handdator

Visa fullständig version : Tips till en kompis


Wider
2006-07-09, 12:18
Nu är det såhär att en kompis till mig ska börja träna på gym eftersom han väldigt gärna vill gå upp i vikt (främst i muskler då), han väger 65 kg är 18 år gammal och är 1,83 lång och vill gå upp till ungefär 80 kg. Han kan tyvärr inte använda ena handen (pga olycka) och jag undrar om det finns några bra basövningar som man kan köra med bara en hand eller om det är värt att investera i dragremmar..

Jag undrar också om nån har några siffror för hur mycket nikotin ökar förbränningen (han snusar väldigt mycket). För övrigt så tänker han börja med gainers pro också. Min huvudfråga är väl helt enkelt: Finns det nån mening att ens börja träna med hand eller ska han gå och köpa dragremmar direkt?

Tolvtin
2006-07-09, 12:24
Nu är det såhär att en kompis till mig ska börja träna på gym eftersom han väldigt gärna vill gå upp i vikt (främst i muskler då), han väger 65 kg är 18 år gammal och är 1,83 lång och vill gå upp till ungefär 80 kg. Han kan tyvärr inte använda ena handen (pga olycka) och jag undrar om det finns några bra basövningar som man kan köra med bara en hand eller om det är värt att investera i dragremmar..

Jag undrar också om nån har några siffror för hur mycket nikotin ökar förbränningen (han snusar väldigt mycket). För övrigt så tänker han börja med gainers pro också. Min huvudfråga är väl helt enkelt: Finns det nån mening att ens börja träna med hand eller ska han gå och köpa dragremmar direkt?

Är det en bestående skada eller bara tillfällig ?
om den är tillfällig så bör han ju låta skadan läka innan han börjar belasta den.

Om han har en bestående skada så kanske det kan va bra med dragremmar men de beror ju helt på hur mycke han kan utnyttja sin styrka i handen om han inte har nån kraft alls i den så kan de nog bli svårt o hålla kvar dragremmen.

Fettecke
2006-07-09, 12:42
låter som om han ska skippa allt vad drag och tryck övningar heter, mestadels bara ben som går att köra... benpress osv, samt mage och vissa ryggmaskiner.... maskiner i övrigt tills handen har läkt.

Att bara använda en arm blir ju snebelastning i längden om det är en seriösare skada.
samt att träningen gör att läkningsprocessen tar längre tid har jag hört.

annars är det bara mat i massor som gäller för att gå upp i vikt.

Wider
2006-07-09, 16:03
Det är en bestående skada (så läkt som den blir) och läkarna har sagt att det bara är bra om han tränar handen/armen, enda problemet är då att han har svårt att greppa med den handen.

Mr. Moose
2006-07-10, 06:56
Det är en bestående skada (så läkt som den blir) och läkarna har sagt att det bara är bra om han tränar handen/armen, enda problemet är då att han har svårt att greppa med den handen.

Vad typ av skada är det?

Själv fick jag kapat ulnaris-nerven på vänster arm, (se upp med folk som leker med knivar) så lill- och ring-finger fungerar ganska taskigt. Kan röra dom men nästan ingen styrka så jag använder remmar, problemet löst.

Jag lägger dock ganska mycket tid på att få upp handstyrkan, går sakta men säkert frammåt. Drog 200 i mark med övertag, utan remmar, för ett par veckor sen, pers. :) (230 med remmar men det pers:et faller snart)

Claes

Sheogorath
2006-07-10, 07:00
Vad typ av skada är det?

Själv fick jag kapat ulnaris-nerven på vänster arm, (se upp med folk som leker med knivar) så lill- och ring-finger fungerar ganska taskigt. Kan röra dom men nästan ingen styrka så jag använder remmar, problemet löst.

Jag lägger dock ganska mycket tid på att få upp handstyrkan, går sakta men säkert frammåt. Drog 200 i mark med övertag, utan remmar, för ett par veckor sen, pers. :) (230 med remmar men det pers:et faller snart)

Claes

Snyggt jobbat! :)

Wider
2006-07-10, 12:19
Vad typ av skada är det?

Själv fick jag kapat ulnaris-nerven på vänster arm, (se upp med folk som leker med knivar) så lill- och ring-finger fungerar ganska taskigt. Kan röra dom men nästan ingen styrka så jag använder remmar, problemet löst.

Jag lägger dock ganska mycket tid på att få upp handstyrkan, går sakta men säkert frammåt. Drog 200 i mark med övertag, utan remmar, för ett par veckor sen, pers. :) (230 med remmar men det pers:et faller snart)

Claes

Bra jobbat! :)

Jag vet inte vilken typ av skada det är men jag tror inte han har mycket greppstyrka alls, men jag ska föreslå att han provar med dragremmar iaf, för han vill så gärna styrketräna :D

polaren
2006-07-10, 17:48
Han kan ju handla grippers för att stärka upp sin svaga hand. COC Trainer och #1 kanske skulle vara något? Eller kanske t.o.m COC Sport, om han har väldigt nersatt styrka.

hahavaffan
2006-07-10, 17:52
Han kan ju handla grippers för att stärka upp sin svaga hand. COC Trainer och #1 kanske skulle vara något? Eller kanske t.o.m COC Sport, om han har väldigt nersatt styrka.COC #1 klarar knappt mina klena polare, och de har fullt friska händer... så en trainer eller sport får det nog bli. Kanske kan börja med sånna låtsasgrippers som Stadium mfl har.

Fettecke
2006-07-10, 17:57
CoC har väll nån på 60, 80, 100 lbs nånstans, det borde vara vettiga klasser till en början...

Liten Men Fet
2006-07-10, 18:07
Jag tycker att hans ska föreslå träningsformen för sin läkare/sjukgymnast och så får dom säga bu eller bä.
Grippers är ju kanon för att få upp greppstyrkan men han bör nog prata med sin läkare om det först.

Om det är så att han bara är väldigt svag i en hand så går det ju att köra mycket med remmar och träna greppstyrka separat.

Wider
2006-07-11, 01:08
Som jag skrev så har läkaren redan rekommenderat träning och han vet även om att han ska börja träna på gym :)

Wider
2006-07-16, 19:44
bump

Yes
2006-07-16, 19:55
Berätta vad det är för skada då, så är det lättare att ge tips?

Wider
2006-07-17, 13:21
Fjärde gradens brännskador på armen (läkt så mkt det blir) och tredje gradens på överkroppen (magen och bröstet).

Sheogorath
2006-07-17, 14:22
Fjärde gradens brännskador på armen (läkt så mkt det blir) och tredje gradens på överkroppen (magen och bröstet).

Ouch *cry*.

Mr. Moose
2006-07-18, 05:39
Fjärde gradens brännskador på armen (läkt så mkt det blir) och tredje gradens på överkroppen (magen och bröstet).

Fy fan, finns knappast något värre än brännskador. Jag som tyckte min kapade nerv var illa nog. Nu känner man sig nästan lyckligt lottad som bara blev kvivstucken!

Handen, blev den också brännskadad? I så fall måste han nog använda handskar för skinnet brukar bli ganska tunnt efter dylig skada. (Om handflatan drabbades.)

Hur mycket "soft tissue" skada blev det? Försvagningen, beror det på att nerver blev skadade eller pga att musklerna skadats/bränts bort?

Om han har läkarens tillstånd är det bara att köra på. Men han måste lyssna på kroppen, bättre att skynda långsamt.

Claes

Wider
2006-07-18, 17:20
Ja handen är också brännskadad och den har inte full rörlighet, jag har aldrig själv använt dragremmar så jag vet inte precis hur de funkar.. hur mycket 'hjälper' dragremmar?

Enligt han själv så är inga nerver direkt skadade, men jag ska fråga hur det är med muskler och sådant.

Olyckan hände för några år sedan (tågledning), och jag visste inte ens om att det fanns en *fjärde* grad av brännskador förrän han sa det häromdan :P (har inte så bra koll om sånt)

Tack för tipsen! :thumbup:

Cilia
2006-07-18, 17:27
Jag har en kompis som istort sätt inte har några fingar kvar på någon hand. Han har grepp motsvarande tumme pekfinger ungefär i båda händerna (tror jag).

Han tränar på gym och kan köra ganska mycket med remmar och sen pressar han med händerna. Det går att variera mycket med fantasi.

Han har en muskulös överkropp