handdator

Visa fullständig version : "Förlorar" man på att bara äta vanlig mat?


Eddiee
2006-07-09, 17:56
Hej, jag är 18år och började träna lite sporadiskt för c.a ett halvår sedan. Men sporadiskt menar jag försökte att göra det 3 ggr i veckan men så fort något kom i mellan så blev träningen lidande.

Jag är även blyg och har inte riktigt vågat fråga någon på gymmen (litet gymm) hur man verkligen gör så jag har kikat lite på internet och testat mig fram med lätta vikter. Nu tycker jag själv att jag kan grunderna ganska bra (det jag inte kan få grepp om skiter jag i och tar andra övningar i stället) och tänkte börja träna på riktigt.

Jag har hittills inte tänkt så mycket på vad jag äter, men jag börjar misstänka att det inte det optimala. Jag (sätt in valfri ursäkt varför någon inte vill laga mat) och låter därför mamma göra maten :)
Hur som helst, det jag äter är ganska vanlig mat, inget speciellt igentligen. T.ex. Kyckling och ris, pannkakor, spagetti och köttförsås.

Mina frågor lyder: Räcker det att äta vanlig mat eller borde jag köpa något proteinkosttillskott? "Förlorar" jag i så fall på det? Borde jag laga egen mat?

Mitt mål är att bygga lite muskler, inte deffa eller få mindre kroppsfett.

MVH Eddie

userfriendly
2006-07-09, 18:00
du behöver nog inte ta något proteintillskott under dagen, som måltid, om du äter bra mat ungefär var tredje timme.
Däremot kan det med fördel tas innan och efter träning för att maxa resultaten och återhämtningen.
Om du förlorar något på att inte göra det är svårt att säga, antagligen mräker du större skillnad ju längre tid du har tränat, i början brukar det ge sig iaf. Men se ändå till att få i dig någonting (fettsnålt) efter träningnen tycker JAG.

Glöm inte kolhydraterna!

raQblad
2006-07-09, 18:30
Du behöver nog inte "laga" din egen mat. För att göra kosten lite nyttigare och mer varierad skulle jag stoppa i mig lite nötter/morötter/frukter då och då. Försök att käka grönsaker i så god mån det går.
Gör inte din mamma grönsaker så är det ju lätt att hacka ihop lite frukt, gurka, tomat osv själv.

Proteinet tror jag att du får i dig, det brukar komma av sig självt med tyngre träning. Det vanligaste jag tror folk slarvar med är just frukt och grönt. Även jag.. *rolleyes*