handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du om streetracing?


Krokodil
2006-07-09, 12:58
Är det en häftig grej, ointressant eller en illegal företeelse som polisen bör stoppa till varje pris?

Fartman
2006-07-09, 13:02
Ok, om det görs på ett säkert sätt. Och då ska det vara ordentligt säkert.

christian
2006-07-09, 13:05
Görs det under kontrollerade former ser jag inget hinder.

Med det menar jag en öde industriplats med vägvakter som spärrar av korsande vägar samt en publik som håller sig i skinnet. O så kanske inga 10s-bilar på vått underlag...

Problemet är ofta "svansen" av wannabes som tror att de har något att bevisa och försöker göra det genom att sladda runt till och från platserna.

"Kriget" med polisen tror jag handlar om ouppfostrade, bortskämda, snorungar som är vana vid att få det de vill av mamma och pappa och som inte kan acceptera att det faktiskt är förbjudet.

Fettecke
2006-07-09, 13:07
Organiserade former på lagligt sätt på En stor och otrafikerad väg, med tillstånd av kommun osv.

den "vanliga" formen av streetrace tycker jag inte om. samma princip som att köra rattfull. inget ansvar, osäkert osv.

Zarrtosht
2006-07-09, 13:18
Jag tycker streetracing verkar hur kul som helst, men om man tänker efter kan man dra slutsatsen att det inte skulle vara särskilt kul om man själv befann sig på gatan och plötsligt dundrar 10 bilar i förbi i en väldans fart.

Så om ingen som inte är med i leken får lida så tycker jag det är bra.

Piranha
2006-07-09, 13:21
Ja den borde stoppas omedelbums i sitt nuvarande format.

Jag ser gärna alternativ där offentlig väg lagligt spärras av eller det sker på bana.

Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.

Yes
2006-07-09, 13:25
Görs det på ett ansvarsfullt och säkert sätt har jag inget problem med det.

Streetracingkulturen däremot... Händer ibland att man ser lite "rejsers" samlas vid den lokala macken. Det är som hämtat ur NFS: Underground...

Yes
2006-07-09, 13:25
Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.
Rätt många som HAR strukit med, tyvär.

Pellefant
2006-07-09, 13:29
Här kan man deltaga och titta på lagliga s.k blackrace över hela sverige, riktigt kul är det att titta på. (gratis att se)

http://www.blackrace.nu/

King Grub
2006-07-09, 13:29
Ja den borde stoppas omedelbums i sitt nuvarande format.

Jag ser gärna alternativ där offentlig väg lagligt spärras av eller det sker på bana.

Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.

http://bestsmileys.com/signs1/17.gif

Krokodil
2006-07-09, 13:30
Ja den borde stoppas omedelbums i sitt nuvarande format.

Jag ser gärna alternativ där offentlig väg lagligt spärras av eller det sker på bana.

Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.+1!

Bartman
2006-07-09, 13:34
Ja den borde stoppas omedelbums i sitt nuvarande format.

Jag ser gärna alternativ där offentlig väg lagligt spärras av eller det sker på bana.

Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.
Kan bara hålla med.

Även om dem försöker att ordna det säkert så finns det alltid nåt pucko som inte kan ta det försiktigt utan ska styla för polarna.

christian
2006-07-09, 13:38
Rätt många som HAR strukit med, tyvär.

Inte i det vi kallar streetracing här. Dvs hyggligt organiserat och inte två testosteronstinna killar i pappas bilar.

Garnax
2006-07-09, 14:05
Totaltförbjudet på vanliga vägar...
Lämpligt straff för dom som gör detta är att man ställer dom
mitt på E4:an söder om stockholm under rusningstrafik

Okey om det sker på speciella banor som inte används
som vanlig allmän väg. Då ska dessutom polis,brandmän och
ambulans finnas på plats.

Och i enlighet med mina åsikter om onödigt risktagande ska dom
helt stå för ev kostnader som samhället kan tvingas betala
för detta.

mistermr
2006-07-09, 14:09
Ja den borde stoppas omedelbums i sitt nuvarande format.

Jag ser gärna alternativ där offentlig väg lagligt spärras av eller det sker på bana.

Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.

Kloka ord!

Jag instämmer.

mvh

victor_n
2006-07-09, 15:00
Ja den borde stoppas omedelbums i sitt nuvarande format.

Jag ser gärna alternativ där offentlig väg lagligt spärras av eller det sker på bana.

Men som det är idag NEJ, det är bara en tidsfråga till någon stryker med.

bra ord där pirre!
tyvär är ju stockholms politikerna dom ända i landet som inte stödjer blackrace som jag tycker är en klockren ide!

är det någon som besökt ett blackrace?
det är precis så som pirre tycker det ska utföras! under årdnade förhållande och med tillstånd och ett event där säkerheten har ett stort faktum för att det ska få drivas!
men som sagt stockholm är helt fel komun om man gillar bilar:(

Yes
2006-07-09, 15:08
Totaltförbjudet på vanliga vägar...
Lämpligt straff för dom som gör detta är att man ställer dom
mitt på E4:an söder om stockholm under rusningstrafik
Varför inte på allmäna vägor om de skaffar tillstånd, ser till att det blir avspärrat och håller allmänt god säkerhet?

Okey om det sker på speciella banor som inte används
som vanlig allmän väg. Då ska dessutom polis,brandmän och
ambulans finnas på plats.
Så i princip alla lagliga tillställningar idag borde förbjudas eftersom allt det där inte brukar finnas på plats? Och poliser, vad tusan gör dom för nytta vid banan?

Och i enlighet med mina åsikter om onödigt risktagande ska dom
helt stå för ev kostnader som samhället kan tvingas betala
för detta.
Visst är det fint med ett land där alla blivit en börda för varandra. Bäst är nog om människor isolerar sig totalt och tvingas leva strikt hälsosamma liv, för att minimera alla sjukdomar och risker som kan tänkas uppstå.

Apropå onödigt risktagande så är annars bankörning, rakt fram eller med svängar, väldigt säkert. Tråkiga saker kan förstås alltid hända, men riktigt allvarliga olyckor är ovanligt - även om avåkningar sker med jämna mellanrum. Det vanligaste är plåtskador. Ibland får bilar skrotas. Oftast får inte bilägarna ett ruttet lingon från sina försäkringsbolag. I mer sällsynta fall blir det personskador, och mest sällsynt är det med allvarliga sådana. Man är givetvis aldrig helt säker och kloka personer satsar på störsa möjliga säkerhet, men det är snarare en väl kalkylerad risk än ett onödigt risktagande.

Yes
2006-07-09, 15:10
Inte i det vi kallar streetracing här. Dvs hyggligt organiserat och inte två testosteronstinna killar i pappas bilar.
Är du säker på det? En del rejäla krasher har vi iaf haft(jag är tämligen säker på att jag sett filmklipp när det gått helt åt helvete på svenska streetrace). Jag är iof inte säker på om vi haft några dödsolyckor, annat än med dessa testosteronstinna killar i pappas bilar.

Angel
2006-07-09, 15:13
Hmm...borde man svara på detta..

men ja har gjort alla delar, medverkat,arrangerat och varit publik...!

Men, det är väldigt olika, här i Jönköping skulle ja inte påstå att det är högsta kvalite med racen direkt....

christian
2006-07-09, 15:18
Är du säker på det? En del rejäla krasher har vi iaf haft(jag är tämligen säker på att jag sett filmklipp när det gått helt åt helvete på svenska streetrace). Jag är iof inte säker på om vi haft några dödsolyckor, annat än med dessa testosteronstinna killar i pappas bilar.

Rätt säker på att ingen strukit med på anordnade race, inte 100, dock.

De dödsolyckor jag hört om har hänt i samband med rödljusrace inne i någon stad på en helgkväll.

petersson
2006-07-09, 15:22
Orka med bortskämda ungar som kör med sin sportbil från japan de fått av sina föräldrar.

Pepparkakssmurfen
2006-07-09, 15:29
Illegal streetracing existerar för att det finns för få 402m banor.
Om såna skulle byggas skulle gaturejsandet minska rejält.

Yes
2006-07-09, 15:46
Illegal streetracing existerar för att det finns för få 402m banor.
Om såna skulle byggas skulle gaturejsandet minska rejält.
Till viss del, ja. Sedan finns det alltid snorungar som tycker det är häftigt för att det är olagligt.

Här i stockholm finns det annars två stora banprojekt på gång, riktiga banor som också har 402m sträckor. Sannolikheten att något faktiskt blir av verkar dock försvinnande liten.

Allan
2006-07-09, 16:25
På ABC var det en snut i länstrafikgruppen som sa att det var oproportionerligt många ensamma män i trimmade bilar som omkommit i singelolyckor på raka vägsträckor under senaste tio åren. Det fanns ju onekligen en misstanke om att det kunde ha att göra med olagliga race.
Själv anser jag att de som kör de där racen skulle bindas fast under sina bilar och därefter köras fram och tillbaka över en gammaldags färist. Ge fan i att riskera andra människors liv.

allan

Rock'nRoll
2006-07-09, 16:28
Oj då, jag läste streching och kryssade i "Ok om det görs på ett säkert sätt". Helt fel svar, jag håller helhjärtat med Allan i den här frågan.

kneger
2006-07-09, 16:29
aah, läste stretching och röstade att det bör förbjudas..

jag tycker det är rätt okej om de inte kör på någon eller så..

kneger
2006-07-09, 16:37
Oj då, jag läste streching och kryssade i "Ok om det görs på ett säkert sätt". Helt fel svar, jag håller helhjärtat med Allan i den här frågan.
då läste vi lika dant :O

Arnesson
2006-07-09, 16:43
Många skyller på att det inte finns banor etc, är det så?
Eller är det för dyrt att köra på banorna? Upptagna banor?

Tycket ju att man ser racingbanor lite överallt.

hahavaffan
2006-07-09, 16:52
Vägverket har varit mycket snälla och byggt ett perfekt startfält med ljus och 300+ meter av färsk asfalt, här vid mig. Så att köra 201m är gjutet.

Men visst är det hemskt när folk stryker med p.g.a det.

Yes
2006-07-09, 16:56
Många skyller på att det inte finns banor etc, är det så?
Eller är det för dyrt att köra på banorna? Upptagna banor?

Tycket ju att man ser racingbanor lite överallt.
Det finns banor, men det är ju bra mycket mer omständigt att ordna än att samla ihop ett gäng bilar vid stadens rödljus.

Krokodil
2006-07-09, 18:25
Vi (familjen) hamnade i ett race på en väg utanför Haninge en gång och vi blev stoppade av en finnig typ på tonåringars släpiga vis förklarade att vi måste vänta en stund för att man "ska köra här ba!". Jag blev förbannad och sade att jag hade kissnödiga barn i bilen och ville hem, efter en viss palaver körde jag förbi ändå.

Dessutom låter de här bilarna extra jävligt och det är inte kul mitt i natten! *grr27*

Twosaint
2006-07-09, 18:33
Att mäta krafterna i sitt fordon har förekommit i urminnes tider.

Dragracing-Körs 402m och nej det finns inte allt för många vettiga raksträckor/banor för den verksamheten plus att det kostar en hel del att få till det med säkerheten.

Blackrace- Körs 201m och räknas som tidsträning, någon stege (organiserad körordning) eller utropning av tiderna får ej ske för då räknas det som tävling och då tappar dom tillståndet för det. Bilarna får ej avverka sträckan snabbare än 7,5 sek då får man inte köra längre. Alla kommuner och polismyndigheter är inte med på den idén som trafikkontoret i göteborg kläckte ur sig 2002.

Streetrace- Illegala tävlingar som körs med varierande säkerhet, min åsikt är enligt följande. Om man kör 201m på en raksträcka med lika lång stoppsträcka och ev publik håller sig bakom startlinjen så är det inte förenat med nån större osäkerhet än en omkörning på en vanlig väg då dom flesta bilar inte kommer upp i nån högre hastighet på 201m. Dock så finns det ställen där man kör 402m och folk uppehåller sig lite här och var utmed raksträckan vilket är mycket olämpligt, sen finns det ingen som hellst anledning att köra 402m då 9,5 av 10 race avgörs innan man avverkat 201m.

Så min åsikt är, streetrace under ordnade former ja varför inte.

Garnax
2006-07-09, 18:34
Varför inte på allmäna vägor om de skaffar tillstånd, ser till att det blir avspärrat och håller allmänt god säkerhet?


Så i princip alla lagliga tillställningar idag borde förbjudas eftersom allt det där inte brukar finnas på plats? Och poliser, vad tusan gör dom för nytta vid banan?


Därför att barns lek inte på något vis ska hindra vanlig trafik, varför
ska jag behöva köra en omväg för att det är avspärrat för något som lek?

Polisen ska finnas där just för att se till att det är god säkerhet
Brandmän ska finnas på plats för att släcka bilar som ev börjar brinna
Ambulans för att kunna ta hand om skadade

christian
2006-07-09, 18:50
Därför att barns lek inte på något vis ska hindra vanlig trafik, varför
ska jag behöva köra en omväg för att det är avspärrat för något som lek?

Polisen ska finnas där just för att se till att det är god säkerhet
Brandmän ska finnas på plats för att släcka bilar som ev börjar brinna
Ambulans för att kunna ta hand om skadade

Så du vill även hindra t ex luftballonger över Stockholm?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=558459&previousRenderType=6

Metal_boy_
2006-07-09, 19:59
Olagliga race är onödigt.

Diana
2006-07-09, 20:19
aah, läste stretching och röstade att det bör förbjudas..

jag tycker det är rätt okej om de inte kör på någon eller så..
Jahopp *ansluter mej till de träningsskadades skara..* :D

Klart barnen ska få köra brum brum under lagligare former *popcorn* skulle dock önska de kunde ge tusan i vårt industriområde som ligger såpass nära att man kan tro man bor brevid en flygplats när de drar igång på nätterna.. *screwy*

TrasMannen
2006-07-10, 08:56
Det skulle ju vara väldigt nice om man bara slog upp en 201 meters bana där det inte är så mycket bebyggelse. Och sen sätta upp motorvägs räcken och höga stängsel runt de två banorna

nordland
2006-07-10, 10:17
allt som går fort nog att göra något väldigt korkat med är roligt.
Dock bör alla former av racing ske under kontrollerade former...

Gandalf
2006-07-10, 10:54
Streetracing är kul för dom som utövar det men tyvärr så får vi andra lida av det.
Folk har krockat, blivit påkörda mm och framför allt det är ett utbrett försäkringsbedrägeri.
Folk som kör sönder sina bilar, motorcycklar gör sedan försäkringsbedrägeri då dom ljuger om hur det gick till för att få ut på försäkringen och det betalar vi hederliga genom höjda premier.
Streetracing kommer aldrig att bli någon succe om den skulle bli laglig, för om deltagarna skulle betala banor och försäkringar själva så skulle bara ett fåtal finnas kvar.
Så dom får gärna göra streeracing laglig för mig men då kommer fortfarande majoriteten att utöva den på vanliga gator och fortfarande försäkringsfuska för dom vill inte betala för sig utan dom vill åka snålskjuts på oss andra.
Kom inte och säg att jag inte vet vad jag pratar om för det vet jag.

Langster
2006-07-10, 10:57
Streetracing är kul för dom som utövar det men tyvärr så får vi andra lida av det.
Folk har krockat, blivit påkörda mm och framför allt det är ett utbrett försäkringsbedrägeri.
Folk som kör sönder sina bilar, motorcycklar gör sedan försäkringsbedrägeri då dom ljuger om hur det gick till för att få ut på försäkringen och det betalar vi hederliga genom höjda premier.
Streetracing kommer aldrig att bli någon succe om den skulle bli laglig, för om deltagarna skulle betala banor och försäkringar själva så skulle bara ett fåtal finnas kvar.
Så dom får gärna göra streeracing laglig för mig men då kommer fortfarande majoriteten att utöva den på vanliga gator och fortfarande försäkringsfuska för dom vill inte betala för sig utan dom vill åka snålskjuts på oss andra.
Kom inte och säg att jag inte vet vad jag pratar om för det vet jag.Äh, du vet ju inte vad du pratar om. :Virro

Davil
2006-07-10, 11:29
Komuner har råd att lägga mångmiljonbelopp på stora fina fotbollsarenor, men 402 meter raksträcka finns inga pengar till *grr*

Streetrace är för väldigt många ett stort intresse, men det satsas inga pengar på detta och då blir det olagliga nattrace istället.

Avstängd raksträcka i ett industriområde tycker jag är ok, race där andra oskyldiga störs är inte ok.

gothen
2006-07-10, 12:21
För min del är det ok om dom bygger en egen väg samt betalar alla skador själva annars kan det vara....

Deceiver85
2006-07-10, 12:34
Med tanke på att de brukar köra utanför mig, så nej, jävla idioter som borde ha spöstraff..

gosh
2006-07-10, 12:44
För min del är det ok om dom bygger en egen väg samt betalar alla skador själva annars kan det vara....

jämför med fotboll (angående devil's inlägg)

Fotboll har dessutom betydligt mer skador, ta damfotboll. Nästan så man kan döpa om sporten från fotboll till korsbandsskada

Vad är det för skador inom streetrace? Kan säkert vara så att det leder till färre skador, för om en del får "köra av" sig under kontrollerade former så kanske de kör lungnare i trafiken.

blekfet2
2006-07-10, 12:56
du glömde stoppa in "nördigt" som alt. i pollen.

NiXPhoenix
2006-07-10, 13:08
Kul att köra kvartsmilen rakt fram, verkligen skitkul.


Vore roligare med lite riktiga racingbanor istället.

Angel
2006-07-10, 15:39
Ringer ni inte polisen när dom kör då?

Nizze_
2006-07-10, 15:56
Det borde heltklart satsas mer pengar på detta och bygga riktiga banor .. inte nödvändigtvis 402meters då ..

Mycket roligt att kolla på .. =) Ooo vem gillar inte att gasa? =)

Modde
2006-07-10, 16:07
Ett annat synsätt.

Borde någon form av motorsport vara tillåten? Varför skall aktivitet uppmuntras där miljön skadas. Tråkigt att när man pratar om bilens prestanda så pratar man inte om hur miljövänlig, hur bekväm, hur säker den är, eller hur lite den låter.

Motorsportens bilar ger konsumenterna en orealistisk och omoralisk syn på vad en bil skall vara.

christian
2006-07-10, 16:40
Ett annat synsätt.

Borde någon form av motorsport vara tillåten? Varför skall aktivitet uppmuntras där miljön skadas. Tråkigt att när man pratar om bilens prestanda så pratar man inte om hur miljövänlig, hur bekväm, hur säker den är, eller hur lite den låter.

Motorsportens bilar ger konsumenterna en orealistisk och omoralisk syn på vad en bil skall vara.

Stoppa omoralen i trafiken, stoppa den!