handdator

Visa fullständig version : Korsryggen - Ohygglig värk.


Humanist
2006-07-09, 10:07
Sitter här med en korsrygg som värker mer än någonsin förrut. Behöver nu lite synpunkter på min träning, vad som behöver ändras och vad som är fel för att motverka detta.

Antagligen har jag råkat träna den lite för mycket senaste tiden. Såhär ser schemat ut; Dag 1) knäböj Dag 2) Marklyft Dag 3) Raka marklyft.

Givetvis andra muskelgrupper under dessa dagar, men det är dessa övningar jag antar sliter på korsryggen. Dessutom vilodag mellan dag 2 och dag 3.

Måste delvis vara en teknikfråga när knäböjen sliter så hårt på korsryggen? Samma sak med raka marklyft? Bör jag plocka bort några övningar?

Ulf A Big
2006-07-09, 10:09
Sitter här med en korsrygg som värker mer än någonsin förrut. Behöver nu lite synpunkter på min träning, vad som behöver ändras och vad som är fel för att motverka detta.

Antagligen har jag råkat träna den lite för mycket senaste tiden. Såhär ser schemat ut; Dag 1) knäböj Dag 2) Marklyft Dag 3) Raka marklyft.

Givetvis andra muskelgrupper under dessa dagar, men det är dessa övningar jag antar sliter på korsryggen. Dessutom vilodag mellan dag 2 och dag 3.

Måste delvis vara en teknikfråga när knäböjen sliter så hårt på korsryggen? Samma sak med raka marklyft? Bör jag plocka bort några övningar?
Vad är syftet med din träning: SL eller muskelbyggare?
Hur ser din träning ut i övrigt?

Eldhroka
2006-07-09, 10:11
Att stretcha rumpan kan hjälpa mot värk i korsryggen, fick jag lära mig häromdagen.

Humanist
2006-07-09, 10:17
Vad är syftet med din träning: SL eller muskelbyggare?
Hur ser din träning ut i övrigt?

Pja, muskelbyggare mer än styrkelyft iallafall. Tränar mest för att jag tycker om det, har inga tävlingsplaner eller idealkroppar som målsättning.

Tränar enligt följande; Dag 1) Bröst, knäböj + vadpress.
dag 2) Rygg, underarm
dag 3) Axlar, baksida lår
Dag 4) Biceps, triceps och mage.

Vilodag mellan 2 och 3.

Att stretcha rumpan kan hjälpa mot värk i korsryggen, fick jag lära mig häromdagen.

Är alltid noga att stretcha efter pass. Gäller de muskelgrupper jag tränat.

BigForre
2006-07-09, 10:23
Visst kan det hjälpa med strech, baksida lår, höftböjare och rumpa. Men eftersom det kan vara en massa andra orsaker så borde du ta reda på vad det är, och det är svårt att ta reda på på ett internetforum, utan det görs nog lättast av en napprapat, eller sjukgymnast dyl. Så iväg med dig nu och ta reda på så att det inte är något dumt.

Ulf A Big
2006-07-09, 10:28
Pja, muskelbyggare mer än styrkelyft iallafall. Tränar mest för att jag tycker om det, har inga tävlingsplaner eller idealkroppar som målsättning.

Tränar enligt följande; Dag 1) Bröst, knäböj + vadpress.
dag 2) Rygg, underarm
dag 3) Axlar, baksida lår
Dag 4) Biceps, triceps och mage.

Vilodag mellan 2 och 3.



Är alltid noga att stretcha efter pass. Gäller de muskelgrupper jag tränat.

Att stretcha rumpan kan hjälpa mot värk i korsryggen, fick jag lära mig häromdagen. När man har tränat ett tag så är det lätt att få problem med just L4 och som eldhroka säger hjälper det att stretcha rumpan men då måste man veta hur det går till.

http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/SeatedFloor.html
http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/Seated.html

Jo, jag tror att om du tränar för att bygga muskler kan belastningen bli lite väl stor om man nöter tre ggr per vecka på korsryggen med höga belastningar i kombination med högt antal utförda reps.
Jag brukar rekommendera att byta ut marklyftet lite då och då eller periodvis med
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBHyperextension.html

Humanist
2006-07-09, 10:29
Visst kan det hjälpa med strech, baksida lår, höftböjare och rumpa. Men eftersom det kan vara en massa andra orsaker så borde du ta reda på vad det är, och det är svårt att ta reda på på ett internetforum, utan det görs nog lättast av en napprapat, eller sjukgymnast dyl. Så iväg med dig nu och ta reda på så att det inte är något dumt.

Nu är inte jag sådan att jag går iväg till sjukhus eller liknande i första taget. Först vill jag testa vad som händer om jag experimenterar med träningen, och om då problemen kvarstår får man se...

Känns definitivt som träningsvärk, så något mekaniskt "fel" tror jag inte det är.

Humanist
2006-07-09, 10:32
Att stretcha rumpan kan hjälpa mot värk i korsryggen, fick jag lära mig häromdagen. När man har tränat ett tag så är det lätt att få problem med just L4 och som eldhroka säger hjälper det att stretcha rumpan men då måste man veta hur det går till.

http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/SeatedFloor.html
http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/Seated.html

Jo, jag tror att om du tränar för att bygga muskler kan belastningen bli lite väl stor om man nöter tre ggr per vecka på korsryggen med höga belastningar i kombination med högt antal utförda reps.
Jag brukar rekommendera att byta ut marklyftet lite då och då eller periodvis med
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBHyperextension.html

Ja, du har nog rätt. Igår kördes 10 * 4 knäböj på 130. Innan dess hade jag fortfarande känning sedan raka marklyften.

Synd dock, gillar marklyft som basövning. Samma sak med knäböj (känns som man inte kan undvara den). Raka marklyft är en "ny" övning för mig, och eftersom jag länge bortprioriterat baksida lår, känns den nödvändig.

Gnusram
2006-07-09, 10:37
Varför inte köra raka mark som en benövning ihop med böjen då? Det är inte helt ovanligt tror jag. Sen lägger du in en extra vilodag innan marken så borde du vara lite fräschare. Värt ett försök i alla fall kanske?

BigForre
2006-07-09, 11:08
Nu är inte jag sådan att jag går iväg till sjukhus eller liknande i första taget. Först vill jag testa vad som händer om jag experimenterar med träningen, och om då problemen kvarstår får man se...

Känns definitivt som träningsvärk, så något mekaniskt "fel" tror jag inte det är.

Använd då inte ord som "ohygglig värk"...utan använd ord som "jag är trött i ryggen"...jag tycker inte heller att du ska gå till en napprapat med träningsverk...

Humanist
2006-07-09, 11:19
Använd då inte ord som "ohygglig värk"...utan använd ord som "jag är trött i ryggen"...jag tycker inte heller att du ska gå till en napprapat med träningsverk...

Pja, "ohygglig" är ju en subjektiv, kvalitativ term. Relativ till övrig värk jag upplevt på området. Därför beskriver jag den som ohygglig. Har för närvarande svårt att resa mig/sätta mig.

Sheogorath
2006-07-09, 13:32
Varför inte köra raka mark som en benövning ihop med böjen då? Det är inte helt ovanligt tror jag. Sen lägger du in en extra vilodag innan marken så borde du vara lite fräschare. Värt ett försök i alla fall kanske?

Det är ett sämre alternativ skulle jag säga. Det bättre alternativet är att köra hamstrings tillsammans med rygg, eftersom de ändå belastas hårt vid vanliga ryggövningar, som t.ex. rodd (antingen isometriskt eller dynamiskt beroende på utförande). Dessutom är det ju ingen nyhet att ryggen får rejält med pisk vid klassiska hamstringsövningar, som stelbenta mark och good-mornings. Därför har jag alltid förespråkat att hamstrings (och baksida axlar, förresten) tränas tillsammans med ryggen. Om jag fick möblera om lite:


Dag 1) Rygg, baksida lår, baksida axlar

Dag 2) Bröst, framsida axlar, utsida axlar

Dag 3) VILA

Dag 4) Framsida lår/rumpa, vader, mage

Dag 5) Armar

Dag 6-7) VILA

Vill man inte köra fyra dagar skippar man armdagen och slänger då in biceps med rygg, triceps med framsida axlar och underarmar/grepp där man har plats.

Humanist
2006-07-14, 14:06
Det är ett sämre alternativ skulle jag säga. Det bättre alternativet är att köra hamstrings tillsammans med rygg, eftersom de ändå belastas hårt vid vanliga ryggövningar, som t.ex. rodd (antingen isometriskt eller dynamiskt beroende på utförande). Dessutom är det ju ingen nyhet att ryggen får rejält med pisk vid klassiska hamstringsövningar, som stelbenta mark och good-mornings. Därför har jag alltid förespråkat att hamstrings (och baksida axlar, förresten) tränas tillsammans med ryggen. Om jag fick möblera om lite:


Dag 1) Rygg, baksida lår, baksida axlar

Dag 2) Bröst, framsida axlar, utsida axlar

Dag 3) VILA

Dag 4) Framsida lår/rumpa, vader, mage

Dag 5) Armar

Dag 6-7) VILA

Vill man inte köra fyra dagar skippar man armdagen och slänger då in biceps med rygg, triceps med framsida axlar och underarmar/grepp där man har plats.

Får tacka Sheogorath för dina synpunkter. Ditt schema har jag kopierat. Däremot har jag precis bytt schema och tänkte köra på det 2 - 3 månader innan jag byter.

Värken i korsryggen har fortsatt, men minskad en aning. Har skippat marklyft, stela marklyft och knäböj med förhoppning om att ryggen ska repa sig.
Testade idag att köra benpress istället för knäböj med förhoppning om att det ska skona ryggen under det schema jag nu kör. Tyvärr kändes det både i korsrygg, och än värre, en stickande smärta i båda mina knän. Vågade inte köra på tunga vikter, p.g.a. smärtan.

Usch vad är detta? Håller kroppen min på att kollapsa? :(

jokem
2008-11-17, 20:27
Så ni menar att min korsrygg som gör ont dagligen efter att jag spelat badminton/tennis el. liknande grejer (långa utfall, snabba vändningar) kan bero på att jag är så otroligt ovig i baksida lår och rumpan... Dock gör det inte ont när jag kör marklyft, därför är det lite mysko ? :O

Teben
2008-11-17, 22:29
Ordet "kan" har ju som bekant den öppna definitionen i och med att det betyder just "kan" och inte "är". Om man är väldans stel så "kan" det verkligen hjälpa att stretcha för att öka rörligheten, medan om man redan är rörlig och då istället behöver styrka(eller ett bättre rörelseschema för att ens aktivera viktiga muskler) är det inte alls säkert att det hjälper. Kan vara värt en hundring att låta en duktig sjukgymnast eller (dyrare) nappis/kiris ta en titt på vad just du behöver. Lycka till!

Martin Löwgren
2008-11-20, 21:24
Det är ett sämre alternativ skulle jag säga. Det bättre alternativet är att köra hamstrings tillsammans med rygg, eftersom de ändå belastas hårt vid vanliga ryggövningar, som t.ex. rodd (antingen isometriskt eller dynamiskt beroende på utförande). Dessutom är det ju ingen nyhet att ryggen får rejält med pisk vid klassiska hamstringsövningar, som stelbenta mark och good-mornings. Därför har jag alltid förespråkat att hamstrings (och baksida axlar, förresten) tränas tillsammans med ryggen.

+1

Alldeles riktigt.