handdator

Visa fullständig version : Hur sätta ihop ett "bootcamp-program" ?


Ella
2006-07-08, 20:07
Hej !

Jag har tänkt köra lite extra strikt träning under 4 veckor, med fokus på att bränna så mycket fett som möjligt. Jag har tänkt träna ca 3 gånger om dagen, varierande träning. Det svåra är att sätta i hop ett program som gör att man inte tar ut sig på en gång. Givetvis måste någon dag i vecka innehålla vila eller bara ex en promenad.

Tar tacksamt emot förslag på hur man skulle kunna lägga upp ex en vecka.

Det jag tänk träna är en blanding av:

Styrketräning
Kondition: Intervall / lågintesiv förbränning på ex crosstrainer.
Simma / Aquaträning
Stavgång
Promenad
Cykelturer
Yoga
Pilates
:whipped:

Jorgen
2006-07-08, 20:30
Det kommer att bli rent för mycket träning om du kör tre pass om dagen. Mer är inte alltid bättre.

Ella
2006-07-08, 20:36
Under en kortare period kan det kanske vara okej (eller?)

Jag tänker att i stället för att köra hårt 3-4 ggr/v och tvingas ha vilodagar, att man kör längre med mindre påfrestning ex:
Morgon 1h stavgångspromenad på morgon,
Lunch Simma 45min + cykla 20 min (till och från simmhallen)
Em: styrketräning
Kväll : yoga + 20 min kvällspromenad

Eller har du något annat förslag för maximal fettförbränning under en 4-veckors period? Lyssnar på alla tips! Vill ha bra resultat :-)
*flex*

Jorgen
2006-07-08, 20:56
Finns det någon specifik anledning till att du vill ha maximal fettförbränning under just fyra veckor?
Hur har du tränat innan (vad och hur länge)? Hur sköter du kosten? Hur gammal är du? Hur mycket väger du och hur lång är du?
Det blir lättare att komma med förslag om man vet något om personen.

Ella
2006-07-08, 21:01
Bara att jag vill gå ner i fettvikt och att jag har 4 veckor (semester) då jag kan koncentrera mig på träning (och kost). Vill fokusera lite mer, har ebbat ut lite på slutet här.

Tränar idag styrketräning 3-4ggr/v (överkropp/underkropp varannan gång). Crosstrainer ca 30 min till varje pass. Sedan blandar jag lite yoga/pliates/Aqua/squash/stavgång/hiking lite beroende på vad jag känner för. Så ca 4-5 pass/v.


Tjej, 30år, 174cm, 72kg (vill gå ner till 65 som slutmål)
Äter "medvetet". Tänkte komplettera med proteindrinkar när jag kör 4 -veckors intensiev.

vicks
2006-07-08, 21:11
http://www.billyblanks.com/product_flash.asp

när ja va i USA körde ja ett par billy-boot-camp inspirerade pass i veckan på det lokala gymmet. OMG, helt galet jobbigt!

Baha
2006-07-08, 21:19
Du behöver ju inte heller köra flera pass om dan, kan ju köra vissa dagar rejält långa pass med, tex stavgång/promenad 3-4 timmar

kör du flera pass så kan ju ett eller två av passen vara rejäala långrpoemander, dom bränner ju kcal men sliter inte så på kropp/återhämtning

Ella
2006-07-08, 21:27
Du behöver ju inte heller köra flera pass om dan, kan ju köra vissa dagar rejält långa pass med, tex stavgång/promenad 3-4 timmar

kör du flera pass så kan ju ett eller två av passen vara rejäala långrpoemander, dom bränner ju kcal men sliter inte så på kropp/återhämtning

Fast jag upplever nog att ett 3-4h pass på raken med samma typ av träning sliter mer än att man delar upp det på varierande träning, ex 1h promenad på morgon, 1h simning vid lunch och crosstrianer till kvällen. Då hinner man få i sig näring emellan också.
Fast det kanske finns andra fördelar att köra riktigt långa pass..? *rolleyes*

Baha
2006-07-08, 21:34
enligt dom senaste rönen har det ju ingen betydelse när du tränar, tänkte mer att det kunde vara skönt och mer praktikst att köra ett rejält lite längre pass sådär, om du inte får i dig näring på 3-4 timmar är ju oxå helt orelevant om du äter mat som inte är cornflakes och vassleprotein-

Ella
2006-07-08, 21:39
enligt dom senaste rönen har det ju ingen betydelse när du tränar, tänkte mer att det kunde vara skönt och mer praktikst att köra ett rejält lite längre pass sådär, om du inte får i dig näring på 3-4 timmar är ju oxå helt orelevant om du äter mat som inte är cornflakes och vassleprotein-

Jaha, :-)
Under just dessa veckor kör jag gärna flera gånger om dagen. Delvis handlar det om att hitta en dicplin och fokus, som annars är svår att hitta (och upprätthålla) när vardagen faller på. Vill också testa lite vad jag klarar av.

Baha
2006-07-08, 21:45
oki, då är det väl bara att göra det då:)

bara variera träningen någorlunda över dagen o veckan

Ella
2006-07-09, 11:44
Kanske ska förtydliga att det iofs inte är ett självändamål i sig att träna 3gg per dag. Men om man ska bränna maximalt med fett så tänker jag att det är långa pass som gäller och min erfarenhet är att det är lättare att dela upp passen över dagen än att köra jättelånga pass. Annars blir det för mycket påfrestning. Men 3 gr kanske är att öevrdriva, ett på morgon och ett på kvällen kanske...?

Ingen som har ngt förslag på hur man skulle kunna lägga upp lite extra intensivt träningsschema där man ger max i några veckor? (enligt målen ovan) *flex*

Yes
2006-07-09, 12:23
Fettförbränning är bäst att reglera genom kosten. Motion är ett oerhört ineffektivt sätt. Njut av semestern istället så slipper du börja jobbet igen helt sönderstressad.

Baha
2006-07-09, 12:43
träna varierad kondition varje dag länge och träna styrka med, det är ju det som är effektivast.

kör du 2 pass så kan du ju börja på morgonen med nån form av kondis

tex dag morgon stavgång 2 timmar kväll styrka+hård kondis direkt efter
dag 2 morgon löpning 60 minuter kväll styrka+konditionsmaskin
dag 3 morgon promenad 2 timmar kväll stavgång 2 timmar

tex så, tror 2 ggr om dan är mer än tillräckliigt, kommer ju ge dig 2-4 timmar träning om dagen

lägg till jättelite kcal till det och du kommer gå ned rejält i vikt på enmånad.

Lilly
2006-07-09, 13:14
Händer ibland att jag tränad två pass på en dag då brukar jag lägga konditionsträningen på förmiddagen och sen styrkan på kvällen. Då är jag jättenoga med att få i mig ordentligt med mat så att jag orkar träna igen på kvällen.

Tycker själv att tre ggr om dagen låter jobbigt och skulle själv köra två pass för att orka med hela 4 v perioden. Va också noga med kosten och försök att hålla osunda tankar borta, kan ju lätt sätta sig på psyket om man pressar sig för hårt en längre period.

Lycka till! (Skulle vara kul att få höra om resultat efter de 4 v)

/Lilly

Ella
2006-07-09, 13:17
Fettförbränning är bäst att reglera genom kosten. Motion är ett oerhört ineffektivt sätt. Njut av semestern istället så slipper du börja jobbet igen helt sönderstressad.

Jag kommer reglera kosten också, men försöka hitta någon bra balans. Man behöver ju återhämtning i form av näring också.

I övrigt har jag hela 8 v semester i år (sparad semester + komp mm)
Så jag får fyra veckor riktiga semesterveckor ändå... Och under dessa 4 semesterveckor kommer jag bara träna som vanligt på.

Ella
2006-07-09, 13:19
träna varierad kondition varje dag länge och träna styrka med, det är ju det som är effektivast.

kör du 2 pass så kan du ju börja på morgonen med nån form av kondis

tex dag morgon stavgång 2 timmar kväll styrka+hård kondis direkt efter
dag 2 morgon löpning 60 minuter kväll styrka+konditionsmaskin
dag 3 morgon promenad 2 timmar kväll stavgång 2 timmar

tex så, tror 2 ggr om dan är mer än tillräckliigt, kommer ju ge dig 2-4 timmar träning om dagen

lägg till jättelite kcal till det och du kommer gå ned rejält i vikt på enmånad.

Tack för dina synpunkter :thumbup:

Ella
2006-07-09, 13:46
Händer ibland att jag tränad två pass på en dag då brukar jag lägga konditionsträningen på förmiddagen och sen styrkan på kvällen. Då är jag jättenoga med att få i mig ordentligt med mat så att jag orkar träna igen på kvällen.

Tycker själv att tre ggr om dagen låter jobbigt och skulle själv köra två pass för att orka med hela 4 v perioden. Va också noga med kosten och försök att hålla osunda tankar borta, kan ju lätt sätta sig på psyket om man pressar sig för hårt en längre period.

Lycka till! (Skulle vara kul att få höra om resultat efter de 4 v)

/Lilly

Ja kanske att det blir för mycket med 3ggr/v. kanske ska starta vecka 1 med 2 pass om dagen för att se hur det känns.
Tack för förslaget!

Yes
2006-07-09, 13:55
Jag kommer reglera kosten också, men försöka hitta någon bra balans. Man behöver ju återhämtning i form av näring också.

I övrigt har jag hela 8 v semester i år (sparad semester + komp mm)
Så jag får fyra veckor riktiga semesterveckor ändå... Och under dessa 4 semesterveckor kommer jag bara träna som vanligt på.
Vad har du tänkt att uppnå med all träning då? Är det frågan om ett enormt energiunderskott kommer du knappast må bra av det och lär bli mer än bara fett som försvinner. Om det är frågan om ett mer sansat energiunderskott kan du träna helt vanligt och vara lite mer nogrann med vad du äter. Det är bättre kost som är lösningen, inte mer träning.

Ella
2006-07-09, 14:06
Vad har du tänkt att uppnå med all träning då? Är det frågan om ett enormt energiunderskott kommer du knappast må bra av det och lär bli mer än bara fett som försvinner. Om det är frågan om ett mer sansat energiunderskott kan du träna helt vanligt och vara lite mer nogrann med vad du äter. Det är bättre kost som är lösningen, inte mer träning.

Det där ju ju det som är det lilla trixiga med en "bootcamp" ...Att träna massor och ändå hitta ngn balans med kosten så att musklerna inte förbränns som bränsle.

* Maximal fettförbränning på kort tid (vill gå ner från 72 till 65kg, som slutmål alltså.)
* Diciplin och koncentration: en slags kick-off för lite mer seriös träing framöver. Börjar jag med träningen så har jag lättare att motivera mig att äta mycket bättre också.
* Ökad motivation och skapa bra vanor (varit slarv med passen och kost på senaste tiden)
* LIte för att se hur mycket jag klarar av.

Clyde
2006-07-09, 14:17
Tänk långsiktigt istället. Du vinner inget på att hetsförbränna bort 6-7 kilo på en månad, tyvärr *popcorn*

Ella
2006-07-09, 14:25
Tänk långsiktigt istället. Du vinner inget på att hetsförbränna bort 6-7 kilo på en månad, tyvärr *popcorn*

Planen är långsiktig, fast med en rivstart...
Mycket handlar det om motivation och resultat.

Baha
2006-07-09, 14:31
Jag tycker det låter som en kul ide i övrigt , men själva rivstarten tror jag blir lite dum, då förlorar du en del första månaden sen blir det istället kanske nästan som tvärstopp när du börjar jobba igen och nte längre kanträna lika mkt

bättre isf att kunna öka på träningen mera allt eftersom din egna vikt minskar, kommer kännas tufft annars.

dock tror jag inte du kommer tappa muskler under den månad du hårdsatsar.

Yes
2006-07-09, 15:36
Risken är som sagt att det kommer ta tvärstopp. Kanske blir det så mycket stress för kroppen att den inte alls vill göra av med något fett, eller så blir det som Baha skriver att allting stannar när du återgår till ett mer normalt liv.

Maximal fettförbränning på kort tid är inget bra mål. En bra målsättning är kontrollerad men effektiv fettförbränning. Med det menar jag att du bränner fett i ett lämpligt tempo och ser till att det är frågan om fett som förbränns, istället för muskler(eller i värsta fall benmassa). Ett enkelt och bra recept för det hittar du i King Grubs deffguide. Vi talar om ett litet underskott på energi och regelbunden träning(gärna styrketräning). Vill du ha lite snabbare resultat kanske ett underskott på 1000kcal/dag är något att sikta på. Det ger en viktnedgång på ungefär 1kg/vecka. 2-3Kg kanske du tappar i form av vätska. Då har du nått ditt mål på 65Kg. Om inte är det bara att köra ett par veckor till.

Motivationen lär inte ligga på topp efter 4 veckor kalasmycket träning. Du kommer förmodligen inte må särskilt bra av det och efteråt blir träningen bara slöare. Det ser snarare ut som ett effektivt sätt att döda motivationen på.

Känner du att nu jäklar vill du träna ordentligt rekomenderar jag istället att göra din nuvarande träning hårdare. Pressa dig själv hårdare i gymet. Du behöver inte träna mer. Prova vila mer istället. Träna så varje pass räknas och ladda upp inför nästa pass när du vilar. Om du sedan ändå vill träna mer, lägg försiktigt till lite extra motion.

Vill du veta hur mycket du klarar av så är svaret massor. I början sitter begränsningarna i ditt huvud. Med rätt hjälp kan du pressa dig själv mycket mer än du tror. Jag kan förstå tjusningen med det. Däremot vill jag påstå att det inte är speciellt smart. Ett bättre upplägg är isåfall att träna mindre, men något uti helvete hårt. Då har du fortfarande den mentala utmaningen med skillnaden att kroppen får bättre möjligheter att återhämta sig.

Ella
2006-07-09, 17:06
Risken är som sagt att det kommer ta tvärstopp. Kanske blir det så mycket stress för kroppen att den inte alls vill göra av med något fett, eller så blir det som Baha skriver att allting stannar när du återgår till ett mer normalt liv.

Maximal fettförbränning på kort tid är inget bra mål. En bra målsättning är kontrollerad men effektiv fettförbränning. Med det menar jag att du bränner fett i ett lämpligt tempo och ser till att det är frågan om fett som förbränns, istället för muskler(eller i värsta fall benmassa). Ett enkelt och bra recept för det hittar du i King Grubs deffguide. Vi talar om ett litet underskott på energi och regelbunden träning(gärna styrketräning). Vill du ha lite snabbare resultat kanske ett underskott på 1000kcal/dag är något att sikta på. Det ger en viktnedgång på ungefär 1kg/vecka. 2-3Kg kanske du tappar i form av vätska. Då har du nått ditt mål på 65Kg. Om inte är det bara att köra ett par veckor till.

Motivationen lär inte ligga på topp efter 4 veckor kalasmycket träning. Du kommer förmodligen inte må särskilt bra av det och efteråt blir träningen bara slöare. Det ser snarare ut som ett effektivt sätt att döda motivationen på.

Känner du att nu jäklar vill du träna ordentligt rekomenderar jag istället att göra din nuvarande träning hårdare. Pressa dig själv hårdare i gymet. Du behöver inte träna mer. Prova vila mer istället. Träna så varje pass räknas och ladda upp inför nästa pass när du vilar. Om du sedan ändå vill träna mer, lägg försiktigt till lite extra motion.

Vill du veta hur mycket du klarar av så är svaret massor. I början sitter begränsningarna i ditt huvud. Med rätt hjälp kan du pressa dig själv mycket mer än du tror. Jag kan förstå tjusningen med det. Däremot vill jag påstå att det inte är speciellt smart. Ett bättre upplägg är isåfall att träna mindre, men något uti helvete hårt. Då har du fortfarande den mentala utmaningen med skillnaden att kroppen får bättre möjligheter att återhämta sig.


Hum.
Det verkar inte som någon tycker det är så smart med min boot-camp idé. Det var intressant. Jag ska ta mig en funderare på hur jag ska göra och ta till mig alla råd. Kanske är det som du säger att jag dödar motivationen och att några väl valda stenhårda pass ger mig mer. Ska läsa deff-guiden också.

Men då har jag en kompletterande undran: Vilket är bäst ur fettförbränninsgsynpunkt:

Förespråkar du/ni att man kör riktigt tungt och samma muskel färre ggr/v eller att man kör lättare och fler reps (nästan som uthållighetsträning) och då oftare?
Kanske en bladning av tungt och lätt? *flex*

Yes
2006-07-09, 17:31
Hum.
Det verkar inte som någon tycker det är så smart med min boot-camp idé. Det var intressant. Jag ska ta mig en funderare på hur jag ska göra och ta till mig alla råd. Kanske är det som du säger att jag dödar motivationen och att några väl valda stenhårda pass ger mig mer. Ska läsa deff-guiden också.

Men då har jag en kompletterande undran: Vilket är bäst ur fettförbränninsgsynpunkt:

Förespråkar du/ni att man kör riktigt tungt och samma muskel färre ggr/v eller att man kör lättare och fler reps (nästan som uthållighetsträning) och då oftare?
Kanske en bladning av tungt och lätt? *flex*
Jag förespråkar att du struntar i träningen som fettförbrännare. Det förbrukar liksom inte så mycket energi. Vissa gillar dock konditionsträning för att de kan äta lite mer då under en diet, men det blir sällan frågan om speciellt mycket(och då är det ändå lätt hänt att man blir rejält hungrig av träning). Många brukar annars köra med morgonpromenader innan frukost, och det är väl kanske inte en så dum idé om du orkar med det. Så värst stor skillnad gör det säkerligen inte, men det blir i stort sett bara fett som förbränns då.

Annars är det ju rätt logiskt att träning inte är en särskilt bra fettförbrännare. Våra förfäder hade knappast överlevt om det var så. De levde hårda liv och fick jaga ned sin mat och då kan ju inte kroppen göra av med hur mycket energi som helst.

Därför rekomenderar jag att se över kosten först och främst. Sedan kan du prova lite extra motion, som morgonpromenader, om det verkar behövas. När det gäller styrketräning ser jag ingen anledning att köra högreps på lätta vikter om du inte är rädd för att skada dig, eller om du inte vill träna för just uthållighet. 8-12 reps borde bli hur bra som helst, men självklart kan du prova både lägre och högre om du känner för det. Vad jag tycker du skall fokusera på är öka i styrka/muskler, eller i varje fall försöka undvika att tappa något(borde inte vara något större problem på så kort tid). Låt kosten sköta det där med att bli av med fett. Gymet är mycket bättre på byggandet eller bevarandet av muskler.

Ella
2006-07-09, 17:41
Därför rekomenderar jag att se över kosten först och främst. Sedan kan du prova lite extra motion, som morgonpromenader, om det verkar behövas. När det gäller styrketräning ser jag ingen anledning att köra högreps på lätta vikter om du inte är rädd för att skada dig, eller om du inte vill träna för just uthållighet. 8-12 reps borde bli hur bra som helst, men självklart kan du prova både lägre och högre om du känner för det. Vad jag tycker du skall fokusera på är öka i styrka/muskler, eller i varje fall försöka undvika att tappa något(borde inte vara något större problem på så kort tid). Låt kosten sköta det där med att bli av med fett. Gymet är mycket bättre på byggandet eller bevarandet av muskler.

Okej. Jag tror jag hajar.
Dra i på kosten markant är ju bara så trist, roligare att träna av sig kilona ;-) Ja, jag ska som sagt ta mig en funderare och kanske sticka in någon dag i veckan där jag får köra min lilla bootcamp i miniformat och köra 3ggr samma dag, men välja former som inte sliter så mycket ex långpromenad, simning och cykling. Sedan kör jag lite extra hårt på gymmet, kompletterar med morgonpromenader. Och begrunnar deff-guiden.

Tack för All hjälp!!
:cheers:

machine gun
2006-07-11, 13:03
Yes >> Menar du att man inte skulle förbränna någon energi av att träna? Ok att styrketräning kanske inte är den mest energislukande sporten, men för konditionsgrenar i allmänhet och löpning i synnerhet går det ju åt massor med energi. Sen att allt inte tas direkt från fettreserverna är ju en annan sak, men visst kan man öka träningen istället för att bara minska på energi från maten vid deff. Det är ju energi in < energi ut som vanligt. Kolla www.caloriesperhour.com för att jämföra energiförbrukning vid olika sporter.

MilkmaN
2006-07-11, 14:14
Sedan ökar styrketräning (1h) förbränningen sett över en 24 timmarsperiod lika mkt som konditionsträning (50min).

Lizard
2006-07-11, 14:45
Tycker det finns fina poänger i resonemangen i den här tråden, i synnerhet Yes's, men om det är en mer intensiv period du är ute efter och inga argument biter så har jag några konkreta förslag fördelat över fyra veckor:

Militär hinderbana (http://www.soldf.com/links_forband_swe.html) (ring för att bekräfta tillgång)

Klättervägg (http://www.klatterforbundet.com/vaggarabc.php)

Jag tror att ett tillägg av den här typen av aktivitet er dig både fysisk och mental stimulans långt över att bara gör "mer, hårdare och oftare".


Lizard

Yes
2006-07-11, 14:53
Yes >> Menar du att man inte skulle förbränna någon energi av att träna? Ok att styrketräning kanske inte är den mest energislukande sporten, men för konditionsgrenar i allmänhet och löpning i synnerhet går det ju åt massor med energi. Sen att allt inte tas direkt från fettreserverna är ju en annan sak, men visst kan man öka träningen istället för att bara minska på energi från maten vid deff. Det är ju energi in < energi ut som vanligt. Kolla www.caloriesperhour.com för att jämföra energiförbrukning vid olika sporter.
Nej, jag menar bara att det är ett ineffektivt sätt att bli av med fett. Hur mycket bränner man exempelvis på 1h löpning? 300kcal, kanske 400kcal? Det inkluderar viloförbrukningen på, säg, 100kcal. Så 200-300kcal på 1h löpning då. Det är inte mycket och man får hålla på så varje dag om det skall göra någon större skillnad. Efter 1h löpning skulle också jag vilja äta lite extra. Trots allt blir man lätt hungrig av motion, vilket kanske gör skillnaden ännu mindre. Även om skillnaden var större, om mina siffror här skulle vara lite i underkant(vilket jag inte tror iof), vad är lättast; 1h löpning varje dag eller äta 500kcal mindre varje dag? Jag hade iaf valt att äta mindre, sparat mina knän och satsat på att dra lite större nytta av styrketräningen istället(mycket konditionsträning kan trots allt vara till nackdel för styrketräningen).

Sedan kan förstås konditionsträning vara kul och nyttigt ändå. Jag menar bara att det absolut enklaste och effektivaste sättet att bli av med vikt är att ändra på kosten. Vissa hävdar t.ex. att cardio ger en annan "kvalitet" på musklerna. Man blir inte större, kanske t.om. lite mindre, men hårdare(alltså, inte på samma sätt som ren fettförlust). Jag vet inte hur väl det stämmer, men det kanske är en anledning till att köra konditionsträning ibland. Fast då är det ju inte längre i fettförbränningssyfte.

mini
2006-07-11, 15:04
Nej, jag menar bara att det är ett ineffektivt sätt att bli av med fett. Hur mycket bränner man exempelvis på 1h löpning? 300kcal, kanske 400kcal? Det inkluderar viloförbrukningen på, säg, 100kcal. Så 200-300kcal på 1h löpning då. Det är inte mycket och man får hålla på så varje dag om det skall göra någon större skillnad. Efter 1h löpning skulle också jag vilja äta lite extra. Trots allt blir man lätt hungrig av motion, vilket kanske gör skillnaden ännu mindre. Även om skillnaden var större, om mina siffror här skulle vara lite i underkant(vilket jag inte tror iof), vad är lättast; 1h löpning varje dag eller äta 500kcal mindre varje dag?
Enligt caloriesperhour går det åt drygt 600 kcal om man springer 10 km på en timme på min vikt. För mig är det betydligt enklare att röra mer på mig än att skära för mycket i kosten. Så, viktigt är att det du skriver Yes är subjektivt.

Yes
2006-07-11, 15:46
Enligt caloriesperhour går det åt drygt 600 kcal om man springer 10 km på en timme på min vikt. För mig är det betydligt enklare att röra mer på mig än att skära för mycket i kosten. Så, viktigt är att det du skriver Yes är subjektivt.
Det låter faktiskt väldigt mycket, men det kanske stämmer... Att ta bort 600kcal/dag från kosten är ju dock såpass lite att man inte ens skall behöva gå hungrig, så jag ser faktiskt inte det svåra i det. Fast du kanske tycker det är väldigt lätt att springa så mycket, det vet ju inte jag något om.

mini
2006-07-11, 16:08
Det låter faktiskt väldigt mycket, men det kanske stämmer... Att ta bort 600kcal/dag från kosten är ju dock såpass lite att man inte ens skall behöva gå hungrig, så jag ser faktiskt inte det svåra i det. Fast du kanske tycker det är väldigt lätt att springa så mycket, det vet ju inte jag något om.
Det beror ju på vad man har för energibehov. Att gå från 2000 till 1400 är en ganska stor omställning tex.
Att springa en timme om dagen är såpass lite, jag ser faktiskt inte det svåra i det. ;)

machine gun
2006-07-11, 16:40
Det beror ju på vad man har för energibehov. Att gå från 2000 till 1400 är en ganska stor omställning tex.
Att springa en timme om dagen är såpass lite, jag ser faktiskt inte det svåra i det. ;)

Jag håller med, hellre mer motion än mindre mat (om jag nu skulle få för mig att gå ner i vikt). Springa en timme är ingen konst om man är van. Dessutom kanske man på sikt blir hungrigare av att motionera mer eftersom energiförbrukningen höjs, men för mig gäller iaf att jag blir mindre hungrig om jag tränar hårt (konditionsträning då) av nån anledning. Får tvinga i mig maten efter träningen vissa ggr. På vilodagar kan jag utan problem äta som en häst :D

Jag tror personligen att en intensiv träningsperiod under en kort tid kan ge en fin kickstart på träningssäsongen, deffen eller vad som nu är syftet. Det finns väl poänger med att träningsläger ofta ligger i början av säsongen? När man pressat sig själv lite extra hårt en kortare tid känns det liksom inte så jobbigt att "bara träna som vanligt". Givetvis är det ju viktigt att man sköter kosten och att träningen är något sånär varierad så att man undviker att bränna ut sig.

Yes
2006-07-11, 16:40
Det beror ju på vad man har för energibehov. Att gå från 2000 till 1400 är en ganska stor omställning tex.
Att springa en timme om dagen är såpass lite, jag ser faktiskt inte det svåra i det. ;)
Visst spelar energibehovet in, och vi tycker säkert det är olika jobbigt att springa en timme om dagen. Jag väljer hellre 1400kcal/dag...

Yes
2006-07-11, 16:48
Jag vill för övrigt påpeka att jag inte säger att man skall låta bli konditionsträning helt. Gillar man konditionsträning, av en eller annan anledning, skall man förstås hålla på med det. Däremot menar jag att kosten är en bättre ände att börja med, istället för att köra igång med vansinnigt mycket cardio. Gillar man sedan konditionsträning, och inte vill dra ner för mycket på maten, behöver det ju inte handla om "antingen eller". Att dra ned lite på maten och köra lite cardio kan ju vara en bra kompromiss.

machine gun
2006-07-11, 16:49
Kollade just på caloriesperhour och springer man 60 min i 12 km/h, vilket är en ganska rimlig hastighet (5 min/km), så förbränner man med min blygsamma kroppsvikt på 57 kg hela 713 kcal, väger man däremot 80 kg blir det hela 1000 kcal. Tycker det känns mer än högst marginellt. Det är ju knappast så att man sitter helt orörlig resten av dagen bara för att man sprungit heller, snarare tvärtom :)