handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar högreps musklerna?


martynj
2006-07-09, 16:15
Jag har fått ett träningsschema från kustjägarna som jag ska följa tills jag rycker in 31 juli nästa år.
Den styrketräning som rekommenderas är träning med egna kroppen (chins, armhävningar, ryggresningar, sit-ups, osv.). I vissa övningar(knäböj, tåhävningar) kan man komplettera med skivstång och då vill de att man ska köra högreps.

Hur påverkar högreps och styrketräning med egna kroppen som belastning mina muskler som jag har byggt upp? Kommer de minska i volym och styrka, stanna som de är, eller öka? Förutsatt att jag tränar i samma utsträckning som nu, ca. 3 ggr per vecka.

Guddi
2006-07-10, 10:13
Om du kör många reps så kommer dina typ 1 fiber att vara dem som tränas mest. Detta leder till att du möjligen kommer att tappa lite i massa och maxstyrka. Som kustjägare är det viktigaste att man har funktionell styrka och bra uthållighet och då är träning med många reps en bra metod.

martynj
2006-07-10, 11:44
Om du kör många reps så kommer dina typ 1 fiber att vara dem som tränas mest. Detta leder till att du möjligen kommer att tappa lite i massa och maxstyrka. Som kustjägare är det viktigaste att man har funktionell styrka och bra uthållighet och då är träning med många reps en bra metod.

Tackar! :thumbup:

Jag ska nog köra på högrepsträning i fortsättningen..
Men vad händer när mina typ 1 fibrer tränas? Muskeln måste väl utvecklas på något synligt sett?

MasterChief
2006-07-10, 12:36
Tackar! :thumbup:

Jag ska nog köra på högrepsträning i fortsättningen..
Men vad händer när mina typ 1 fibrer tränas? Muskeln måste väl utvecklas på något synligt sett?

Den blir vanligtvis mindre (om du nu har styrketränat regelbundet innan).

Att vara kustjägare är ingen skönhetstävling. Det är bara att släppa fitnesstankarna. Uthållighet och seghet bygger sällan vackra kroppar.