handdator

Visa fullständig version : Några frågor angående om träning och proteiner.


Yau
2006-07-09, 15:31
Hejsan jag är en nybörjare inom styrketräning har aldrig riktigt varit inne på att skaffa mig muskler tills nu då, för tillfället så har jag nu styrkettränat ungefär 2 månader. Men innan dess så har jag motionerat riktigt riktigt hårt och gått ner 6 kilo(väger nu 79kg). problemen var nog inte att jag brände alltför mycket fet utan att jag tränade för hårt och min kropp började käka min muskler istället så teoretisk så blev jag smallare än jag brukar vara, Så det var lite dumt av mig.

Men hur som helst med hjälp av Sniggels tips så har han rekommenderat mig att köpa Phure Whey här i KoloZzeum, så jag införskaffat mig 4kg som det borde räcka länge.
Men innan jag börjar ställa frågor så kan jag skriva ner min dagliga träninglista som jag alltid kör med.
4-7 träningspass i veckan. Varje träningspass är 2-2.5 timmar lång.

(börjar alltid först med att springa på rullband)
20-30min på rullband (8-20km/h) brukar variera farten men jag försöker helst springa 5 km under 25 min. ska försöka slå 5km inom 20min någon dag.

5 till 6 set på bicept, tricept, axlar och bröst, variera både tung och hård träning.

100 situps och 50 ryggsitups(eller vad det nu hette) med hjälp av min kroppsvikt.(har ryggskada så jag tar det lugnt innan jag börjar använda vikter).

och slutligen resterade av tiden så slår jag så mycket jag orkar(tills jag nästan spyr) på slagpåsen.

Så nu kommer några frågar är det bra eller dåligt att få för mycket proteiner i sig?.

Innan träningen så äter jag alltid och dra i mig 30-35 g protein medel(även om sniggel rek 50g så tar jag lite försiktigt eftersom jag är fortfarande osäker).

Men sen även efter träningen ska jag ta mer protein medel eller räcker det?.

Sen även tar jag väldigt höga doser av läsk(1-2 liter) på grund av att kunna orka ens varje dag,(tror nog att all motion och slagpåsen tar all energi ifrån min kropp alltför mycket).

Vad rekommenderar ni som sammanlagda intag av proteinmedel?.
Sen har jag hört väldigt mycket rykte att man kan för hudbristningar på grund av hårt eller tungt träning,
Var ligger gränsen för alltför överdriven träning? så man slipper hudbristningar.(min kompis har fått det runt armhålan eftersom att han hade tränat för hårt på bröstenområdet, det har gått mer än 1.5 år och bristningen har fortfarande inte läkt sig).

Sen slutligen är explosivt(snabba) viktlyft,
bygger det upp musklarna eller är det borkastad tid och energi på dessa träningar?.

Det var allt tack för att ni besvarade mina frågor.

King Grub
2006-07-09, 16:03
Så nu kommer några frågar är det bra eller dåligt att få för mycket proteiner i sig?.

Det är inte farligt; ett överskott omvandlas till energi och används som energi eller lagras som kroppsfett, men skadligt är det inte.

Innan träningen så äter jag alltid och dra i mig 30-35 g protein medel(även om sniggel rek 50g så tar jag lite försiktigt eftersom jag är fortfarande osäker).

Helt okej.

Men sen även efter träningen ska jag ta mer protein medel eller räcker det?.

Du kan ta motsvarande dos igen. Inga negativa effekter, bara positiva. Det går bra med proteinpulvret, men det måste inte vara pulver heller. Vanlig mat går bra. Du bör i alla fall äta efter träningen, både kolhydrat och protein, inom rimlig tid. Ju snabbare desto bättre, men ingen minutstrid.

Sen även tar jag väldigt höga doser av läsk(1-2 liter) på grund av att kunna orka ens varje dag,(tror nog att all motion och slagpåsen tar all energi ifrån min kropp alltför mycket).

Här är det något fel. Du har inget behov av socker från läsk. Behöver du kolhydratenergi, vilket du uppenbarligen behöver, skaffa dom från vettiga källor: grovt bröd, pasta, potatis, ris, müsli, flingor, frukt, osv - inte näringsmässigt värdelös läskeblask.

Vad rekommenderar ni som sammanlagda intag av proteinmedel?.

Totalt, alla källor inräknade, 2-3 g per kilo kroppsvikt och dygn. Råkar du få i dig mer någon gång händer inget otrevligt.

Sen har jag hört väldigt mycket rykte att man kan för hudbristningar på grund av hårt eller tungt träning,

Man kan få hudbristningar av att växa för fort eller för mycket mot vad huden hinner med eller är anpassningsbar till. Var den gränsen går är individuellt och det går inte att ge några svar. Vissa får hur lätt som helst, andra får inte. Hormonförändringar kan också påverka.

det har gått mer än 1.5 år och bristningen har fortfarande inte läkt sig).

Dom försvinner aldrig, bara bleknar.

Sen slutligen är explosivt(snabba) viktlyft,
bygger det upp musklarna eller är det borkastad tid och energi på dessa träningar?.

Det bygger upp styrka och muskelstorlek och explosivitet, ja, men jag är inte 100% säker på vad du menar. Men viktlyft bygger upp musklerna.

Yau
2006-07-09, 18:50
Sen slutligen är explosivt(snabba) viktlyft,
bygger det upp musklarna eller är det borkastad tid och energi på dessa träningar?.

Det bygger upp styrka och muskelstorlek och explosivitet, ja, men jag är inte 100% säker på vad du menar. Men viktlyft bygger upp musklerna.

Ops formulerade det lte fel, kortfattad får man mer muskelmassa?

Här är det något fel. Du har inget behov av socker från läsk. Behöver du kolhydratenergi, vilket du uppenbarligen behöver, skaffa dom från vettiga källor: grovt bröd, pasta, potatis, ris, müsli, flingor, frukt, osv - inte näringsmässigt värdelös läskeblask.

Tack för tipset, kanske ska jag nog börja äta sundare frukost och slösa bort mina pengar på kolsyrad vatten och frukter istället för läsk.

pragmatist
2006-07-10, 02:14
Olympiska tyngdlyftare ägnar sig nästan uteslutande åt explosiv träning med ganska få repetitioner, och de bygger ju upp minst sagt imponerande muskulatur i de muskelgrupper de framför allt förlitar sig på i sina lyft (ben och rygg).

BigForre
2006-07-11, 18:03
Om du plockar 1-2 liter läsk varje dag och du i princip ligger still i vikt nu så har du ett energihål att fylla, skulle inte rekommendera att göra det med enbart frukt, utan även några av de övriga kolhydratskällor som Grub nämnde ovan. För att bygga är det bra om du ligger iaf på ett litet kaloriplus, så om du plockar läsken och börjar äta frukt så är det mycket möjligt att du hamnar på ett minus. Kombinera gärna sådan mellanmål som du borde börja med för att undvika sötsuget med en proteinkälla, eftersom kroppen inte lagrar protein. Om du börjar sköta kosten och träningen rätt så ska du få känna på riktigt ork.

Sniggel
2006-07-12, 11:57
Håller med BigForre.
Väljer du bättre energikällor än socker (näringsmässigt och energimässigt) som t ex mer ris, pasta, bröd, potatis. Så kommer du att ha mycket bättre ork om dagarna (läsk ger inte bra energi för träning). Men ta gärna frukt också :eating:

Varför la du tråden i diet-forumet förresten?
Du vill väl inte gå ner i vikt Yau? ;)