuelssons muskler mer kompakta eller vadå? Hur musklerna fäster kan väl inte göra så mycket skillnad när coleman har så enormt mycket större muskler.

Kom inte och säg nu att "coleman tränar för att bli stor medans magnus tränar för att bli stark" En större muskel är en starkare muskel för både magnus och ronnie....

sunkan
2006-07-10, 10:57
Kom inte och säg nu att "coleman tränar för att bli stor medans magnus tränar för att bli stark" En större muskel är en starkare muskel för både magnus och ronnie....

JO. Magnus tränar för styrka och blir mycket starkare och "lite" större. Ronnie tränar för massa och bli mycket större och "lite" starkare. Det har att göra med olika muskelfibrer.

Timme
2006-07-10, 11:01
JO. Magnus tränar för styrka och blir mycket starkare och "lite" större. Ronnie tränar för massa och bli mycket större och "lite" starkare. Det har att göra med olika muskelfibrer.

Är det så enkelt? (det kanske det är..)

Sheogorath
2006-07-10, 11:02
egentligen är det rätt ointressant, samuelsson är inte tränad i att göra SL-press, inte många tränar heller SL-press/tävlingsgodkända lyft för att göra maxprestationer utan utrustning inte ens styrkelyftare. 270 kg är som sagt jäkla imponerande vikt oavsett hur formen är.

Jag gör :D.

(klart det är imponerande: no argument)

sunkan
2006-07-10, 11:04
Är det så enkelt? (det kanske det är..)
finns en hel del att läsa i dem här trådarna http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=130082

bubbe
2006-07-10, 11:06
Jag gör :D.



Har du tävlat? har tre domare dömt lyften, samtidigt utlåsning, fötternas rörelser, ett långt markerat stopp, vänta på signal ner/upp mm. Styrkelyftsgodkända lyft är mer än att ha röven i bänken och stanna på bröstet även om det är övervägande andel fel som görs när det blir för tungt.

Timme
2006-07-10, 11:08
finns en hel del att läsa i dem här trådarna http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=130082

tack

Sheogorath
2006-07-10, 11:23
Har du tävlat? har tre domare dömt lyften, samtidigt utlåsning, fötternas rörelser, ett långt markerat stopp, vänta på signal ner/upp mm. Styrkelyftsgodkända lyft är mer än att ha röven i bänken och stanna på bröstet även om det är övervägande andel fel som görs när det blir för tungt.

Självklart inte. Men det var en retorisk fråga så det visste du säkert redan ;).

Går det förresten några tävlingar i SL "RAW"?

sunkan
2006-07-10, 11:26
Självklart inte. Men det var en retorisk fråga så det visste du säkert redan ;).

Går det förresten några tävlingar i SL "RAW"?

Norrlandsmästerskapen hade en RAW-klass, annars är det ju inget tvång på att ha bänktröjja eller dyl. på en vanlig tävling.

Erik__
2006-07-10, 11:27
Självklart inte. Men det var en retorisk fråga så det visste du säkert redan ;).

Går det förresten några tävlingar i SL "RAW"?

FInns ett förbund som heter "100% raw" tror jag, dock bor vi på fel sida av atlanten.

bubbe
2006-07-10, 11:31
Självklart inte. Men det var en retorisk fråga så det visste du säkert redan ;).

Går det förresten några tävlingar i SL "RAW"?

mm.

Jag är dock mycket glad åt att du tänker på din teknik och lyfter så likt SL som möjligt, kanske blir SL snart för dig med? :thumbup:

Sheogorath
2006-07-10, 11:35
FInns ett förbund som heter "100% raw" tror jag, dock bor vi på fel sida av atlanten.

Dom jävlarna har bälte enligt ryktesvägen!

100% RAW my ass. :D

Sheogorath
2006-07-10, 11:35
mm.

Jag är dock mycket glad åt att du tänker på din teknik och lyfter så likt SL som möjligt, kanske blir SL snart för dig med? :thumbup:

Om jag blir stark någongång kanske det blir SL för min del :D.

sunkan
2006-07-10, 11:37
Dom jävlarna har bälte enligt ryktesvägen!

100% RAW my ass. :D

du är inte nöjd förrän det är såhär va?:
http://home.aland.net/m03552/nostalgitripp/bilder/alandstidningen_tisd7dec1993_linde_l.jpg

130kg finsk sisu
2006-07-10, 11:52
Grymt av Samuellsson! Förr hörde jag många rykten om att Magnus skulle ha fejkat sina filmer. MEN efter jag pratat med Ove Lehto som sett MAgnus kasta sej ner på bänken helt ouppvärmd och trycka 8x170 som ingenting. Ove sa att 2x270 skulle vara helt möjligt. Detta var på mästarmötet i örebro där Magnus gjorde stenlyfts uppvisning.

(JAg känner inte Samuellson men det är ett så långt ord, så jag använde Magnus)

Sheogorath
2006-07-10, 11:54
du är inte nöjd förrän det är såhär va?:
http://home.aland.net/m03552/nostalgitripp/bilder/alandstidningen_tisd7dec1993_linde_l.jpg

Ultrabred sumo naken. Bottenläget fotat bakifrån med kamera i låg höjd. Mumma :D.

Diggler
2006-07-10, 11:56
220.5kgx4

tackar!

Allan
2006-07-10, 11:59
Grymt av Samuellsson! Förr hörde jag många rykten om att Magnus skulle ha fejkat sina filmer. MEN efter jag pratat med Ove Lehto som sett MAgnus kasta sej ner på bänken helt ouppvärmd och trycka 8x170 som ingenting. Ove sa att 2x270 skulle vara helt möjligt. Detta var på mästarmötet i örebro där Magnus gjorde stenlyfts uppvisning.

(JAg känner inte Samuellson men det är ett så långt ord, så jag använde Magnus)

Bra där. Det finns inte det minsta fusk med det där. Att gnälla på utförandet av curls på 140 kg visar på okunskap. Det hela har inte med styrkan eller utförandet att göra, utan om lastförflyttning. I en tänkt radiell rörelse väger vikten "mer" i det yttersta läget än i det innersta. Och i det viktintervallet som det här är fråga om blir belastningen mer än Samuelssons kropp väger (faktiskt). Då spelar det ingen rol hur stark han är utan hävstångseffekten kommer att flytta hans kroppspositionering, oavsett hur stark han är i biceps.
Å andra sidan finns det ingen anledning alls att gnälla på folk som kan lyfta +100 kg i bicepscurl. Det låter ju nästan som om han skulle fuska upp vikten, och att alla skulle kunna göra det om de använde hans utförande. Nå, pröva det då och lägg upp en film.

allan

Sheogorath
2006-07-10, 12:20
Bra där. Det finns inte det minsta fusk med det där. Att gnälla på utförandet av curls på 140 kg visar på okunskap. Det hela har inte med styrkan eller utförandet att göra, utan om lastförflyttning. I en tänkt radiell rörelse väger vikten "mer" i det yttersta läget än i det innersta. Och i det viktintervallet som det här är fråga om blir belastningen mer än Samuelssons kropp väger (faktiskt). Då spelar det ingen rol hur stark han är utan hävstångseffekten kommer att flytta hans kroppspositionering, oavsett hur stark han är i biceps.
Å andra sidan finns det ingen anledning alls att gnälla på folk som kan lyfta +100 kg i bicepscurl. Det låter ju nästan som om han skulle fuska upp vikten, och att alla skulle kunna göra det om de använde hans utförande. Nå, pröva det då och lägg upp en film.

allan

:thumbup:

Sheogorath
2006-07-10, 12:28
*tittar på det igen*

Helt galna curlar. Very nice indeed.

Timme
2006-07-10, 12:37
Bra där. Det finns inte det minsta fusk med det där. Att gnälla på utförandet av curls på 140 kg visar på okunskap. Det hela har inte med styrkan eller utförandet att göra, utan om lastförflyttning. I en tänkt radiell rörelse väger vikten "mer" i det yttersta läget än i det innersta. Och i det viktintervallet som det här är fråga om blir belastningen mer än Samuelssons kropp väger (faktiskt). Då spelar det ingen rol hur stark han är utan hävstångseffekten kommer att flytta hans kroppspositionering, oavsett hur stark han är i biceps.
Å andra sidan finns det ingen anledning alls att gnälla på folk som kan lyfta +100 kg i bicepscurl. Det låter ju nästan som om han skulle fuska upp vikten, och att alla skulle kunna göra det om de använde hans utförande. Nå, pröva det då och lägg upp en film.

allan

:bow:

Hans curls är otroliga! Hmmm vet ni några fler som curlar 140+?

MasterChief
2006-07-10, 12:48
:bow:

Hans curls är otroliga! Hmmm vet ni några fler som curlar 140+?

Kazmaier gjorde det sägs det. Tydligen ska han ha cheatat upp typ 180 eller nåt och gjort flera reps på 140kg. (enligt american strength legends).

Sen snackas det ju som vanligt vilt om alla möjliga men just Kazmaier är ju svår att sticka under stolen, eftersom han var armstark något så in i helv&%¤.

Nitrometan
2006-07-10, 12:54
Fast Kaz själv ville inte räkna den på 180+ eftersom han var tvungen att gunga så mycket. ;)

Allan
2006-07-10, 12:55
Lasse Noren gjorde en trea på 85 i scottcurlen.

allan

Timme
2006-07-10, 12:59
Kazmaier gjorde det sägs det. Tydligen ska han ha cheatat upp typ 180 eller nåt och gjort flera reps på 140kg. (enligt american strength legends).

Sen snackas det ju som vanligt vilt om alla möjliga men just Kazmaier är ju svår att sticka under stolen, eftersom han var armstark något så in i helv&%¤.

Jo, Kazmaier gjorde tydligen 300+ i bänk utan tröja vilket äger de flesta styrkelyftare inklusiva magnus :) Så förmodligen så lekte kaz med 140 i biceps curl. Tänk att vara så stark. Lite soft!

Timme
2006-07-10, 12:59
Lasse Noren gjorde en trea på 85 i scottcurlen.

allan

Inte dåligt!

Lillgrabben
2006-07-10, 13:03
Har funnits en länk på svt.se där Benny Wennberg gjorde några reps på 140 - 150 kg i biccecurl.

Pudzianovski
2006-07-10, 13:03
:bow:

Hans curls är otroliga! Hmmm vet ni några fler som curlar 140+?

Antagligen några stycken av eliten inom strongman.

Ahola vet jag brukade reppa 6-8 reps på 130.
Benny Wennberg säger de ju gjorde 4 på 150.

Så....ett gäng killar gör nog 140 mer eller mindre lätt.

:thumbup:

tp_88
2006-07-10, 14:38
220.5kgx4
I hans bok står det 495lb*8, vilket innebär 225*8. I COR gör han 5a på 500lb i sista set om jag inte missminner mig.

Cerberus
2006-07-10, 15:55
Jag träffade och pratade med Magnus när han var här i Arvika o visade hur man drar lastbilar och lyfter bilar. Han ÄR stark.

Köpte den DVDn(Worlds strongest arms) och fick den signerad av honom :D

Han visade dock inget bänkande lr curlande(så vitt jag vet, jag kom för sent) men stark e han ju onekligen.

Pudzianovski
2006-07-10, 16:01
Jag träffade och pratade med Magnus när han var här i Arvika o visade hur man drar lastbilar och lyfter bilar. Han ÄR stark.

Köpte den DVDn(Worlds strongest arms) och fick den signerad av honom :D

Han visade dock inget bänkande lr curlande(så vitt jag vet, jag kom för sent) men stark e han ju onekligen.

Vad bra att vi fick veta det. Har gått och varit lite orolig här om han egentligen är stark och om han signerar dvds. :thumbup:

Cerberus
2006-07-10, 16:05
Vad bra att vi fick veta det. Har gått och varit lite orolig här om han egentligen är stark och om han signerar dvds. :thumbup:

Japp! Jag är en encyklopedi! Samma info finns nu på wikipedia ;):laugh:

polaren
2006-07-10, 16:49
Vad bra att vi fick veta det. Har gått och varit lite orolig här om han egentligen är stark och om han signerar dvds. :thumbup:

Han signerade inte min, även om jag bad om det :D

Kanske därför jag var så negativ mot honom i mitt första inlägg i tråden *rolleyes* ;) :em:

sunkan
2006-07-10, 16:51
I hans bok står det 495lb*8, vilket innebär 225*8. I COR gör han 5a på 500lb i sista set om jag inte missminner mig.

skyll på mass-tech*innocent*

Karl_alfred
2006-07-10, 17:06
Lasse Noren gjorde en trea på 85 i scottcurlen.

allan
Arne på forumet hr väll kört liknande om inte bättre? Skrev du inte att Bertil Fox kört 8er en bit över 100 med?

Allan
2006-07-10, 17:15
Arne på forumet hr väll kört liknande om inte bättre? Skrev du inte att Bertil Fox kört 8er en bit över 100 med?

Det måste vara nån annan. Jag vet inte vad Arne mäktat med när han kört med stång. Att han kör tungt med hantel vet jag.


allan

Lucipha
2006-07-10, 17:18
Benny Wennberg säger de ju gjorde 4 på 150.


Stämmer bra. Jag har stått bredvid honom och böjt samma vikter som han curlar *cry* Skitroligt..

Karl_alfred
2006-07-10, 17:29
Det måste vara nån annan. Jag vet inte vad Arne mäktat med när han kört med stång. Att han kör tungt med hantel vet jag.


allan
Okej! Det om Arne har jag för mig att han själv skrev.

Lord_A
2006-07-19, 14:06
Jag läste fö någon dag sedan att favvoriten Kazmaier gjorde 15reps på ca 142 kilo på bicepscurl...ska försöka hitta länken.. Kaz-Rules !!!*flex*

sunkan
2006-07-19, 14:13
Jag läste fö någon dag sedan att favvoriten Kazmaier gjorde 15reps på ca 142 kilo på bicepscurl...ska försöka hitta länken.. Kaz-Rules !!!*flex*

"I was literally blown away by this guy and the strength he had. He also walked into every event blowing his competition away. Nothing seemed difficult to this man. He's even gone on to set more strength records around the world, from curling 315 for 15 reps to being the first man to do all 5 MacGlashen stones to lifting the Thomas Inch Dumbbell and he set most of these records with little training. (Right: Bill lifting the Thomas Inch Dumbbell)"

Allan
2006-07-19, 18:13
Det är bara lite konstigt att man aldrig hörde talas om Kaz' bedrifter när han faktiskt var aktiv. Jag vill inte på något vis förringa hans bedrifter men det känns som det kanske ökats nåt gram på belastningarna sen bedriften faktiskt utfördes...

allan

Timme
2006-07-19, 18:16
Det är bara lite konstigt att man aldrig hörde talas om Kaz' bedrifter när han faktiskt var aktiv. Jag vill inte på något vis förringa hans bedrifter men det känns som det kanske ökats nåt gram på belastningarna sen bedriften faktiskt utfördes...

allan


Ingen aningen, kanske det. Men han tog ju trots allt 300 i bänk RAW...

Allan
2006-07-19, 18:23
Ingen aningen, kanske det. Men han tog ju trots allt 300 i bänk RAW...

Det gjorde Lasse Hedlund också. REN kan vi ju däremot diskutera... Vad jag menar är att vi aldrig hörde talas om de vikterna på den tiden det begav sig. Hysteriska vikter, visst - men det känns som de ökat sen det begav sig...


allan

Diggler
2006-07-19, 18:25
Ingen aningen, kanske det. Men han tog ju trots allt 300 i bänk RAW...

Ej att förglömma 400 i böj, och 400 i mark. Jämna fina siffror.

Nitrometan
2006-07-19, 19:08
Det gjorde Lasse Hedlund också. REN kan vi ju däremot diskutera...
Med den viktiga skillnaden att Kaz bänkade 300 på en SL-tävling. Efter att ha böjt 400.

Lasse bänkade 300 som ett uppvisningslyft.

Han gjorde 285 på tävling - vilket sannerligen inte är illa!

Allan
2006-07-19, 19:12
Med den viktiga skillnaden att Kaz bänkade 300 på en SL-tävling. Efter att ha böjt 400.

Lasse bänkade 300 som ett uppvisningslyft.

Han gjorde 285 på tävling - vilket sannerligen inte är illa!

Men ingen av dem testades. Till skillnad från dagens IPF-lyftare.

allan

Nitrometan
2006-07-19, 20:57
Men ingen av dem testades. Till skillnad från dagens IPF-lyftare.

allan
Precis.

Det fanns ju en anledning till att de amerikanska lyftarna lyfte mindre på VM än på sin egna mästerskap under första halvan av 80-talet.

Pudzianovski
2006-07-19, 21:00
Men ingen av dem testades. Till skillnad från dagens IPF-lyftare.

allan

Å andra sidan gjorde Kaz det utan bänktröja. Till skillnad från dagens IPF-lyftare.

Nitrometan
2006-07-19, 22:06
Å andra sidan gjorde Kaz det utan bänktröja. Till skillnad från dagens IPF-lyftare.
Och? Tycker du det är jämförbart? Ur juridiskt hänseende? Eller på det sätt det påverkar kroppen?

James Henderson bänkade 322,5 utan tröja, på IPF-tävling med tester. *flex*

Doctor Snuggles
2006-07-19, 22:10
Och? Tycker du det är jämförbart? Ur juridiskt hänseende? Eller på det sätt det påverkar kroppen?

James Henderson bänkade 322,5 utan tröja, på IPF-tävling med tester. *flex*

Fast på den tiden krävdes inte lika långt stopp väl, om ens.
DÅ RÄKNAS DET INTE!!!

:D

Pudzianovski
2006-07-19, 22:12
Och? Tycker du det är jämförbart?

Ja.

Nitrometan
2006-07-19, 22:16
Fast på den tiden krävdes inte lika långt stopp väl, om ens.
DÅ RÄKNAS DET INTE!!!

:D
Han gjorde det 1997. De krävde stopp på den tiden precis som nu. De andra använde tröja men inte James.


Däremot 1981 när Kazmaier bänkade 300 krävdes det inte mycket stopp. Domarna gav väldigt snabba signaler på den tiden.


Hur långt stopp tycker du att det ska vara?

-AG-
2006-07-19, 22:16
Jag tycker inte att det är mycket att säga om Samuelssons bänkande. Är ganska övertygad om att han är ensam i Sverige att göra de vikterna. Utförandet är inte mycket att klaga på. Inga tävlingslyft men inte överdrivet ostrikt. Samma med bicepscurlen, tror (min ytterst okvalificerade gissning) inte nån annan fixar att reppa på 140 med det utförandet. Sen fixar han ju COC4 direkt ur kartong också. Han är helt enkelt grymt stark i överkroppen. Om han är ren vette gudarna, men det blir ju bara spekulationer då man inte testar strongmens.

Nitrometan
2006-07-19, 22:17
Ja.
OK.

Förklara hur du menar att det kan jämföras.

-AG- : Håller med dig där.

sunkan
2006-07-19, 22:22
Och? Tycker du det är jämförbart? Ur juridiskt hänseende? Eller på det sätt det påverkar kroppen?

James Henderson bänkade 322,5 utan tröja, på IPF-tävling med tester. *flex*
finns film med honom på irongame.com där han göra 700pounds utan stopp jävligt lätt

Nitrometan
2006-07-19, 22:24
finns film med honom på irongame.com där han göra 700pounds utan stopp jävligt lätt
Japp. Stoor kille.

322,5 kg = 711 pounds

Å det lyftet såg också rätt lätt ut.

Doctor Snuggles
2006-07-19, 22:28
Han gjorde det 1997. De krävde stopp på den tiden precis som nu. De andra använde tröja men inte James.


Däremot 1981 när Kazmaier bänkade 300 krävdes det inte mycket stopp. Domarna gav väldigt snabba signaler på den tiden.


Hur långt stopp tycker du att det ska vara?

Exakt 1.45892 sek.

Men seriöst, det är en del regler kring bänk som är märkliga, och som gör lyften mycket mer svårbedömda. Ok att man inte får studsa stången, det är en bra regel rent hälsomässigt, men är det inte lite väl nitiskt ang att räta ut båda armar simultant? Undrar varför egentligen, blir ju knappast lättare att räta ut dem en i taget.
Samma sak med OL. Varför får man inte göra efterpress? Estetik?

Jense
2006-07-19, 22:28
hade magnus inte kämpat emot i den negativa fasen så hade magnus trillat framlänges :D

sunkan
2006-07-19, 22:29
Japp. Stoor kille.

322,5 kg = 711 pounds

Å det lyftet såg också rätt lätt ut.
Var de det han gjorde på nått IPF-VM precis när bänktröjjorna kommit typ?
tröjjorna såg inte ut att ta emot så mycket iaf. Var nån som la upp en film från nått bänk VM å jag har för mig att det var han som piskade skiten ur alla då:hbang:

Pudzianovski
2006-07-19, 22:30
OK.

Förklara hur du menar att det kan jämföras.



Dagens rekord ligger på 350 med tröja. Kaz gjorde 300 utan tröja.

Jag tycker att det kan jämföras mer eller mindre bra.

Allan
2006-07-19, 22:30
Varför får man inte göra efterpress? Estetik?

För att man ska slippa bedöma vad som är en liten efterpress och vad som är en gammaldags ryggkrascharpress.


allan

sunkan
2006-07-19, 22:31
Exakt 1.45892 sek.

Men seriöst, det är en del regler kring bänk som är märkliga, och som gör lyften mycket mer svårbedömda. Ok att man inte får studsa stången, det är en bra regel rent hälsomässigt, men är det inte lite väl nitiskt ang att räta ut båda armar simultant? Undrar varför egentligen, blir ju knappast lättare att räta ut dem en i taget.
Samma sak med OL. Varför får man inte göra efterpress? Estetik?

har tänkt precis samma sak, fast då främst på exemplet inom OL. Som om det är lättare att efterpressa;) Det blir ju bara fler moment som olika domare kan tolka hur dem vill. (efterpress/inte efterpress, ojämn uträtning/jämn uträtning)

Doctor Snuggles
2006-07-19, 22:33
För att man ska slippa bedöma vad som är en liten efterpress och vad som är en gammaldags ryggkrascharpress.


allan

Men fortfarande. Man lyfter knappast mer med den tekniken. Och var inte den främsta anledningen till att man slopade pressen att den hade blivit för svårbedömd (och reglerna för oklara) och att tävlingarna tog för lång tid? Inte av hälsoskäl?

Doctor Snuggles
2006-07-19, 22:36
har tänkt precis samma sak, fast då främst på exemplet inom OL. Som om det är lättare att efterpressa;) Det blir ju bara fler moment som olika domare kan tolka hur dem vill. (efterpress/inte efterpress, ojämn uträtning/jämn uträtning)

Precis. Som SL VM i sverige där Daiki Kodama fick underkänt på ett lyft som var mycket, mycket bättre utfört än många andras.

Allan
2006-07-19, 22:38
Men fortfarande. Man lyfter knappast mer med den tekniken. Och var inte den främsta anledningen till att man slopade pressen att den hade blivit för svårbedömd (och reglerna för oklara) och att tävlingarna tog för lång tid? Inte av hälsoskäl?

Kombination. Man lyfter en jävla massa mer med en liten klatschig efterpress. Det förekom som en ren kickstöt efter den första kickstöten så att säga. Sen fanns det ju de som mer eller mindre halvlåg under stången också. Såg inte klokt ut.

allan
har tränat momentet

sunkan
2006-07-19, 22:41
Precis. Som SL VM i sverige där Daiki Kodama fick underkänt på ett lyft som var mycket, mycket bättre utfört än många andras.
det är ju tyvärr en bedömningssak. När fredrik svensson satte Svenskt rekord i bänk (kanske var inoficiellt, vet inte) i sundsvall så hade nog många dommre satt rött p.g.a sänkning, men som sagt så är det en bedömningsfråga.

Doctor Snuggles
2006-07-19, 22:43
Kombination. Man lyfter en jävla massa mer med en liten klatschig efterpress. Det förekom som en ren kickstöt efter den första kickstöten så att säga. Sen fanns det ju de som mer eller mindre halvlåg under stången också. Såg inte klokt ut.

allan
har tränat momentet

Lyfter man verkligen mer? Verkar som det borde vara tyngre att efterpressa än få till lyftet rätt. Jag menar, man har ju sett mången lyftare som misslyckats då de fått stången lite för lågt, och inte utan att försöka att efterpressa. Det går ju att hålla en jävla massa mer vikt på raka armar än t.o.m bara lätt böjda armar.

Doctor Snuggles
2006-07-19, 22:46
det är ju tyvärr en bedömningssak. När fredrik svensson satte Svenskt rekord i bänk (kanske var inoficiellt, vet inte) i sundsvall så hade nog många dommre satt rött p.g.a sänkning, men som sagt så är det en bedömningsfråga.

Det är det jag menar också. Man borde ha reglerna så enkla som möjligt och så tydliga som möjligt för att undvika överdrivet skilda bedömningar.

sunkan
2006-07-19, 22:48
Det är det jag menar också. Man borde ha reglerna så enkla som möjligt och så tydliga som möjligt för att undvika överdrivet skilda bedömningar.
exakt:thumbup:

Allan
2006-07-19, 22:50
Det är det jag menar också. Man borde ha reglerna så enkla som möjligt och så tydliga som möjligt för att undvika överdrivet skilda bedömningar.

Så vad är problemet? Inom OL är det glasklart. Inga efterpressar.


allan

sunkan
2006-07-19, 22:51
Så vad är problemet? Inom OL är det glasklart. Inga efterpressar.


allan
SL med, inga snedpressar eller sänkningar;)

Doctor Snuggles
2006-07-19, 23:19
Så vad är problemet? Inom OL är det glasklart. Inga efterpressar.


allan

Jo, i OL är reglerna nog rätt så klara. Men det var inte min fråga, utan VARFÖR vissa regler finns.
Du säger att man kan lyfta mer vikt med efterpress i stöt (vilket jag tvivlar på, som jag sa i förra inlägget), och att det är därför det är förbjudet? Men även om det är så, så undrar jag fortfarande .. varför?
Tekniken har ju hela tiden utvecklats just FÖR att lyfta mer, och reglerna har ju t.o.m. ändrats varefter, så det verkar inte som det är en helt logisk anledning att förbjuda efterpress. Men om det är så att det är en påtaglig skaderisk med efterpress (eftersom det lätt kan bli en rysspress av det hela), då verkar det mer logiskt. Var det det du menade?

Doctor Snuggles
2006-07-19, 23:23
SL med, inga snedpressar eller sänkningar;)

Man får inte röra på fötterna heller, rumpan måste vara i kontakt med bänken hela tiden, en "tydligt markerad" paus på bröstet, stången skall inte nudda bröstkorgen lägre än sternum...

bubbe
2006-07-20, 09:26
[QUOTE=Doctor Snuggles]Jo, i OL är reglerna nog rätt så klara. Men det var inte min fråga, utan VARFÖR vissa regler finns.
[QUOTE]

Reglerna finns där för att i största mån begränsa sätten att gå ifrån det ursprungliga lyftet. Om en regeländring sker för sent, kan lyfttekniken ha ändrats så mycket att många tagna lyft (under den tiden regeln har väntat på att tas fram) blir väldigt svåra att nå upp till igen efter regeländring. En annan orsak kan vara att förhindra skaderisker.

Efterpress regeln finns antagligen där (inte säker men det känns så) därför man hade ett press moment tidigare, och då ska man inte pressa en stöt. Stöt är stöt och ingen press.

I SL-ipf är det likadant, man vill bevara så mycket av det ursprungliga lyftandet som möjligt även om utvecklingen inom lyfttekniken går framåt. Vissa saker som utvecklas låter man fortgå för det sas är positivt i hur lyften utförs medans andra stoppar man. Klädsel har utvecklats rätt långt innan man stoppade vidare utveckling till hårdare matrial etc.

Doctor Snuggles
2006-07-20, 11:18
Bubbe: Ja, det förefaller väl rätt så rimligt.

Allan
2006-07-20, 11:21
Diskussionen är intressant. Starta en egen tråd i ämnet. Så slipper folk som vill diskutera Samuelsson känna att de kommer in och stör.

allan

Stoltz
2006-07-20, 11:29
Jadå, riktiga bra curls.
Vem klagar egentligen på utförandet seriöst? Vikterna är mer en denne herres överkropp, får jag utgå från, det är klart att den rycks fram och tillbaka? Hade han gjort det 100% strikt så hade han ju trillat framlänges?

Alltså, det var de tankar jag fick när jag såg det, men jag kanske har helt fel?

Timme
2006-07-20, 11:37
Jadå, riktiga bra curls.
Vem klagar egentligen på utförandet seriöst? Vikterna är mer en denne herres överkropp, får jag utgå från, det är klart att den rycks fram och tillbaka? Hade han gjort det 100% strikt så hade han ju trillat framlänges?

Alltså, det var de tankar jag fick när jag såg det, men jag kanske har helt fel?

Du har inte fel och ja, han hade fallit frammåt om han försökt sig på superstrikt. Jag tycker att hans curls är riktigt bra!